Yksinäinen nainen keinohedelmöityksessä?

kata, ok, kiitos!
Sitä vähän epäilinkin ettei siihen riitä mitkään mustat valkosella.. mikä on melko outoo, yleensähän kirjalliset, allekirjotetut sopimukset on päteviä? :/ Mitenhän kun johonkin kaavakkeisiin pitäs sitten laittaa isän nimi niin enkö laita sitten mitään vai? Kurjaa jotenkin jollei sitä voi "julkistaa" ilman että sitten ois pakko tehä joku isyydenselvitys ja muuta hankalaa, vai voidaanko sellaseen ulkopuolisten taholta velvottaa jos puolin ja toisin on sovittu ettei tehä? Oisin halunnu antaa lapselle esim. isän sukunimen, mutta onkohan se sit mitenkään mahdollista.. Mulle kävis kaikki, mies saa olla isä jo haluaa, oikeestaan ois kivempi jos näkis lasta joskus, mutta tiedän missä jamassa se on taloudellisesti ja tuskin siltä voitas vaatiakaan mitään elatuksia. Ja enhän mä nyt muutenkaan alkais auttajaani kuppaan :) toivottavasti vois luottaa tähän. Mutta tosiaan se pelottaa että teen jonkun virheen jossain kohtaa ja sitten se joutuukin musta riippumattomista syistä johonkin vastuuseen...
Mitenhän muyöhemmin käy jos vaikka suhdekin elpyis ja sitten ilmenee että oon valehdellu virallisiin papereihin kokoajan että en tiedä kuka isä on, joku "yhenillan juttu" (tosin sekään ei toimi jos ilmenee että oon ollu hoidoissa.. ) tms. eli eikö sitä voi julkistaa myöhemminkään :( tai sitten sanoo asian niinkun se on eli on saatu lahjottajan siittiöillä. Sillonhan ei valehtelekaan, jos jättää mainitsematta että sen tuntee.
Hankalia juttuja.. luulis jotenki että tälläset ois kahden keskenään sovittavia asioita, mutta kai yhteiskunta ajttelee sitten että kun siinä on se lapsikin ja sillä on tiettyjä oikeuksia.
Tietysti aika turha tässä vaiheessa miettiä kun mitään lasta ei ookaan, mutta hyvähän tälläset ois selvittää jo ennen mitään hoitoja.

(m)
Kyllä tuntuu menevän tosiaan taas vaikeeks.. sellanenki kysymys vielä tuli mieleen, että saako esim. sosiaalitoimi (sieltä siis kai hakisin elatukset) tai muu virallinen taho joka lapsen isän nimee kyselee, niin tietoja julkisen puolen polilta niistä hoidoista, mitä on tehty (ja ettei oo käytettty anonyymejä siittiöitä )? Sillonhan ne tajuaa että mun on täytyny tietää sen isän nimi! :( Ei kai sairaala voi isän nimee näissä hoidoissa ulkopuolelle paljastaa? Mitä ne sit voi tehä jos sanon vaan että en halua kertoa..tai sanon vaikka että löysin anonyymin lahjottajan netistä enkä tunne sen paremmin..?

Tottakai kannattaa hakee korvauksia tossa tilanteessa ja joskus tosiaan joutuu taisteleen ja vaatiin sitä mihin on oikeutettu! Voimia vielä sinne kelan paperisotaankin! bd
 
Risukasa: Kysymyksiisi vastauksia eli ensinnäkään ei tarvitse valehdella.Jättää vaan kertomatta.Vaikka lapsen isää kysytäänkin,niin siihen ei ole pakko vastata mitään eli ei tarvitse kertoa kuka on isä ja miten lapsi sai alkunsa.Sillon sulle jää se mahdollisuus että isä näkee lasta ja myöhemmin isyystesteihin.Isän nimeähän ei voi ottaa käyttöön jos ei isyyttä tunnusteta.Älä laita mihinkään kaavakkeisiin lapsen isän nimeä,jos et halua isyystestirumbaa.Klinikallahan sen saattaa joutua laittamaan,mutta sen ei pitäisi tulla sieltä viranomaisten tietoon.En ole tästä ihan varma.Kannattaa klinikalta kysyä.Ulkopuolinen taho ei voi pakottaa kertomaan kuka on isä,mutta jos isä tiedetään niin saattaa olla että se ei sitten enää olekkaan vapaaehtoista vaan isyystesti määrätään.

Kantsii myös miettiä sitäkin asiaa että on paljon yh äitejä joiden lasten isät eivät maksa elatusmaksuja koska eivät pysty.En tätä puolta tarkkaan tiedä,mutta ilmeisesti sillon sossu maksaa.Isähän on sillon tiedossa ja lapselle voi antaa isän sukunimen.

Näissä luovutetuilla siittiöillä tehdyissä on taas selvää ettei isää löydy.En tästä ihan varma ole mutta käsittääkseni silloin valtio maksaa isän osaa elatusmaksuna.

Nää on tosi monimutkaisia asioita.Kantsii kysellä useammilta tahoilta ettei sitten tule yllätyksenä.

KELA-ASIAA:

1.Käyntikerta Maksoi 163 ? josta korvaamattomia 8 ?, korvattavaa 155 ?. Korvausta tuli 51,63 ?.

2.Käyntikerta Maksoi 693 ?. Ei korvauksia vielä.Lisäselvityksiä pyydetään jo toista kertaa.Jos ei niitä toimita kuulemma se hylätään.

3.Kustannukset 837 ?. Korvaamatonta 508 ? ja Korvattavaa 329 ?.Korvausta saatu 132,23 ?.

4.? Laput vasta lähdössä.
 
Kiitos jälleen kata, ehditkin juuri vastata sillä välin kun lisäilin tohon tota muokkausta.. tota tarvii vielä selvittää voidaanko hoitotietoja jakaa virallisille tahoille jollen halua niistä itse kertoa. Luulis ettei tälläsiä tietoja annettas hoidoista ym. terveysasioista, sehän on vaitiolovelvollisuuden rikkomista..?
 
Hei taas kaikille! Tänään oli meikäläisen testipäivä ja negaa näytti. Niinpä niin... Ei muuta kuin uutta kierrosta suunnittelemaan. Mulla olikin itse asiassa sellainen tunne koko ajan, että nyt ei ole onnistunut. Jotenkin sen vaan luulee tietävänsä. Edellisessä inssissä plussasin aluksi, vaikka plussa tosin hävisi todella nopeasti. Jokin meni silloinkin nopeasti pieleen, mutta ainakin alku oli lupaava. Ja tuntemukset silloin erilaisia kuin nyt. Toivottavasti sulla nillinilla on iloisia uutisia. Meidän inssipäivä kun oli sama. Toivottavasti edes toinen meistä onnistuu. Palailen asioihin, kun saan pettymykseni ensin nieltyä :'(


 
RISUKASA Anteeksi kun en ole laittanu sitä laskutus tietoa jotenki pääsi unohtumaan...
Inseminaatio toimenpide 250e Luovutetut siittiöt 300e ja toimistomaksu 9,50 jota ei hinnastossa mainita eli yhteensä 559,50e yksi inssi

Menkkoja ei kuulu ei näy r-testi tehty mutta negaa näytti, ihmettelenpä tässä vaan :whistle:
 
Sariza :hug:

nillanilla Ok, kiitos! Hyvä tietää ettei tuu mitään yllätyksiä jos sinnekin puolen vielä joutuu. Siittiöissä edullisin maksu tais olla 150 mutta ei kai sekään hirveen huonolaatusta voi olla.. =) kuuluko hoitoon siis joku tietty määrä ultria vai niin monta kun tarvii?
 
Yksi kuuluu se joka tehdään juuri ennen inssiä. Kävin itse Lääkäriasema Femedassa ultrassa siellä saa kelakorvausen heti kassalla, ultran hinnaksi jää vähennyksen jälk. 92.85e Ilmoitin sitten follitiedot tampereelle ja sovittiin irrotuspiikki päivä sekä inssi päivä puhelimella.
 
Sama kysymys nillanillalle, millä klinikalla olet käynyt eli minkä klinikan hintatietoja noi on?

Omaa napaa sen verran, että Väestöliitosta tosiaan sanottiin maanantaina, että vasta pääsiäisen jälkeen voisi olla mahdollista päästä aloittamaan hoidot. "Aikaisintaan pääsiäisen jälkeen" oli ilmaisu, jota lääkäri käytti. :| Pitkät on siis jonotusajat Väestöliitossa (Hesan klinikalla, muista VL:n klinikoista en tiedä ), mutta eipä tässä varmaan muuta voi tehdä kuin odottaa. Harkinnassa toki on sekin, että kävisin tässä odotellessani inssissä jossain muualla.. Mutta en tiedä, kuinka paljon järkeä semmosessa sit loppupeleissä olisi. PCO:n takia tarvitsen joka tapauksessa vähintäänkin lääkityksen ovulaation induktioon, enkä toisaalta haluaisi alkaa säätää lääkitysasioita millään toisella klinikalla.
 
Evenstar: Olen käynyt IN-Tiimissä.Sieltä saa laput mukaan jotka sitten itse pitää lähettää kelalle.Kela sitten itse päättää mitä niistä maksaa ja maksaako ollenkaan.Tosi kirjavaa käytäntöä kelalla.
 
Kata, onko siellä In-Tiimissä puhuttu mitään itsellisten naisten mahdollisuuksista saada Kela-korvauksia?

Väestöliitossa nimittäin sanotaan suoraan, että itsellisten naisten hoidoista on turha edes hakea korvauksia, koska niitä ei saa kuitenkaan. Ainoastaan PCO-potilaat tai muusta selkeästi raskautumista vaikeuttavasta sairaudesta kärsivät voivat edes teoriassa saada korvauksia IVF-hoidoista, mutta sekin tie taitaa olla äärimmäisen epävarma -- tämänviikkoisella käynnillä lääkärini kertoi, että käytännössä itselliset naiset eivät saa korvauksia enää ollenkaan.

Lääkkeistä voi saada korvauksia, jos lääkäri kirjoittaa lääkkeet sairauden hoitoon, muussa tapauksessa niistäkään ei saa korvauksia. Mulle lääkäri kirjoitti "kuivaharjoittelu-clomit" sairauden hoitoon, mutta apteekissa sain kuulla, että klomifeenista ei saa enää korvauksia ollenkaan. Ja näin sanottiin siis Kaivopihan Yliopiston Apteekissa.
 
Evensar: muistelisin Kyllä että sielläkin sanottiin ettei saa,mutta antavat silti laput mukaan joilla saa hakea korvausta.Tuossa alla tummennetulla on luvut jotka olen saanut takaisin kuluista kelalta.

KELA-ASIAA:

1.Käyntikerta Maksoi 163 ? josta korvaamattomia 8 ?, korvattavaa 155 ?. Korvausta saatu 51,63 ?.

2.Käyntikerta Maksoi 693 ?. Ei korvauksia vielä.Lisäselvityksiä pyydetään jo toista kertaa.Jos ei niitä toimita kuulemma se hylätään.

3.Kustannukset 837 ?. Korvaamatonta 508 ? ja Korvattavaa 329 ?.Korvausta saatu 132,23 ?.

4.? Laput vasta lähdössä.[/quote]

P.S Sain ekoista lääkkeistä suoraan korvauksen apteekissa,mutta toisista en kun resepteihin laitettiin klinikalla leima että pitää hakea kuopion kelalta korvausta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kata-71:
Evensar: muistelisin Kyllä että sielläkin sanottiin ettei saa,mutta antavat silti laput mukaan joilla saa hakea korvausta.
Ok. Kaipa Väestöliitostakin laput saisi mukaan, jos pyytäisi. Väestöliitossa on tosin käytössä Kelan suorakorvausmenettely, ja tähän saakka olen saanut lääkärikäynneistä suorakorvauksen niiltä osin, kun käynnit ovat olleet korvauksen alaisia.
 
*nosto*

Hain eilen apteekista elämäni ensimmäiset clomit... Ja sain siinä sivussa aika uskomattoman hyvää palvelua Väestöliitolta. Kun soitin sinne pyytääkseni Clomhexal-reseptiä, he soittivat vähintään kahteen eri apteekkiin ja varmistivat, että lääkettä on saatavilla ja varasivat mulle nimellä erään apteekin viimeisen paketin, ja soittivat sitten mulle takaisin ja kertoivat, mistä apteekista clomeja vielä löytyi ja kysyivät, onko ok, että he soittavat juuri siihen apteekkiin puhelinreseptin. Siis oikeesti, en ole ikinä saanut noin hyvää palvelua miltään taholta! :flower: =)

Nyt sitten vaan odotellaan, tuottaako Primolut menkat, ja sitten pääsen "kuivaharjoittelemaan" clomien kanssa. Hoitojen aloitukseen menee varmaan nelisen kuukautta vielä, mutta oon ihan täpinöissäni jo tosta "kuivaharjoittelustakin". :saint:
 
hei kaikki ketjulaiset,etenkin työ aktiivit, ollaan siirrytty jutustelemaan suljetellu kerhosivulle, sinne pääsee mukaan kaikki jotka ovat oikealla asialla, pyytämällä minulta salasanaa ja täyttämällä kaavakkeen, uudet vasta palstan löytäneet; ketään ei rajata ulkopuolelle, mutta kannattaa selata tämä pitkä ketju läpi ensin niin sen perusteella varmasti tiedät ollaanko myö etsimääsi vertaistukea, varmasti myös tässä ketjussa saa vastauksia kun niitä esittä =) =) =)
 
Niin siis onko se joku yleinen korvausprosentti jonka koeputkihoidosta voi yksinäisenä ja sairaana saada, vai onko eri klinikoilla vaihtelevat? Jos yleinen, niin paljonko se % on?

Plussakasta ja paksua vuoden jatkoa kaikille =) :wave:
 
Ittekseni täällä nyt höpisen, mutta onkohan se muka kuitenkin niin että kelan tukemien hoitojen papereihin merkitään isyys jotenki automaattisesti? :$

> 3 a § (22.12.2006/1238)
Hedelmöityshoidon tuloksena syntyneen lapsen isä
Jos lapsen äidille on annettu hedelmöityshoidoista annetun lain (1237/2006) 1 §:ssä tarkoitettua hedelmöityshoitoa ja voidaan pitää todistettuna, että lapsi on syntynyt annetun hoidon tuloksena, lapsen isäksi on vahvistettava mies, joka yhteisymmärryksessä äidin kanssa antoi suostumuksensa hoitoon. >

??
Empä tiä enää miten kannattas tehä..
:headwall:
 
hei! teimme kerhonpuolella päätöksen, että jäsenet joista emme ole kuulleet kk on toistaiseksi kerhon ulkopuolella, tämä ei tarkoita sitä ettet voisi päästä jäseneksi uudelleen, kerhossa kuitenkin halutaan ylläpitää keskustelua jäsenien kesken, ei niin että voi olla lukijana taikka jäsenenä ilman osallistumista, elämäntilanteet muuttuvat meillä jokaisella ja se on ymmärrettävää, jos olet siis ollut jäsenenä itseellisten naisten kerhossa mutta pois kuvioista pidemmän aikaa laita minullepäin viestiä kun olet taas halukas olemaan mukana. tästä "säännöstä" sovittiin jo kerhon alussa, koska tarkoitus tosiaan on että kaikki olisivat aktiivisesti mukana (poikkeuksen on jos ilmoitat esteestä, kiireistä tai olet juuri synnyttänyt tms. silloin jäsenyys säilyy vaikka et aktiivisesti paikalle pääsekään) jennuli
 
Alkuperäinen kirjoittaja risupesä:
Ittekseni täällä nyt höpisen, mutta onkohan se muka kuitenkin niin että kelan tukemien hoitojen papereihin merkitään isyys jotenki automaattisesti? :$

> 3 a § (22.12.2006/1238)
Hedelmöityshoidon tuloksena syntyneen lapsen isä
Jos lapsen äidille on annettu hedelmöityshoidoista annetun lain (1237/2006) 1 §:ssä tarkoitettua hedelmöityshoitoa ja voidaan pitää todistettuna, että lapsi on syntynyt annetun hoidon tuloksena, lapsen isäksi on vahvistettava mies, joka yhteisymmärryksessä äidin kanssa antoi suostumuksensa hoitoon. >

??
Empä tiä enää miten kannattas tehä..
:headwall:
Mä ymmärtäisin tuon niin, että jos hakeudut hoitoihin yhdessä miehen kanssa, siinä tapauksessa tuo mies, jonka kanssa hoitoihin hakeudut, vahvistetaan automaattisesti lapsen isäksi. Näin silti, vaikka hoidossa käytettäisiin luovutettuja siittiöitä.

Jos sen sijaan hakeudut hoitoihin ns. itsellisenä naisena, siinä tapauksessa lapselle ei käsittääkseni merkitä papereihin isää ollenkaan.

*muoks*
Siihen en osaa sanoa mitään, suostuuko klinikat nykyään tekemään hoitotoimenpiteitä "tutun tuntemattoman" siittiöillä. Eli siis silleen, että simpat luovuttaa joku tuttu henkilö, mutta häntä ei kuitenkaan merkitä lapsen isäksi. Asia kannattaa ehdottomasti varmistaa klinikalta ennen hoitojen aloittamista.
 

Yhteistyössä