Yhteinen taloustili: paljonko laitatte rahaa?

  • Viestiketjun aloittaja Ema78
  • Ensimmäinen viesti
Ema78
Meillä on mieheni kanssa yhteinen taloustili, josta maksetaan vuokra, ruoka, sähkö, vakuutukset, lehdet, ravintolaruokailut, auton kulut ym. yhteiset kulut. Laitamme sinne joka kuukausi 700 euroa kumpikin eli 1400 euroa yhteensä. Se riittää, jos ei ole matkoja ja laskuja (esim. Hesari tai vakuustumaksut) samalla kuukaudella, muuten joudutaan laittamaan satku per nuppi lisää yleensä. Asumme Helsingissä 75 neliön vuokrakolmiossa. Miten teillä muilla kuluu rahaa? Me ei eletä kovin leveästi mutta mukavasti kuitenkin, muutama reissu kotimaahan vuodessa ja pari Tallinnaan, noin kerran viikossa syömme ulkona ja vähintään kerran kuussa leffa tai teatteri tai konserrti joka maksetaan taloustililtä. Lapsia ei ole. Paljonko muilla kuluu rahaa ns. peruselämiseen? En yhtään tiedä onko tuo 1400 euroa paljon vai vähän, mutta jos lisäkuluja tuon 700 euron lisäksi ei tule, miehelläni jää säästöön noin 800 euroa kuussa ja minulla noin 1300 euroa. Jos menemme syömään tai viihteelle minun aloitteesta, yleensä maksan omalta tililtäni, mikä on minulle yleensä noin 50 euroa lisää/kk.
 
"vieras"
Meillä menee kummaltakin 800e kuukaudessa "laskutilille", josta siis maksetaan lainanlyhennykset, laskut ym. Ruokatilille menee molemmilta 400e. Meitä on 2aikuista ja 3lasta.
Aika vähän teillä kuluu mun mielestä elämiseen :)
 
"Hupu"
Joo, ette te kyllä mitään tuhlailijoita ole, jos noin vähällä selviätte. Me ollaan kolmehenkinen perhe ja eletään tosi tiukasti, esim. vaatteita ei juuri ostella ja kuukaudessa menee lähes aina se 2000 yhteensä kaikkeen. Meillä siis yhteiset rahat eikä taloustilejä erikseen.
 
"vieras"
No lisää tuohon vaikka kahden lapsen päivähoitokulut yht 483e/kk, vaippoja, ruokaa ja vaatteita myös lapsille.

Asuntokin on lapsiperheellä yleensä isompi. Työmatkakuluihin voi sen takia mennä enemmän rahaa, että asutaan kauempana keskustasta.
 
-
Meillä ei ole ollenkaan "taloustiliä", vaan molemmilla omat tilinsä , josta kulut maksellaan. Mutta about 2800-3000 euroa menee kuussa kaikkeen, mitä tarvitaan. Tässä on ihan kaikki mahdollinen. Ja omakotitalo on, jota maksellaan ja toinen käy kauempana duunissa.
 
Ema78
Kumpikaan teistä ei osta vaatteita, käy kampaajalla tai lääkärissä tai käytä mitään lääkkeitä? Kyllähän sellaiseenkin rahaa menee.
Minä leikkaan mieheni hiukset ja itse käyn kampaajalla kerram kahdessa kuukaudessa, kerta makssa 32 euroa. Vaatteita mieheni ostaa noin kerran vuodessa alle satasella, minä pari kertaa vuodessa noin satasella per kerta. Mies ei käytä mitään lääkkeitä, minun astmalääkkeet maksaa 8 euroa/kk. Eli ei sitä rahaa juuri muuhun kulu kuin yhteisiin, en tajua miksi ostelisin asunnon täyteen tavaraa jota en koskaan tarvitse.
 
"Anna"
Joka kuukausi kumpikin siirtää yhteiselle tilille puolet nettopalkasta, minulla siis 1700e ja mies 2400e.

Luonnollisesti tili ei ole koskaan tyhjä, vaikka sieltä maksetaankin kaikki laskut, ruuat ja muut menot. Joka kuu sinne jää vähän, siten saadaan sieltä ostettua ,yös kaikki isommat hankinnat (lähinnä kodinkoneet.)
 
Meillä
laitetaan taloustilille: minä 450e. ja mies yleensä 900 (hällä 2½ kertaa isompi palkka). Pk-seudulla asutaan omistusasunnossa,2 lasta (pieni ja teini) ja oikein hyvin riittää rahat. Mies tosin hoitaa auton kustannukset sekä hesarin ja jotain muuta vielä lisäksi. Viihteelle tms. ei päästä. Kylpylässä käydään pari kertaa vuodessa.
 
"poikia3"
Laskutilille laitetaan sen mukaan, mitä olemme laskeneet laskuja olevan. Meillä pelkkään asumiseen menee 1800 euroa, joten summat ovat melko suuria. Meillä on 3 lasta, minä maksan isompi tuloisena hiukan enemmän. Lisäksi maksan yksin lasten harrastuskulut, vaatteet ja harrastusvälineet.
 

Yhteistyössä