Yhtä juttua mä en häämenuissa ymmärrä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Joskus ehdotin kaverille, että laittaisi pelkän kunnollisen alkuruokabuffetin häihinsä ja jättäisi karjalanpaistimössöt pois. Äitinsä oli järkyttynyt suuniltaan jo ajatuksesta ettei karjalanpaistia, lanttukuutioita ja puolukkahilloa ole tarjolla...

JOS mä menen joskus naimisiin, niin tarjolle tulee nimenomaan tuollainen alkuruokabuffet-tyyppinen ratkaisu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja palstan taso laski kuin lehmän häntä':
siis jumalauta, onko ihmiset tosiaan noin helvetin kittämättömiä ja kriittisiä ihan joka suhteen, mitä helvetin väliä sillä on mitä häissä on tarjolla, pääasia kuitenkin on hääparin juhlistaminen. itse vlkkasin hääpöytään juuri niitä ruokia mistä itse pidin, pakko oli myös tunkea hiukan kalaa tarjolle, vaikka itse olen allerginen, pakko oli myös lihapullia olla, kun oli lapsivieraita. samoiten hommattiin gluteiinittomille erilliset leivokset, vaikka itse en gluteiinittomia ruokia söisikään. :D

Oho, yksi karjalanpaistia tarjonnut bongattu...

sori ei ollut karjalanpaistia, en syö punaista lihaa :D

Höh, oonks mä ainoo joka söis vaan niitä alkupaloja ja jälkkäriä? Musta karjalanpaisti ja keitetyt perunat on ihan hyvä juhlaruoka. Alkupaloihin ja jälkkäriin pitää panostaa, siis mun mielestä. Ja sen ruuan on kuitenkin oltava sellaista että siitä tulee masu täys, voisin kuvitella et raavas mies ei juurikaan täyty ohuesta siivusta härän sisäfilettä :).

Alkuperäinen kirjoittaja Mama the strange:
Karjalanpaisti, lanttulootat yms tuppaa olemaan perinteisiä suomalaisia juhlaruokia, joita on tarjottu niin häissä, hautajaisissa kuin joulunakin.
Monille ne ovat ainoita oikeita juhlaruokia vieläkin....
Eipä sillä, omissa häissäni tuskin noudattaisin karjalanpaistilinjaa, mutta ymmärrän hyvin miksi monet sitä noudattaa.
Mä syön mielelläni noita perinteisiä pitoruokia. Niitä kun tulee aika harvoin laitettua kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Yhdet häät muistan aina, oli niin pahaa ruokaa. Nautaa punaviinikastikkeessa ja suurin osa ei siitä tykännyt!

Oliko huonosti valmistettu vai mikä tökki?

Oli medium pihvi ja ei vain maistunut hyvälle.
Enkä ole mikään kranttu mutta täytyy myöntää että vähän söin ja siihen jäi.

Hassua. Naudan pihvi mediumina on kuitenkin ravintoloidenkin myydyimpiä annoksia. Ja hyvää mielestäni myös. Mutta ehkä pihvit olivat seisoneet liian kauan?

Mulle kyllä kelpaisi. :p

Jaa-a. Meillä oli ruokana tuota ihan perinteistä karjalanpaistia, miehen sukuakin kun on sieltä kotoisin. Ei tosin ollut pitopalvelua, vaan äitini tuon valmisti. Meidän suvussamme karjalanpaisti on tosiaan ollut pitoruokaa, emme itse sitä tee arkisin emmekä viikonloppuisin vaan häihin, hautajaisiin ja jouluksi. Lisäksi sukumme on melko iäkästä, joten mieluummin tarjosimme ruokaa joka kelpasi sekä heille että meille (osa porukasta kun ei meinannut millään hyväksyä sitä, ettei meillä ollut sitä perinteistä kermakakkua hääkakkuna vaan valkosuklaajuustokakku ja vadelmamelbaa).

Kyllä mäkin tykkään noista perinteisistä karjalanpaisteista. Yksissä häissä missä olin oli kiinalaista, toisissa intialaista ja on oolut pihviä ja kalaa. Siis hyviä kaikki ja siinä missä karjalanpaistitkin.

minusta taas kala on arkiruokaa, varsinkin lohi..juhlaruokaa taas olisi jokin sellainen, jota ei välttämättä usein syödä, kuten kokonaisena paistettu possu tai vaikka strutsipihvi :P Alkuruoat ovat yleensä todella hyviä ja siksi niitä syökin mielellään. Vaikka jos hairahtuu jonnekin laivalle seisovaan pöytään, en koskaan syö muuta kuin alku- ja jälkiruokia. Nyt alkoi tehdä mieli portviiniä ja suklaakakkua...

Kyllä mä tiedän monia häämenuja jossa pääruokana on lammasta, hirveä, ankkaa, kalkkunaa, siikaa, lohta...
Jos nää nyt on sit erikoisempaa ( lue: parempaa ) ku karjalanpaisti tai possun sisukki?

Mutta monet tahtoo panostaa kylmään pöytään koska määrällisesti kylmiä ruokia ja salaatteja menee paljon enemmän per asiakas kuin lämmintä ruokaa.

Itsekin oon sitä mieltä että kylmästä buffasta saa paljon juhlavamman ja varmasti yhtä ruokaisan kuin siitä että on sekä kylmä että lämmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:
JA mä en ymmärrä sitä, et jos pääruokana on oikeeta lihaa niin lapsille tarjotaan jotain lihapullia... Ihanku lapset ei osais muuta syödä :whistle:

No joo, mutta jos niitä lihapullia ei olisi niin johan olisi täällä joku mamma parkumassa, kun ei oltu lapsia ollenkaan huomioitu :)

Mä oon sitä mieltä et siinähän sit parkuu. On se kumma et lapsille syötetään aina jotain huonompaa sapuskaa. Raflojen lastenlistatkin on pääsääntöisesti ihan perseestä.

Miten voi tuollainen asia ärsyttää niin suunnattomasti?? Sä voit ottaa lapsellesi sitä muuta ruokaa, ei niitä lihapullia. Ärsyttääkö sua yleensäkin asiat mitä toiset tekee?

Mun mielipide on aika lailla ap:n kanssa samanlainen, karjalanpaisti on niin kovin arkista (ja esteettisesti epämiellyttävää :attn: ), etten ikimaailmassa edes ajatellut omiin häihini - vaikka olivatkin hyvin pienen budjetin ja lähes itsetehdyt häät.

Meillä kyllä oli todella herkullinen ja juhlava häämenu. En oo missään muissa häissä (tai juhlissa ylipäätään) saanut niin herkullista ruokaa. :P Oli siis kaukana mistään lihapullista ja karjalanpaistista. Tarkkaan en enää muista koko menua, mutta pääruokana oli esim. lammasta ja timjamirisottoa. Parasta menussa oli, että kukaan ei tarvinnut erillistä ruokaa, vaan kasvissyöjät ja lapsetkin löysivät herkullista ruokaa noutopöydästä ja saivat vatsansa täyteen. :D Kyllähän se maksoikin, mutta minusta ainakin yksi tärkeimmistä jutuista juhlissa on juurikin menu.

Varmaan se karjalanpaisti on siksi niin suosittu KUN se suurimmalle osalle passaa ja lapset/miehet ja vanhuksetkin osaa sitä syödä ;) Turvallinen vaihtoehto siis.
Kaikkein karmein hää ruoka ikinä mitä olen saanu oli kanafileitä ja riisiä. Tai jotain kanaa ja riisiä se oli. Mut hienommassa muodossa. Sitä ruokaa jäi ihan hirveesti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Yhdet häät muistan aina, oli niin pahaa ruokaa. Nautaa punaviinikastikkeessa ja suurin osa ei siitä tykännyt!

Oliko huonosti valmistettu vai mikä tökki?

Oli medium pihvi ja ei vain maistunut hyvälle.
Enkä ole mikään kranttu mutta täytyy myöntää että vähän söin ja siihen jäi.

Hassua. Naudan pihvi mediumina on kuitenkin ravintoloidenkin myydyimpiä annoksia. Ja hyvää mielestäni myös. Mutta ehkä pihvit olivat seisoneet liian kauan?

Mulle kyllä kelpaisi. :p

Tässähän se jo tuli, on paljon helpompaa tarjota sellaista mitä kaikki syö vaikka on arkisempaa kuin erikoisuuksia joista suurin osa ei piittaa.
En voi sietää mediumia ja kuulemani perusteella ei moni muukaan vaikka kuinka korostaisi lihan makua.
Vaihtoehto ainakin pitäisi olla.

Olen samoilla linjoilla ap:n kanssa. En ole kovin monissa häissä ollut, mutta niissä kaikissa on tarjottu joko possun filettä, lihapataa tai lihakeittoa.
Alkupalat sen sijaan ovat olleet ihania ja monipuolisia.

Omiin häihini pääruoka tulee olemaan juurikin naudan sisäfilettä tai lohta.

Mutta niinkun meidän suvussa häät ovat isoja niin jostain on silloin tingittävä. Niin ruoka ei ole sitä kalleinta sitten. Ja ei kyllä kukaan ole valitanu...

Yhteistyössä