Yläkoulu ja alakoulu

  • Viestiketjun aloittaja "lyyti"
  • Ensimmäinen viesti
"lyyti"
Siis oonko pudonnut kärryiltä ihan kokonaan? Mummon käydessä koulua oli ylä- ja alakoulu, mut kun itse oli koulussa, niin oli ylä- ja ala-aste. Aina sai vanhemmille korjata, et en mä mitään yläkoulua käy, kun yläastetta...Onks ne nyt taas muutettu ylä- ja alakouluksi? Kun media nykyisin käyttää näitä termejä ihan vallan. Ja jos on, niin miksi ihmeessä?
 
"niin"
[QUOTE="lyyti";23176004]Siis oonko pudonnut kärryiltä ihan kokonaan? Mummon käydessä koulua oli ylä- ja alakoulu, mut kun itse oli koulussa, niin oli ylä- ja ala-aste. Aina sai vanhemmille korjata, et en mä mitään yläkoulua käy, kun yläastetta...Onks ne nyt taas muutettu ylä- ja alakouluksi? Kun media nykyisin käyttää näitä termejä ihan vallan. Ja jos on, niin miksi ihmeessä?[/QUOTE]

kyllä ne on ylä- ja alakouluja. en tiiä miksi.
 
[QUOTE="niin";23176059]muutama vuosi sitten, joku toinen vois tietää paremmin, minulla ei ole enää kuolulaisia.[/QUOTE]

Joo, 4-5 vuotta sitten lakkautettiin käsitteinä ala-aste ja yläaste, eli tuli yhtenäisperuskoulu, jossa on alakoulu- ja yläkoulu. En kyllä oikeasti tiedä onko tässä ollut mtään oikeaa merkitystä tai eroa, näissä määritelmissä.
 
"HEI"
[QUOTE="niin";23176088]toivottavasti ei :)[/QUOTE]

Miksi ei? Minä olen käynyt kansakoulua neljä luokkaa ja oppikoulua viisi luokkaa. Hyvä juttu, heikommat olivat silloin kansalaiskoulussa. <oppikoulun ensimmäisellä luokalla aloitettiin jo ruotsi ja neljännellä saksa, englanti alkoi kansakoulussa.
 
[QUOTE="HEI";23176399]Miksi ei? Minä olen käynyt kansakoulua neljä luokkaa ja oppikoulua viisi luokkaa. Hyvä juttu, heikommat olivat silloin kansalaiskoulussa. <oppikoulun ensimmäisellä luokalla aloitettiin jo ruotsi ja neljännellä saksa, englanti alkoi kansakoulussa.[/QUOTE]

Ei kyse ollut pelkästään siitä, että heikommat olivat kansalaiskoulussa, vaan usein myös vähävaraisemmat.
 
vierailija
[QUOTE="niin";23176088]toivottavasti ei :)
Miksi ei? Minä olen käynyt kansakoulua neljä luokkaa ja oppikoulua viisi luokkaa. Hyvä juttu, heikommat olivat silloin kansalaiskoulussa. <oppikoulun ensimmäisellä luokalla aloitettiin jo ruotsi ja neljännellä saksa, englanti alkoi kansakoulussa.
[/QUOTE]
Kansalaiskouluissa ei opetettu edes kirkkohistoriaa. Lue Aarni Voipion kirjat. Uskontopakko on ajanut valtavat joukot muualle.
 
vierailija
[QUOTE="HEI";23176399]Miksi ei? Minä olen käynyt kansakoulua neljä luokkaa ja oppikoulua viisi luokkaa. Hyvä juttu, heikommat olivat silloin kansalaiskoulussa. <oppikoulun ensimmäisellä luokalla aloitettiin jo ruotsi ja neljännellä saksa, englanti alkoi kansakoulussa.
Ei kyse ollut pelkästään siitä, että heikommat olivat kansalaiskoulussa, vaan usein myös vähävaraisemmat.
[/QUOTE]
siitä juuri. Lapsityövoima on ollut välttämättömyys
 

Yhteistyössä