Yhtä juttua mä en häämenuissa ymmärrä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Eikö ole muita kuin minä, joiden mielestä karjalanpaisti on ruma ruoka? :| Siis mulle ruoka on myös esteettinen elämys: värejä, rakenteita jne. Korostuu nimenomaan hääpöydässä.

Onhan se. Siihen vielä keitetyt potut niin huhheijakkaa. Vaikka onkin hyvää niin ei juhlavaa.

kumpi tärkeempää se et ruoka on kaunista mut ei ehkä kelpaa kovin hyvin, kuin se et ruoka en vähempi esteettinen mutta putoo kuin häkä.?

enemmin mietin mikä on hyvää ja maistuu ihmisille kuin se et onks se rumaa.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Eikö ole muita kuin minä, joiden mielestä karjalanpaisti on ruma ruoka? :| Siis mulle ruoka on myös esteettinen elämys: värejä, rakenteita jne. Korostuu nimenomaan hääpöydässä.

Onhan se. Siihen vielä keitetyt potut niin huhheijakkaa. Vaikka onkin hyvää niin ei juhlavaa.

kumpi tärkeempää se et ruoka on kaunista mut ei ehkä kelpaa kovin hyvin, kuin se et ruoka en vähempi esteettinen mutta putoo kuin häkä.?

Kyllä mulle on kokonaisuus tärkeintä. Se, että ruoka näyttää ja maistuu hyvältä :)

Voihan sen toki noinkin ajatella :) Mutta mun mielestä karjalanpaisti on hyvä pitoruoka jo ihan senkin takia, ettei se mene miksikään, vaikka seisoisi pari tuntia lämpölevyllä. Sen sijaan jo ihan tavallinen paahtopaisti saattaa mennä ylikypsäksi, jos säilytyslämpötila on liian korkea ja viimeiset noutopöydästä ruokaa hakevat saavat syödäkseen jänänkääpää.

Kyllä mulle on kokonaisuus tärkeintä. Se, että ruoka näyttää ja maistuu hyvältä :)

Peesaan ap:tä. Maku ja ulkonäkö ei sulje toisiaan pois. Päinvastoin, lisäävät, kasvattavat toisiaan.

Siis joku on tarjonnu lammasta häissään? Toivottavasti oli hyvät alkupalat, muuten jäi moni nälkään, en nimittäin oo ainoo joka ei pidä lampaanlihasta. Aika ajattelematonta mun mielestä ainakin jos on isot häät. Tietty jos on muutama vieras joiden tietää pitävän lampaasta niin sitten voi tarjota.

Enpä ole ollut yksissäkään häissä, joissa olisi karjalanpaistia tarjottu, ja aika monissa häissä olen ollut. Vaikea kuvitella, ettei vaihtoehtoja karjalanpaistille olisi helppo keksiä.

Omissa häissämme oli toivomustemme mukaan toteutettu italialainen noutopöytä ja hyvin teki kauppansa vanhoille ja nuorille vieraille. Itse emme edes ajatelleet, että menu olisi ollut jotenkin poikkeuksellinen suomalaisiin häihin (kunhan mietimme, mitä itse mieluiten häissä söisimme), mutta vierailta saimme paljon kiitosta "rohkeudestamme".

Suosittelen muillekin omanlaisensa menun laatimista, pitopalvelut kyllä toteuttavat mielellään muutakin kuin vakiolistojaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no kyllä mä oon suunnitellu et karjalanpaisti olis yks ruuista koska mies on itä-suomalainen ja perinneruokaa se siellä on.

Ennemmin tarjoon ruokaa jota tiedän melkein kaikkien syövän ettei mee liian erikoiseksi ja ettei jää näläkä!+ et erikoisten härpäkkeiden ja eksoottisen ruuan tekeminen melkein 140 ihmiselle on aika kallista, kun siihen lohkee jo muutenki isot rahat.

aattelin myös et lapsille olis vaihtoehtona myös lasten yleisiä herkkuruokia esim just ne lihapullat tai makaronilaatikko tms.. ei ole takaa-ajatuksena et lapsille paskempi ruoka vaan et olis heillekki jotain herkkua jos vaikka ei liha maistu kunnolla.

Tätä mä yritin tuolla jo aikasemmin sanoa,et jos on isot häät niin mieluummin laittaa sellaisen ruoan et sillä on varma menekki. Jos kovin hieoja vässää niin meidän suvussa ne jäis takuulla syömättä.
Mut en mä erikseen laittanu lapsille mitään. Kyllä ne söi sitä karjalanpaistia ja perunoita ihan mielellään kaikki. Jos ei niin sit leipää. Rieskaa.

no nii justiinsa! nii jäis meilläki.. sen verran perinteisiä ollaan et kunnon lihamättö jota on riittävästi ja santsivaraa on niin se on parasta!

itse olen ollut kesällä häissä jossa tarjoiltiin Karitsanseläkettä Wallenberg+ muut lisukkeet..

vaikka oli ihan hyvää niin kyllä se perinteinen sapuska on vaa parasta!

;) näin se menee meilläkin.
kiva kun on muitakin jotka ei noista höpötyksistä välitä. Ja olemme myös alueelta molemmat kotoisin jossa arvostetaan perinteitä todellakin.

minä pohjalainen ja ukko savolainen eli ruokahäät tiedossa!
:D :heart:

Hieno valinta sekä ukon (savolainen) että ruoan suhteen! Erityisesti näin savolaisen sydäntä lämmittää se, että otat myös sulhasen huomioon ruokavalinnoissa. Morsiamethan yleensä päättävät kaikesta oman päänsä mukaan... Teille toivon pitkää ja onnellista yhteistä taivalta!

Hienossa Kartanoravintolassa töissä olevana, voin sanoa etten myöskään ymmärrä tuota karjalanpaistia häämenuussa. Enkä sitä miksi jokaiselle tarvitsisi erikseen paistaa pihvi? Meillä melkein jokaiseen menuuseen kuuluu joko naudan sisäfilettä, entrecotea tai jopa sitä porsaan siäsfilettä, kokonaisena paistettuna ja kokki on sitä asiakkaille leikkaamaassa, sitä ei siis missään lämpöhauteissa montaa tuntia säilytetä. Periaatteena myös se, että ensin syödään alkuruoka, kerätään lautaset, tuodaan pääruoka esille ja syödään se. Menut järjestäin maksaa n. 40?/hlö, mutta kukaan ei ole ikinä valittanut jääneensä nälkäiseksi ja hyvin on kaikille ruoka maittanut, niille lapsillekin, vaikke olekaan niitä lihapullia ollut tarjolla! Joskus joku niitä vaati ku lapsia oli paljon, mutta loppujen lopuksi aikuiset otti niitä lihapullia tuplaten enemmän mitä lapset ja lapset söivät sitte sitä muuta "eksoottista" ruokaa. Hyvin näytti alas menevän.. :D enkä kyllä ymmärrä sitäkään, että liha laitetaan esim punaviinikastikkeen joukkoon, koska kaikki eivät kastikkeista välitä, normaalisti hienommissa paikoissa kastike tulee erikseen ja se liha erikseen, pelkästään jo senkin vuoksi, että liha vettyy kamalaksi jos lilluu jossain kastikkeen joukossa... Eli samoilla linjoilla ap:n kanssa.
Häistäni tulee ainakin juuri sen näköiset kuin itse haluan ja sinne tulee sitä ruokaa mitä minä haluan. Ei kuitenkaan lempiruokaani, koska Nakkikastike ja perunamuussi ei mielestäni ole hääruoka..

Alkuperäinen kirjoittaja pohjanmaalla:
. Karjalanpaisti, lihapullat, kasvisgratiini, perunat, ruskeakastikekin ehkä, possunfile/kinkku + 4 erilaista tavallista salaattia, nam.

Siitä tämä on juuri se menu, jota tarjoitin. Todella arkista ja kaikista pahin tuo kasvisgratiini. Niin kliseinen, niin kliseinen. En kehtais kasvisruokailijoille tarjota.

huh, kerran olin häissä, joissa tarjoiltiin mm. kasvisgratiinia. Oli olevinaan jotain hienoa itämaisvaikutteista gratiinia (olen suuri erilaisten gratiinien ystävä), mutta maku oli kuin suoraan tunkiolta. JA muutkin juhlavieraat kyllä huomasi sen. Eihän se hääparin vika ollut, vaan pitopalvelun, mutta oisko kannattanu maistaa eka...

On se liharuoka valittava senkin perusteella, että mikä liha säilyy mureana ja hyvänä kun hautuu pitkään. Sitä ruokaa kun ei voi ihan siinä paikanpäällä tehdä vieraiden odotellessa, jos on vaikka 200 vierasta.

juhlamenut on yleensä alkupalojen/salaattien osalta monta kertaa melko kalavoittoisia; mitä mä vähän ihmettelen, kun niin moni on kalalle kuitenkin allerginen. kalaa on tarjolla monenlaista - mikä sallittakoon heille jotka pystyvät sitä herkkua syömään- vähemmän on sitten tarjolla muuta ei kala-alkupalaa. ja jos on , niin on tyyliin vihersalaattia tms.
vihersalaattia en mitenkään väheksy ruokalajina, mutta jos ei pysty kalaa syömään, niin jos ainoa vaihtoehto kala-allergiselle on salaatti, niin aika "köyhä" vaihtoehto se sellainen on.
en kaipaa erikoisuuksia pöytään, mulle kelpaa oikein hyvin pääruoaksi karjalanpaisti ja laatikot, kun vain tuo kala-allergiakin muistettaisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Karjalanpaisti on aivan hyvä ruoka häihin, mun mielestä. Mutta lohikeitto ei ole, koska se on hautajaisruoka.

Ehkä pahimmalle vihamiehelle tms, mutta kyllä karjalanpaisti sopii hautajaisiinkin! Tai sitten paisti ja ruskea kastike.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mutta eikö teidän mielestä ole muuta vaihtoehtoa kuin karjalan paisti tai sitten eksoottiset ruoat? Ymmärrän kyllä, että myös vieraita halutaan miellyttää mutta ainakin meidän häistä tulee meidän näköiset, ei karjalanpaistia sen takia että niin "pitää" olla tai muitakaan perinteitä ( esim. leikkejä ) perinteiden takia.
Mä luulen, että jos vieraissa on useampia 70+ ikäisiä, niin karjalanpaisti ja muut perinteiset suomalaiset pitoruuat on silloin aika varma valinta. Mutta ajat muuttuvat ja tulevat 70+ ikäiset eivät enää karjalanpaistista perusta.

KARJALANPAISTI ON PARASTA HERKKUA JA TULEN SYÖMÄÄN SITÄ VIELÄ 70++ IKÄISENÄ!

Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Mikäs sen maukkaampaa kun kunnolla haudutettu karjalanpaisti.
Voittaa mennen tullen jotkut ohuet naudansiivut ja muut linnapaistit, voi krääk!
Tai jotkut hikisukkavuohenjuustot ja varsinkin riistapaistit.

Juu, ei ollut karjalanpaistia meidän häissä vaan noutopöytä erilaisilla vaihtoehdoilla koska olimme lounasravintolassa.

Samaa mieltä tuosta karjalanpaistista.

Meillä häät suunnitteilla ens kevääks ja saman huomion tein että kovin monesti pitopalvelut tarjoaa "evakkoa". Mä en ite voi sietää sitä ja muutenki siitä tulee aina mieleen mun vaarin hautajaiset joissa sitä tarjottiin :/ Saman huomion tein myös kuten joku muukin että tosi suuri osa noista alkupaloista on kalaa. Huono juttu kun on kala-allergisia kutsuttuina. Mä voisin mennä pelkillä ruokaisilla salaateilla ja joillain leikkeillä, mies haluis meille kokonaisen sian salaattien lisäks, kun häät on kesän kynnyksellä :D Kättä väännetään täällä :P

tutkiskelin tuossa netin uumenista mitä muut ovat tarjoilleet. eka on pitkä lista kaloja ja salaatteja ja sitten kun päästään pääruokaan niin se on monesti jotain karjalanpaistia tai possun filettä tai jopa lihapullia. Miksi siihen pääruokaan ei panosteta, kun taas alkuruokiin ja kahvipöydän antimiin panostetaan? ainakin meille karjalanpaisti ja possun file on todella arkista ruokaa. miksi ei juhlassa juhlaruokaa joka on vähän harvinaisempaa jos kerran rahat riittää kuitenkin useisiin salaatteihin, kaloihin yms

Alkuperäinen kirjoittaja Up:
tutkiskelin tuossa netin uumenista mitä muut ovat tarjoilleet. eka on pitkä lista kaloja ja salaatteja ja sitten kun päästään pääruokaan niin se on monesti jotain karjalanpaistia tai possun filettä tai jopa lihapullia. Miksi siihen pääruokaan ei panosteta, kun taas alkuruokiin ja kahvipöydän antimiin panostetaan? ainakin meille karjalanpaisti ja possun file on todella arkista ruokaa. miksi ei juhlassa juhlaruokaa joka on vähän harvinaisempaa jos kerran rahat riittää kuitenkin useisiin salaatteihin, kaloihin yms

Miksi nostit?

Yhteistyössä