Yksin synttäreille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Halipupu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Halipupu

Jäsen
14.06.2007
865
0
16
Ajattelin kysellä, että minkä ikäisenä lapsen voi jättää yksin vaikka pihakaverin synttäreille tai ottaa oman lapsen synttäreille kaverit ilman vanhempia? Tietenkin asia riippuu paljon lapsesta, mutta olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä asiaan.

Luulisi, että 5v voisi olla aika hyvä ikä. Jotkut voivat tietenkin jäädä aiemminkin. Sekin vaikuttaa, kuinka hyvä kaveri on kyseessä eli kuinka hyvin tuntee. Mitä tutumpi on, sen helpompi on jäädä nuorempanakin. Sekin vaikuttaa, onko muuten tottunut olemaan äidistä erossa miten. Itse kuitenkin hieman venytän tuota ikää kuin laitan yksin synttäreille liian aikaisin. Jos oma lapsi ei sitten tykkääkään olla yksin ja jää huono kokemus mieleen. Toisaalta jos itse pitäisin pelkät lapsisynttärit niin olisin aika pulassa, jos joku alkaisi itkemään äitinsä perään. Siksi pidän maltillista linjaa hyvänä. Meillä lapsi siis täyttää vasta 4v enkä ole vielä siis ainakaan tänä vuonna pitämässä pelkkiä lastenkutsuja.

Työkseni järjestän lapille synttäreitä ja voin sanoa että meillä on kaikki jääny hyvin. Ainoastan yksi tyttö on vähän arastellut ja yhden kanssa jäi isä alkuun. Mutta siis sankareista pienimmät on ollu 4-vuotiaita.. juhlioita on ollu joitakin 3-vuotiaitakin.. :)
aika moni tuntuu pitävän ekat kaverisynttärit 4-5-vuotiaana. meillä tyttö täyttää nyt keväällä 4 ja pidetään ekat kaverisynttärit. :)

Mun 3,5 v kutsuttiin 5 v synttäreille ilman äitiä. Olin vähän ihmeissäni, varsinkin kun en tuntenut sankarin vanhempia (kerhokaveri), mutta hyvin oli menny. Laps jäi iloisena eikä olis halunnu lähteä kotiin kun menin hakemaan =) . Ehkä toi 5 v ois hyvä ikä pitää kaverisynttäreitä.

Meiän postiluukusta tipahti synttärikutsu naapurin pojan 6v. synttäreille. Koska kutsussa ei lukenut, kenelle se on osoitettu, arvelin sen olevan meidän 2,5v pojalle vanhemman kera. Epäilin, että tuskin on 1vuotiaalle.... :whistle: :D Mentiin sitten pojan kanssa ovelle ja kysyin vielä, että onhan tarkoitus, ettei poika ole yksin tulossa (ujostuttikin vielä juuri sillä hetkellä lkovasti), niin vastaus oli (äidiltä) että kyllä joo, nää on poikien juhlat. 2,5v ei suostunut jäämään yksin, niin ehdotin, että jään alkuun. Lopulta tosin olin koko juhlien ajan ja kävi myös ilmi, että luulivat poikaa vuoden vanhemmaksi. :o Mutta aika ällikällä olin, kun kuulin että 2,5v kutsutaan yksin kylään paikkaan, jossa ei ole ikinä käynyt eikä ollut moneen kuukauteen edes leikkinyt tämän 6v pojan kanssa pihalla!!

Meillä poika oli 4v kun jäi yksin synttäreille. Hänen 4v syntäreillä oli myös 3vuotiaita jotka jäivät yksin.

4v synttärille kun kutsuttiin niin llaitoin korttiin että jos haluaa niin saa jäädä yksin leikkimään, muuten vanhemmatkin ovat tervetulleita kahville. Kutsut kaverit olivat suunniilleen saman ikäisiä.

Yhteistyössä