Yhteiset rahat ja opintolaina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lissu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lissu"

Vieras
Mieheni on ennen tapaamistamme ottanut opintolainaa n. 5000 euroa ja nyt on takaisinmaksun aika. Meillä on aina ollut yhteiset rahat (8 vuotta yhdessä), mutta jotenkin ärsyttää maksaa hänen lainojaan pois. Ja rahat eivät todellakaan ole menneet opintoihin, vaan typerään rillutteluun nuorena...Miten te olette tällaiset asiat saaneet "sovittua" vai oletteko vaan maksaneet kiltisti?

Jos teidän tulot on sen kokoiset että menee joka kuukaus niin sittenhän siinä ei auta muu kuin laskella, mies voi tietenkin pihistää vähän ylimääräisistä menoista kun senhän laina se on. Tai sitten on tietenkin vaihtoehtona että mies maksaa säästöillään sen pois.

Mulla on itelläni ollu opintolainaa koko meijän yhdessä olo ajan. Koko ajan raha on lähteny tililtäni samalla tavalla. Kun on yhteiset rahat niin on yhteiset lainatkin. Joskus jos mulla ei ole lainanmaksupäivänä rahaa tililläni niin mieheni laittaa mulle tilille rahaa. Koskaan se ei ole mulle mitään niistä maininnu ja ihan siihen opiskelurillutteluun ne meni silloin. Onneks on enää alle 2000 euroa jälellä.

Siis kai mieskin tienaa ja maksaa lainansa pois "omista" rahoista?

Itse kuulun siihen kastiin, joka pitää omat rahat. Mulla itsellä on 6000 euroa opintolainaa ja alan lyhentää sitä tässä syksyn aikana. Tavallaan rahat on siis kuitenkin yhteisiä, kun mies ei opintojen viivästymisen takia ole tienannut mitään pitkään aikaan, ja sen vuoksi maksan kaiken, mutta omat rahat siten, että toisen tienaamiin rahoihin ei ole oikeutta puuttua mitenkään.

Saiko mies kuitenkin tutkintonsa suoritettua? Jos sai, niin ei kai sillä niin isoa väliä ole, jos opintolaina meni rentoutmiseen. Sitten on ikävämpi tilanne, jos opinnot on jääneet suorittamatta.

Minulla oli yli 10 000 euroa opintolainaa ja se maksettiin yhteisistä rahoista pois. Mielestäni se on ok, koska ammattini avulla olen voinut ansaita rahaa perheen hyväksi,

Mä maksan opintolainani ihan omista rahoista i pois, vaikka muuten onkin yhteiset rahat. Tosin tähän voi viisastella, että lyhennyskuukausuna osallistun yhteisiinmenoihin vastaavasti pienemmällä summalla - ja se pitää osittain paikkansakin. Meillä ei ole yhteistä tiliä, eikä rahasta juuri tarvitse riidellä.

Yhteistyössä