Yhteinen tili ja laina 4kk:n jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nuppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nuppu"

Vieras
Tilanne on se, että olemme uuden mieheni kanssa seurustelleet 4kk. Olemme ottamassa yhteistä lainaa ja perustamassa yhteisen tilin talon ja perheen kuluja varten.
Onko hullua?

Kuinka pian te olette edenneet tällaisten raha-asioiden kanssa?

No pidä itselläsi omat rahat. Yhteisiä rahoja ei kannata laittaa koskaan. Yhteinen lainanhoitotili, taloustili jne on ok, mutta säästötilit ja käyttötili yms pidät vain omaniasi.
Otatte omat lainat, jos jotakin tulee, niin helpoti sumplia,jos lainat ovat erikseen.

• Tykkää
Reactions: soja
on hullua MUTTA jos haluatte edetä järkevästi, suosittelen seuraavaa:

molemmat pitää omat tilinsä mutta avaatte yhteisen taloustilin
molemmat ottavat oman lainansa jolla talo voidaan ostaa yhdessä (tai jotain)
jos toinen lähtee tai jättää maksamatta osia, vain hän on lirissä.

Jutelkaa pankissa etukäteen asiat selviksi, ja vielä sitä ennen kotona ihan kunnolla

• Tykkää
Reactions: soja
taustasta sen verran, että olemme seurustelleet aiemminkin, teineinä. Tunteet eivät koskaan tosissaan viilenneet, vaan emme lapsina tienneet mitä oikeasti halusimme. Olen ollut tässä välissä naimisissa ja nyt olemme uudelleen yhdessä. Epäilystä siitä että kumpikaan tahtoisi lähteä ei ole.

[QUOTE="nuppu";28623974]taustasta sen verran, että olemme seurustelleet aiemminkin, teineinä. Tunteet eivät koskaan tosissaan viilenneet, vaan emme lapsina tienneet mitä oikeasti halusimme. Olen ollut tässä välissä naimisissa ja nyt olemme uudelleen yhdessä. Epäilystä siitä että kumpikaan tahtoisi lähteä ei ole.[/QUOTE]
Tuskinpa kenelläkään yhteistä lainaa ottavilla ja yhteistä tulevaisuutta suunnittelevilla on.

[QUOTE="nuppu";28624011]Jos tekee jonkun kirjallisen sopimuksen siitä lainasta, siis että mitä tapahtuu jos eroamme? Eikö se laina sitten olisi sillä turvattu?[/QUOTE]

Miksi ettei ota omia lainoja? Kumpikin ottaa oman lainan?

Oltiin yhessä 2viikkoa kun alkasin maksamaan miehen autolainaa. Totesin silloin että olen joskus hoitovapaalla ja hän on se joka tuo rahan taloon,mieheni oli silloin työtön. Käytännössä muutimme heti yhteen, 4kk päästä virallisesti. 3kk seurustelun jälkeen mentiin kihloihin ja 8kk yhdessä olon jälkeen naimisiin. Rahat on olleet aina "yhteisiä", naimisiin menon jälkeen avattiin yhteinen sekä käyttö että säästötili. Hyvin on raha-asiat toiminut ja muutenkin koko suhde. Yhdessä ollaan oltu jo yli 9vuotta! Ja oltiin täysin toisille tuntemattomat kun tavattiin.

Mua suuresti ihmetyttää kuinka pariskunnat pitää tarkkaakin kirjaa että kumpikin maksaa tarkasti puolet kaikesta... Hassua monopolin pelaamista! Samassa veneessähän sitä ollaan.

Yhteistyössä