Yhden lapsen vanhemmat: Mitä teette päivisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja seinät kaatuu päälle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
käytte ulkona x2 vaik sen puoltuntia tunti kerrallaan.. onko sul hiekkaleluja, tehkää lumi kakkuja

Tota me just tehdään. Nyt on harmi kun motoriikka on vielä niin hakusessa ja lapsen käsiä ei yksinkertaisesti saa lämpimiin hanskoihin niin, että peukku menis paikalleen. Ja se turhauttaa lasta todella pahasti kun on peukalo keskellä kämmentä ulkoleikeissä. Turhauttais muakin.

ihan varmasti turhauttaa.. ootko kokeillu sellasia hanskoja, missä on vetoketju?

Joo, ne on hyvät. Onko tiedossa joku merkki, joka olis lämmin? Olen löytänyt Lassiet, mutta niissä sormet jäätyy :(

meil taas on juuri nuo lassiet käytössä ja ainoat missä tytöllä pysyy kädet lämpiminä.. ootko kokeillu käyttää ilman lapasia (meil toimii sillon parhaiten, kun on lapaset ni sormet jäätyy). Myös nahkahanskat (käteen laitettaessa kääritään suu) on osoittautuneet toimiviksi

Onkohan meillä joku eri malli? Olen kokeillut pelkästään ja kädet jäi kylmäksi. Pitäisköhän kokeilla uudelleen.

Yhden lapsen kanssa voi tehdä kaikkea sitä mitä muutenkin tekisit ilman lasta. kyllä lapsi osaa leikkiä kun teet vaikka työjuttuja ym. kun et totuta siihen että koko ajan pitää olla aikuinen vieressä.

käytte ulkona x2 vaik sen puoltuntia tunti kerrallaan.. onko sul hiekkaleluja, tehkää lumi kakkuja

Tota me just tehdään. Nyt on harmi kun motoriikka on vielä niin hakusessa ja lapsen käsiä ei yksinkertaisesti saa lämpimiin hanskoihin niin, että peukku menis paikalleen. Ja se turhauttaa lasta todella pahasti kun on peukalo keskellä kämmentä ulkoleikeissä. Turhauttais muakin.

ihan varmasti turhauttaa.. ootko kokeillu sellasia hanskoja, missä on vetoketju?

Joo, ne on hyvät. Onko tiedossa joku merkki, joka olis lämmin? Olen löytänyt Lassiet, mutta niissä sormet jäätyy :(

meil taas on juuri nuo lassiet käytössä ja ainoat missä tytöllä pysyy kädet lämpiminä.. ootko kokeillu käyttää ilman lapasia (meil toimii sillon parhaiten, kun on lapaset ni sormet jäätyy). Myös nahkahanskat (käteen laitettaessa kääritään suu) on osoittautuneet toimiviksi

Onkohan meillä joku eri malli? Olen kokeillut pelkästään ja kädet jäi kylmäksi. Pitäisköhän kokeilla uudelleen.
eiköhän se ole sama malli, mut on varmaan lapsesta kiinni millä hanskoilla tarkenee.. mut kokeile! Meil ensin tytöllä kädet hikoilee ja sit paleltuu

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Yhden lapsen kanssa voi tehdä kaikkea sitä mitä muutenkin tekisit ilman lasta. kyllä lapsi osaa leikkiä kun teet vaikka työjuttuja ym. kun et totuta siihen että koko ajan pitää olla aikuinen vieressä.

Näin mäkin kuvittelin kunnes selvisi, että lapsissa on eroja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hestran hanskat on ainakin paksut ja lämpimät, niissä meidänki 2v tarkeni kun monissa muussa sormet paleli..

Mistä saa Hestroja?

Urheiluliikkeestä mina oon ostanu ko. hanskoja..aina ei tosin ole lasten kokoja ja sen takia ostettukin useammat kerralla.

E-ei. vaan tottumiskkysymys. yleensä esikoiset totutetaan tarvitsemaan aikuista koko ajan.

se riippuu niin lapsesta.. meil oli jossain vaiheessa et neiti ei leikkiny hetkeäkään yksin tai jos leikki 5min ja huomas et äidin huomio on jossain muualla ni heti oltiin wc:ssä penkomassa tai jotain muuta yhtä viksua mil ties et saa varmasti äitin huomion.

E-ei. vaan tottumiskkysymys. yleensä esikoiset totutetaan tarvitsemaan aikuista koko ajan.

onpa mustavalkoista ajattelua.. kyl meil ainaki tyttö ois saanu leikkiä yksin, mut kaikki ei oli yksinäisiä lampaita!

Me ollaan oltu tasan 2- vuotiaan kanssa kohta kuukausi kotona ja kyllähän tässä on välillä tekemisiä saanut miettiä. Vielä kun on ollut niin kovia pakaksia ettei ulkoiluakaan ole voinut juuri harrastaa. Leikkimistä, ompelua, leipomista, lukemista ynnä muuta ollaan harrastettu enimmäkseen. Siivoaminen ei ole minun juttuni, joten sitä ei olla mitenkään normaalia enempää harrastettu. Uimassa on käyty kerran ja pari kertaa tapaamassa kavereita. Lapsesta on ollut todella jännittävää matkustaa pari kertaa bussilla vaikka vain pelkästään kahville kaupunkiin tai isompaan kirjastoon.

Leffat on rajattu niin, että korkeintaa yksi leffa päivässä ja yleensä pelkästään pikku kakkonen. Se television katselu ainakin meillä aiheuttaa kitinää ja siksi televisio pysyy suurimman osan päivästä kiinni.

hestran hanskat on ainakin paksut ja lämpimät, niissä meidänki 2v tarkeni kun monissa muussa sormet paleli..

Mistä saa Hestroja?

Urheiluliikkeestä mina oon ostanu ko. hanskoja..aina ei tosin ole lasten kokoja ja sen takia ostettukin useammat kerralla.

Kiitos! Voisinkin käydä siellä samalla kun pyörähdellään kirjastossa.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Me ollaan oltu tasan 2- vuotiaan kanssa kohta kuukausi kotona ja kyllähän tässä on välillä tekemisiä saanut miettiä. Vielä kun on ollut niin kovia pakaksia ettei ulkoiluakaan ole voinut juuri harrastaa. Leikkimistä, ompelua, leipomista, lukemista ynnä muuta ollaan harrastettu enimmäkseen. Siivoaminen ei ole minun juttuni, joten sitä ei olla mitenkään normaalia enempää harrastettu. Uimassa on käyty kerran ja pari kertaa tapaamassa kavereita. Lapsesta on ollut todella jännittävää matkustaa pari kertaa bussilla vaikka vain pelkästään kahville kaupunkiin tai isompaan kirjastoon.

Leffat on rajattu niin, että korkeintaa yksi leffa päivässä ja yleensä pelkästään pikku kakkonen. Se television katselu ainakin meillä aiheuttaa kitinää ja siksi televisio pysyy suurimman osan päivästä kiinni.

Meillä taas tuo töllö on pelastus :) Mutta kiitos paljon tuosta bussivinkistä!!!! Lapsi ei ole ollut vielä koskaan bussissa!

me käydään 2veen kanssa pulkkailemassa (siis minä kävelen reippaita lenkkejä ja tuo on topattuna pulkkaan). Tehdään joka päivä joku "retki". Ne on tyyliin, mennään keijujen kivelle lähimetsään, etsimään yksisarvisia tai jotain. Otetaan mukaan mehua termarissa ja nautitaan vaan olosta.

Tanssitaan ja lauletaan paljon (huudatetaan lastenmusiikkia ja jammaillaan).

Ajellaan bussilla tai junalla jonnekin välillä. Ei sen tarvitse kummoista olla, haetaan vaikka maitolitra viereisestä lähiöstä.

No sitten kyläillään jonkun verran, mut aika vähän meilläkin niitä mahiksia on.

Uimassa käydään ainakin kerta viikossa.

Luetaan, ja köllitään ja jutellaan rakkausjuttuja.

Ja sitten ihan normaaleita kotiaskareita.

Ihan hyvin viihdymme... ja pikkuhiljaa tuo on oppinut jo pidempiä aikoja puuhamaan itsekseen vieressä, kun mä vaikka luen, ompelen tms.

Rasavilin peukalopotit on lämpimät. Pitää vaan löytää malli, jossa on kolmonmallinen heijastin, tänä vuonn aliikkeellä on ollut myös halppisversiota, joka on kylmä.

2veen kanssa voi tehdä mitä vaan :) Syömään, nukketeatteriin, pulkkamäkeen, kylään, kahville, hoploppiin... Lapsille voi olla sekin jännää että mennään bussilla, ratikalla, metrolla jonnekin tai syödään vaikka eväitä nuotiolla. Lintsillä on kai joku talvikarnevaali? Sealifre on melkein aina auki, samoin tropicario ja museoissa löytyy; esim. luonnontieteellinen, ilmailumuseo, automuseo.

lisään vielä, että mä olen huomannut mun 2veestä sen, että kun panostan hänen kanssaan olemiseen täysillä vaikka tunnin-pari, niin sitten hän jaksaa vähän aikaa puuhata omiaan. Sen sijaan jos puolivillaisesti hengaan koneella tai teen muita omia juttuja ja samalla yritän häneen keskittyä, menee ihan huomionhakuriehumiseksi.

En tiedä onko yleensäkin niin, mutta ehkä kannattaa yrittää rytmittää, että nyt on huomio lapsessa 100% ja sitten vähän aikaa äidin jutuissa 100%.

Alkuperäinen kirjoittaja ena:
Onneks en joudu olemaan kotona kaikkia päiviä lapsen kanssa, kuuppa hajoaisi. Ikkunaostoksia, siivousta, puistoilua, piirrettyjä ja leikkimistä kaikki päivät, hrr, kuulostaa kohtalokkaalta! Enkä tarkoita nyt loukata ketään, mun pää ei vaan kestäisi.

No et ole ainoa, nykyään on tosi paljon porukkaa, joiden pää ei kestä arkea lasten kanssa

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
lisään vielä, että mä olen huomannut mun 2veestä sen, että kun panostan hänen kanssaan olemiseen täysillä vaikka tunnin-pari, niin sitten hän jaksaa vähän aikaa puuhata omiaan. Sen sijaan jos puolivillaisesti hengaan koneella tai teen muita omia juttuja ja samalla yritän häneen keskittyä, menee ihan huomionhakuriehumiseksi.

En tiedä onko yleensäkin niin, mutta ehkä kannattaa yrittää rytmittää, että nyt on huomio lapsessa 100% ja sitten vähän aikaa äidin jutuissa 100%.

Tässä on kyllä perää. Olen itse vain osa-aikaisesti töissä mutta silti joskus työpäivän jälkeen sen verran väsynyt etten jaksa heti alkaa leikkiä ja touhuta lapsen kanssa, vaan tarvitsen sen tuokion kahvikupin ääressä. Ja silloin lapsi kyllä tahtoo känätä ja kitistä vieressä koko ajan. Mutta kun tsemppaan ja ensin askartelen, piirrän tai luen kirjaa lapsukaisen kanssa, niin sitten pystyn hetkisen keräämään voimia myös itsekseni.

Mutta kyllä meilläkin ovat viikonloput olleet viime aikoina haasteellisia, kun pakkanen on rajoittanut ulkoiluja eikä 2-vuotiaamme muutenkaan nauti talviulkoilusta ja lumesta kauhean paljon. Jos saan hänet viihtymään hyvällä säällä ulkona 30 min, se on jo erinomainen saavutus. Mutta sisällä kököttäessä on rajansa, kuinka paljon sitä jaksaa leikkiä legoilla, piirrellä, lukea, leipoa ym. päivän aikana. Uimahalli on meilläkin osoittautunut pelastukseksi pitkästymispäivinä.

Yhteistyössä