Yksinäinen nainen keinohedelmöityksessä?

Mä tulin myös kertoilemaan kuulumisia. Eka IVF-hoito meni hyvin, vaikka munasoluja ei tullutkaan kovin paljon niin saatiin silti kaksi blastokystia pakkaseen ja yksi siirrettiin tuoresiirtona. Nyt pitää jännäillä lopputulosta vielä ainakin viikko. Kaiken kaikkiaan tosi hyvä kokemus, piikittely meni hyvin, lääkkeet ei aiheuttaneet sivuvaikutuksia eikä olo ollut kovin tukala ennen punktiota tai sen jälkeen. Punktiokin oli yllättävän helppo ja nopea toimenpide ainakin omalla kohdallani.

Onpa jännää @Kutrilla! Toivotaan että on tärpännyt, ainakin kuulostaa että kaikki oli kohdallaan onnistumista ajatellen. Mulle tuli ekassa hoitokierrossa Lugesteroneista ikävät sivuoireet, tosi turvonnut olo ja maha kipeä jatkuvasti. Onneksi seuraavilla kerroilla oireet ei olleet niin pahat. Lugesteron myös aiheuttaa mulle kaikki mahdolliset raskausoireet, joten yritän olla kuulostelematta kroppaani piinapäivien aikana ja luotan vasta raskaustestin tulokseen,

Onko muilla testikuulumisia? @maisali ja @Helmi_76, joko teillä piinailu on päättynyt?
 
  • Tykkää
Reactions: Kutrilla
Mä tulin myös kertoilemaan kuulumisia. Eka IVF-hoito meni hyvin, vaikka munasoluja ei tullutkaan kovin paljon niin saatiin silti kaksi blastokystia pakkaseen ja yksi siirrettiin tuoresiirtona. Nyt pitää jännäillä lopputulosta vielä ainakin viikko. Kaiken kaikkiaan tosi hyvä kokemus, piikittely meni hyvin, lääkkeet ei aiheuttaneet sivuvaikutuksia eikä olo ollut kovin tukala ennen punktiota tai sen jälkeen. Punktiokin oli yllättävän helppo ja nopea toimenpide ainakin omalla kohdallani.

Onpa jännää @Kutrilla! Toivotaan että on tärpännyt, ainakin kuulostaa että kaikki oli kohdallaan onnistumista ajatellen. Mulle tuli ekassa hoitokierrossa Lugesteroneista ikävät sivuoireet, tosi turvonnut olo ja maha kipeä jatkuvasti. Onneksi seuraavilla kerroilla oireet ei olleet niin pahat. Lugesteron myös aiheuttaa mulle kaikki mahdolliset raskausoireet, joten yritän olla kuulostelematta kroppaani piinapäivien aikana ja luotan vasta raskaustestin tulokseen,

Onko muilla testikuulumisia? @maisali ja @Helmi_76, joko teillä piinailu on päättynyt?
Jännittävää, pidän peukkuja sun piinailulle :) Minulla oli virallinen testipäivä viime perjantai ja plussa tuli (kävin myös verikokeessa). Mut en osaa vielä iloita täysillä kun oireita ei ole juurikaan, pelottaa että alkion kehitys on pysähtynyt tai sit on tuulimunaraskaus. Kahden viikon päästä on ultra missä pitäisi sydänäänien näkyä jos kaikki on hyvin, sinne saakka yritän nyt sinnitellä. Eli piinailu jatkuu vielä :D
 
  • Rakkaus
Reactions: maisali
Onnea @Helmi_76 plussasta! Tsemppiä ultran odotteluun.

Myös @Makie , tsempit piinailuihin!

Pitäisikö olla huolissaan jos luget eivät aiheuta kovia oireita :D Ainoa mitä tällä hetkellä tuntuu, on pieni nipistely vasemmalla puolella alavatsaa, siltä puolelta tapahtui ovis tässä kierrossa. No joo, ruokahalu ollut hieman huonompi kuin yleensä. Nyt pitäisi vielä noin viikko malttaa odotella ennen raskaustestiä.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on tässä kierrossa ekaa kertaa mukana Lugesteron, laitan joka aamu yhden kapselin (aloitettiin siirtopäivänä). En ole huomannut mitään oireita siitä, toki annos on aika pieni kun mulla on sit lisänä Terolutit. Varmaan on ihan yksilöllistä tuleeko siitä oireita vai ei :)
 
Onnea @Helmi_76 plussasta!

Mulla ei tärpännyt ja ensi kierto jää varmaan välistä, kun pitää tilata lisää olkia. Vähän alkaa stressata, että mitäs jos ei onnistukaan ollenkaan... IVF on niin kamalan kallista ja hirvittää se punktointi, kun pelkään muutenkin neuloja ja kipua... :O 2 inseminaatiota toivottavasti vielä tehdään ennen kuin joudun miettiä jatkoa.
 
Ikävä kuulla, @maisali :( Tsemppiä seuraavaan yritykseen, toivotaan että siitä tärppää :)

Mulla on sellanen olo että tämä plussa päättyi keskenmenoon, kaikki vähät oireet mitä mulla oli loppui pari päivää sitten. Vuotoa ei ole ainakaan vielä tullut mut kun mulla on lääkkeellinen kierto niin en tiedä pitääkö lääkkeet vuodon poissa. Vielä pitäis jaksaa odottaa varhaisultraan missä sit selviää mikä on tilanne.
 
Voi harmi @maisali , ikävää ettei tärpännyt. Raskasta odottaa ja jännätä miten käy, ja pohtia jatkoja. Oma haasteensa näissä hoidoissa, kun täytyy pitää mielessä noi onko vielä siittiöitä varalla vai pitääkö tilata lisää ja ehtiikö ne sopivasti seuraavaan kiertoon vai ei... Tsemppiä kuitenkin uuteen yritykseen!

@Helmi_76, tsemppiä ja toivoa että jatkuisi suotuisasti, eikä olisi mennyt kesken! Toivottavasti siellä ultrassa näkyisi hyviä uutisia.

Itsellä lähestyy testipäivä, oon vuorotellen varma ettei tästä nyt tärpännyt ja sit taas toiveikas että josko kuitenkin. En kuitenkaan ihan täysillä uskalla edes toivoa, ettei tule liian suuri pettymys. Hankalaa myös kun ei ihan tarkkaan tiedä mikä päivä pitäisi menkat alkaa jos ovat alkaakseen, kun vaihtelua aina pari päivää suuntaan ja toiseen. Tietty valmiiksi oon jo katsonut milloin suunnilleen olisi uusi inseminaatio jos tää ei nyt tärpännyt, henkistä valmistautumista itselle.

Aiemmin ihmettelin ettei luget tee mitään oireita, en sit tiedä mistä oireet aiheutuu, mutta palelua, lievää etomista, vatsan nipistelyä on ollut vajaan viikon. Jännää tälleen ekakertaa kytätä näitä erilaisia tuntemuksia ja oireita
 
Ei tärpännyt tästä ekasta yrityksestä. Uutta yritystä kohti sitten. Harmitti lopulta pari päivää kovastikin kun testit negatiiviset ja menkat alkoivat.
Mulle suunnitteilla toinen inseminaatio, siitä jos ei tärppää niin suuntaan IVF:ään.
 
Moon96
Heips!

Uskaltaudun minäkin nyt tänne kirjoittelemaan kun on alkanut tulla taas viestejä enemmän

Lueskelin tän ryhmän läpi tossa alkukesästä kun vauvakuume iski taas täysillä. Sit kesän mietiskelin oisko tää se miun juttu ja elokuussa päätin lähtee hoitoihin!

Kävin siis ekana yksityisellä hakee lähetteen kunnalliselle ja nyt oon kunnallisen puolella hoidoissa. Yhden kerran viime kuussa kävin oma kaupungin kunnallisella juttelemassa paikallisen hedelmöityshoitoihin erikoistuneen lekuri kanssa joka hoitaa asioita täällä kotikaupungin päässä. Se oli enemmän juttelukierros kun yksityisellä oli just tehty sisätutkimus. Sain myös verikoelähetteen. En nyt muista mitä kaikkea kokeita laittoi otettavaksi. Ainakin jotain millä tutkitaan epäsäännöllisiä kiertojani (n. 1 kerran puoleen vuoteen). Terolutit sain kans ja ohjeen mennä verikokeisiin vuodon 1, 3 tai 4 päivä. Noh,nyt tänään kävin vetureita kokeissa ja soittelin lääkärille ehtiikö tsekata huomenna vielä tulokset ennen kun jää 2 viikon lomalle Ettei tarviis jännäillä niitä kahta viikkoa.

Mut tosiaan HUS:iin sain lähetteen eteenpäin. Valitsin kunnallisen hinnan takia, hoidot maksavat alle 42€ hoitokerta ja ilmeisesti kaikki hoitokerralla tehtävät tutkimukset ja hoidot kuuluu tähän et lisämaksuja ei tule. Säästää siis pitkän pennin. Varauduin myös siihen henkisesti et joudun jonottamaan, mut miulla ei ole iän puolesta vielä hätää kun olen 24 vuotta. Painoa vähän pitäisi yrittää pudotella kun 155cm pitkä ja n. 70 kiloo painoa tällä hetkellä

Mut yritän nyt aktiivisesti alkaa taas seurailemaan ja päivittämään omaa matkaa tännekin kun oli itselle niin iso tuki tää ryhmä päätökseen ni jos ois hyötyä jollekin muulle siitä et ryhmä pysyy aktiivisena
 
Pahoittelut negoista @maisali ja @Kutrilla. Ei tärpännyt minullakaan tuoresiirrosta. Harmitti kyllä kovasti, näköjään kun todennäköisyys raskautua on suurempi myös pettymys negasta on isompi. Nyt tsemppaan itseäni kohti pakastealkion siirtoa, yritetään päästä siirtoon jo seuraavassa kierrossa. Luonnolliseen kiertoon olisi tarkoitus tehdä tämä siirto, toivottavasti ei osu viikonlopulle.

Kiva että saadaan myös uusia mukaan, tervetuloa Moon96!
 
Tervetuloa mukaan myös minunkin puolesta, Moon96. Hienoa että pääsit julkiselle puolelle, hurjan paljon edullisempia hoidot siellä.

Isot tsempit @Makie pakastealkion siirtoon!

Täällä ovista tikutettu ja löydetty, huomenna toiseen inseminaatioon. Tarvii varovasti toivoa josko siitä lykästäisi. Lääkärin kanssa juttelin jo, että mikäli ei tästä ala raskaus, niin aloitetaan heti seuraavasta kierrosta IVF, en jaksa odotella ja ihmetellä tässä iässä pidempään inseminaation kanssa.
 
Moon96
Mitäs ihmisille kuuluu?

Itse sain osan verikoetuloksista pari viikkoa sitten. Niissä parissa oli jotain pientä häikkää, johon lääkäri totesi että ei hätiä mitä, kontrolloidaan sit kun hoidot alkamassa. Yksi arvo jäi saamatta kun sen valmistumisessa meni pidempään ja lääkäri jäi lomalle. Nyt tulevana maanantaina saan sen tietää kun lekuri palaa töihin.

Jäi vaan mietityttämään noi arvot missä häikkää. Vaikka lääkärin mielestä ei hätää, niin haluaisin tietää et onko sellaisia minkä tasottamiseen menee aikaa vai saako niihin itse nopeallakin aikataululla vaikutettua. Kun kiva jos kontrolloidaan ennen inssiä ja sit todetaan et pakko saada rajojen sisään arvot ja siinä menee sit useempi kuukausi... Sellasia jänskäilyjä ollut. Ja malttamattomana odotan et tulis tietoa klinikalta pikkuhiljaa
 
Kirjoittelin tänne pitkää vastausta, mutta jonkun virheen vuoksi se katosi taivaan tuuliin.

Kiva Moon96 että päivitit kuulumisiasi. Toivottavasti veriarvojen kanssa saat maanantaina lisää vastauksia ja tietoa. Ymmärrän hyvin että haluat ne kuntoon ettei hoidon aloitus viivästy niiden vuoksi. Toivottavasti pääset mahdollisimman pian etenemään hoidossasi :)

Minulla ei toinen inssi tuottanut tulosta. Ennakolta näin oletinkin, mutta pettymys silti. En uskaltanut antaa itselleni lupaa edes toivoa, kun todennäköisyys onnistumiseen oli varsin matala.

Nyt IVF-hoitoon. Jännittää vähän miten mieli ja keho reagoi lääkkeisiin. Enemmän kuitenkin odotan innolla että pääsen tehokkaampaan hoitoon jossa onnistumisen todennäköisyys on suurempi kuin inseminastiossa. Aion kysyä lääkäriltä mikä minun taustoillani on todennäköisyys onnistumiseen ekalla IVF-hoitokierroksella. Punktiosta mietityttää tarviiko sinne jonkun saattajan, vai voiko mennä yksin. Ja saako Kela-taksin punktion jälkeen kotiin :D

Epäonnistuneiden inssien takia on noussut myös todellisemmaksi huoli siitä, saanko koskaan omaa lasta. Ennen hoitojen alkua ei tuntunut niin todelliselta riski, mutta epäonnistumiset ovat tuoneet ihan toisella tapaa todelliseksi riskin siitä ettei välttämättä onnistu lainkaan vaikka mitä tekisi. Tiedän toki, että olen ihan alussa hoitoja, että pari inssiä on tosi vähän, mutta silti huolet, pelot, pettymykset jne ihan toisentuntuisia itsellä kuin aiemmin. Ennen hoitojen aloitusta oli jotenkin sellainen ajatus, että kyllähän mä tulen varmaan helposti raskaaksi vaikka ikää jo on. No, eihän se ihan niin mennyt :D Ja tottakai mietityttää, että jos olisin lähtenyt aiemmin hoitoihin, olisinko raskautunut silloin helpommin insseistä. No, eipä niitä voi tietää, ja eipä ollut aiemmin elämänvaihe sellainen, että olisin voinut lasta alkaa hankkimaan. Yritän siten olla soimaamatta itseäni siitä miksi en ole toiminut aiemmin.

No, riittävästi vuodatusta omasta tilanteesta ja ajatuksista. Mitä muille kuuluu? Olisi kiva kuulla missä mennään :)
 
Moon96
Voi harmi @Kutrilla ettei tärpännyt inssistä Toivotaan että IVF:stä nappais, todennäkösyydet taitaa olla suuremmat kuitenkin kun inssissä. Tuo kyllä jännittää itseä että miten niihin pettymyksiin osaa suhtautua. Kun kuitenkin sitä toivoo ja varmasti odottaa, että tärppäis vaikka yritänkin tosi neutraalin mielin tässä olla. Toinen jännityksen aihe et miten itellä kans erilaiset lääkkeet vaikuttaa. Kun niitä tulen kierron takaamiseksi tarvitsemaan.
Kun tulisi ensin edes tietoa klinikalta milloin pääsee siellä käymään.. Tässä yksityinen puoli on varmasti parempi ratkaisu kun jonot taitaa olla lyhyemmät ja hoitojen aikataulut enemmän itse päätettävissä.

Sain vihdoin eilen soiton lääkäriltä ja oli sitä mieltä, että veriarvot on ihan ok. Prolaktiini ei ihan osunut viiterajoihin, mutta heitto oli pientä ja googlasin sen, niin selvisi että se on maitohormoni. Ei siis tod. näköisesti vaikuta raskautumiseen
 
Moon96: Prolaktiini on maidoneritykseen liittyvän hormonin mittaamista ja sen tulisi olla viitearvojen sisällä. Voi heikentää raskautumista. Siksi esim. imetys saattaa hidastuttaa raskautumista. Mutta lääkäriksi kyllä luulisi tietävän.

Onnea kaikille matkaan. Täällä itse kahta kuumeista lasta hoitelen ja tulin pitkästä aikaa kurkkaamman.

Kyllä, epäonnistumisen, epävarmuuden ja minulla jopa menettämisen pelko olivat kauheita ja vasta plussaamisten jälkeen alkoi hirveä piina. Mutta tekisin kaiken uudestaan - kuumaa kättä silitellessäni mietin.

Plussatuulia!
 
Ensimmäinen PAS ei tuottanut tulosta, puhdas nega. Vielä yksi alkio jäljellä pakkasessa, kokeillaan nyt siirtoa lääkkeelliseen kiertoon. Tänään on fiilikset aika maassa, olisi ollut keskenmenneen raskauden laskettu aika. Olisin niin toivonut että tähän mennessä olisin ollut uudestaan raskaana. Todella tutulta kuulostaa tuo huoli ja pelko siitä, onnistuuko koskaan.

@Kutrilla, toivotan onnea IVF-hoitoon! Omalla kohdallani IVF oli ainakin fyysisesti helpompi prosessi kuin olin kuvitellut, pahinta oli odotella munasolujen ja alkioiden kuulumisia. Ainakin omalla klinikallani vaativat saattajan punktion jälkeen, voi olla että muualla on eri käytäntöjä.

Moon96, toivottavasti pääset pian etenemään hoitoihin. Odottelu on kaikkein pahinta! Siihen saa kyllä tässä puuhassa tottua, mutta ainakin oppii kärsivällisyyttä. ;)
 
vierailija
Moi! Ei ole voimia selata koko ketjua läpi, mutta kaipaisin tietoa miten hakeudutaan kunnalliselle/julkisen terveydenhuollon puolelle hedelmöityshoitoihin ilman kumppania?
Mihin ensin pitää soittaa ja varata aikaa?
Olen tätä suunnitellut jo vuosia, mutta odottanut josko kuitenkin sopiva kumppani vielä kävelisi vastaan. Nyt ikää 35v ja aika on mielestäni kypsä tälle asialle.
Tietääkö kukaan minkälaiset jonot Taysissa voisi nyt olla? Entä pääseekö sinne jos asuu kauempana? Omassa kunnassa ei vissiin ole näitä palveluja.
Minulla ei tule olemaan varaa yksityisen puolen hoitoihin, siksi toivoisin kunnalliselle pääseväni.
 
vierailija
Ihan vaan varaa tk.sta aika. Siellä lääkärin tutkimukset, mm. gynekologinen tutkimus ja papa, verikokeita kuten pvk, ferritiini, prolaktiini, kilpirauhaskokeet jne. Nopeampi vaihtoehto mennä yksityiselle gyenkologille. Kummatkin voi sitten tehdä lähetteen erikoissairaanhoitoon eli sun kohdalla sitten TAYS:n. Jonotusta on yleensä useampi kuukausi, joten jos asialla on kiire, (tk:ssa tuppaa olemaan jonoa), nopeuttaisin asiaa menemällä yksityiselle gynelle, jonne saanee jo piakkoin aikaa. Samalla hän voi tehdä ultran. Labrakokeet on yksityispuolella kalliita, mutta monesti niitä saa itse maksavana halvemmalla tk:n kautta, mutta siinä tapauksessa sun pitää odottaa, että pääset ensin yleislääkärille.
 
Moon96
Moi! Ei ole voimia selata koko ketjua läpi, mutta kaipaisin tietoa miten hakeudutaan kunnalliselle/julkisen terveydenhuollon puolelle hedelmöityshoitoihin ilman kumppania?
Mihin ensin pitää soittaa ja varata aikaa?
Olen tätä suunnitellut jo vuosia, mutta odottanut josko kuitenkin sopiva kumppani vielä kävelisi vastaan. Nyt ikää 35v ja aika on mielestäni kypsä tälle asialle.
Tietääkö kukaan minkälaiset jonot Taysissa voisi nyt olla? Entä pääseekö sinne jos asuu kauempana? Omassa kunnassa ei vissiin ole näitä palveluja.
Minulla ei tule olemaan varaa yksityisen puolen hoitoihin, siksi toivoisin kunnalliselle pääseväni.
Moikka! Miä hakeuduin kunnallisen kautta hoitoihin. Koitin soitella aikoja terveyskeskuksen puolelle kuukauden, mut en saanu ees sitä sairaanhoitajaa kiinni joka asioita hoiti.. Tai jolle luulin et piti soittaa. Joten kävin eka yksityisellä. Siellä oli tosi ihana gyne ja ei tehny "turhia" tutkimuksia kun ymmärsi et haluan säästää rahaa. Totesi että ne kaikki (verikokeet, ultraus) kuitenkin tehdään sit kunnallisella. Hän laittoi lähetteen eteenpäin ja sit tuli suoraan kotia aika kunnan terveyskeskukseen naistentautien poliklinikalle. Siellä tehtiin lähete kunnalliselle hedelmöityshoitoihin. Sain valita Helsinki vai Kuopio kun itselle ei ole paljon eroa matkoissa. Valitsin Helsingin kun Kuopiossa on lahjasoluhoidot enemmän vissiin alkutekijöissään vielä. Lähete lähti sinne 26 syyskuuta eikä ole vielä kuulunut mitää Husista et jonoa ilmeisesti on ainakin siellä...
 
vierailija
Moikka! Miä hakeuduin kunnallisen kautta hoitoihin. Koitin soitella aikoja terveyskeskuksen puolelle kuukauden, mut en saanu ees sitä sairaanhoitajaa kiinni joka asioita hoiti.. Tai jolle luulin et piti soittaa. Joten kävin eka yksityisellä. Siellä oli tosi ihana gyne ja ei tehny "turhia" tutkimuksia kun ymmärsi et haluan säästää rahaa. Totesi että ne kaikki (verikokeet, ultraus) kuitenkin tehdään sit kunnallisella. Hän laittoi lähetteen eteenpäin ja sit tuli suoraan kotia aika kunnan terveyskeskukseen naistentautien poliklinikalle. Siellä tehtiin lähete kunnalliselle hedelmöityshoitoihin. Sain valita Helsinki vai Kuopio kun itselle ei ole paljon eroa matkoissa. Valitsin Helsingin kun Kuopiossa on lahjasoluhoidot enemmän vissiin alkutekijöissään vielä. Lähete lähti sinne 26 syyskuuta eikä ole vielä kuulunut mitää Husista et jonoa ilmeisesti on ainakin siellä...
Onko lähete mennyt edes perille? Lähetteen saapumisesta perille pitäis tulla aina ilmoitus potilaalle ja arvio jonotusajasta. Kannattaa varmistaa että lähete on saapunut ja kirjattu.
 
vierailija
Kiitos kaikille. Täytynee heti ens viikolla olla yhteyksissä. Oon just käynyt papassa ja saanut tulokset. Yksityisellä gynellä kävin tänä syksynä myös ultrassa muista syistä. Voisin varmaan soitella sille gynelle joka ultrasi että onko tästä mitään hyötyä.
 
Moon96
Onko lähete mennyt edes perille? Lähetteen saapumisesta perille pitäis tulla aina ilmoitus potilaalle ja arvio jonotusajasta. Kannattaa varmistaa että lähete on saapunut ja kirjattu.
Ainakin oman kaupungin asioita hoitava lääkäri on tarkistanut nyt jo kahdesti että on laittanut lähetteen. Sovittiin että jos joulukuussa ei tule mitään tietoa minulle niin lähdetään selvittelemään asiaa kun voi kuulemma mennä muutama kuukausi siellä käsittelyissä. Mutta pitää varmaan taas kohta puoliin tiedustella asiaa ettei jää roikkumaan..
 
Hyvää uutta vuotta! Mitenkäs täällä on ihmisillä hoidot edenneet? Oon itse pitänyt taukoa koko syksyn ja aattelin edelleen jatkaa taukoa alkukevään ajan. Töissä on tullut muutoksia ja aloitan näillä näkymin kohta uusissa hommissa, joiden jälkeen palkkakin on vähän parempi. Hoidot on olleet yllättävän kalliita etenkin, kun ei kahdesta inssistä tärpännyt, niin oon tässä pohtinut miten etenen. Aattelin yhden inssin vielä käydä läpi ja jos ei tärppää ni sit todennäköisesti kokeilen kuitenkin IVF:ää. IVF:ssä mua hirvittää se punktio ja riski hypersrimulaatiolle ja olis niin ihanaa, kun siihen saakka ei tarvitsisi mennä...
 

Yhteistyössä