Samaa mieltä
Aavatar75:n kanssa, ihana aina käydä täällä lukemassa teidän kirjoituksianne! Helpottaa ihan mielettömästi kun huomaa, että on muitakin ihmisiä jotka käyvät samoja asioita läpi ja pystyy keskustelemaan niistä heidän kanssaan.
Minäkin näen tosi usein unta siitä, että olen raskaana tai minulla on lapsi. Usein unissa kaikki on jotenkin sekavaa (en ole tajunnut että olen raskaana ennen kuin synnytän, tai olen unohtanut että lapselta pitäisi vaihtaa välillä vaipatkin, tai en muuten vaan osaa mitään), mutta samaan aikaan kaikissa unissa on ollut epävarmuudesta ja huolesta huolimatta suunnaton onnen tunne.
Mies on ollut viime päivät kovin surullinen, kun hänestä tuntuu edelleen todella vahvasti siltä että vaikka hän lapsista tykkääkin, ei hän halua omia lapsia. Mutta samalla minä olen hänelle niin hurjan tärkeä, että ajatus eroamisesta tuntuu ihan kamalalta. Mies ehdotti minulle tänään sellaista ratkaisua, että minä hankkisin lapsen yksin, mutta me voisimme edelleen seurustella (ja asua yhdessä). Hänen mukaansa ratkaisussa olisi monia hyviä puolia:
- meidän ei tarvitsisi jättää toisiamme kun olemme niin onnellisia yhdessä
- lapsella ei olisi ehkä isää, mutta kuitenkin mukava "äidin poikakaveri", jolloin lapsella olisi myös miehenmalli lähipiirissä
- minulla ei olisi aivan yhtä rankkaa kuin sinkkuna yksinhuoltajana, koska mieskin voisi auttaa minua jonkun verran ja olla tukenani
- jos kävisi niin huonosti että myöhemmin eroaisimme, minun ei tarvitsisi pelätä huoltajuusriitoja, koska lapsi olisi yksiselitteisesti vain minun
- voisimme jäädä asumaan nykyiseen unelmiemme kotiin (yksin tätä ei olisi varaa pitää)
- ratkaisu olisi minulle taloudellisesti helpompi, kun asumiskustannukset ovat muutenkin kaksin asuessa huomattavasti pienemmät
Mies oli sitä mieltä että hän olisi valmis raivaamaan kodistamme tilaa lapselle, ja elämään samassa kodissa minun ja lapseni kanssa. Hän ei kuitenkaan ole valmis sitoutumaan omaan biologiseen lapseen.
Kieltämättä miehen ehdotuksessa on monia houkuttelevia puolia (ei tarvitse erota muuten niin onnellisesta suhteesta, lapsi on yksiselitteisesti minun jos ero kuitenkin tulee, taloudellisesti olisi helpompaa), mutta asiassa on myös monia puolia jotka minua pohdituttavat:
- onko mies oikeasti valmis jaksamaan joka päiväisessä elämässään pientä lasta ja tajuaako hän todella, kuinka paljon lapsi tulisi vaikuttamaan meidän elämäämme ja myös parisuhteeseemme?
- vaikka mies ei olisikaan lapsen isä, tulisi lapsi silti kiintymään häneen hyvin paljon. Miltä lapsesta tuntuisi, jos eron tapauksessa niin läheinen ihminen katoaisi hänen elämästään? Toisaalta tilannehan olisi ihan sama, jos lapsen syntymän jälkeen löytäisin uuden miehen jonka kanssa myöhemmin eroaisin. Siltä ei siis välttämättä pysty millään tavalla säästymään varmuudella (paitsi olemalla koskaan enää seurustelematta). Ja mies voisi ilmeisesti eron jälkeen pitää edelleen lapseen yhteyttä "kummisetämaisesti", eli hänen ei tarvitsisi kadota kokonaan lapsen elämästä
- mitä hedelmöityshoito-psykologikin sanoisi tällaisesta erikoisesta järjestelystä?
Minä en osaa näin yhtäkkiä ajatella tästä ehdotuksesta oikein yhtään mitään, yritän vain miettiä mitä kaikkia asioita tällaisessa tilanteessa pitäisi ottaa huomioon ja mikä voisi aiheuttaa ongelmia. Onneksi tässä on reilusti aikaa miettiä. Joka tapauksessa näyttää hyvin todennäköiseltä, että minulla on lapsen hankkimisen suhteen vain kaksi vaihtoehtoa: hankkia lapsi yksin sinkkuna, tai hankkia lapsi yksin vaikka seurustelisinkin.