yhteishuoltajuus

• Viestiketjun aloittaja yhteishuoltaja
  • Ensimmäinen viesti
Kaden huoltajan perheessä on ehkä kahden aikuisen menot, mutta yleensä silti on "edullisempaa" kahden tuloilla tehdä hankintoja yms. kuin yhden huoltajan perheissä, huolimatta elatustuesta ja yh-lapsilisäkorotuksesta.

Sen sijaan ihmettelin tässä minimiäitiysrahan saajan nettotuloja, ei montaa sataa euroa vähempää kuin omat verojen jälkeen (bruttona parempi kuin naisten keskipalkka), koska itse en asumistukea saa enkä muutakaan "ylimääräistä". Yleensä tukiviidakossa unohdetaan se totuus, että perusasioita saavat yleensä saavat myös asumistukea, jota ei tavalliselle työssäkäyvälle keskituloiselle ropise, oli sitten yh tai ei kasvukeskuksissa.

peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.02.2007 klo 21:58 mälbö kirjoitti:
Niin siis, tuloiksi meille yh:lle katsotaan myös elarit, ei se ole mitn "ilmaista" rahaa, minkä käsityksen sain tuosta lauseesta. Että kun niitä tukia haen, lasketaan myös lapseni elämiseen saatava raha minulle tuloksi. Miksiköhän se on muuten näin?

Siksi ne lasketaan sun tuloihin koska sinä aikuisena haet TEILLE asumistuet ym. mitä nyt kukakin hakee. Ilman lasta olisit yksin eläjä ja esim. asusimstukeen määritellään neliöt joiden mukaan korkeintaan saa asumistuen eli yksin eläjälle ei makseta asumistukea kohtuuttoman suuresta asunnosta vaan joutuu itse maksamaan loput jos on iso asunto.Elareistahan on osa tarkoitettu lapsen asuin kustanuksiin.

mälbö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2007 klo 09:16 vieras kirjoitti:
Kaden huoltajan perheessä on ehkä kahden aikuisen menot, mutta yleensä silti on "edullisempaa" kahden tuloilla tehdä hankintoja yms. kuin yhden huoltajan perheissä, huolimatta elatustuesta ja yh-lapsilisäkorotuksesta.
Onhan se näinkin, mutta minun tapauksessani oli parempi muuttaa tytön kanssa kaksin, ja puhtaasti rahan takia, kun olimme aina peeaat iskän takia ennen kuun puoliväliä- olin siis itse kotihoidontuella ja isä työtön (eikä tehnyt mitn elettä että olisi mennyt töihin). Ja vähäisemmätkin rahat vei omiin juttuihinsa, kuten autoihin yms.

olipahan
taas ajateltu että 2 venhemman taloudessa 2 vanhemman tulot, että ei pitäs narista elareista..joo mutta kun ei kuulu uudelle puolisolle nuo lerait pätkääkään..samaahan voi todellakin ajatella sitten lähistä jolla uus puoliso, 2 aikuistahan sielläkin on..!!!!
tottakai lapsen elatusvelvollisuus kuuluu miehellekin,mutta kun on näitä ääritapauksia jotka maksattas ex miehellä kaikki, lapsen kulut!!!
ja joo nyt sitten voin hyvällä omalla tunnolla käyttää omaani myös reilu 200e kk:ssa kun saman kuluttaa etiskin..ei vaan ole varaa ei..kun ei tosiaan tuu niitä asumistukia ym korotuksia, vaikka kotona minäkin olen, ja miehen tuloilla lähes eletään!!! kaippa munkin ois pitäny mennä töihin, että saadaan maksettuu elarit niin että itsellekin jotain jäis käteen..mutta ei kun ei sitä nähdä kun yh äidin rahallinen ahdinko, viis siitä kuinka paljon siellä toisessa perheessä on puutetta ja kurjuutta.. :kieh:

ja ei sitä aina vaan voi laskee sen mukaan että perheessä 2 tienaavaa aikuista, voi olla niinkun meillä että mies tienaa töissä, minä hoidan lapsen kotona ensimmäisen ikävuoden, ja samalla sen etiksenkin kun täällä vkolla on, kun lähiäidillä menoja..

meilläkin on suuret asumismenot, ja kyllä piti isompi asunto hommata etiksen kasvun myötä,kun ei yksinkertasesti mahuttu enään kaksioon..mutta eihän tämmösiä tartte huomioida, se on itsestäänselvyys ilmeisesti!!

ja kylläpä se niin vaan menee että enemmän se miehen exä tienaa kk:ssa kotona ollessa kun minä, ja sitten vielä pitäs ymmärtää että meitä on 2 maksamassa tässä, että kyllä meillä riittää rahaa vaikka kuinka.. :eek:

ja kommentti siihen joka makso 200e 2vkossa,, taas yksi kommentoija ei sen vertaa lukenut, että äitihän ei suostunu paperille hyväksyyn kun 4pvää/kk:ssa elareiden pienenemisen pelossa ( pyhä äiti)..ja katsoo että tupo 2vkoo jonka etis on isällään, on sitä vapaaehtosta pitämistä, josta ei tehdä luonapitovähennystä,näin minäkin ymmärsin..hatunnosto siis etäisälle joka pitää ja kantaa vastuun, mutta vielä pitää maksaa kaikesta tommoset rahat.. :eek: :eek:

uusperheessä
Kahden aikuisen tuloilla tottakai hankitaan enemmän kuin yhden tuloilla.
Mutta vaikka sitä ollaankin naimisissa /avoliitossa, on jokaisella ihmisellä on omat menot, ei kaikki ole yhteistä vaikka samaa ja yhtä kämppää maksetaankin.

Lisäksi elarit on maksettava niistä etälapsista. Kun normaali perheessä tulot ja menot vaihtelee, se tottakai vaikuttaa lapsiinkin, Nyt elatusvelvollisen ja hänen uuden perheensä kohdalla näin ole , kun elareista on kyse.

Asumistukea määriteltäessä ei oteta huomioon semmosta perhettä kuin "etäperhe" eli asumistukea ei saa, vaikka lapset kävisi useinkin ja heitä varten on "liian" iso asunto, koska eivät asu vakituisesti.

Samoin niistä etälapsista kyllä tulee ja aiheutuu kuluja, mutta lapsilisä heistä menee lähihuoltajalle.

Meillä on ruokalasku luonnollisesti isompi kun etikset tulee. Sinä viikonloppuna lähi voi tasata ruokalaskunsa.

etiksiä ei huomoida täysinä lapsina lapsilukuun koska eivät asu , kun yhteisen lapsen päivähoitomaksua määritellään. Olemme 3-henkinen perhe, emme 5-henkinen, vaikka mies elättääkin kaikki kolme alaikäistä lasta, koska kotonamme asuu vain se yksi.

Meillä kuluja tulee muustakin kuin asumisesta: auton on oltava semmonen että kaikki sopii, jo pelkästään siksi että isä hakee ja palauttaa lapset.
Kodin on oltava niin iso että sekä leikki-ikäinen että koululainen sopii ja minäkin vielä sinne. Iso ryokapöytä on kalliimpi kuin pieni.. hölmö esimerkki, mutta näin se vaan on.

Meillä on etiksille vaatteet, kengät, fillarit ja niin edelleen. Kasvavalle on uutta hankittava :(

Kotoaan tulee mitä tulee, fillareita ei taatusti, ei edes uimapukua kesäaikaan. Toppahousujakaan ei toisella etiksellä ole, tai on: isot, kuin pussihousut, suunniteltu lihavalle lapselle ja lapsi on laiha kuin ojakeppi... ei semmosissa viitsi lasta kuljettaa, enkä jaksa katsoa, että lapsi on kuin Tikkurilan värikartta: mustat pussitopparit, lilat risat kengät, lila tottatakki, vaaleanpunainen tupsupipo, kirkkaan punaiset lapset.. :whistle:

Kesällä saattaa olla : keltainen t-paita, punaiset pyöräilysortsit, siniset sandaalit, vaaleanpunaiset nilkkasukat, lila huivi. Hiukset roikkuvat kampaamattomina, ei laiteta kiinni.. Iso koululainen, tyttö.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2007 klo 12:12 mälbö kirjoitti:
\
Onhan se näinkin, mutta minun tapauksessani oli parempi muuttaa tytön kanssa kaksin, ja puhtaasti rahan takia, kun olimme aina peeaat iskän takia ennen kuun puoliväliä- olin siis itse kotihoidontuella ja isä työtön (eikä tehnyt mitn elettä että olisi mennyt töihin). Ja vähäisemmätkin rahat vei omiin juttuihinsa, kuten autoihin yms.
No itse ajattelin mallia, jossa molemmilla työt.

Mennäänkö suhteeseen, jossa miehellä lapsia, laput silmillä? Ei vaan jää kuluttomaksi ja miehen eli teidän tilipussinne koskemattomaksi.

Ehkäpä joskus joku teistä on yksinhuoltaja (mies voi jättää perheitä useamman kerran tai löytää uuden rakkaan), ja näkee, että ei se niin helppoa ole, kuin annatte ymmärtää.

Jokaisen oma valinta on, jos jää hoitovapaalle, jonka kaikki tietävät minimikorvauksilla olevan. Myös perheissä, joissa miehellä ei ole muita lapsia.

no ei
todellakaan mennä laput silmillä ei,mutta ottaako kukaan huomioon että myös siinä isän uuden puolison kanssa eletyssä suhteessa voi tapahtua muutoksia??!!! ja ei ne uuden puolison tulojen aleneminen todellakaan vaikuta elatusmaksun määrään,mutta pitäisikö siinä vaiheessa jo exänkin ymmärtää laittaa oma osuutensa lapseen..eikä kaikkee sukkia myöten kintsata isältä, ja uhkailemalla saada tahtoaan läpi??!!
meillä 2 ihmisen tulot ovat tällä hetkellä vajaa 1800e yhteensä nettona, ja meillä 1 alle 1v lapsi..pakkoraossa jäin kotia hoitamaan ainakin joksikin aikaa lastamme, ja mahdollistan myös tällöin etiksen meillä olon extrana vkollakin hyvin usein!
eli jokainen voi siis laskee, kun asumiskulut on pelkästään 800e, siihen elarit 200e+matkat n.100-150e kk:ssa + muut laskut..että ei aina hymyilytä kun joka kk:si tosiaan saa miettii miten elää ja pärjää..isompi asunto oli hommattava, ei mahduttu kaksioon, ja lapsille omat huoneet,kun ei 5v ikäerolla voi pistää samaan huoneeseen..
auto meilläkin oltava,jotta mies pääsee töihin, ja etistä hakeen..ei mikään uusi luxusauto,mutta toimiva, ja maksaa senkin pitäminen..
kirppareilta ja kierrätyksestä paljon haen yhteisellemme vaatteita, sekä sukulaismuksuilta saatuja otan ilon mielin vastaan, peruspöperöö on pöydässä..
niin ja sitten se etis tarttee sen kalleimman toppapuvun, tottakai, ei kai nyt lapsen tartte kärsii vanhoissa vaatteissa ajatusmaailmaa noudattaen..

se että ei tuo elari aja meitä konkurssiin, ja ilman muuta se kuuluu lapselle, mutta en ymmärrä sitä kohtuutonta vaatimustasoo exän päästä, en minäkään oleta että isä elättää kokonaan yhteisemme..enkä olettaisi näin jos ero joskus kohtaisi meille!
on kai siis lähiäidilläkin joku vastuu lapsen menoista??!! niinkun ap tarkoitti varmaan myös.. :eek:
ja en yleistä,enkä haluu sanoo kirjoituksella että elarit jotenkin syö mua, enemmänkin se jokaiseen tumppuun rahan vaatiminen, ja kaikki sitten on miehen vika, jos lapsi ei jotain satu saamaan, kun isä ei osallistu.. :eek:

ihmettelen
Eikö täällä ole yhtäkään äitipuolta jolla ei ole valittamista etälapsen äidistä? Siis tarkoitan että ei kaikki lähiäidit ole vaatimassa! Mutta näistä jutuista saa sen kuvan?

oonn itse yh jolla isät ei ole tekemisissä eikä itse edes maksa ja tosiaan en oo mitään pyytäny ees. No vanhemman kohdalla olen "äitipuolen" kautta sopinut että voiko lapsi mennä sinne yöksi jos mulla ollut tarvetta siis pakkotilanne jossa tarvinnut hoitopaikkaa ei paarireissui vaan muuta pakottavaa. Ja silti voin sanoa että lapsi on 14v että noi yö kyläilyt silti on n.20 kertaa ollu isänsä luona.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2007 klo 21:46 no ei kirjoitti:
todellakaan mennä laput silmillä ei,mutta ottaako kukaan huomioon että myös siinä isän uuden puolison kanssa eletyssä suhteessa voi tapahtua muutoksia??!!! ja ei ne uuden puolison tulojen aleneminen todellakaan vaikuta elatusmaksun määrään,mutta pitäisikö siinä vaiheessa jo exänkin ymmärtää laittaa oma osuutensa lapseen..eikä kaikkee sukkia myöten kintsata isältä, ja uhkailemalla saada tahtoaan läpi??!!
meillä 2 ihmisen tulot ovat tällä hetkellä vajaa 1800e yhteensä nettona, ja meillä 1 alle 1v lapsi..pakkoraossa jäin kotia hoitamaan ainakin joksikin aikaa lastamme, ja mahdollistan myös tällöin etiksen meillä olon extrana vkollakin hyvin usein!
eli jokainen voi siis laskee, kun asumiskulut on pelkästään 800e, siihen elarit 200e+matkat n.100-150e kk:ssa + muut laskut..että ei aina hymyilytä kun joka kk:si tosiaan saa miettii miten elää ja pärjää..isompi asunto oli hommattava, ei mahduttu kaksioon, ja lapsille omat huoneet,kun ei 5v ikäerolla voi pistää samaan huoneeseen..
auto meilläkin oltava,jotta mies pääsee töihin, ja etistä hakeen..ei mikään uusi luxusauto,mutta toimiva, ja maksaa senkin pitäminen..
kirppareilta ja kierrätyksestä paljon haen yhteisellemme vaatteita, sekä sukulaismuksuilta saatuja otan ilon mielin vastaan, peruspöperöö on pöydässä..
niin ja sitten se etis tarttee sen kalleimman toppapuvun, tottakai, ei kai nyt lapsen tartte kärsii vanhoissa vaatteissa ajatusmaailmaa noudattaen..

se että ei tuo elari aja meitä konkurssiin, ja ilman muuta se kuuluu lapselle, mutta en ymmärrä sitä kohtuutonta vaatimustasoo exän päästä, en minäkään oleta että isä elättää kokonaan yhteisemme..enkä olettaisi näin jos ero joskus kohtaisi meille!
on kai siis lähiäidilläkin joku vastuu lapsen menoista??!! niinkun ap tarkoitti varmaan myös.. :eek:
ja en yleistä,enkä haluu sanoo kirjoituksella että elarit jotenkin syö mua, enemmänkin se jokaiseen tumppuun rahan vaatiminen, ja kaikki sitten on miehen vika, jos lapsi ei jotain satu saamaan, kun isä ei osallistu.. :eek:
Tuota on ihan teidän oma ratkaisu jos sinä et mene töihin.

Ja kerroppa miksi 5 vuoden ikäerolla voi olla samassa huoneessa? Meillä pojilla ikäeroa 10 vuotta ja nukkuvat samassa huoneessa.

Ja eikös teillä nyt mies kokonaan elätä yhteistä lasta jos sinä olet vain kotona?

eli taas tulee ilmi tuo sama vanha.. isä maksaa kaiken, eihän sen äidin kuullukkaan muuta tehdä kuin olla ja kinuta rahaa! ja on #&%?$!* isä jos ei maksa suorastaan huonoista huonoin!! hei haloo, on isälläkin menot kuten asunto ruoka ym.... ihan niinkuin äidilläkin!! ja jos on niin kamalan kallista pitää omaa lastaan niin antaa sitten isälle!! kattokas kyllä se maksaa isällekin muuta kuin elarit! jos ette sattunet tietämään auto ei kulje hengen voimalla vaan ihan bensalla joka sattuu oleen aika kallista samaten lapsen ruoka, vaatteet ym muu aktiviteetti. huone ym.. eipä näihin vaan mitään tukea saa!! ei isän kuulu maksaa siitä että sinä makaat kotona!! vai kuuluko! ? tuskin!! ja kyllä on totta tosi moni perhe kärsii näistä ruinaavista eksistä, eivät tietenkään kaikki ole en yleistä!! näin oli ensi meilläkin olisi pitänyt maksaa kaikki elareiden päälle, no loppui aikanaan meilläkin kun tehtiin selväksi että ei tosiaan heru !! mene töihin!! no eipä ole päivääkään töitä tehnyt, tuilla elelee vuosi toisensa perään!! :kieh:
koettakaa nyt herätä että on sillä isälläkin menot ei hän hengen voimalla elä!! ja vaikka tienaisi mitä!!RAHAT EIVÄT KUULU TEILLE!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2007 klo 19:38 vieras kirjoitti:
Onko se 200? sitten niin kovin paljon mielestänne? Tiedättekö laskukaavaa millä elatuksia lasketaan?
Siis lapsen elatuksen tarve, siinä otetaan aika paljon asioita huomioon eikä sitä mistään hatusta vedetä.
Kun tarve on selvillä niin sitten vähennetään lapsilisä ja jäljelle jäävä osuus jaetaan elatuskyvyn mukaan. Jos esimerkiksi lähihuoltajalla ei ole elatuskykyä niin koko summa jää etän maksettavaksi.

Välillä pistää naurattamaan nämä jotka väittävät ettei lapsiin kulu kuin 50? kuussa. Huomaa ettei teillä omia lapsia olekaan.
ikävä tuottaa sulle pettymyt mutta ei ole todellakaan isän velvollisuus makssa pers aukisen äidin kustannuksia lapsista!!! näin meille sanoi ihan lastenvalvoja!! jos ei sulla ole varaa lastasi elättää niin parempi antaa sillejolla on!! toi on just tota yh ajatus maailmaa!! isältä vaan kaikki!! eipä tarvii hänen maksaa isän osuuttaa vaan saan ne kunnalta, niin kerroppa sitten että miksi isän pitäisi!! :LOL: :LOL:

just
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2007 klo 22:59 vieras kirjoitti:
eli taas tulee ilmi tuo sama vanha.. isä maksaa kaiken, eihän sen äidin kuullukkaan muuta tehdä kuin olla ja kinuta rahaa! ja on #&%?$!* isä jos ei maksa suorastaan huonoista huonoin!! hei haloo, on isälläkin menot kuten asunto ruoka ym.... ihan niinkuin äidilläkin!! ja jos on niin kamalan kallista pitää omaa lastaan niin antaa sitten isälle!! kattokas kyllä se maksaa isällekin muuta kuin elarit! jos ette sattunet tietämään auto ei kulje hengen voimalla vaan ihan bensalla joka sattuu oleen aika kallista samaten lapsen ruoka, vaatteet ym muu aktiviteetti. huone ym.. eipä näihin vaan mitään tukea saa!! ei isän kuulu maksaa siitä että sinä makaat kotona!! vai kuuluko! ? tuskin!! ja kyllä on totta tosi moni perhe kärsii näistä ruinaavista eksistä, eivät tietenkään kaikki ole en yleistä!! näin oli ensi meilläkin olisi pitänyt maksaa kaikki elareiden päälle, no loppui aikanaan meilläkin kun tehtiin selväksi että ei tosiaan heru !! mene töihin!! no eipä ole päivääkään töitä tehnyt, tuilla elelee vuosi toisensa perään!! :kieh:
koettakaa nyt herätä että on sillä isälläkin menot ei hän hengen voimalla elä!! ja vaikka tienaisi mitä!!RAHAT EIVÄT KUULU TEILLE!!!
tätä nyksän ajattelu tapaa. Sori vaan. Tiedän mitä itse myös aattelisin tossa äitipuoliasemassa ei luovuttais miehen ex lapsille sit mitään.

Vaik sanotkin et kaikki ei kärsi mutta toi sun tekstis tuntuu aikas lailla katkeralta. Mut joka ei sitä kestä että mies joutuu osallistuun muitten lasten elatukseen pitäisi se jo silloin sisäistää ja ymmärtää ja vain niissä tapauksissa että se menee oikein. Tosin voihan se isäkin osallistua halutessaan joihinki harrastusmaksuihin jos haluaa ja plussaa mun mielestä mut yleensä sit äitipuolet täällä sitä mieltä et näin ei sais tehä tai jotain. Luulisin että perheissä kuitenkin tehdään sitä rahaa sille uudellekin lapselle harrastuksiin ym jos halua on ei sitä välttämättä tarvi kieltää. Ihmiset varmaan osaa sit säästää.

!! ja sinä siltä äidiltä! mitäpäs jos minä alkaisin soitella tekstailla sulle alvariinsa että ostä sitä ja tätä... jopa keskellä yötä eiköhän pistäis #&%?$!*!! vai kuinka!! ja itte et osta mitään!!! näin se valittetavasti on aikast monella mitä täältä nyt on lukenu!! että isä ostaa vaan!! ja kyllä me rahaa lapsiin laitetaan!! juu kun he ovat täällä!! ei meidän kuule kuulu maksaa huvituksia ädin kanssa vaan hänen ihan itse!!! ja eikös se tule lapsilisätkin äidille, kyllä se ja elarit ja oma kustannus pitäs yhden tenavan elämisen riittä!!!! tulee työttömätkin toimeen pienellä samoin opiskelijat!! jos minä satun tienaamaan ei se kuulu mieheni lapsille vaan ihan mun omilleni!! ja on selvää että isällä menee enemmän rahaa perheen lapsiin sen nyt sanoo järkikin!! hän kuitenkin on lasten kanssa koko ajan!! on kuule ihan mahdotonta jakaa tasapuolisesti!! vallitettavaa, mutta elämä on!! ja on tota meidän lapsilla on paljon korkeampi elintaso kuin miehen ja tämän exän lapsilla!! mutta se on täysin äidin omaa syytä!! ja emme me tosiaankaan ala maksaa kaikke vaan siksi ettääiti ei edes viitsi yrittää!!

kyllä
onkin mun oma valinta "maata" kotona, toisinsanoen en kyllä makaa, hoidan vauvaa, joka ei ole maailman helpoimmasta päästä..
ja ei, ei meillä maksa mies kaikkea,minä osallistun joka pennillä mitä tienaan, vaikka vähäistä onkin,yhteiseen elämäämme..meillä ei ole yhteisellä hienoimpia vaatteita, leluja ym..eikä tule olemaankaan,kun töihin palaan!!
kuten jo ilmaisin mun mielestä ihan selviö tämä että mies maksaa elareita lapselle, mutta ei se että kaiken tämän päälle vielä ihan kaiken muunkin!!! ja sitten jos johonkin antaa kieltävää vastausta. on huono isä, ja isän vika kun lapsella ei ole sitä ja tätä, ja lapsi joutuu kulkemaan kesävaatteissa talvella jne..miten niin siis vain isän vika??eikö äidille kuulu yhtään laittaa rahaa vaatteisiin..ihmettelen suuresti..

no siksi kun tuo 5v varmaan ei kestäis kuunnella sitä yöhuutoo jonka nuorempi sisar pitää,vielä jonkun ajan päästäkin, siksi ettei sen isomman tartte nostaa kattoon pieniä legopalikoita ettei pienempi syö niitä, siksi koska kolmio ei juurikaan eroa hinnaltaan pienestä neliöstä..
riittääkö???? pitäskö meidän asuu ahtasti vaan siksi että mies elättää lastaan toisessa kodissa?? ja tilapäinen muutos rahatilanteen huononemiseen ei riitä syyksi lähille ettei mieskään kaikkeen pysty osallistuun..miksi tällä lähillä saa olla oikeus valittaa rahapulaa, ja vaatia rahaa, miksei meille suoda samanlaista pulaa???

ei meillä mies kyllä maksa yhteisemme kuluja..kun se kulutus a.on niin pientä ja b. ja osataan kyllä elää pienemmälläkin..

anteeksi jos ilmaisin vaan toisenkin näkökulman, mutta näkee jo tässäkin että yh äideillä ainoo oikeus valittaa rahapulaa, ainoo oikeus hoitaa lapset kotona, ja pistää exä maksaan,kun käyhän se töissä..ainoo oikeus saada erolapselle parempaa, ettei vaan kärsi..
ihmettelen eikö ne lapsetkin lähde samalta viivalta, kun molemmat ovat isin lapsia, tartteeko toinen parempaa??vain sillä syyllä ettei asu isin kanssa..
tarkotus ei ole kadehtia tätä elatusmaksuu, tiedän että kun töihin palaan on meilläkin helpompaa, siltikään en katso että mies maksaa kaiken..

eli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2007 klo 23:26 vieras kirjoitti:
!! ja sinä siltä äidiltä! mitäpäs jos minä alkaisin soitella tekstailla sulle alvariinsa että ostä sitä ja tätä... jopa keskellä yötä eiköhän pistäis #&%?$!*!! vai kuinka!! ja itte et osta mitään!!! näin se valittetavasti on aikast monella mitä täältä nyt on lukenu!! että isä ostaa vaan!! ja kyllä me rahaa lapsiin laitetaan!! juu kun he ovat täällä!! ei meidän kuule kuulu maksaa huvituksia ädin kanssa vaan hänen ihan itse!!! ja eikös se tule lapsilisätkin äidille, kyllä se ja elarit ja oma kustannus pitäs yhden tenavan elämisen riittä!!!! tulee työttömätkin toimeen pienellä samoin opiskelijat!! jos minä satun tienaamaan ei se kuulu mieheni lapsille vaan ihan mun omilleni!! ja on selvää että isällä menee enemmän rahaa perheen lapsiin sen nyt sanoo järkikin!! hän kuitenkin on lasten kanssa koko ajan!! on kuule ihan mahdotonta jakaa tasapuolisesti!! vallitettavaa, mutta elämä on!! ja on tota meidän lapsilla on paljon korkeampi elintaso kuin miehen ja tämän exän lapsilla!! mutta se on täysin äidin omaa syytä!! ja emme me tosiaankaan ala maksaa kaikke vaan siksi ettääiti ei edes viitsi yrittää!!
Tässäkin tapauksessa niin sanottu äiti puoli määrää etä lapset on arvottomii miehen jatkeita:S

höpsis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2007 klo 23:31 eli kirjoitti:
\
tässähän näkee vaan sen että kun joku alkaa pistää vaatimustasolle kapuloita rattaisiin, niin lapset on arvottomia..hohhoijaa.rahassakos se arvokkuus mitataan..mä ihan luulin että yhdessä vietetty aika olis sitä arvokkaampaa..mutta eihän sillä mitään merkitystä..siitä saa aikaan narinaa,jos isä ei tapaa lapsiaan, mutta jos haluu tavata enemmän,mutta luonnollisesti maksaa vähemmän, niin eipä käy äidille, kun ei yhtäkkii pärjääkkään ilman elatusmaksuja..huh huh..siis ja viittaan tällä tuohon joka kirjoittaa äitipuolien määräämisestä..
kyllä todellakin se lapsi kuluttaa myös etäperheessä!!!!!!

Tässäkin tapauksessa niin sanottu äiti puoli määrää etä lapset on arvottomii miehen jatkeita:S

vietas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2007 klo 23:30 kyllä kirjoitti:
onkin mun oma valinta "maata" kotona, toisinsanoen en kyllä makaa, hoidan vauvaa, joka ei ole maailman helpoimmasta päästä..
ja ei, ei meillä maksa mies kaikkea,minä osallistun joka pennillä mitä tienaan, vaikka vähäistä onkin,yhteiseen elämäämme..meillä ei ole yhteisellä hienoimpia vaatteita, leluja ym..eikä tule olemaankaan,kun töihin palaan!!
kuten jo ilmaisin mun mielestä ihan selviö tämä että mies maksaa elareita lapselle, mutta ei se että kaiken tämän päälle vielä ihan kaiken muunkin!!! ja sitten jos johonkin antaa kieltävää vastausta. on huono isä, ja isän vika kun lapsella ei ole sitä ja tätä, ja lapsi joutuu kulkemaan kesävaatteissa talvella jne..miten niin siis vain isän vika??eikö äidille kuulu yhtään laittaa rahaa vaatteisiin..ihmettelen suuresti..

no siksi kun tuo 5v varmaan ei kestäis kuunnella sitä yöhuutoo jonka nuorempi sisar pitää,vielä jonkun ajan päästäkin, siksi ettei sen isomman tartte nostaa kattoon pieniä legopalikoita ettei pienempi syö niitä, siksi koska kolmio ei juurikaan eroa hinnaltaan pienestä neliöstä..
riittääkö???? pitäskö meidän asuu ahtasti vaan siksi että mies elättää lastaan toisessa kodissa?? ja tilapäinen muutos rahatilanteen huononemiseen ei riitä syyksi lähille ettei mieskään kaikkeen pysty osallistuun..miksi tällä lähillä saa olla oikeus valittaa rahapulaa, ja vaatia rahaa, miksei meille suoda samanlaista pulaa???

ei meillä mies kyllä maksa yhteisemme kuluja..kun se kulutus a.on niin pientä ja b. ja osataan kyllä elää pienemmälläkin..

anteeksi jos ilmaisin vaan toisenkin näkökulman, mutta näkee jo tässäkin että yh äideillä ainoo oikeus valittaa rahapulaa, ainoo oikeus hoitaa lapset kotona, ja pistää exä maksaan,kun käyhän se töissä..ainoo oikeus saada erolapselle parempaa, ettei vaan kärsi..
ihmettelen eikö ne lapsetkin lähde samalta viivalta, kun molemmat ovat isin lapsia, tartteeko toinen parempaa??vain sillä syyllä ettei asu isin kanssa..
tarkotus ei ole kadehtia tätä elatusmaksuu, tiedän että kun töihin palaan on meilläkin helpompaa, siltikään en katso että mies maksaa kaiken..
No jo eihän sen isän tarvi maksaa mitään exstraa? Vaan sen elatus avun? Ei tarvi eest tavata jos ei halua? Tapaa jos haluaa? Eikö isä saa sitten vapaa ehtosesti siis jos äiti ei vaadi osallistuun esim harrastuskustannuksiin tiedän tapauksia että isä haluaa ei äiti vaadi?! Miltä susta tuntuisi että eroaisitte ja isä perustaa uuden perheen haluaisitko silloin että isä unohtaa teidän lapsen ja keskittyy vaan siihen uuteen?

tottakai
saa ja pitääkin osallistuu myös etälapsen kuluihin ja harrastuksiin, mutta ´mun mielestä puhutaan jo rahastamisesta ja lapsella kiristämisestä, kun lapsi jää ilman vaatteita jos isä ei osallistu..hohhoijaa..eikö nyt ihan molemmilla vanhemmilla ole elatusvelvollisuus, niin ydin kuin eroperheissäkin, että mistä johtuu että useampikin yh katsoo että etäisän velvollisuus on maksaa kaikki kulut, tai edes osallistuu joka pipoon ja nuttuun!!!
ja huvittavaa että sitten suurinpirteen isin uuden perheen tarttis asua kaksiossa, vaikka ois kuinka lapsia, kun ettei vaan mikään ois pois etälapselta,mutta meidänkin tapauksessa äiti tarvitsee oman huoneen lapselleen, mutta ilmeisesti sekin suodaan vaan ihan luonnollisesti yh:lle, tai hänen uudelle perheelle..exä saa ja voi vaatia etältä ties mitä, mutta hänen puolisoonsa ei katsota osallistuvan mihkään, mutta heti kun isin uusi puoliso ihmettelee vaan , niin jo on haloo pystyssä..en vaan ymmärrä miksi ihmeessä 2 aikuista isin taloudessa on niin kumman eri asia kun 2 aikuista exän taloudessa, samanlailla ne kulut jaetaan molemmissa päissä, siis asuminen jne..

varmaan ei olekkaan mitenkään uuden puolison mielestä kamalaa jos isä osallistuu vapaaehtoisesti harrastuksiin, mutta koskas se isi kerkee vapaaehtosesti mitään ees yrittää, kun koko aika vaaditaan jotain sieltä exän päästä,niin meillä kun näköjään monella muullakin täällä.
eikä kyse ole nyt siitä etteikö isä saisi lapseensa rahaa pistää jne, tottakai,meillä ainakin ihan tasapuolisesti ostellaan lapsille vaatteet ja tavarat, se että aina ei ois varaa osallistuu leluihin ym lähin päässä, mutta sitten alkaa se syyllistäminen, ja lapsen edun nimissä vaatiminen..eihän ydinperheissäkään lapset aina vaan saa sitä mitä haluaa, eikä ketään siitä pistetä tilille, ja haukuta huonoksi vanhemmaksi!

senkö varjolla isä ei koskaan saa elää omaa elämää, kun on etälapsi, vaikka tämä luetaan ihan samalla tavalla isin uuden perheen jäseneksi, isi ei siis saisi kun elää tätä etää varten,kustantaa kaiken mahollisen, ja syytää palkkansa tähän, kun pikkusen sanoo vastaan, niin heti ollaan jo unohtamassa lasta..huh huh..
kyllä jos meille ero tulisi, niin en todellakaan katsoisi että mieheni kuuluisi osallistuu kaikkeen, että olen minäkin olemassa..eikä meillä yhteinen harrasta kalliita harrastuksia, eikä kulje kalliimmissa vaatteissa,eikä saa leluja ym kuin harvoin..ei oo vaan varaa ykskantaan,mutta lapsi on ihan tyytyväinen!!!
toisessa päässä etälapsen harrastuksiin+välineisiin kuluu huikeita summia, jotka menevät isän pussista pääsaääntöisesti..kun on kuultu tässäkin " että sinäkö otat vastuun kun lapsi ei saa harrastaa"..niin mikseiköhän lähin tartte kantaa tästäkään vastuuta..

meillä sentään mies tapaa usein lastaan, sekä kaikki odotamme ja kaipaamme lasta kun meillä ei ole..meillä menee muuten kaikenkaikkiaan hyvin, ja lapsi viihtyy meillä, mutta se että jos sanon vaan että miksi isää pitää syyllistää siitä ettei aina ole varaa eikä haluakaan osallistuu exän vaatimiin kuluihin, tekee minusta ahneen..enhän minäkään sano miehelleni että olenpa päättäny nyt ostaa yhteisellemme sitä ja tätä että annappa rahaa..kyllä jokaisella oikus varmaan vielä päättää mihin rahaa laittaa, ja sanoo jotain lapsenkin hankintoihin, vaikka erottu ollaankin..mutta älkää ny vetäkö hernettä nenään..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2007 klo 23:09 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2007 klo 19:38 vieras kirjoitti:
Onko se 200? sitten niin kovin paljon mielestänne? Tiedättekö laskukaavaa millä elatuksia lasketaan?
Siis lapsen elatuksen tarve, siinä otetaan aika paljon asioita huomioon eikä sitä mistään hatusta vedetä.
Kun tarve on selvillä niin sitten vähennetään lapsilisä ja jäljelle jäävä osuus jaetaan elatuskyvyn mukaan. Jos esimerkiksi lähihuoltajalla ei ole elatuskykyä niin koko summa jää etän maksettavaksi.

Välillä pistää naurattamaan nämä jotka väittävät ettei lapsiin kulu kuin 50? kuussa. Huomaa ettei teillä omia lapsia olekaan.
ikävä tuottaa sulle pettymyt mutta ei ole todellakaan isän velvollisuus makssa pers aukisen äidin kustannuksia lapsista!!! näin meille sanoi ihan lastenvalvoja!! jos ei sulla ole varaa lastasi elättää niin parempi antaa sillejolla on!! toi on just tota yh ajatus maailmaa!! isältä vaan kaikki!! eipä tarvii hänen maksaa isän osuuttaa vaan saan ne kunnalta, niin kerroppa sitten että miksi isän pitäisi!! :LOL: :LOL:
Jaa, pitääkö persauksiten miesten thedä lapsia??? Vai miksi kunta maksaa, jos mies vetelehtii kotona persauksiena tai muuten maksukyvyttömänä?

ihan
samaa voi varmaan kysyy pitääkö persaukisten äitien tehä lapsia??!! ja jos niitä tekee persaukisten miesten kanssa, niin tietää mihin päänsä pistää!!!
tai vaikka tekeekin niitä tienaavan isän kanssa, onko se oikeus ja kohtuus että isä mahdollistaa sen persaukisen äidin kotona olon,maksamalla kaiken..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2007 klo 23:39 höpsis kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2007 klo 23:31 eli kirjoitti:
\
tässähän näkee vaan sen että kun joku alkaa pistää vaatimustasolle kapuloita rattaisiin, niin lapset on arvottomia..hohhoijaa.rahassakos se arvokkuus mitataan..mä ihan luulin että yhdessä vietetty aika olis sitä arvokkaampaa..mutta eihän sillä mitään merkitystä..siitä saa aikaan narinaa,jos isä ei tapaa lapsiaan, mutta jos haluu tavata enemmän,mutta luonnollisesti maksaa vähemmän, niin eipä käy äidille, kun ei yhtäkkii pärjääkkään ilman elatusmaksuja..huh huh..siis ja viittaan tällä tuohon joka kirjoittaa äitipuolien määräämisestä..
kyllä todellakin se lapsi kuluttaa myös etäperheessä!!!!!!

oleko sanonut että miehen lapset ovat arvottomia?????? en todellakaan!! ehkä kannattais opetella lukemaan!!!

Noh, kyllä moni yh käy työssä, omassa tuttavapiirissä kaikki yh:t. Ja on hyvässä asemassakin olevia ja korkeasti koulutettuja suurin osa. Se ei silti poista isien velvollisuutta osallistua mahdollisuuksien mukaan elatukseen, ei siis vain tunteidensa tai äitipuolien halujen mukaan.

Toki täällä ilmeisesti palstailee moni vähän koulutettu.

minä ainakin mielelläni kantaisin vastuuni lapsestani täysipäiväisesti, mutta ex halusi nimenomaan lähihuoltajuuden itselleen.
Olen monesti sanonut hänelle, että jos lapsi muuttaisikin minun luokse, olisi ruokaa, vaatteita jne, mitä ei hänen luonaan tunnu olevan, jos en joka asiaan ota osaa, tai maksa kokonaan. silloin exänikin pääsisi " halvemalla" kun ei TÄYDY ostaa lapselle mitään.

itse maksan myös korket elatusmaksut, ja monesti ihmetellyt miten vkokon maksupäivän jälkeen soitetaan ja pyydetään rahaa, kun muuten lapsi näkee nälkää!
itse ainakin (putkiaivoilla) ajateltuna, eläisin jo niin että se raha ainakin ruokaan riittää, enkä suinkaan muilta pyytäisi, tai velvottaisi maksamaan,vaikka yhteinen onkin!
eli lyhyestä virsi kaunis: omasta lapsestaan täytyy kantaa myös itse vastuuta,eikä pitää tätä rahasampona, sekä turvaurtua aina etäisän maksukykyyn, kaikkea ei voi lapselle luvata vain sillä verukkeella että isä maksaa! mitä jos tuo vaimonikin tekisi päätökset yksin, ja vaatisi vaan maksamaan minut, ja jos en ole asiasta tai hankinnasta samaa mieltä olen huono isä, joka pistää lapset kärsimään!

välillä tunnen olevani vain rahan takia olemassa lapselle-jos en suostu vaatimuksiin, olen huono isä,eikä minulla ole oikeutta nähdä lapsiani! tämäkö on sitten se kuuluisa lapsen etu?
mielelläni itse ostan lapsille ylimääräistä,mutta en niin että exä päättää mitä ostan ja milloin, tai että käsky käy mihin pitää rahaa laittaa!haluan olla itse isä, ja toimia myös sen mukaan!
uudess suhteessani, ostan myös lapsilleni itsekkin jotain, ja samoin tekee vaimoni, ilman että ollaan toisen pussilla, ja vaimoni paljon myös ostaa minun lapsilleni, kun omillekin ostaa, vaatteita ym tarpeellista!

exäni katsoo että minun etäisänä kuuluu maksaa ruoka heidän pöytään, maksaa elarit, ostaa sitä ja tätä, mutta hänen ei kuulu ottaa osaa mihinkään, hänhän KASVATTAA YKSIN LAPSEN!! eikä se edes ole noin, kyllähän minäkin oman osani hoidan, hoitaisin enemmänkin jos annettaisiin tilaisuus!
itse olisin valmis lähivanhemmaksi, mutta sekään ei riitä vielä tekemään minusta hyvää isää, varmasti saisin huoltajuuden mikäli elarit menisivät exän osoitteeseen, ikävä sanoa näin mutta totta joka sana!!!
isä on lapselle isä, ei mikään otto-automaatti!

Yhteistyössä