yhteishuoltajuus

  • Viestiketjun aloittaja yhteishuoltaja
  • Ensimmäinen viesti
vastaan
no kun ei ole hoitomaksuja tm..ihan perusmenot..kyllä tiedän että äiti hommanutkin rahoilla huonekaluja ym, kun joskus soitellut että tarttis aiemmin saada elarit,kun joku lipsto pitäny hommata!
kyllä meilläkin tiedetään mitä kaupassakäynti maksaa, ja silloin kun etiskin meillä extraa on, onkauppalaskut meilläkin luonnollisesti suuremmat, silloin meillä on 2 lasta+ me aikuiset.. ja meillä hommataan samaan tapaan omalle ja etikselle vaatteet ja muut tarvikkeet, tosin mies osallistuu exän päässä lapselle samoihin hankintoihin..muuten jäisivät kuulemma hankkimatta, ja lapsi saa syyttää isäänsä, kun joutuu pienissä vaatteissa kulkeen..mun mielestä tuokin todella epäasiallista käytöstä..

kyllä uusi aika lv:lle on harkinnassa ollut jo pitkään, sillä kyllä nuo tapaamiset ja maksut on saatava kulkemaan käsi kädessä,en todellakaan ole katkera,mutta joku oikeudenmukaisuus oltava, en ymmärrä jos miehen exä avoimesti kertoo ettei halua mennä töihin, lähtis tuet ja muut pois, niin onko sitten oikeutettu vaatimaan isältä kaikkeen osallistumista, sekä maksattaan noinkin suurta elatusmaksuu! hölmöintä on se että lapsi hyvässä lykyssä meillä 2vkoo, sillä aikaa menee elarit äitille, ja kun lasta palautetaan, pyydetään lainaksi rahaa, että saa lapselle ruokaa..selvä osoitus että ne rahat menny johkin ihan muualle.
ja vaikka me työllä rahamme ansitsemme, ei kai se sano että mieheni lähinnä maksaa siitä kovan hinnan, ja elättää lapsensa, minä sitten yhteisemme, kun miehelle soisin jäävän hieman itseensäkkin rahaa..mutta kukas etäisää ajattelee, hänen tehtävä on kustantaa etälapsen elämä, kun ei voi olla läsnä hänen elämässään livenä joka päivä, ja muilla ei ole merkitystä..mitäs meni tekeen lisää lapsia ja rakastuun, jos ei ole varaa elättää aiemman suhteen lapsia..kaikenmaailman ajatusten juoksuu sitä onkin!
 
Kysymys teille nyxille joilla on yhteinen lapsi ja miehen edellisestä liitosa oleva lapsi? Siis välillä tulee mieleen noist tei kirjoitteluista että miehen lähinnä tulee sitten unohtaa tää aikasempi lapsi!? Ja tosiaan te asutte nyt ydinperheessä ja tää toinen lapsi eroperheessä?! On se vaan niin eri asia ja ette te sitä mieti vaan sitä et sunkin rahaa menee siihen etä lapseen.

Kyselee joka saa kunnalta kummankin lapsen elarit ja isä ei oo kuvioissa mukana. Oisi yhteishuoltajuutta 13v jälkeen halunnu kun luuli et ei tarvis sit elareita maksaa tai siis jäädä velkaa. Mut eipä sit halunnu ku kuuli et joutuu silti maksaan. Tapaamisia ei siltikään ois halunnu. Nuoremman isä ei oo ollenkaan tekemisissä tää joka halus yhteishuoltajuuden tapaa sillon ku poika sitä itse menee kattoon.


Ja vielä lisäks en oo koskaan mitään muutä pyytänyt enkä kerjännyt oon ollu tohon minimiinki tyytyväinen
 
vastaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2007 klo 22:57 vieras kirjoitti:
Kysymys teille nyxille joilla on yhteinen lapsi ja miehen edellisestä liitosa oleva lapsi? Siis välillä tulee mieleen noist tei kirjoitteluista että miehen lähinnä tulee sitten unohtaa tää aikasempi lapsi!? Ja tosiaan te asutte nyt ydinperheessä ja tää toinen lapsi eroperheessä?! On se vaan niin eri asia ja ette te sitä mieti vaan sitä et sunkin rahaa menee siihen etä lapseen.

Kyselee joka saa kunnalta kummankin lapsen elarit ja isä ei oo kuvioissa mukana. Oisi yhteishuoltajuutta 13v jälkeen halunnu kun luuli et ei tarvis sit elareita maksaa tai siis jäädä velkaa. Mut eipä sit halunnu ku kuuli et joutuu silti maksaan. Tapaamisia ei siltikään ois halunnu. Nuoremman isä ei oo ollenkaan tekemisissä tää joka halus yhteishuoltajuuden tapaa sillon ku poika sitä itse menee kattoon.


Ja vielä lisäks en oo koskaan mitään muutä pyytänyt enkä kerjännyt oon ollu tohon minimiinki tyytyväinen
no omasta puolesta vastaan että meillä on yhteistili,joten kyllä MEILTÄ menee se elatusmaksu yhteisestä tilistä!!
kutsutko sitä unohtamiseksi,jos ei mahdottomiin suostu?? kuka tässä unohtamisesta puhuu?? kuluttaako sinun lapsesi vajaa 400e kk:ssa?? siis yksi lapsi? voisin kyllä tässä sitten peräänkuuluttaa että ehkä meidän yhteinenkin tähän oikeutettu sitten..eikö?? jos luit tekstiä, niin eikö sinusta 200e 2vkoon ole kohtuutonta?sehän tekee kk:ssa 400e,aika huikee elatusmaksu, mieheltä sitten se, ja asumismenojen osuus, sekä muista laskuista osuus, niin ei kuule kamalia jää enään panostaa tuohon yhteiseemme..ja en valita siitä!! mutta kuten yh:na sinäkin ilmeisesti ajattelet että hylkäämistähän se on, kun ei maksa hiljaa kaikkee mitä pyydetään!!! mitä jos minäkin alkasin käyttää yhteiseemme 400e kk:ssa, niin saattaspa jäädä laskut maksamatta,tai leipä pois pöydästä..minun mielestä se vaan ei ole kohtuullista!!
siis olen pahoillani sinu ja lasten puolesta, ymmärrän tilanteesi täysin!! mutta meidän tilanteessa isä todellakin tapaa lastaan ja maksaa ison elatusmaksun, sen ihan liian suuren, sillä ei kai meidän tartte exää elättää vaikka lapsen äiti onkin? niin todistetusti käynyt ilmi ettei se raha edeslapseen uppoo..ja juu tiedän etteiu sillä tarkotus ostaa pelkästään jotain materiaa, vaan kattaa osan asumiskuluistakin..
kukaan ei sitten ota huomioonettä on etälläkin ihan samat asumiskulut,ja menot, ettei hänelle lasketa pelkkiä elatusmaksuja menoiksi!
millähän me elettäs jos pistettäs 2vkossa etikseen 200e meillä, 200 elareita ja 200e yhteiseen muksuun, se tekis 1200e kk:ssa..ai niin unohdin, eihän yhteisemme tosin saa kuluttaa niin paljoa, eikä etis meillä..ja kun todellakin äiti saa elatusmaksuu ja lapsilisää n.500e kk:ssa, niin ei varmaan juuri tartte omistaan pistää lapsen menoihin lisää..eli tässä taas etäisä elättää lapsen!!! mitä jos käännetään roolit toisinpäin,miehestäni tulisi lähi, olisiko exä valmis maksamaan saman summan,kun niin silmät kirkkaina väittää ettei se edes riitä lapsenelatukseen..epäilen..
 
peuhu
Tässä linkki miten elarit lasketaan. http://www.om.fi/36283.htm

Meillä on tilanne tämä että mies maksaa(ja hyvä niin) 170? kk ja lapsi saa lapsilisän 136,60 ja jos äiti vielä laittaisi sen miniminn. 130?=n.437?.

Jos laittaisimme omaan lapseen sen saman kk (olettaen et mun osuus ois se minimi) 437?+etä170?=607? Ja tämä ois VAIN lasten kulut, pitäisi vielä maksaa asuinkustannukset omaltaosalta , lainanlyhennykset, ruuat, asunnon vakuutukset ym. Eli ei meillä ole varaa laittaa yhteiseen lapseen 437? kk ( enkä kyllä saisi uppoamaankaan niin paljoa). Mutta tietysti niinkuin on usein todettu saa kulumaan vaikka miten paljon tai vähän jos haluaa ja jokaisen pitäisi elää varojensa mukaan.

Ap kuitenkin on mielestäni hyvä isä ja hänellä on aihettakin vähän nurista.
 
vastaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.02.2007 klo 10:52 peuhu kirjoitti:
Tässä linkki miten elarit lasketaan. http://www.om.fi/36283.htm

Meillä on tilanne tämä että mies maksaa(ja hyvä niin) 170? kk ja lapsi saa lapsilisän 136,60 ja jos äiti vielä laittaisi sen miniminn. 130?=n.437?.

Jos laittaisimme omaan lapseen sen saman kk (olettaen et mun osuus ois se minimi) 437?+etä170?=607? Ja tämä ois VAIN lasten kulut, pitäisi vielä maksaa asuinkustannukset omaltaosalta , lainanlyhennykset, ruuat, asunnon vakuutukset ym. Eli ei meillä ole varaa laittaa yhteiseen lapseen 437? kk ( enkä kyllä saisi uppoamaankaan niin paljoa). Mutta tietysti niinkuin on usein todettu saa kulumaan vaikka miten paljon tai vähän jos haluaa ja jokaisen pitäisi elää varojensa mukaan.

Ap kuitenkin on mielestäni hyvä isä ja hänellä on aihettakin vähän nurista.
juuri ajan samaa takaa, eli miksiköhän katsotaan että etälapsiin pitää kuluttaa kamalat määrät rahaa, mutta samaa ei nähdä ydinperheen lasten kohdalla!!! ja kyse kummiskin suht samanikäsistä lapsista kumminkin!!!
en minäkään ajattele ettei isällä mitään elatusvelvollisuutta ole, tottahan toki on, mutta ei sentään elättäjän velvollisuutta! en minäkään odota että kukaan maksaisi minun lapseni kulut, ja jäisin kotiin!!!
kyllä minun mielestä yh:lla ihan samat mahdollisuudet tienata, ja hankkia, ja mahdollistaa hyvät tulot itselleen, toki ne tuet sitten lähtee!! kyllä meilläkin tulee menemään hoitomaksu yhteisestä kun palaan töihin,. sitten vajaa puolet kk:sta etälapsen hoitokulut, sitten nämä elarit 200e päälle ( joka tod.näk.pienenee,jos saa uuden sopimuksen), sekä vaate ym.hankinnat, ja ruokakin maksaa..että ei se meilläkään elämä ilmaista ole!! ja mistään emme mekään tukia saa!!!
en haluu aiheesta riidellä,enkä loukata ketään, mutta joskus kauhistuttaa lukea,kuinka isä voisi exän mielestä asua vaikka veneen alla, mutta tienestit kuuluu etälapselle,samoin kun isällä ei samoja meneoja exän silmissä, jos yksin asuu, ja maksaa halpaa vuokraa, ja käy töissä, ja syö imaiseksi työmaaruokalassa(semmosta joskus täältä lukenut)..eikö siis isällä ole minkäännäköstä oikeutta tyydyttää omia tarpeitaan tienesteillään,ei ydinperheissäkään aikuiset tee työtä vain lapsien takia..kyllä itselläkin oikeus aikuisena ja vanhempana onneen, ja hankintoihin!!
 
Siis eihän varmaan yksikään lapsi kuluta 400 euroa ruokaan ja vaatteisiin. Elatukseen lasketaan lapsen osuus asumisesta, sähköstä, vesimaksusta, ruuasta, netistä. Siihen päälle ne vaatteet, harrastukset, harrastusvälineet, kännykkä, puhelinlaskut, pesuaineet, kosmetiikka, bussiliput, opiskelu, ja kukapa vanhempi ei soisi lapselleen sitäkin iloa, että käy vaikka konserteissa, kavereitten kanssa hampparilla ja leffassa jnejne. Karu tosiasia on se, että mitä isommaksi lapsi kasvaa, sen enemmän se kuluttaa. Ja karu tosiasia on se, että esim. meidän teineillä ei ole varaa harrastaa tällä hetkellä yhtään mitään, kotihoidontuella ei harrastuksia maksella, eikä isällä ole halua niitä kustantaa. Se ihmetyttää, että miksi ihmeessä esim lapsen harrastusten kustantaminen muuttuu niin pirun vastenmieliseksi siinä vaiheessa kun erotaan. Lähivanhempi ihan mielellään senkin makselee omasta pussistaan, jos vaan on varaa. Meilläkin etä maksaa 118?/lapsi, eikä todellakaan riitä yhtään mihinkään vaikka pistetään siihen lapsilisä päälle ja minun osuus 118?. Juu, riittää kyllä ihan peruselämiseen, mutta ei harrastamiseen.
 
vastaan
kuten jo kerroinkin että ymmärrän että lapsi kuluttaa, pointtina vaan tuo elatusmaksun suuruus!!! kyllä meilläkin kuluttaa 2vkossa ihan yhtälailla kun äidillä, vaan ei kukaan työnnä meille siihen mitään avustusta, ei tule lapsilisää, ei 200e elaria..eli miksi siis äitin oikeus meidän tapauksessa valittaa, että mihinkään ei riitä tuokaan summa, en voi vaan käsittää,,meiltä menee se 200e 2:sta vkosta äidille, sitten etälapsen kulutus meillä 2vkossa, ja ne matkat päälle,vaatteet,harrastukset ym..yh äidinkö etuoikeus siis rahastaa lapsellaan, miehen täytyy maksaa kaikki eikä riitä..olettaako että meillä sitten minä hoidan tuon yhteisemme, kun ei miehellä nyt liikoja enään jää häneen..ja hänkin tarvitsee samalla tavalla kuin etälapsi, ei ehkä kummiskaan niin suurissa mittakaavoissa..

eli siis pokkana voi väittää joku/jotkut että 400e kk:ssa, lapsilisä+ oma osuus lapsen elannosta, on kohtuullista 3v lapsen kanssa??? hmm, mitäs jos me pistämme yhteiseen saman verran,kuka meidän laskut ja asumisen maksaa???
ja ymmärrän että elareista katetaan asumista,sähköö jne, mutta huom! ydinperheelläkin on nämä menot samnlailla, ja kyllä nekin otetaan huomioon isän elatuskykyy huomioidessa..ja sanonkin, että tilannehan olisi eri jos lapsi todellisuudessa olisi vain 4pvää kk:ssa meillä,silloin se kulutus olisi hieman eri tasolla äidin päässä..mutta äiti rahanahneuksissaan ei näe kun oman napansa..vaan niinhän siinä käy yleensä että ahneella on pa..nen loppu!!!!
en todellakaan haluu narista,mutta kirjoittaa vain,koska koen tämän kohtuuttomaksi miehelleni, niinkuin ap:n hyvänä,vastuullisena isänä ihmetteli kuinka exä voi vaatia ja kyniä puhtaaksi..millä oikeudella?? sillä ettéivät enään tulleet toimeen,erosivat, ja sen varjolla sitten rahastetaan..ja itse jos valinnut lähihuoltajuuden, täytyy tuntee rahallinenkin vastuunsa,eikä pistää etävanhempaa maksajaksi!!!
 
mielipide
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.02.2007 klo 19:32 vastaan kirjoitti:
kuten jo kerroinkin että ymmärrän että lapsi kuluttaa, pointtina vaan tuo elatusmaksun suuruus!!! kyllä meilläkin kuluttaa 2vkossa ihan yhtälailla kun äidillä, vaan ei kukaan työnnä meille siihen mitään avustusta, ei tule lapsilisää, ei 200e elaria..eli miksi siis äitin oikeus meidän tapauksessa valittaa, että mihinkään ei riitä tuokaan summa, en voi vaan käsittää,,meiltä menee se 200e 2:sta vkosta äidille, sitten etälapsen kulutus meillä 2vkossa, ja ne matkat päälle,vaatteet,harrastukset ym..yh äidinkö etuoikeus siis rahastaa lapsellaan, miehen täytyy maksaa kaikki eikä riitä..olettaako että meillä sitten minä hoidan tuon yhteisemme, kun ei miehellä nyt liikoja enään jää häneen..ja hänkin tarvitsee samalla tavalla kuin etälapsi, ei ehkä kummiskaan niin suurissa mittakaavoissa..

eli siis pokkana voi väittää joku/jotkut että 400e kk:ssa, lapsilisä+ oma osuus lapsen elannosta, on kohtuullista 3v lapsen kanssa??? hmm, mitäs jos me pistämme yhteiseen saman verran,kuka meidän laskut ja asumisen maksaa???
ja ymmärrän että elareista katetaan asumista,sähköö jne, mutta huom! ydinperheelläkin on nämä menot samnlailla, ja kyllä nekin otetaan huomioon isän elatuskykyy huomioidessa..ja sanonkin, että tilannehan olisi eri jos lapsi todellisuudessa olisi vain 4pvää kk:ssa meillä,silloin se kulutus olisi hieman eri tasolla äidin päässä..mutta äiti rahanahneuksissaan ei näe kun oman napansa..vaan niinhän siinä käy yleensä että ahneella on pa..nen loppu!!!!
en todellakaan haluu narista,mutta kirjoittaa vain,koska koen tämän kohtuuttomaksi miehelleni, niinkuin ap:n hyvänä,vastuullisena isänä ihmetteli kuinka exä voi vaatia ja kyniä puhtaaksi..millä oikeudella?? sillä ettéivät enään tulleet toimeen,erosivat, ja sen varjolla sitten rahastetaan..ja itse jos valinnut lähihuoltajuuden, täytyy tuntee rahallinenkin vastuunsa,eikä pistää etävanhempaa maksajaksi!!!
AIVAN ALUKSI, en tarkoita nyt teidän tapausta josta yllä kirjoitit.Tuntuu kohtuuttomalta, huomioiden etälapsen läsnäolo päivät teillä, jne. Mutta minua suuresti ärsytti/ärsyttää (en kyllä ymmärrä itseäni miksi sitten ko. palstaa luen, itsekidutusta??) samantyyliset keskustelut varsinkin tuolla uusperhepuolella. JA AINA kirjoittaja on "äitipuoli" näissä kirjoituksissa, ei isäpuolet tai etävanhemmat. Eräs äitipuoli vaahtosi kuinka HÄNEN KODISSAAN etälapsi käyttäytyy (ja monessa muussakin kirj. samaa tyyliä) ELI YDINPERHEEN/UUDENPERHEEN KOTI EI OLE ETÄLAPSEN VAAN LÄHIVANHEMMAN LUONA KOSKA PÄÄSÄÄNTÖISESTI SIELLÄ ASUU! Minun nähdäkseni tässätapauksessa on OIKEUTETTUA että etävanhempi maksaa "kohtuulliset" elatukset OMASTA LAPSESTAAN, jotta lähivanhempi voi panostaa esim. ASUMISEEN, JOS KERTA ETÄLAPSEN KOTI ON VAIN lähivanhemman luona!!?? Ja jos KOTI ON VAIN lähivanhemman luona, ei käsittääkseni silloin voida toisessa kohtaan vedota elatusmaksuissa niiden huomioimisessa siihen että etälapsella on etäkodissa tavaroita tmv., joka ei siis kuitenkaan MISSÄÄN NIMESSÄ VOI? olla etälapsen koti.OUTO LOGIIKKA?Minä ainakin haluan ja panostan asumisviihtyvyyteen, autoon ym. koska meillä todellakin lapset ovat etävanh. vain sen 4pv/kk, koti lähivanh. luona?. He ovat jo sitäpaitsi yhden kodin menettäneet HEILLÄ ON OIKEUS tasokkaaseen, viihtyisään ja turvalliseen asumiseen ja tähän tarkoitukseen käytän myös elatusmaksuja!, mielestäni oikeutetusti ja ex velv. tähän osallistumaan(kolmesta lapsesta hieman alle 500e/kk, ei muita velv., paljon?) Myös itse käyn työssä, tingin omista menoistani lasten hyväksi, joten miksei myös ex? Myös kulutus kasvaa lapsen kasvun myötä, mutta elatusmaksu ei, sitäkin voisi joskus miettiä... Mutta me yh-äidithän tunnetusti ollaankin v.mäisiä ex.iä ja kelvottomia vanhempia, täytyy varmaan taas vk.n loppuna lähteä kapakkaan tuhlaamaan elatusmaksuja..
 
samaa mieltä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.02.2007 klo 21:14 mielipide kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.02.2007 klo 19:32 vastaan kirjoitti:
kuten jo kerroinkin että ymmärrän että lapsi kuluttaa, pointtina vaan tuo elatusmaksun suuruus!!! kyllä meilläkin kuluttaa 2vkossa ihan yhtälailla kun äidillä, vaan ei kukaan työnnä meille siihen mitään avustusta, ei tule lapsilisää, ei 200e elaria..eli miksi siis äitin oikeus meidän tapauksessa valittaa, että mihinkään ei riitä tuokaan summa, en voi vaan käsittää,,meiltä menee se 200e 2:sta vkosta äidille, sitten etälapsen kulutus meillä 2vkossa, ja ne matkat päälle,vaatteet,harrastukset ym..yh äidinkö etuoikeus siis rahastaa lapsellaan, miehen täytyy maksaa kaikki eikä riitä..olettaako että meillä sitten minä hoidan tuon yhteisemme, kun ei miehellä nyt liikoja enään jää häneen..ja hänkin tarvitsee samalla tavalla kuin etälapsi, ei ehkä kummiskaan niin suurissa mittakaavoissa..

eli siis pokkana voi väittää joku/jotkut että 400e kk:ssa, lapsilisä+ oma osuus lapsen elannosta, on kohtuullista 3v lapsen kanssa??? hmm, mitäs jos me pistämme yhteiseen saman verran,kuka meidän laskut ja asumisen maksaa???
ja ymmärrän että elareista katetaan asumista,sähköö jne, mutta huom! ydinperheelläkin on nämä menot samnlailla, ja kyllä nekin otetaan huomioon isän elatuskykyy huomioidessa..ja sanonkin, että tilannehan olisi eri jos lapsi todellisuudessa olisi vain 4pvää kk:ssa meillä,silloin se kulutus olisi hieman eri tasolla äidin päässä..mutta äiti rahanahneuksissaan ei näe kun oman napansa..vaan niinhän siinä käy yleensä että ahneella on pa..nen loppu!!!!
en todellakaan haluu narista,mutta kirjoittaa vain,koska koen tämän kohtuuttomaksi miehelleni, niinkuin ap:n hyvänä,vastuullisena isänä ihmetteli kuinka exä voi vaatia ja kyniä puhtaaksi..millä oikeudella?? sillä ettéivät enään tulleet toimeen,erosivat, ja sen varjolla sitten rahastetaan..ja itse jos valinnut lähihuoltajuuden, täytyy tuntee rahallinenkin vastuunsa,eikä pistää etävanhempaa maksajaksi!!!
AIVAN ALUKSI, en tarkoita nyt teidän tapausta josta yllä kirjoitit.Tuntuu kohtuuttomalta, huomioiden etälapsen läsnäolo päivät teillä, jne. Mutta minua suuresti ärsytti/ärsyttää (en kyllä ymmärrä itseäni miksi sitten ko. palstaa luen, itsekidutusta??) samantyyliset keskustelut varsinkin tuolla uusperhepuolella. JA AINA kirjoittaja on "äitipuoli" näissä kirjoituksissa, ei isäpuolet tai etävanhemmat. Eräs äitipuoli vaahtosi kuinka HÄNEN KODISSAAN etälapsi käyttäytyy (ja monessa muussakin kirj. samaa tyyliä) ELI YDINPERHEEN/UUDENPERHEEN KOTI EI OLE ETÄLAPSEN VAAN LÄHIVANHEMMAN LUONA KOSKA PÄÄSÄÄNTÖISESTI SIELLÄ ASUU! Minun nähdäkseni tässätapauksessa on OIKEUTETTUA että etävanhempi maksaa "kohtuulliset" elatukset OMASTA LAPSESTAAN, jotta lähivanhempi voi panostaa esim. ASUMISEEN, JOS KERTA ETÄLAPSEN KOTI ON VAIN lähivanhemman luona!!?? Ja jos KOTI ON VAIN lähivanhemman luona, ei käsittääkseni silloin voida toisessa kohtaan vedota elatusmaksuissa niiden huomioimisessa siihen että etälapsella on etäkodissa tavaroita tmv., joka ei siis kuitenkaan MISSÄÄN NIMESSÄ VOI? olla etälapsen koti.OUTO LOGIIKKA?Minä ainakin haluan ja panostan asumisviihtyvyyteen, autoon ym. koska meillä todellakin lapset ovat etävanh. vain sen 4pv/kk, koti lähivanh. luona?. He ovat jo sitäpaitsi yhden kodin menettäneet HEILLÄ ON OIKEUS tasokkaaseen, viihtyisään ja turvalliseen asumiseen ja tähän tarkoitukseen käytän myös elatusmaksuja!, mielestäni oikeutetusti ja ex velv. tähän osallistumaan(kolmesta lapsesta hieman alle 500e/kk, ei muita velv., paljon?) Myös itse käyn työssä, tingin omista menoistani lasten hyväksi, joten miksei myös ex? Myös kulutus kasvaa lapsen kasvun myötä, mutta elatusmaksu ei, sitäkin voisi joskus miettiä... Mutta me yh-äidithän tunnetusti ollaankin v.mäisiä ex.iä ja kelvottomia vanhempia, täytyy varmaan taas vk.n loppuna lähteä kapakkaan tuhlaamaan elatusmaksuja..
Mielipiteen kanssa että äitipuolet lähes kaikki tästä valittaa. Varsinkin ne joilla itellä ei ole entisen puolison kanssa lapsia. tai vaik oliski. Ap on ainoa joka on isänä täällä valittanut. JA hänel taitaa olla syykin! Tulkoon se isä jonkä nyksät täällä valittaa kertoo itse mitä aattelee ni siihen voi sit ottaa erillalailla kantaa!
 
vieras 2
ote Mielipiteen tekstistä:
Myös itse käyn työssä, tingin omista menoistani lasten hyväksi, joten miksei myös ex?

Tämähän on kuin hiekkalaatikolla kuultua. Uskomatonta! "jos minunkin, niin sinunkin pitää." Onko asiasta keskusteltu yhdessä mikä on tärkeää ja mikä ei lapsen hyvinvoinnille. JOutuuko etäisä maksamaan ja tinkimään elämänlaadustaan samalla tavalla kuin lähiäiti. Etäisä joutuu "maksamaan" elämänlaadustaan hinnan, jota ei voi rahassa mitata eli elämään ilman lapsiaan jokapäiväisessä elämässään! Kyllä se on etäisä joka joutuu tinkimään elämänlaadusta.
Entäpä jos hoitaisitte lapset 50/50 periaatteella. Kumpikaan ei maksa toiselle. Tai josko lapset mahdollisesti muuttaisisivat isälleen ja näin lähiäidistä tulisi etä-äiti. Onko mahdoton yhtälö?

Eronneilla vanhemmilla on taloudellisesti tiukempaa kuin parisuhteessa olevilla. Myös siellä etäisän puolella on rahat vähemmässä kuin parisuhteen aikana. Hyvintoimivalla erolla myös siellä etäisän luona on samat puitteet ja maksut kuin lähiäidin kotona. Voisiko lähiäiti osallistua etäisän luona olevien huonekalujen hankintoihin yhtälailla kun etäisän pitäisi osallistua hankintoihin äidin kotona. Tämä esimerkki on siis yleisistä tapauksista kun lapset ovat isällään joka toinen vkl ja arkena 1-2 päivää.
 
Välillä pistää naurattamaan tuo vaahtoaminen että mitäs jos lapset menisi isälleen ja äiti maksaa elareita. Näinhän tosielämässä tapahtuu, niissä tapauksissa joissa isä haluaa ottaa lapset luokseen ja huolehtia heistä.

Vaan monipa mies ei ole valmis siihen kokopäivä vanhemmuuteen ja moniko äiti antaisi lapset isälle jonka ainoa motiivi on säästyä maksamasta elareita?

 
mies pellolle ja man
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.02.2007 klo 09:46 Peppari kirjoitti:
Välillä pistää naurattamaan tuo vaahtoaminen että mitäs jos lapset menisi isälleen ja äiti maksaa elareita. Näinhän tosielämässä tapahtuu, niissä tapauksissa joissa isä haluaa ottaa lapset luokseen ja huolehtia heistä.

Vaan monipa mies ei ole valmis siihen kokopäivä vanhemmuuteen ja moniko äiti antaisi lapset isälle jonka ainoa motiivi on säästyä maksamasta elareita?
Mua ihmetyttää nämä lasten kulut. Olen todennut että pieni lapsi
tarvitsee rahaa enemmän kuin opiskelija. RAHASTUSTA sanon minä.

Olen aivan varma että monissa kustannuksissa ammutaan yli.
Jos tarkoitus on korvata vain välttämätön, lähdetään usein siitä että lapset vaimolle ja miehelle kunnon lasku niskaan.


TÄMÄHÄN OIKEIN HOUKUTTAA NAISIA HEITTÄMÄÄN MIES PELLOLLE JA MAKSATTAMAAN MIESTÄ -ELI NÄIN RIITA TEHDÄÄN:


Montakahan avioeroa vältettäisiin sillä että korvausta saisi vain jos
pystyy osoittamaan että puoliso on väkivaltainen, alistaa yms.

jep jep

:LOL:
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.02.2007 klo 17:59 mirena04 kirjoitti:
Siis eihän varmaan yksikään lapsi kuluta 400 euroa ruokaan ja vaatteisiin. Elatukseen lasketaan lapsen osuus asumisesta, sähköstä, vesimaksusta, ruuasta, netistä. Siihen päälle ne vaatteet, harrastukset, harrastusvälineet, kännykkä, puhelinlaskut, pesuaineet, kosmetiikka, bussiliput, opiskelu, ja kukapa vanhempi ei soisi lapselleen sitäkin iloa, että käy vaikka konserteissa, kavereitten kanssa hampparilla ja leffassa jnejne. Karu tosiasia on se, että mitä isommaksi lapsi kasvaa, sen enemmän se kuluttaa. Ja karu tosiasia on se, että esim. meidän teineillä ei ole varaa harrastaa tällä hetkellä yhtään mitään, kotihoidontuella ei harrastuksia maksella, eikä isällä ole halua niitä kustantaa. Se ihmetyttää, että miksi ihmeessä esim lapsen harrastusten kustantaminen muuttuu niin pirun vastenmieliseksi siinä vaiheessa kun erotaan. Lähivanhempi ihan mielellään senkin makselee omasta pussistaan, jos vaan on varaa. Meilläkin etä maksaa 118?/lapsi, eikä todellakaan riitä yhtään mihinkään vaikka pistetään siihen lapsilisä päälle ja minun osuus 118?. Juu, riittää kyllä ihan peruselämiseen, mutta ei harrastamiseen.
Tätä en tarkoita nyt sit pahalla tai arvosteluna :flower:

Musta jos itse päättää jäädä hoitovapaalle( niinkuin minäkin aikoinaan)sitoutuu siihen ettei lapset saa kaikkea koska sitä rahaa tulee niin vähän . Meilläkin lapset kävi ainoastaan muskarissa jonka lukukausimaksu oli45?.

Musta on myös lapsen hyvä oppia että pitää elää varojensa mukaan.Ei ole mun mielestäni exää reilua laittaa maksumieheksi jos itse päättää jäädä kotiin.

Kuinka kauan olet ollut erossa? Tuli vaan mieleen että oishan ne indeksi korotukset kuuluneet sullekin jos erosta on jo kauemmin!!
 
yhdyn
Peuhuun!!! se että etäisä käy töissä kuten uusi puolisokin, ja hankkivat siis luonnollissti enemmän kuin kotiin päättänyt jäädä lähiäiti, niin ei ole mikään peruste maksattaa etäisällä extraa!!! eikä olettaa että automaattisesti isä osallistuu enemmän etälapsen kuluihin tällöin! tottakai moni isä osallistuu vapaaehtoisestikin, mutta kiitollinenhan tästäkin pitäisi osata olla, eikä olettaa vaan että niin se menee!
sama jos tuo uusi puoliso päättäisi jäädä kotiin, silloin elintaso olisi heilläkin toinen..eli täälläkin lukenut,että niin se on vaan tietoinen valinta, ja sen mukaan on elettävä ja kulut laskettava! eikä toisen pussilla olla, vaikka lapsen isä onkin! monissa tapauksissa varmasti äiti haluisi jäädä kotiin, mutta ei ole varaa, jos haluaa säilyttää jonkinmoisen elintason. itse en osta lapsilleni kalleinta, jos ei ole varaa, eivätkä he ole sen huonompia, ja meillä tingitään aikalailla! mutta ei tulisi mieleenkään suunnitella menoja toisen kustannuksella, ja syyllistää toista kun ei veny mahdottomuuksiin!!ja lapset ovat rikkaus, ei se raha ja mitä hienoo sillä saa!! vähemmälläkin pärjää!
ja kun lasketaan isän tulot+äidin tulot ja lapsisät, sillä tarkoitus pärjätä, tai ainakin yrittää. Jos isä tekee ylitöitä, ei missään sanota että hänen kuuluu siitä pistää puolet etälapsen menoihin..kyllä lähivanhemmallakin on elatusvelvollisuus lapsestaan, sekä mahdollisuus hankkia tuloja! joten ei aina voi syyllistää etäisää siitä ettei rahat riitä!! joskus on katsottava itsekkin peiliin, ja mietittävä miten ne saisi riittämään!! ei ydinperjheissäkään mitään kulutusjuhlaa yleensä eletä, ja joudutaan tinkimään, mutta sitä se elämä on.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.02.2007 klo 15:27 peuhu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.02.2007 klo 17:59 mirena04 kirjoitti:
Siis eihän varmaan yksikään lapsi kuluta 400 euroa ruokaan ja vaatteisiin. Elatukseen lasketaan lapsen osuus asumisesta, sähköstä, vesimaksusta, ruuasta, netistä. Siihen päälle ne vaatteet, harrastukset, harrastusvälineet, kännykkä, puhelinlaskut, pesuaineet, kosmetiikka, bussiliput, opiskelu, ja kukapa vanhempi ei soisi lapselleen sitäkin iloa, että käy vaikka konserteissa, kavereitten kanssa hampparilla ja leffassa jnejne. Karu tosiasia on se, että mitä isommaksi lapsi kasvaa, sen enemmän se kuluttaa. Ja karu tosiasia on se, että esim. meidän teineillä ei ole varaa harrastaa tällä hetkellä yhtään mitään, kotihoidontuella ei harrastuksia maksella, eikä isällä ole halua niitä kustantaa. Se ihmetyttää, että miksi ihmeessä esim lapsen harrastusten kustantaminen muuttuu niin pirun vastenmieliseksi siinä vaiheessa kun erotaan. Lähivanhempi ihan mielellään senkin makselee omasta pussistaan, jos vaan on varaa. Meilläkin etä maksaa 118?/lapsi, eikä todellakaan riitä yhtään mihinkään vaikka pistetään siihen lapsilisä päälle ja minun osuus 118?. Juu, riittää kyllä ihan peruselämiseen, mutta ei harrastamiseen.
Tätä en tarkoita nyt sit pahalla tai arvosteluna :flower:

Musta jos itse päättää jäädä hoitovapaalle( niinkuin minäkin aikoinaan)sitoutuu siihen ettei lapset saa kaikkea koska sitä rahaa tulee niin vähän . Meilläkin lapset kävi ainoastaan muskarissa jonka lukukausimaksu oli45?.

Musta on myös lapsen hyvä oppia että pitää elää varojensa mukaan.Ei ole mun mielestäni exää reilua laittaa maksumieheksi jos itse päättää jäädä kotiin.

Kuinka kauan olet ollut erossa? Tuli vaan mieleen että oishan ne indeksi korotukset kuuluneet sullekin jos erosta on jo kauemmin!!
Ollaan oltu nyt 13 vuotta eronneina. Elarit sain ennen kaupungilta, ja putosivat jokusen markan kun muutin nykyisen miehen kanssa yhteen. Nyt indeksikorotuksen myötä nousivat 118 euroon/lapsi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.02.2007 klo 16:51 yhdyn kirjoitti:
Peuhuun!!! se että etäisä käy töissä kuten uusi puolisokin, ja hankkivat siis luonnollissti enemmän kuin kotiin päättänyt jäädä lähiäiti, niin ei ole mikään peruste maksattaa etäisällä extraa!!! eikä olettaa että automaattisesti isä osallistuu enemmän etälapsen kuluihin tällöin! tottakai moni isä osallistuu vapaaehtoisestikin, mutta kiitollinenhan tästäkin pitäisi osata olla, eikä olettaa vaan että niin se menee!
sama jos tuo uusi puoliso päättäisi jäädä kotiin, silloin elintaso olisi heilläkin toinen..eli täälläkin lukenut,että niin se on vaan tietoinen valinta, ja sen mukaan on elettävä ja kulut laskettava! eikä toisen pussilla olla, vaikka lapsen isä onkin! monissa tapauksissa varmasti äiti haluisi jäädä kotiin, mutta ei ole varaa, jos haluaa säilyttää jonkinmoisen elintason. itse en osta lapsilleni kalleinta, jos ei ole varaa, eivätkä he ole sen huonompia, ja meillä tingitään aikalailla! mutta ei tulisi mieleenkään suunnitella menoja toisen kustannuksella, ja syyllistää toista kun ei veny mahdottomuuksiin!!ja lapset ovat rikkaus, ei se raha ja mitä hienoo sillä saa!! vähemmälläkin pärjää!
ja kun lasketaan isän tulot+äidin tulot ja lapsisät, sillä tarkoitus pärjätä, tai ainakin yrittää. Jos isä tekee ylitöitä, ei missään sanota että hänen kuuluu siitä pistää puolet etälapsen menoihin..kyllä lähivanhemmallakin on elatusvelvollisuus lapsestaan, sekä mahdollisuus hankkia tuloja! joten ei aina voi syyllistää etäisää siitä ettei rahat riitä!! joskus on katsottava itsekkin peiliin, ja mietittävä miten ne saisi riittämään!! ei ydinperjheissäkään mitään kulutusjuhlaa yleensä eletä, ja joudutaan tinkimään, mutta sitä se elämä on.
Eli eron jälkeen nainenko ei saisi enää ikinä hankkia "uusia" lapsia ja jäädä heitä hoitamaan hoitovapaalle? Ja se on kyllä ihan hyväksyttävä tulonalenema jos oikein virallisesti aletaan elareita laskea.

En minäkään etää mistään syyllistä, jos sen tekisin niin enköhän kohdistaisi sen syyllistämisen siihen ihmiseen enkä johonkin nettipalstaan. Eletään toki tulojemme mukaan, mutta niin se vaan on, ettei meidän lapset tällä hetkellä harrasta yhtään mitään, koska minulla ei ole varaa niitä kustantaa. Mikä siinä olis niin kauheeta, jos se etäisä sitten kustantaisi harrastamiset? Omille lapsilleen? Eikös lapset kuuluisi elättää puoliksi, tai tuloihin suhteutettuna?

Aaargh, mä en jaksa enää tästä tapella... Jokainen teinin äiti tai isä kyllä tietää mitä sen ikäiset kuluttavat... Olkaa te ihan mitä mieltä hyvänsä :D
 
no tossakin
tapauksessa missä isä maksaa 200e 2vkosta elareita, niin luulis riittävän harrastuksiin laittaa osa..
ja kysehän olikin siitä että yleensä etäisä katsotaan kokonaan elättäjäksi etälapselle, ja uuden puolison kanssa tehtyihin lapsiin ei tarttisi korvaansa lotkauttaa, kun heillä isä koko aika läsnä, ja uusi puoliso jakamassa kuluja..eikö yh äidinkin velvollisuus ole maksaa lapsensa menoja siinä missä ydinperheen äidinkin?
kyllähän vastuunsa tuntevat miehet maksavat useinkin ylimäärästä sekä osallistuvat lapsensa harrastuskuluihin, mutta siinäkö tapauksessa että ylitöitä sattuu painaan, lankee esim.harrastuskulut yksin isälle??!!
ja kyse oli valinnoista, jos päättää jäädä kotihoidontuelle kotiin, ei voi vaatia muita maksamaan isoja menoja, silloin todellakin eletään varojen mukaan, ja jos taas haluaa elää hieman kalliimman elämäntavan mukaan, menee töihin!! tätähän opetetaan mienestä pitäen, mitään ei saa ilmaiseksi!!!
ja jos itselläni ei ole varaa kustantaa kalliita harrastuksia lapsilleni, niin sitten harrastetaan jotain huokeempaa, ja aloitetaan kalliimpi harrastus kun varaa on, eikä odoteta että joku muu sen maksaa..ikävä kyllä aina ei voi saada sitä mitä haluaa, eikä sitä parasta..tämän minä olen oppinut!
 
tellukka
Kun noista kustannuksista nyt keskustellaan, osallistun vaikka elänkin edellen tavallisessa parisuhteessa, jossa lapsemme ovat yhteisiä eikä kukaan maksa elatusmaksuja mihinkään suuntaan. Hoitomaksuun menee meillä 200 kuussa ja sen lisäksi ruokaan vaippoihin, vaatteisiin, kerhomaksuihin n. 50 - 80 euroa kuussa. Lapsilisistä pistämme hoitomaksuun 50 ja loput maksamme miehen kanssa puoliksi, toinen 50 laitetaan lapsilisistä lapsen talousmenoihin eli hänen osuutensa ruoasta, sähköstä, vedestä,talouspaperista yms. Loput lapsilisästä laitetaan säästöön tulevia hankintoja varten Jos tulee isompia hankintoja, neuvottelemme niistä erikseen. Meillä on monta lasta ja kaikkien kanssa menetellään näin. Minun laskelmieni mukaan 400 lapsen menoihin kuussa pitäsi riittää vallan mainiosti. Joten jos isä maksaa 200 kuussa, siihen pitää olla tyytyväinen.
 
vastaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.02.2007 klo 17:28 tellukka kirjoitti:
Kun noista kustannuksista nyt keskustellaan, osallistun vaikka elänkin edellen tavallisessa parisuhteessa, jossa lapsemme ovat yhteisiä eikä kukaan maksa elatusmaksuja mihinkään suuntaan. Hoitomaksuun menee meillä 200 kuussa ja sen lisäksi ruokaan vaippoihin, vaatteisiin, kerhomaksuihin n. 50 - 80 euroa kuussa. Lapsilisistä pistämme hoitomaksuun 50 ja loput maksamme miehen kanssa puoliksi, toinen 50 laitetaan lapsilisistä lapsen talousmenoihin eli hänen osuutensa ruoasta, sähköstä, vedestä,talouspaperista yms. Loput lapsilisästä laitetaan säästöön tulevia hankintoja varten Jos tulee isompia hankintoja, neuvottelemme niistä erikseen. Meillä on monta lasta ja kaikkien kanssa menetellään näin. Minun laskelmieni mukaan 400 lapsen menoihin kuussa pitäsi riittää vallan mainiosti. Joten jos isä maksaa 200 kuussa, siihen pitää olla tyytyväinen.
isä maksaa 200e 2vkosta..ja sekään ei riitä..siksi sitä tänne kirjoittelinkin..itsekkin laskeskelin yhteisemme menoja, ja en saa millään kyllä 200e kulumaan häneen 2vkossa!!!
hoitomaksuja ei ole äidillä lapsestaan, halusi jäädä kotia, joten siksikin protestoin hiukka, koska omista valinnoistaan ei voi maksattaa muilla..se että itse ottaa lopputilin ja on kotona, on oma valinta, ja sen mukaan elää..eikä niin että odottaa että joku muu maksaa viulut ja käy töissä, itse on päivät kotona, ja valittaa kun lapsella ei ole sitä ja tätä, ja vastuuntunnoton isä ei maksa sitä ja tätä..
 
peuhu
\Ollaan oltu nyt 13 vuotta eronneina. Elarit sain ennen kaupungilta, ja putosivat jokusen markan kun muutin nykyisen miehen kanssa yhteen. Nyt indeksikorotuksen myötä nousivat 118 euroon/lapsi.

[/quote]

Vuoden alustahan minimi on 124 ja jotain senttejä päälle. jos exäsi maksaa vain 118? voit hakea loput kunnalta sillä jokaisella on oikeus minimi elatukseen tai tälläinen kuva on mulla asiasta ollut jos ne ei ole sit muuttunut.
 
\Eli eron jälkeen nainenko ei saisi enää ikinä hankkia "uusia" lapsia ja jäädä heitä hoitamaan hoitovapaalle? Ja se on kyllä ihan hyväksyttävä tulonalenema jos oikein virallisesti aletaan elareita laskea.


Sitenhän myös jos etä isä saa lapsia uuden puolison kanssa pitäisi sen vaikuttaa alentavasti elareihin.Uudet lapsethan pitäisi tällä perusteella olla myös etälle hyväksyttävä uusi menoerä!
 
[ Se ihmetyttää, että miksi ihmeessä esim lapsen harrastusten kustantaminen muuttuu niin pirun vastenmieliseksi siinä vaiheessa kun erotaan. Lähivanhempi ihan mielellään senkin makselee omasta pussistaan, jos vaan on varaa. Meilläkin etä maksaa 118?/lapsi, eikä todellakaan riitä yhtään mihinkään vaikka pistetään siihen lapsilisä päälle ja minun osuus 118?. Juu, riittää kyllä ihan peruselämiseen, mutta ei harrastamiseen.
[/quote]

Sitä minäkin ihmettelen. Toki kummallakin osapuolella menot ovat erilaiset, kun ei ole parisuhteessa. Mutta kyllä sitä yleensä haluaa lapsille haluaa antaa mahdollisuuksia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2007 klo 15:22 vieras kirjoitti:
[ Se ihmetyttää, että miksi ihmeessä esim lapsen harrastusten kustantaminen muuttuu niin pirun vastenmieliseksi siinä vaiheessa kun erotaan. Lähivanhempi ihan mielellään senkin makselee omasta pussistaan, jos vaan on varaa. Meilläkin etä maksaa 118?/lapsi, eikä todellakaan riitä yhtään mihinkään vaikka pistetään siihen lapsilisä päälle ja minun osuus 118?. Juu, riittää kyllä ihan peruselämiseen, mutta ei harrastamiseen.
Sitä minäkin ihmettelen. Toki kummallakin osapuolella menot ovat erilaiset, kun ei ole parisuhteessa. Mutta kyllä sitä yleensä haluaa lapsille haluaa antaa mahdollisuuksia.

[/quote]

niimpä. minä ihmettelen tätä ette kovin monen naisen mielestä miehen ei tarvise kantaa vastuuta jos ei halua.. jotenkin niin hölmöä. ei isää voi pakottaa tapaamaan lastaan, totta, mutta lapsella oikeus molempaan vanhempaan. edes sitten paperilla ja lapsella oikeus elatukseen.. siis siihen että isä tukee rahallisesti lapsen elämistä. eikä se mielestäni ole kyllä äidin itsekkyyttä jos elatusta haluaa. ja siis tämä sitten kumminkin päin.. eli myös naisen kuuluu maksaa elatusta miehelle jos lapset asuvat hänen luonaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.02.2007 klo 19:45 vastaan kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.02.2007 klo 17:28 tellukka kirjoitti:
Kun noista kustannuksista nyt keskustellaan, osallistun vaikka elänkin edellen tavallisessa parisuhteessa, jossa lapsemme ovat yhteisiä eikä kukaan maksa elatusmaksuja mihinkään suuntaan. Hoitomaksuun menee meillä 200 kuussa ja sen lisäksi ruokaan vaippoihin, vaatteisiin, kerhomaksuihin n. 50 - 80 euroa kuussa. Lapsilisistä pistämme hoitomaksuun 50 ja loput maksamme miehen kanssa puoliksi, toinen 50 laitetaan lapsilisistä lapsen talousmenoihin eli hänen osuutensa ruoasta, sähköstä, vedestä,talouspaperista yms. Loput lapsilisästä laitetaan säästöön tulevia hankintoja varten Jos tulee isompia hankintoja, neuvottelemme niistä erikseen. Meillä on monta lasta ja kaikkien kanssa menetellään näin. Minun laskelmieni mukaan 400 lapsen menoihin kuussa pitäsi riittää vallan mainiosti. Joten jos isä maksaa 200 kuussa, siihen pitää olla tyytyväinen.

isä maksaa 200e 2vkosta..ja sekään ei riitä..siksi sitä tänne kirjoittelinkin..itsekkin laskeskelin yhteisemme menoja, ja en saa millään kyllä 200e kulumaan häneen 2vkossa!!!
hoitomaksuja ei ole äidillä lapsestaan, halusi jäädä kotia, joten siksikin protestoin hiukka, koska omista valinnoistaan ei voi maksattaa muilla..se että itse ottaa lopputilin ja on kotona, on oma valinta, ja sen mukaan elää..eikä niin että odottaa että joku muu maksaa viulut ja käy töissä, itse on päivät kotona, ja valittaa kun lapsella ei ole sitä ja tätä, ja vastuuntunnoton isä ei maksa sitä ja tätä..

teillä on erikoinen tilanne. Itse en yh:na uskaltaisi irtisanoutua, kun en uskalla parisuhteessakaan.Koskaan kun ei voi täysin suhteen kestävyyteen luottaa...

Tarhamaksut on aika kovat ja lapsiin kuluu, oli sitten yh tai ei ja työssä tai ei.

Itse avioeroperheen lapsena voin todeta, että paras on, jos kumpikin tulojen mukaan osallistuu lapsen kustannuksiin ja harrastuksiin. Meillä isä osallistui enemmän kasvaessamme, ei ollut ongelma muuta kuin hänen uudelleen, kun yhteinen lapsi tuli. Ja varaa oli yllinkyllin ja enemmänkin, siitä ei kyse. Muutkin huomasivat nyxän käytöksen, ja hän onkin nyttemmin ex.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2007 klo 13:25 peuhu kirjoitti:
\Ollaan oltu nyt 13 vuotta eronneina. Elarit sain ennen kaupungilta, ja putosivat jokusen markan kun muutin nykyisen miehen kanssa yhteen. Nyt indeksikorotuksen myötä nousivat 118 euroon/lapsi.
Vuoden alustahan minimi on 124 ja jotain senttejä päälle. jos exäsi maksaa vain 118? voit hakea loput kunnalta sillä jokaisella on oikeus minimi elatukseen tai tälläinen kuva on mulla asiasta ollut jos ne ei ole sit muuttunut.

[/quote]

Käsittääkseni sen erotuksen voi hakea kunnalta, jos elatussopimukseen on merkattu että isä maksaa vähemmän kuin "minimin" vähävaraisuuden takia. Mulla ei itseasiassa ole hajuakaan mitä meidän elatussopimuksessa lukee, aikoinaan hain kaupungilta kun exä ei itse maksanut.
 

Yhteistyössä