Paljonko saat äitiyspäivärahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiiinuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiiinuska

Vieras
Paljonko oli aiemmat tulot, joista se laskettiin ja paljonko saat nyt ä-rahaa ja/tai vanhempainrahaa.

Kävin kelan laskurilla laskemassa ja se näytti mulle ihan eri tietoja kuin mitä ehkä saisinkaan.

Loggasin itseni kelan sivuille. Siellä oli ilmoitus että päivärahaa myönnetty, määrä 2630 euroa. Maksetaan-kohta oli tyhjä. Mun bruttotulot oli 3000 euroa kuussa. Voiko ä-raha olla muka noin suuri???

Alkuperäinen kirjoittaja tiiinuska:
Paljonko oli aiemmat tulot, joista se laskettiin ja paljonko saat nyt ä-rahaa ja/tai vanhempainrahaa.

Kävin kelan laskurilla laskemassa ja se näytti mulle ihan eri tietoja kuin mitä ehkä saisinkaan.

Loggasin itseni kelan sivuille. Siellä oli ilmoitus että päivärahaa myönnetty, määrä 2630 euroa. Maksetaan-kohta oli tyhjä. Mun bruttotulot oli 3000 euroa kuussa. Voiko ä-raha olla muka noin suuri???

tostakun tiput 300e kht:lle niin siin onki aikamoinen shokki....

Voip voip! :)

Minulla eka satsi oli jotaa päälle 2700?...

Muista vaan ottaa uusi verokortti äitiyspäivärahalle
kun siinä verotus on ihan eri kuin palkkatuloissa!

Niin ei sitten ensi vuonna tule yllätyksiä! :)

Alkuperäinen kirjoittaja veera:
Kyllä se vaan voi, ei se hirveesti putoa palkkasummasta..

No mulla ainakin putosi ihan hirveästi, palkkasumma reilusti yli 3 000 e ja myönnetty 2200 e. Sitten isommat verot, niin käteen jäi suunnilleen puolet siitä mitä palkasta jäi käteen :(

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

tostakun tiput 300e kht:lle niin siin onki aikamoinen shokki....

Kannattaisikin säästää hyvistä tuloista, sitä jatkoa varten.
Toisethan lähtee sitten töihin, toisten miehillä niin hyvät rahat ettei tule shokkeja.

Eli työnantaja ei maksa sulle palkkaa ä-loman alussa? Mä en tiedä, mitä mulla olisi ä-raha ollut ihan siinä alussa, kun sain palkan ekalta kolmelta kuukaudelta, mutta sen jälkeen oon saanut n. 2300e ja mun bruttotulot ennen ä-lomaa oli 3900e.

Tämä menee ohi aiheen, mutta Jos haluaa hoitaa lasta kotona äitiysloman päättyessä, kyllä noista tuloista helposti saa säästöön ja pärjää sitten hyvin kotihoidontuellakin. Minäkin säästin huomattavasti pienemmästä äitiyspäivärahasta (olin kyllä säästänyt jo palkkatuloistakin).

Alkuperäinen kirjoittaja säästö:
Tämä menee ohi aiheen, mutta Jos haluaa hoitaa lasta kotona äitiysloman päättyessä, kyllä noista tuloista helposti saa säästöön ja pärjää sitten hyvin kotihoidontuellakin. Minäkin säästin huomattavasti pienemmästä äitiyspäivärahasta (olin kyllä säästänyt jo palkkatuloistakin).

Tää menee ihan yhtä paljon ohi aiheen, mutta sehän taas riippuu täysin menoista, saako säästöön vai ei. Monesti isoilla tuloilla on otettu myös isoja lainoja, jotka pitäisi edes jollain lailla hoitaa myös ä-lomalla ja sen jälkeen. Ehkä totuttu myös tiettyyn elämäntyyliin, josta on vaikea luopua.

Mutta sen olen itsekin huomannut, että eipä tässä paljon sitä rahaa edes pääse kuluttamaan, kun lasta kotona hoitaa (eikä ole mikään tarvekaan), eli säästöjä tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja rouva huu:
Eli työnantaja ei maksa sulle palkkaa ä-loman alussa? Mä en tiedä, mitä mulla olisi ä-raha ollut ihan siinä alussa, kun sain palkan ekalta kolmelta kuukaudelta, mutta sen jälkeen oon saanut n. 2300e ja mun bruttotulot ennen ä-lomaa oli 3900e.

Joo, ei maksa mulle työnantaja. Olin tässä välissä työttömänä pari kk ja noi 3000 euron kk-ansiot on laskettu 6 kk säännön mukaan.

Tuosta varman meneekin sit 30% veroa, kun oon alkuvuoden maksanut n. 20% veroja.

Yhteistyössä