Yhteinen vai omahuone

meillä on kolme lasta ja neljäs syntymässä.
Asumme omakotitalossa missä on viisi makuhuonetta; yksi vanhemmille, työhuone/vierashuone ja kolme lapsille.
Minkä ikäiseksi teidän mielestä voi nukkua yhteisessä huoneessa?
Pitäisikö teidän mielestä työhuone/vierashuone siirtää pois että jokainen saisi oman huoneen?
 
jaa-aa
Riippuu lasten ikäerosta ja luonteesta että keitä voi samaan huoneeseen laittaa ...
noin 2-vuotiaaksi asti voisi pitää vanhempien huoneessa. Oma soppi riittää lapselle, sanoo edellinen. Kuitenkin lapsella on oltava jokin tila ja paikka, missä on mahdollisuus leikkiä.
Koululainen ja leikki-ikäinen samassa huoneessa ovat huono yhdistelmä, koululainen tartteisi kyllä ainakin läksyjen tekoon oman rauhan ja leikki-ikäisellä pitäisi olla mahdollisuus rakentaa leikki, jos ei makuuhuoneeseen niin olohuoneeseen sitten.

Jos ette halua luopua työ/vierashuoneesta, joudutte varmaan laittamaan kaksi (nuorinta?) lasta yhteiseen huoneeseen. Tai pitämään nuorimman teidän huoneessanne vielä senkin jälkeen kun yöherättämiset ovat loppuneet, mutta leikkitilaa pitäisi olla sitten jossakin - siellä työ/vierashuoneessa vai olohuoneessa?
 
Ihmettelijä
Täytyy sanoa, että joskus ihmettelen nykymeininkiä, että joka lapsella pitäisi olla oma huone, jne. Minulla ei ole omaa huonetta ollut, ennen kuin isommat sisarukset muuttivat pois kotoa. Kun näin jälkikäteen on joskus asiasta juteltu, niin mukavaa on ollut kaikkien mielestä ja hyvin on yhdessä mahduttu olemaan :)
 
Miskan äiskä
Mun mielestä oma huone lapselle on hyvä siinä vaiheessa kun menee kouluun, jos se on mahdollista. Sillon lapsen saa ehkä paremmin motivoitumaan koulutyöhän, kun saa tehdä läksyt rauhassa, mutta eihän sekään mikään tae ole. Mutta mulla tällainen periaate, oma huone sitten kun menee kouluun... tosin pojalla on jo nyt oma huone, mutta saa jakaa sen pikkusisaruksen kanssa, jos sellainen tulisi. Meillä vanhemmilla on ollu oman huone yhtä kauan kuin pojalla oma eli vajaan vuoden ja poika nyt 2v. Pojan unet on parantuneet kun saa nukkua rauhassa omassa huoneessaan ja myös me vanhemmat saadaan nukuttua paremmin, kun ei kaikki äänet kuulu.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.08.2006 klo 15:27 jaa-aa kirjoitti:
Riippuu lasten ikäerosta ja luonteesta että keitä voi samaan huoneeseen laittaa ...
noin 2-vuotiaaksi asti voisi pitää vanhempien huoneessa. Oma soppi riittää lapselle, sanoo edellinen. Kuitenkin lapsella on oltava jokin tila ja paikka, missä on mahdollisuus leikkiä.
Koululainen ja leikki-ikäinen samassa huoneessa ovat huono yhdistelmä, koululainen tartteisi kyllä ainakin läksyjen tekoon oman rauhan ja leikki-ikäisellä pitäisi olla mahdollisuus rakentaa leikki, jos ei makuuhuoneeseen niin olohuoneeseen sitten.

Jos ette halua luopua työ/vierashuoneesta, joudutte varmaan laittamaan kaksi (nuorinta?) lasta yhteiseen huoneeseen. Tai pitämään nuorimman teidän huoneessanne vielä senkin jälkeen kun yöherättämiset ovat loppuneet, mutta leikkitilaa pitäisi olla sitten jossakin - siellä työ/vierashuoneessa vai olohuoneessa?
Miksi samassa huoneessa ei voi leikkiä ja tehdä läksyt? Kyllä koululaisetkin leikkivät.

Pitäisi olla kaksoset, että ei tulisi tilanne, että toinen on koulussa, ja toinen vielä päiväkodissa.

Eikö tällainen juuri kasvata lapsia, että pienempi antaa isommalle rauhan tehdä läksyt, ja sitten sen jälkeen mahtuvat samassa huoneesa leikkimään.

Paitsi että meillä ekaluokkalainen esikoinen tekee keittiössä läksyt, kun ei osaa esim. lukea vielä, niin ei voi läksyjä omatoimisesti tehdä, kun ei saa vielä ohjeista selvää.

Mun mielestä taas jos makuuhuoneita on noin paljon kuin 5, niin varmasti vanhemmat ja 4 lasta mahtuvat aivan loistavasti. Aivan älytön kysymyskin. Ja mielestäni myös tämä lainattu vastaus, josta tulee ilmi, että hänen mielestä vaikea tilanne. Ei todellakaan ole. Vähemmälläkin määrällä makuuhuoneita pärjäisi loistavasti.
 
Riippuu lapsistakin miten voivat olla samassa huoneessa. Meillä esim. 2-vuotias ja 3,5-vuotias eivät voi olla samassa huoneessa ihan sen takia, että eivät osaa asettua ollenkaan nukkumaan iltaisin kun häiritsevät toinen toistaan. Meillä on onneksi kaksi lasta ja kaksi lastenhuonetta, että tilanne on vielä toistaiseksi ok. Mietin vaan miten sitten käy kun tulee kolmas lapsi, ehkäpä sitten pitää katsoa voisiko jotkut lapsista jakaa huoneen vai pitääkö aikuisten muuttaa olohuoneeseen tai pitääkö luopua kotiteatterihuoneesta vai miten tämä käytännössä järjestellään...
 
Meillä 5v, 3v ja 1v tytöt. Isommat samassa huoneessa, pikkuinen yksin. Haluaisin laittaa kaikki samaan, mutta nukkumaanmeno niin levotonta, jos kaikki samassa huoneessa, etten ole laittanut. Itse haluaisivat olla samassa huoneessa.

Ehkä kouluiässä jotenkin erotellaan, jos tarve. Itse olen siskoni kanssa asunut samassa huoneessa yläasteen alkuun saakka. Tykkäsin ja tykkäsin myös omasta huoneesta....
 
Meillä on lapsille kaksi makuuhuonetta, toista käytetään leikkihuoneena ja toista makuuhuoneena. Näin huusholli pysyy siistimpänä. Toki makuuhuoneessakin saa tietyillä leluilla leikkiä. Lapset on alle 3 v. eikä ole aikomusta erottaa ainakaan ennen koulu ikää eri huoneisiin. Toisen läheisyys luo turvallisuuden tunnetta yön pimeydessä.
 
mä ja 5v. vanhempi isoveli oltiin ekat 10v samassa huoneessa. Meidän huone oli kouluiässä jaettu kahtia hyllyköllä. Isä oli kiinnittäny sängyt seinään parviksi(ja tukipuilla tuettu) ja koulupöydät oli niiden alla. lattiatilaa jäi molemmille riittävästi. Nyt 20v jälkeen en koe että oli niin huono ratkaisu, isoveli tosin taisi vähän isomalla iällä kärsiä ku ei saanu olla kavereiden kaa rauhassa... :whistle:
Itse kyllä toivon että lasten tullessa kouluikään saisin niille omat huoneet mutta jos isompaa taloa ei silloin ole niin ei varmaankaan kärsi jos pari ekaa luokkaa viettää jaetussa huoneessa.
Jaetun huoneen kokokin ratkaisee paljon, jos iso huone niin helppo jakaa kahdelle, pieni huone parempi yhdelle.
 

Yhteistyössä