Yhden lapsen vanhemmat: Mitä teette päivisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja seinät kaatuu päälle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

seinät kaatuu päälle

Vieras
Mulla on hiihtolomapainajainen. Normaalisti lapsi 2v on päivähoidossa, jossa viihtyy erinomaisesti, mutta ollut nyt kotihoidossa pari viikkoa kun on oltu kipeenä. Nyt lapsi on täynnä virtaa.

-Ulkona viihdytään ehkä max tunti kun puisto on lumen peitossa ja 2-vuotias jaksaa laskea mäkeä ehkä 3 kertaa.
- Piirrellään, maalaillaan, luetaan kirjoja, ollaan piilosta, tehdään majoja, "keitellään kahvia", rakennellaan palikoilla jne jne.
-lapsi auttaa äitiä ruoanlaitossa, astianpesukoneen tyhjennyksessä jne.
-lapsi leikkii kyllä itsekseenkin, mutta ei jaksa tehdä sitä tuntikausia.

Silti meillä pyörii kymmenen teletappi ja Maisa dvd:tä päivittäin. Muuten elämä on turhautunutta huutoa ja kitinää. En pidä telkkarin katselua sinänsä huonona, vaan sitä, että meillä tehdään sitä niin paljon.

Avoimet päiväkodit on kiinni hiihtolomalla. Kaikki kaverit ovat karanneet Thaimaahan tai lappiin, tai ovat töissä. Rahaa ei ole lähteä Selloon, Jumboon tai Itikseen hoploppeihin notkumaan jokapäivä.

Mitä teillä puuhaillaan? Onko pk-seudulla kerhoja yms joihin voi tulla?

Jaa-a,mä oon varmaan vähän huono antamaan neuvoja, koska meidän poika 1,5-vuotta on yleensä hoidossa kans ja loma-ajat on tuskallisia välillä myös. Ei sattuis naapurista tai jostain löytymään kaveria hänelle, joka ois kotona hiihtoloman? En kyllä osaisi itse enää keksiä mitään lisää tuohon. Voihan sitä käydä kaupungilla (jos asutte lähellä) ja kierrellä jossain, mut on sekin tylsää, itekään en saa siitä mitään. Uimahalli/kylpyläreissu, jos mahdollista?

Meillä mies viettää hiihtoloman pojan kans ku itse lähden työmatkalle ja ovat suunnitelleet jo kovasti kaikkea. ois toisaalta ollut ihan kiva olla mukana menossa, mut toisaalta oon ihan onnellinen, että pääsen viikoksi pois itsekseni,hih.

Lähetään tapaamaan ystäviä, pidetään kaapin siivous päivä, shoppaillaan (Vaik ikkuna ostoksia).

Ei sul ole ketään ystävää kenet voisit pyytää vaik kylään.. tai hyppää lapsen kans autoon/junaan ja lähe käymään mummulassa tai muuten sukuloimassa

Alkuperäinen kirjoittaja kake:
Lähetään tapaamaan ystäviä, pidetään kaapin siivous päivä, shoppaillaan (Vaik ikkuna ostoksia).

Ei sul ole ketään ystävää kenet voisit pyytää vaik kylään.. tai hyppää lapsen kans autoon/junaan ja lähe käymään mummulassa tai muuten sukuloimassa

Kämppä kiiltää kun olen ollut jo kaksi viikkoa kotona. Se tässä just on, että kaverit on töissä tai lomalla jossain. Isovanhemmatkin vielä työelämässä.

Mutta kun mies tulee niin vois lähteä uimaan. Neiti on niin kova menijä, että tarvitsee kaksi aikuista sukelluksiinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Entäpä:
Uimahalliin kip kap. Mulla 2,5v harjoittelee myös hiihtoa, mutta ladun pitää olla hyvä.

Neiti 1v11kk. Ei ole kyllä ihan vielä valmis. Ensi talvena voidaan jo kokeilla hiihtoa ja luistelua.

meil vajaa 2v on innoissaan potkurista :D

Oi, potkuri olis kyllä kiva. Pitää alkaa katselemaan.

Uimahalliin kip kap. Mulla 2,5v harjoittelee myös hiihtoa, mutta ladun pitää olla hyvä.

Neiti 1v11kk. Ei ole kyllä ihan vielä valmis. Ensi talvena voidaan jo kokeilla hiihtoa ja luistelua.

Totta, mutta menkää uimaan. Meidän lapset rakastaa polskuttelua..

No enpä tiedä muista miten viihtyvät.... mutta itse olen hieman yli 2v lapseni kanssa edelleen kotona, töihin paluu sit 3 vuotiaana. En malttaisi millään mennä aiemmin, mut silloin on vissin pakko aloittaa hoitotaival..ja nautin todella tästä ajasta tuon pienen ihmisen kanssa.
Meillä viihdytään oikein hyvin ja päivät siis koostuu tavanomaisista arkiaskareista ja kyläilyistä ym. Erikseen ei ole koskaan tarvinnut lapselle ohjelmaa keksiä, viihtyy oikein hyvin itekseen kunhan välillä touhutaan yhdessäkin jotain tai osallistuu kotitöihin..Videot pyörii vain aamulla ja mahdollisesti jos sää niin kurja ettei pihalle viittitä mennää, niin sit useamman kerran päivässä. Viihtyy mainiosti myös muiden lasten/aikuisten kanssa, ettei joku nyt luule että lapsi on joku ujo hissukka kun on mun kanssa kotona ;) Kovin on sosiaalinen ja erittäin vilkas tapaus. Reissattu on myös paljon lapsen kanssa lomilla ym..

Kurjaa jos et viihdy lomalla lapsen kanssa..jollekin se vois olla just sitä aikaa parhaimmillaan! Taitaa olla vanhemman asenteesta kiinni tää juttu...Miksi se lapsi ei viihtyisi jos vanhempikin viihtyy?

käytte ulkona x2 vaik sen puoltuntia tunti kerrallaan.. onko sul hiekkaleluja, tehkää lumi kakkuja

Tota me just tehdään. Nyt on harmi kun motoriikka on vielä niin hakusessa ja lapsen käsiä ei yksinkertaisesti saa lämpimiin hanskoihin niin, että peukku menis paikalleen. Ja se turhauttaa lasta todella pahasti kun on peukalo keskellä kämmentä ulkoleikeissä. Turhauttais muakin.

Alkuperäinen kirjoittaja kake:

Kämppä kiiltää kun olen ollut jo kaksi viikkoa kotona. Se tässä just on, että kaverit on töissä tai lomalla jossain. Isovanhemmatkin vielä työelämässä.

Mutta kun mies tulee niin vois lähteä uimaan. Neiti on niin kova menijä, että tarvitsee kaksi aikuista sukelluksiinsa.

harmi.. onko teil mitään ns. remppakohdetta, mitä alkasit värkkään. Tai käy ostaan kangaskaupasta kivaa kangasta ja teet taulun.. me tehtiin mummulaan taulu lapsen jalan/käden jäljistä. Ostin valkoisen kanavataulun johon painoimme sit jäljet.
Mukavan näköinen taulu tulee myös esim. siitä, ku maalaa lapsen jalkapohjat mustiksi ja kävelyttää lapsen pitkän taulun poikki

Onneks en joudu olemaan kotona kaikkia päiviä lapsen kanssa, kuuppa hajoaisi. Ikkunaostoksia, siivousta, puistoilua, piirrettyjä ja leikkimistä kaikki päivät, hrr, kuulostaa kohtalokkaalta! Enkä tarkoita nyt loukata ketään, mun pää ei vaan kestäisi.

käytte ulkona x2 vaik sen puoltuntia tunti kerrallaan.. onko sul hiekkaleluja, tehkää lumi kakkuja

Tota me just tehdään. Nyt on harmi kun motoriikka on vielä niin hakusessa ja lapsen käsiä ei yksinkertaisesti saa lämpimiin hanskoihin niin, että peukku menis paikalleen. Ja se turhauttaa lasta todella pahasti kun on peukalo keskellä kämmentä ulkoleikeissä. Turhauttais muakin.

ihan varmasti turhauttaa.. ootko kokeillu sellasia hanskoja, missä on vetoketju?

Alkuperäinen kirjoittaja m:

tuollahan luki että kaksi vee?

Siis noin. Mutta tässä iässä vielä on iso ero onko lapsi 1v11kk vai 2v6kk.

ihan varmasti turhauttaa.. ootko kokeillu sellasia hanskoja, missä on vetoketju?

Joo, ne on hyvät. Onko tiedossa joku merkki, joka olis lämmin? Olen löytänyt Lassiet, mutta niissä sormet jäätyy :(

Joo, ne on hyvät. Onko tiedossa joku merkki, joka olis lämmin? Olen löytänyt Lassiet, mutta niissä sormet jäätyy :(

meil taas on juuri nuo lassiet käytössä ja ainoat missä tytöllä pysyy kädet lämpiminä.. ootko kokeillu käyttää ilman lapasia (meil toimii sillon parhaiten, kun on lapaset ni sormet jäätyy). Myös nahkahanskat (käteen laitettaessa kääritään suu) on osoittautuneet toimiviksi

Viimeksi kun kävin niin siellä oli äiti kolmen max. 4-vuotiaan kanssa. Mulla oli "vaan" 4,5v ja 1v9kk. Riippuu tietysti lapsista, hänen lapsensa tottelivat joka sanaa, rivissä suihkuun, saunaan, pukemaan...

Mutta juu muistan kun mun esikoinen oli alle 2, ja karkasi suihkusta takasin altaalle.. mulla simmarit puolivälissä..

Alkuperäinen kirjoittaja tällä hetkellä kotiäippä:
No enpä tiedä muista miten viihtyvät.... mutta itse olen hieman yli 2v lapseni kanssa edelleen kotona, töihin paluu sit 3 vuotiaana. En malttaisi millään mennä aiemmin, mut silloin on vissin pakko aloittaa hoitotaival..ja nautin todella tästä ajasta tuon pienen ihmisen kanssa.
Meillä viihdytään oikein hyvin ja päivät siis koostuu tavanomaisista arkiaskareista ja kyläilyistä ym. Erikseen ei ole koskaan tarvinnut lapselle ohjelmaa keksiä, viihtyy oikein hyvin itekseen kunhan välillä touhutaan yhdessäkin jotain tai osallistuu kotitöihin..Videot pyörii vain aamulla ja mahdollisesti jos sää niin kurja ettei pihalle viittitä mennää, niin sit useamman kerran päivässä. Viihtyy mainiosti myös muiden lasten/aikuisten kanssa, ettei joku nyt luule että lapsi on joku ujo hissukka kun on mun kanssa kotona ;) Kovin on sosiaalinen ja erittäin vilkas tapaus. Reissattu on myös paljon lapsen kanssa lomilla ym..

Kurjaa jos et viihdy lomalla lapsen kanssa..jollekin se vois olla just sitä aikaa parhaimmillaan! Taitaa olla vanhemman asenteesta kiinni tää juttu...Miksi se lapsi ei viihtyisi jos vanhempikin viihtyy?

Lukaseppa uudelleen mitä olen kirjoittanut. JOs olisi mahdollista jäisin kotiin salamana. Silloin kun olin kotona niin käytiin kerhoissa yms. Nyt ollaan oltu kaksi viikkoa kotona kipeinä, joten ei olla nähty muita lapsia. Nyt lapsi on terve ja täynnä virtaa. Kaikki kerhot on kiinni ja kaverit, jotka eivät ole töissä on hiihtolomalla jossain.

osta paremmat hanskat jos ei peukkua saa paikalleen, kyllä meidän nyt jo 2 vuotiaalle on peukku saatu paikalleen jo vuosi sitten ja kyllä se pienikin pystyy tekemään kun vaan on hyvät ja oikeankokoiset hanskat kädessä, meillä on ihan villatumput ja lassien rukkaset ja hyvin pystyy lapsi tekemään ulkona lumikakkuja ja meillä on myös tuo motoriikka hieman hakusessa, mutta kyllä siinä kädessä nyt se lapio pysyy...

Yhteistyössä