Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Evenstar:Ymmällään ja muut, jotka olette joutuneet kiusatuiksi: voimia teille :hug:
Täällä myös yksi entinen koulukiusattu, johon kiusaaminen jätti pysyvät jäljet. Olin jonkinlainen silmätikku ja kummajainen ja pihaleikeissä sorsittu jo ennen kouluun menoa, ja koko 12-vuotisen kouluajan (lukio mukaan luettuna) olin enemmän tai vähemmän kiusattu. Pahin kiusaamisjakso alkoi viidennellä tai kuudennella luokalla ja jatkui oikeastaan lukion loppuun saakka.
Mun kiusaajani olivat lähes poikkeuksetta poikia. Kiusaaminen lähti liikkeelle ala-asteella oman ja rinnakkaisluokan pojista ja laajeni yläasteella koko koulun laajuiseksi. Koko yläasteella ei ollut yhtäkään poikaa, joka olisi edes puhunut mulle muuten kuin nimitellen, haukkuen ja kiroillen. "Vit*n ruma, mee helvettiin! Haha, saat*na et toi X on ruma lauta! Vit*n läski lehmä, v*ttu mä vihaan sua!!" Tota tyyliä oli vastaus, jos joskus erehdyin kysymään vaikkapa joltain miespuoliselta luokkakaveriltani kellonaikaa tai sitä, missä luokassa meillä oli seuraava tunti.
Ensimmäisen seurustelusuhteeni koin 17-vuotiaana ulkopaikkakuntalaisen kanssa. Sekä tuo ensimmäinen reilun vuoden mittainen seurustelusuhde että sitä seurannut pitempi (7,5v) suhde sisälsivät monenlaista henkistä väkivaltaa ja manipulointia, joilta en osannut puolustautua ja jotka osaltaan pahensivat tilannetta. Etenkin suhteista jälkimmäisessä, 7,5 vuoden mittaisessa suhteessa, sain osakseni näin jälkeenpäin ajateltuna todella rankkaa henkistä väkivaltaa: poikaystäväni, joka siis väitti rakastavansa minua ja jota itse rakastin, nimitteli ja haukkui minua tismalleen samoilla sanoilla kuin kouluaikaiset kiusaajani, ja harjoitti monella muullakin tavalla rankkaa henkistä väkivaltaa.
Mitä tuosta kaikesta sitten seurasi? Olematon itsetunto, negatiivinen minäkuva, suuria vaikeuksia luottaa ihmisiin ja varsinkin miehiin. Masennusta, ahdistusta ja teini-iässä myös itsetuhoisia ajatuksia. Terapiaa ja masennuslääkitys.
Mun on liki mahdotonta uskoa, että kukaan mies voisi edes pitää minusta, saati sitten että joku mun mielestä ihana mies voisi rakastaa mua ja haluta olla kanssani. En ole ollut seurustelusuhteessa kahdeksaan vuoteen, sen jälkeen kun erosin edellä mainitusta pitkäaikaisesta poikaystävästäni. Mulla ei ole rohkeutta tutustua uusiin miehiin, koska en näe mitään syytä, miksi kukaan mies vois kiinnostua minusta tai pitää mua viehättävänä.
Tänä päivänäkin mä vihaan kiusaajiani, enkä ole pystynyt antamaan heille anteeksi. He pilasivat elämäni ja tekivät nuoruusvuosistani helvetin. Edes riparilla ei päässyt eroon kiusaajista ja kiusaamisesta.
Jos voisin, pyyhkisin mielestäni koko kouluajan, ettei mun tarvitsis muistaa kaikkea sitä p*skaa. Eternal sunshine of the spotless mind.
Täysi peesi tähänkin, paitsi että olen siis edelleen sinkku. En mitenkään vapaasta tahdostani, mutta ei tässä oikein muutakaan voi, kun ei ole uskallusta ja itseluottamusta tutustua uusiin miehiin enkä osaa ajatella, että joku voisi minusta kiinnostua.Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Murmeli:Tuo on myös tuttua, en osaa ottaa kohteliaisuuksia vastaan,enkä usko että kukaan olisi kiinnostunut vaan aattelen että kunhan vittuilee tuokin.
Ainakin ekan vuoden,kun aloin seurustelemaan mieheni kans, aattelin että ei se voi tykätä miusta oikeesti, niillä on varmaan kavereidensa kans joku "iske ääliö"-kisa tms.
En edelleenkään ulkonäöstäni pidä, vaikkakin alan jo voida peiliinkin katsoa.
Alkuperäinen kirjoittaja Evenstar:Täysi peesi tähänkin, paitsi että olen siis edelleen sinkku. En mitenkään vapaasta tahdostani, mutta ei tässä oikein muutakaan voi, kun ei ole uskallusta ja itseluottamusta tutustua uusiin miehiin enkä osaa ajatella, että joku voisi minusta kiinnostua.Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Murmeli:Tuo on myös tuttua, en osaa ottaa kohteliaisuuksia vastaan,enkä usko että kukaan olisi kiinnostunut vaan aattelen että kunhan vittuilee tuokin.
Ainakin ekan vuoden,kun aloin seurustelemaan mieheni kans, aattelin että ei se voi tykätä miusta oikeesti, niillä on varmaan kavereidensa kans joku "iske ääliö"-kisa tms.
En edelleenkään ulkonäöstäni pidä, vaikkakin alan jo voida peiliinkin katsoa.
Minäkään en osaa ottaa kohteliaisuuksia vastaan, vaan ajattelen just niin kuin sinäkin, että mitä toi oikein v*ttuilee.Tuttuja on myös epäilykset "iske ääliö" -kisasta tai "kympistä vetoa, ettet suostu iskemään tota" -jutuista tai vastaavista, jos joku mies jotain positiivista mulle sanoisikin.
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:tämä kiusaus aiheutti seuraavia asioita: 12 vuotiaana olin hyppäämässä junan alle, lopulta minut pysäytti se ajatus että en voi tehdä niin vanhemmilleni, en voi aiheuttaa jälleen pettymystä, olihan se tarpeeksi kova pettymys että heillä oli niin ruma ja tyhmä lapsi joka ei tule toimeen kenenkään kanssa..
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:kiitos kaikille haleista, tahdoin vain tuoda esiin sen että me aikuiset voimme lopettaa tälläisen tuhoavan käyttäytymisen ja omalta osaltamme olla estämässä uusien kouluampujien "syntymistä"
Alkuperäinen kirjoittaja Harmaana:Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:kiitos kaikille haleista, tahdoin vain tuoda esiin sen että me aikuiset voimme lopettaa tälläisen tuhoavan käyttäytymisen ja omalta osaltamme olla estämässä uusien kouluampujien "syntymistä"
Mutta mitä neuvoja sitten antaisit?
Ekaluokkalaista jo tönitty useampaan otteeseen,
haukuttu ja jätetty pois leikeistä.
Onneksi kavereita on (ainakin vielä) mutta tuntuu,
ettei siihen kiusaamiseen saa loppua millään, vaikka
kuinka opettajalle asiasta puhuu. Aina odotetaan, että
JOS nyt vielä tapahtuu niin puututaan, mutta koskaan ei niin käy.
Koulumatkakin on alkanut pelottaa![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Evenstar:Mun kiusaajani olivat lähes poikkeuksetta poikia. Kiusaaminen lähti liikkeelle ala-asteella oman ja rinnakkaisluokan pojista ja laajeni yläasteella koko koulun laajuiseksi. Koko yläasteella ei ollut yhtäkään poikaa, joka olisi edes puhunut mulle muuten kuin nimitellen, haukkuen ja kiroillen.
Alkuperäinen kirjoittaja Harmaana:Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:kiitos kaikille haleista, tahdoin vain tuoda esiin sen että me aikuiset voimme lopettaa tälläisen tuhoavan käyttäytymisen ja omalta osaltamme olla estämässä uusien kouluampujien "syntymistä"
Alkuperäinen kirjoittaja Harmaana:Mutta mitä neuvoja sitten antaisit?
Alkuperäinen kirjoittaja itkevä äiti:Arvatkaa vain kuinka paljon pelottaa laittaa poika kouluun ensi syksynä kun hän änkyttää pahasti ja on tosi ujo. Jo nyt valvon yöt tämän takia.![]()
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen isä:Alkuperäinen kirjoittaja itkevä äiti:Arvatkaa vain kuinka paljon pelottaa laittaa poika kouluun ensi syksynä kun hän änkyttää pahasti ja on tosi ujo. Jo nyt valvon yöt tämän takia.![]()
Riippuu koulusta/opettajasta. Meillä on opettaja, joka puuttuu heti kiusaamiseen tai eristämiseen. Sääntönä on, että kaikkien omaluokkalaisten kanssa on leikittävä eikä siitä voi kieltäytyä.
Alkuperäinen kirjoittaja ?:Mua haukuttiin koulussa läskiksi, rumaksi, hirveäksi hujopiksi jne.. ja vielä vuosia. enkä koe, että mua on pahemmin kiusattu. ikäväähän se oli ja välillä jouduin lähtemään kotiin kesken päivän kun oli paha mieli. mutta en sanoisi, että mua on kiusattu. tuo on NIIN yleistä kouluissa, melkein kaikkia on joskus nälvitty, haukuttu ja melkein kaikista on puhuttu pahaa.
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:Alkuperäinen kirjoittaja ?:Mua haukuttiin koulussa läskiksi, rumaksi, hirveäksi hujopiksi jne.. ja vielä vuosia. enkä koe, että mua on pahemmin kiusattu. ikäväähän se oli ja välillä jouduin lähtemään kotiin kesken päivän kun oli paha mieli. mutta en sanoisi, että mua on kiusattu. tuo on NIIN yleistä kouluissa, melkein kaikkia on joskus nälvitty, haukuttu ja melkein kaikista on puhuttu pahaa.
väitätkö että mun kokemus ei ole ollut kiusaamista... vaan ihan tavallista ystävällismielistä nälvimistä...
jotain ikävää joka olisi pitänyt ohittaa vain olankohautuksella, todeta että sellasita on elämä..
siis ihan aikuisten oikeasti!!!!
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:Alkuperäinen kirjoittaja ?:Mua haukuttiin koulussa läskiksi, rumaksi, hirveäksi hujopiksi jne.. ja vielä vuosia. enkä koe, että mua on pahemmin kiusattu. ikäväähän se oli ja välillä jouduin lähtemään kotiin kesken päivän kun oli paha mieli. mutta en sanoisi, että mua on kiusattu. tuo on NIIN yleistä kouluissa, melkein kaikkia on joskus nälvitty, haukuttu ja melkein kaikista on puhuttu pahaa.
väitätkö että mun kokemus ei ole ollut kiusaamista... vaan ihan tavallista ystävällismielistä nälvimistä...
jotain ikävää joka olisi pitänyt ohittaa vain olankohautuksella, todeta että sellasita on elämä..
siis ihan aikuisten oikeasti!!!!