WAB+ 6

  • Viestiketjun aloittaja Helmiina
  • Ensimmäinen viesti
Hena ja papunen
Voi kun särkee päähän... Täytyy vielä heti sinnitellä töissä ja sitten lähden kotiin jos ei helpota.
Syysmarja, mulla oli kanssa noussut paino kesänaikana jo pari kiloa, ja sitten kun elokuussa turvotti niin kovin ja tuli syötyä paljon (ainut keino pahoinvoinnin torjumiseen!) niin painoa oli tullut huimasti lisää verrattuna alkukesän lukemiin. Ja sitten kun turvotus oli laskenut seuraavaan neuvolakäyntiin mennessä ja syöminenkin tasaantunut, niin painoni olikin neuvolatädin mielestä noussut liian vähän... No, yritin selittää hänelle että mielestäni aloituspainoni oli väärä juuri noista turvotuksista johtuen. Onneksi itse tiedän paremmin kuin neuvolakortti!
Mulle on paino ollut ongelma muutenkin koko ikäni. Lapsena/nuorena kasvoin pituutta todella nopeasti ja liikuin paljon. Painoni oli todella alhaalla ja siitä seurasi ainaiset terveydenhoitajan kyselyt ja soitot kotiin. Onneksi äitini tiesi, että syön ihan oikeasti kuin HEVONEN!! Söin pahimmassa kasvuiässäni varmaan enemmän kuin kukaan meidän perheessä. No, sitten kun parikymppisenä pituuskasvu loppui ja elämä muutenkin tasaantui, niin lihoin sitten muutaman kilon (edelleenkin olin painoindeksillä laskettuna lähellä alipainoa). Sitten satelikin kommentteja, että sinähän olet lihonut ja että tuosta se lähtee ei sitä enää voikaan syödä mitä sattuu. Oikein pilkallisia kommentteja. Siitähän minulla sitten alkoi syömisen ja laihduttamisen kierre.. Nyt on itsetunto jo vähän paremmalla pohjalla, mutta vieläkin tuntuu pahalta kommentit painostani. Tuntuu etten koskaan ole oikean painoinen muiden mielestä!! Pahinta on oman äitini vauhkoaminen nyt raskauduttuani, kokoajan hän on luettelemassa miten paljon saa syödä ja kuinka usein. Yritän vaan sulkea korvani kaikelta. Onneksi rakas mieheni ymmärtää minua täysin eikä ole mitenkään "paino-riippuvainen" tunteidensa osalta. On tällä hetkellä aivan onnessaan pyöristyneistä muodoistani.

Huoh, siinä taas omaa napaa. Teille on vaan niin helppo purkautua näin anonyymina..

Hena rv 17+1
 
Syysmarja
Hena: mulla on AINA ollut ylipainoa, joskus vähemmän ja joskus enemmän :( eli täysin päinvastoin kun sulla. Ja siksi mua vähän "pelottaakin" tuo neuvola, siis just siitä syystä, että siellä tulee sitten "lokaa", kun on sitä ylipainoa muutenkin jo.

Mutta yritän tosissani miettiä, mitä laitan suuhuni, vaikka vaikeaa se on :(

Sainkin itseni suht ok kuntoon (enää noin 5 kiloa ylimääräistä) ennen kesää, sitten alkoi se kierre, kun tuli se km --> söin suruuni, en liikkunut --> lihoin --> söin lisää, kun v*tti --> uusi plussa --> pelottaa liikkua, kun luulee aiheuttavansa omalla toiminnallaan uudelleen km:n -> lihon lisää --> nälkä koko ajan --> lihon lisää.......... eli tämä on mulle kunnon kannalta huonoa, kun plussasin näin pian! Siis muutenhan se ei todellakaan ole huono asia!!! =)

Mutta joo, yritän kuitenkin vähän seurailla, mitä syön ja yritän myös liikkua, uskaliaisuuden rajoissa ;) mutta tiedän siis, että alkupaino tuolla neuvolassa tulee olemaan jotain järkyttävää, en varmana ole koskaan painanut niiin paljon *pelottaa siis ihan oikeasti, en vain lörpöttele*

Mutta hei, se on vain elämää!!! =) Huomaatteko, yritän ottaa positiivista asennetta peliin, juon samalla vettä ja suunnittelen salaatin tekoa illaksi. Kuitenkin nyt kun olen todistetusti raskaana, pitäisi syödä kuitenkin monipuolisesti... *hmmmmm laittaa taasen mietintämyssyn päähän ravinnon keventämiseksi sallituin keinoin*

Tuli kyllä tosiaan paasattua omaa napaa reippaasti.... ;) ehkä kuitenkin jaksoitte tänne asti lukea?!? =)

Syysmarja rv 8+6
 
Syysmarja
Ja hei muuten, ei mun paino pelkkää "läskiä" ole, kun tisut on kasvaneet kuukausi sitten ostetuista rintaliiveistä ulos =) -vaikka niitä kyllä on jo muutenkin ihan riittämiin!
Samoin mulla on tuo alavatsa jotenkin hassun mallinen, ainahan siinä tosiaan on ollut "vähän" ylimääräistä, mutta nyt tuntuu, että vanhat kuteet ahdistaa ihan rankasti tuosta vyön kohdalta -vaikka varmasti osa onkin tuota lihoamista muuten vaan :(

 
Minttu
Painosta.
Mulla oli nuorena hyvä kroppa kun urheilin paljon. silti paino oli aina mielessä nuorella tytöllä. Aina oli jos jonkinlaisia kuureja. Aikuisena sairastuin krooniseen sairauteen jossa yhtenä oireena on aineenvaihdunnan HIDASTUMINEN. Lihoin 10 kg. sittemminolen ollut tarkkana ruoan kanssa, silti muutama kilo on lomilta mukaan tarttunut. Nyt neuvolaan mennessä hävetti kertoa painoa, mutta kerroin sen kuitenkin. Neuvolan täti vielä punnitsi minut ja kiloja olikin 9 enemmän kuin ennen!!!! Oltiin tosin oltu koko heinäkuu siellä italiassa lomalla ja joka ilta syöty ruokakulttuurin parhaita paloja kulinaristien maassa. Mun aineen vaihdunnalla ei siis mikään ihme. Hävetti kuitenkin. Sitten pahoinvoinnin takia tippuikin kiloja 3!!! Nyt jännään taas seuraavaa neuvolakertaa, mitähän vaaka näyttää nyt?

No, ihan normaalin rajoissa tämä ylipaino on, eli ei onneksi tarvi kieriä eteenpäin-...;)
 
Kk
Mulla ongelmana jatkuva painon tippuminen. Olin hoikka jo ennen raskautumista, tosin esikoisesta jäänyt makkara tuossa vyötäisillä :). Nyt paino pudonnut jo 5kg ja jatkuvasti tippuu. Olen selitellyt sitä itselleni raskaalla ruumiillisella työllä ja alun pahoinvointiin liittyvällä syömättömyydellä. Nyt joku voi tietysti ajatella, että ole onnellinen kun olet hoikka, mutta tykkäisin itse vähän naisellisemmista muodoista. No kerkiihän niitä tietysti raskauden aikana tulla, mutta nyt yritän saada painonputoamisen loppumaan ja ehkä pysymään hetken paikallaan, kunnes alkaa tuo vauvasta johtuva painonnousu.

Hui, enää viikko täyteen 12 viikkoon! Ja Syysmarja, tiedän tuon tunteen, kun aika kuluu NIIN hitaasti ja toivoisi "turvallisten" aikojen jo olevan käsillä. Kyllä se kohta taas alkaa rullaamaan.

Onkos täällä muuten ketään muita jouluihmisiä? Itse tunnen olevani joulu/talvi-ihminen, minusta joulun aika on jotenkin niin ihanaa aikaa, tosin kauppojen jouluhössötyksestä en piittaa. Joulukonvehditkin on jo tullu kauppoihin, joka vähän ärsyttää, mutta noin niinku muuten tykkään laitella kotia jouluksi ja poltella kynttilöitä jne. Ja mikä parasta, rakenneultra on ennen joulua, ja vauvelin liikkeetkin alkaa jo toivottavasti jouluun mennessä tuntumaan! Ja joulukin saa taas uuden merkityksen, kun on itsellä tuo 2v esikoinen. Esikko totesi mulle eräänä iltana: Joulupukki tuo minulle sukset. Kyllä joulu on lasten kanssa parasta! No mutta takaisin tänne lokakuun loppuun...

Kk rv10+6
 
kira
Hena, minulla on samantyyppinen "painotausta". Olin lapsesta johonkin 18-vuotiaaksi (kasvoin reippaasti pituutta noin 16-17 vuotiaaksi saakka) tosi laiha, jonka jälkeen painoa tuli vuosien mittaan lisää ihan sopivasti. BMI on asettunut vähän päälle 20 lukemiin. En ole joutunut juurikaan laihduttamaan, muutaman kerran olen pudottanut noin kaksi kiloa kun vaatteet on alkaneet kiristää. Nyt tämän raskauden myötä paino on noussut jo 11,5 kiloa (ja tuntuu hurjalta, että miehen painoon on matkaa enää muutama sata grammaa!!). Jotenkin pelottaa, että jos suuri osa näistä kiloista jääkin pysyvästi. Täytyy vaan luottaa, että lähtevät...

Olin tänään neuvolassa. Raudan syömisen lopetan, hb oli noussut 145:een. Vernepaine hieman koholla, ja aamulla oli turvotusta sen verran että sormukset eivät aamulla menneet sormiin. Pissa oli puhdas. Joudun käymään maanantaina mittaamassa verenpaineen uudelleen ja sain muutaman pissatikun kotiin siltä varalta, että ilmenee viikonlopun aikana raskausmyrkytyksen oireita. Tarvittaessa sitten äitiyspoliklinikalle.

Vauvan syke oli 145. On kääntynyt pää alaspäin, selkä kohdun oikeaa puolta vasten. Tämän olin itsekin havainnut, kun viikonloppuna alkoi tuntua että keuhkoilla on enempi tilaa ja haaroissa taas painaa enempi. Oikea puoli mahasta tuntuu silitellessä "täydeltä" ja kovemmalta ja vasen puoli taas pehmeältä ja tyhjemmältä.

Katselin kaupassa käydessä joulukalentereita ja mietin, että hankinko pikkuiselle jo täksi vuodeksi oman joulukalenterin (la 10.12.) :)

Rv 32+4
 
kira
Niin ja äippäpakkaus tuli parin kuukauden odotuksen jälkeen toissapäivänä! Ollut niin menoa, etten ole kerinnyt vielä kaikkea tutkimaan, mutta tänään meinaan koko laatikon sisällön esille :)
 
Anna
Kira: Eihän tuo ole vielä liikaa tuo painon nousu. Sinullakin normaalipainoisena painon tulisi nousta n.12-14 kg. Tai jossain lukee että 12-16 kg. Eiköhän ne siitä lähden! Imettämällä ja vaunulenkeillä olen ajatellut minäkin aloittaa..!

Mulla on tullut painoa nyt n.13kg. Olen kyllä herkutellutkin, joten pienemmälläkin painon nousulla olisin voinut selvitä!

Tänään oli neuvola. Kaikki oli kunnossa!

Paino oli tippunut 300 g, pissassa ei ollut enää proteiineja, Verenpaineet 113/81, sf mitta menee hieman käyrän alapuolella, mutta nouseva suunta. Vauvan sykkeet oli taas 150, viime kerroilla ne ovat olleet 130. Kysyin vauvan kokoarviota ja kätilöopiskelija sanoi, että ihan normaalilta tuntuu, n.3,5 kg.

Nyt vaan toivotn, että nämä supistelut voimistuvat!!

Anna 39+0




 
Syysmarja
Moi flikat!!!

Perjantai on sitten koittanut, ihanaa!!! Huomenna saa nukkua pidempään, huoh sentään. Mulla kun herätys on jo klo 6 arkisin, niin on se aika luksusta viikonloppuisin nukkua sinne 9 asti *aah*

Kiralla oli äippäpakkaus tullut, oih ja voih! Varmasti eilisen illan sait hyvin kulutettua sen riemun kanssa *huoh, tahtoo itsekin jo!*

Kk: mä olen niiiiiin jouluihminen, kun olla voi! Voi, tykkään siitä ihanasta musiikista, tunnelmasta ja lasten kanssa tosiaan joulu on parasta, mitä voi olla! Onneksi siskolla ja veljellä on tuota perheenlisäystä jo siunaantunut, voi sitä riemua ja iloa, mitä niistä lähtee!
Tästä tulikin mieleen hyvä G: miten teidän joulua yleensä vietetään?

Meillä on perinteisesti niin, että aattoaamulla syödään riisipuuroa -mantelin kera -ja sen jälkeen laitellaan vielä mahdollisesti kuuseen koristeita -jos ei olla jo edellisenä iltana sitä koristeltu. Joulusauna on yleensä ollut aatonaaton iltana, joskus ollaan käyty myös aattoaamuisin joulusaunassa, varsinkin kun olin vielä pieni. Yleensä silloin oli vielä niin, että vanhemmat -eli joulupukki -oli tuonut yhden lahjan eteiseen odottamaan, kun tullaan sieltä saunasta. Yhtenä vuotena oli ainakin koko perheelle uudet saunatakit =)
Aatto jatkuu sitten niin, että ruokavalmisteluja tehdään, syödään siinä kolmen-neljän aikaan ja sitten käydään hautausmaalla viemässä kynttilät lähimmäisten haudoille. on muuten todella kaunis hautausmaa, kun tuhannet kynttilät palaa *huoh* Sitten pukki jo tuleekin siinä 5-6 maissa -lapset on tässä vaiheessa jo aivan hermona -ja lahjoja avataankin sitten varmaan pari tuntia -joo-o, meillä tosiaan lapsille ostetan röykkiöittäin lahjoja :/ -ja sitten taas syödään, joko suolaista tai makeaa...ja pelataan pelejä. Ollaan siis oltu lähes joka aatto meidän kotona, siellä kun on porukkaa paljon ;) Joulupäivä ja tapaninpäivä kuluvat sitten syödessä ja sukulaisten luona kyläillessä. Ja joulumusiikki soi koko ajan =)

Huh, tulipa pitkä sepustus, toivottavasti jaksoitte lukea :) Saas nähdä, miten meillä on sitten ensi vuoden jouluna, kun on tuota omaakin perhettä sitten jo toivottavasti siunaantunut :)
Lahjoja rakastan ostaa, on ihanaa ostaa kaikkea pientä =)

No joo, tää meni kyllä vähän aiheen vierestä, mutta mä tosiaan rakastan joulua, ja intoudun aina siitä puhumaan ;) koittakaa jaksaa! Ja se vaan lisääntyy, kun joulu lähestyy :)

Olo on edelleen mitä mainioin, ei oireita suuntaan jos toiseen, paitsi nuo tisut ;) ja edelleen väsyttää pirusti!

Syysmarja toivottelee hyviä viikonloppuja, nyt lähden paltsuun loppupäiväksi!!!

Syysmarja ja Pähkinä rv 9+0 =)
 
Kk
JouluG: Meillä on joulua vietetty jo kahteen kertaan oman lapsen läsnäollessa. Aatonaattona tuodaan kuusi sisään "sulamaan" (isäntää naurattaa kun mulle on niin tärkeetä millon kuusi tuodaan sisään ja miksi!), siitä lähtee sitten ihana tuoksu kun neulaset alkaa sulaa. Aattoaamuna koristellaan kuusi, ja tänä vuonna varmaan esikoinenkin on ihan täpönä mukana! Telkkarista tulee Joulupukin kuumalinja, musta on niin herttaista kun lapset laulaa tosi sieviä lauluja ja toiset on niin joulupukin lumoissa että...Saunotaan ehkä 2-3 aikaan, sitten syömään jomman kumman anoppilaan (tänä vuonna vuorossa minun anoppila). Jos jaksetaan, niin illalla käydään haudoilla, tai sitten seuraavana päivänä, kun lähdetään jouluajelulle. Lahjat jaetaan kuusen alta 7-8 aikaan illalla. Tänä vuonna iskä saa jo toimittaa joulupukin virkaa esikoiselle :) Ja joululevyjä voi alkaa meidän perheessä soittamaan joulukuun 1.
Niin ja esikoiselle pitää varmaan tänä vuonna ostaa jo joulukalenteri, suklaakalenteri varmaan :) Olen kyllä tosi heikkona jouluun, en vaan osaa ilmaista yhtä hienosti itseäni kuin Syysmarja, mutta tunnelmat on suunnilleen samat!

Ja tänään käyntiin 12. viikko!

Kk rv11+0
 
Mari
Moikkelis!

Mulla oli se äippäpolilla käynti sillo perjantaina. Paineet ei ollu kovin pahat, pissassa yhden plussan verran valkuaista, pientä turvotusta löyty, mut vauvalla kaikki kunnossa, eli koti ja neuvolaseurantaa jatkovat. Ellei sit satu oireita kehittymään kovin paljon enemmän. Pikkunen oli nyt pikkasen vajaa kolme kiloa, sano et jos kasvu jatkuu tällasena, niin siitä tulee pikkasen vajaa 3,5 kilonen, passaa mulle :) Sf-mitta on menny koko ajan hieman keskikäyrän alapuolella. lantio oli kuulemma hyvän kokonen, ainoostaan väliliha hieman tiukka, joten valmistauduin nyt henkisesti siihen et joko joudutaan leikkaan siihen se haava tai sit repeen hiukkasen :/ Kohdunsuu oli pehmentyny ja sormelle auki, härnäsivät sitä et se aukeis nopeemmin (ei tuntunu kauheen kivalta muuten), saas nyt nähdä et millon pikkunen päättää tulla.

Painoa mulla on aina ollu liikaa, nytki olin jo ennen raskautta BMI:n mukaan lievästi ylipainonen, painoa on nyt tullu ehkä hieman vajaa 12kiloa, ei paha. Painan samanverran ku mun ukkeli (tosi hehkee olo sen takia :))

G: Jouluihminen olen pahimmassa määrin. Tänään sato lunta ja mä jo hyräilin mielessäni joululauluja ja olin ihan innoissani ku kohta saa alkaa laittaa joulua. Joulusaunassa käudään yleensä aattoaamuna, tai ukko millo joutaa on yleensä ollu aatot töissä. Sit koristellaan kuusi ja mä kattelen ku ne pikkuset soittaa sinne joulupukin kuumalle linjalle(ne on niiiiiiiiiin sulosia :)) Sit ollaan jossaki vaiheessa käyty mun vanhemmilla ja ukkelin vanhemmilla ja sit mun isovanhemmilla, sinne tulee joulupukki. Illalla ollaan sit käyty hautausmaalla viemässä kynttilät ja ihasteltu sitä kuinka se näyttää niin nätiltä siinä kynttilämeresse. Nyt joudutaan ehkä jättämään se hautausmaa väliin jos on kovin kylmä joulu ettei vaaveli sit vaan sairastu.

Palataan astialle
Mari rv 37+4
 
Anna
Mari: Hyvä, että ei ollut pahemmaksi äityneet tnuo myrkytyksen oireet ja vauvalla on kaikki kunnossa!

Toisaalta minäkin olisin halunnut varmuuden vuoksi äitiyspolille tarkistuttamaan vauvan voinnin, mutta minulla ne myrkytysoireet (korkeat paineet ja proteiini) ovat lähteneet. En sitten saanut neuvolasta sitä lähetettä..

Minullakin oli kohdunsuu pehmennyt viimeisessä lääkäritarkastuksessa 36+jotain. Yhdelle sormelle oli auki jo 26+jotain. Nytkin on supistellut jo pari viikkoa, mutta eipä ole synnytys alkanut...

Jotenkin kuvittelin, että ei välttämättä menisi laskettuun aikaan, kun oli kypsymistä tapahtunut, mutta taidetaan mennä lasketun ajan yli! No, vauva tulee kun on valmis, kyllä minä jaksan odottaa.

Joulua odottelen minäkin kovasti! Nautin niin siitä tunnelmasta ja perinteistä.. Meillä joulun aika yhtä ravaamista.. Minun äidilläni, miehen vanhemmilla ja minun isälläni pitää käydä. Yleensä aattona käyty joka paikassa ja sitten johonkin niistä jääty pidemmäksi aikaa. Tästä joulusta en tiedä, kun meillä on jo sitten tuo pikkuinen..! Omaa joulua en taisa ihan hirveästi laittaa..jonkun verran tosin koristeita, kuusesta en tiedä. Joskus meillä on ollut kuusi ja joskus ei. Näihin kerrostaloasuntoihin ei ole hirveän kiva mitään laittaa... Olisipa oma talo!!

Anna 39+4
 
Minttu
Koko sunnuntai óli maha ihan kova ja kipee. taas. uskaltauduin soittamaan neuvolaan, että saanko tulla tarkistuttamaan tilanteen (mulla kun on aika tyly neuvolantäti). Oli vähän nihkeä asian suhteen, mut lupas ottaa mut vastaan tänään klo 10.45.
Tarkistetaan kuulemma pissa... Kiva jos sieltä ei nyt löydykkään mitään niin se pitää mua ihan luulosairaana, kun olen ruikuttanut supistuksista jo aiemmin. Empä tiedä, mitä sílle sanon, mutta katotaan mitä se sanoo mulle, vai nauraako vaan..

MInttu ja Pikku-Ihku 17+2
 
Hena ja papunen
Hei kaikille!
No lähdin silloin torstaina kotiin sairastamaan ja pidin perjantainkin sairaslomaa. Oli pää kipeä ja vähän nuhainen olo.. Ei kuitenkaan flunssaa tullut, mutta tuntui hyvältä levätä kolme päivää.
Mulla on tänä keskiviikkona nyt viimein se luvattu neuvolalääkärin aika. Nyt jos se alkaa vielä jotain meuhkaamaan verenpaineesta (joka on kotimittauksilla ollut aivan normaalilukemissa) niin alan huutamaan!! Onneksi olen dokumentoinut kotimittaukset ja aion esittää lukemat hänelle ennenkuin hän mittaa. Näitä päänsärkyjä täytyy ehkä vähän ihmetellä. Suorittaakohan hän sisätutkimuksen? Mulla kun ei ole sitä tehty sitten ar- ultran.
Täällä laskettiin käyntejä, eli minä olen käynyt jo kolmesti neuvolassa ja kahdesti ultrassa (ar ja np). Nyt ensiviikolla rakenneultra.
Ja joulusta... hyvä että täällä on muitakin jotka menee täysin sekaisin joulusta! Minä olen jo kahdesti paistanut tähtitorttuja ja selailen himoiten anttilan joulukuvastoa!
Oih, olin lauantaina kummitytön synttäreillä ja siellä oli 3 sylivauvaa!!!!! IIIIIIhania.. Oli myös mukavaa kun kaikki ihastelivat kasvavaa mahaa, eikä keneltäkään tullut kommenttia :"kyllä se ihanuus kohta unohtuu".
No nyt hommiin!

Hena 17+5
 
Anna 39+4
Hena: Oletko jo saanut Anttilan joulukuvaston!!?? Missäs minun viipyy..!? Olenkin jo odotellut.. Joulutorttutarpeita ostin minäkin, miestä hävetti kuulemma kaupassa..=) Piparitaikinaakin pakkasessa olisi..pitäisikö oikein alkaa tuoksuttelemaan täällä joululeivonnaisilla, voisi rappukäytävässä olla ihmiset ihmeissään..=)

Minttu: Hyvä että soitit sinne neuvolaan. Sinulla saattaa tosiaan olla joku tulehdus. Myös esim. hiiva tai emätintulehdus voi aiheuttaa supistuksia, joten ei sen tädin pitäisi mitenkään nyrpeissään olla vaikka ei pissasta mitään löytyisikään.. Jos se olisi fiksu, niin se laittaisi sulle lähetteen äitiyspolille, jossa tutkittaisiin paremmin, ettei ole mitään tulehduksia! Toivottavasti niihin löytyy joku syy!
 
Hena ja papunen
Anna, tilasin kuvaston anttilan nettisivuilta (www.anttila.com, sieltä kohta postimyynti ja tilaa kuvasto, lähettävät automaattisesti joulukuvaston). Sain kuvaston noin viikon sisällä. On siis tosiaan postimyyntikuvasto, anttilan myymälöiden kuvasto tulee varmaan myöhemmin. Mun mielestä on vaan kiva selailla kuvastoa, vaikka en sieltä välttämättä mitään tilaa (paitsi se yksi kynttelikkö kyllä himottaa...). Myös elloksen viime kuvastossa oli jo jouluosasto. Siinäkin oli aika tyylikkäitä juttuja, ei pelkästään olkipukkeja (jotka nekin on ihan kivoja).
 
Helmiina
Terveisiä neuvolasta! Paino edelleen tippunut. No onneksi vain 200 grammaa, joten ei huolta... Paino on nyt kilon verran vähemmän kuin lähtöpaino. Neuvolantäti sanoi, ettei kannata olla huolissaan painosta, kyllä se kuulemma lähtee nousuun. Verenpaine ja hemoglobiini hyvät. Ja se tärkein eli syke 140! Nyt voi taas ainakin vähäsen huoahtaa. Mullahan oli se edellinen ultra jo rv 9 ja tuo oli ensimmäinen kerta, kun syke saatiin kuuluviin. Masu ei ole vielä hirveästi kasvanut, mutta tarkkasilmäisimmät ovat alkaneet huomata. Liikkeitä nyt vain odotellaan. Neuvolantäti sanoi, että ensisynnyttäjällä yleistä liikkeiden tunteminen on rv 18-20, mutta jopa jo viikolla 15 saattaa joillain tuntua... Eikös täälläkin useammalla ole jo aikaisemmin tuntunut..?

Illat ja aamut senkun pimenee... Eilen käytiin miehen vanhempien luona ja takaisin tullessa saatiinkin ajella lumisateessa. Onneksi puolessa välissä matkaa lumi muuttui vedeksi. Ja onneksi oltiin jo vaihdettu viikolla talvirenkaat! Tässä pimeydessä on se "hyvä" puoli, että saa taas poltella kynttilöitä. Taidan olla vähän friikki. Kotona yritän pärjätä mahdollisimman vähällä sähkövalolla ja laittelen kynttilöitä joka paikkaan...

Joulugallup: Rakastan joulua ja odotan kovasti. Aaton vietosta vain saadaan kisata vietetäänkö miehen vai minun vanhemmilla... Sanoin jo miehelle, että ensi vuonna vietetään ensimmäinen kolmihenkinen joulu sitten kotona ja meille saa tulla ken haluaa... Hyvä puoli tuossa muiden nurkissa pyörimisissä on tietysti se, että on saanut mennä valmiiseen pöytään. :) Tänä vuonna ajattelin askarrella itse joulukortit, joten kohta pitäisi varmaan aktivoitua. Myös lahjoja olen alkanut pikkuhiljaa miettimään, kun yleensä on jäänyt viime tippaan...

Helmiina rv 14+5
 
Minttu
No niin, neuvolassa on käyty. Tehtiin kaikki rutiinitutkimukset samalla.
Ensinnäkin piisa oli puhdas ja kuulemma on nuo mun supistukset sitä että tunnen asiat herkemmin kuin muut. (Ennen raskautta tunsin aina kun munasolu irtosi, joka kuukausi...) Eli tunnen kun sisäelimet puristuu tiukkaan.. Sf-mitta oli mulla huimat 17 cm, vaikka viikkoja on nyt vasta 17+2. Sen kuuluisi olla noin korkea vasta viikolla 21. Nyt alkokin vähän pelottaa että minkä kokoinen otus sieltä oikein tulee... Täytyypä laittaa tästäkin aiheesta galluppia sivuille kun ehtii. Sydänääniäkin kuunneltiin ja olivat kuulemma normaalit. laite oli sen verran vanha, että siinä ei tarkkoja sykelukemia kuulemma näy. HÖH!!No, enpähän päättele niistä sitten tyttö-poika oloa itselleni.. Mutta kyllä se sydämen jumputus oli tasaista ja vahvaa. Kyllä se jotenkin mieltä rauhoitti. Aika lailla oikeastaan! Tässä viikonlopun aikana on ehtinyt tulla niin paljon taas pelkoja pintaan.
Seuraava neuvola siirtyikin sitten kolmen viikon päähän. Saa nähdä paljonko Sf mitta silloin on, kun rv on 20+6...

Helmiina, minä ainakin aloin tuntea jo jotain kuplaa ja muuta siinä rv 15 paikkeilla. Tosin vieläkään ei potkut ole voimistu nut sen kummemmin. Kaippa ne kohta voimistuu! Toivotaan ainakin niin.. Niin ja minullahan tuo paino kanssa aluksi tippui aika lailla, mutta nyt on kuitenkin lähtenyt nousuun.

Annalle tsemppiä nyt loppumetreille. Odottavan aika on pitkä, mutta malttia peliin.. Täällä pidetään peukkuja niin sulle kuin Aurorallekin!

Minttu & Pikku-Ihku 17+2
 
Taustailija
Hei!
Nostelen tätä ketjua täällä hiukan ylöspäin ettette häviä kokonaan näköpiiristä.
Olen taustaillut teitä täällä puolisen vuotta ja toivon pian saavani liittyä teidän iloisten plussaajien ketjuun...
 
Hena ja papunen
Hu-huomentaaa *haukottelee*...
Kyllä olisi taas nukuttanut niiiiin makeasti.. Mutta ei, pakko nousta töihin. Hee, kiitos taustailijalle nostosta! Ja tervetuloa mukaan porukkaan heti kun plussa tärähtää tikkuun.

Minä tein taas eilen suurta syntiä ja söin maksalaatikkoa... Oli toinen kerta tämän raskauden aikana (tai kolmas, mutta se yksi kerta oli ennen plussausta). Ja oli H-Y-V-Ä-Ä. Mistäs muista ruoista sitä A-vitamiinia saa? Tuossapa hyvä linkki:

http://www.fitness.fi/ravinto/ravintotieto/vitamiinit/_a9972/avitamiini/

No, onneksi en tuota maksalaattikkoa syö muutenkaan kuin korkeintaan kerran kuussa, ja nyt tietty paljon harvemmin. Maitotuotteista käytän päivittäin vain jugurttia, levitettä (margariinia) en edes päivittäin. Enpä tosiaan tiennyt, että maksasta saa noin paljon a-vitamiinia!!

Nyt aamuteelle!

Hena 17+6


 
Syysmarja
Huomenta tytsyt!

Ja heti alkuun on pyydettävä anteeksi, musta ei ole kuulunut mitään sitten torstain, vaikka ette näköjään ole kyllä kaivanneetkaan ;)

No joo, olin eilisen päivän saikulla, alkoi taas aamuyöllä kolmen aikaan sen päiväinen migreenipäänsärky, ettei tosikaan, ja nyt kun ei voi syödä niitä tabujakaan, niin huoh!!! No, se meni onneksi ohi, nukuin lähes koko päivän, mikä tietty kostautui viime yönä siihen, että sain nukuttua varmaan yhteensä sen 3-4 tuntia *haukottelee samalla*
Mutta mutta, eilen oli sitten eka neuvola-aika =)
kaikki arvot oli kohdillaan, vien vielä pissanäytteen huomisaamulla sinne ja samalla otetaan tuo verinäyte :( *ei tykkää yhtään* hemppa oli huippu mulle, 128! =) paino ei ehkä ihan ollut sitä, mitä kuvittelin, mutta liikaa!!!! Eli sokerirasitustesti, here I come! ;(
Ja ruokailutottumuksia pitää vähän rukata, mä kun en syö noita maitotuotteita paljoakaan, niin nyt tarvis lisätä. Samoin leivän -tumman sellaisen -määrää tarvis lisätä, sitäkään kun en ole tottunut syömään....ja aamiainen olis tärkeä opetella.
Nää varmaan on kaikki teille ihan peace of cake, mutta mulle tulee oleen aika vaikeeta, mä kun en saa mitään alas klo 6 arkiaamuisin :( tänään sitten vedin jogurtin :) eli maitotuotetta sitten myös....*on tää rankkaa*

Np-ultra on sitten reilun parin viikon päästä, ja hei! Mun noi rv-ajat nyt jostain syystä muuttui, oli neuvolassa erilainen laskutapa -en kyllä osaa tarkemmin selittää. Mutta siis, mulla alkaa noi viikot nyt sitten maanantaisin, eli vähän mentiin taas (!!!) takapakki, tänään nyt sitten rv 9+1 =) mutta kymmenellä viikolla mennään kuitenkin, mikä on tietty aina lähempänä tota 12 rajapyykkiä.
Ja laskettu aika mulla nyt sitten se 28.5.2007 -tätsy kirjoitti eka että 2006, hih!

Mennään nyt näillä, kun kerta tämä on viimeisin tieto mulle

Syysmarja ja Pähkinä rv 9+1 =)
 
Syysmarja
Lista vielä:

26.10.06 Aurora vm80, toinen (tyttö 03/05)
26.10.06 Anna vm82, ensimmäinen
8.11.06 Mari vm83, ensimmäinen
10.12.06 Kira vm76, ensimmäinen
1.2.07 Aqua vm76, ensimmäinen
28.3.07 Hena, vm79, ensimmäinen
31.3.07 Minttu, vm85, ensimmäinen
18.4.07 Helmiina, vm77, ensimmäinen
2.5.07 Tyrni1, vm75, ensimmäinen
11.5.07 Kk, vm84, toinen (poika 09/04)
26.5.07 Pikkutiikeri, vm80, ensimmäinen
26.5.07 Peppi, vm80, ensimmäinen
28.5.07 Syysmarja vm80, ensimmäinen

nyyh, "jouduin" listan viimeiseksi =)

Syysmarja =)
 
Aurora rv 39+5
Kunhan ilmoittaudun... Kasassa ollaan tiiviisti edelleen. =)

Olen kovasti toivonut synnytyksen lähtevän käyntiin itsestään, ettei tarvitsisi mennä käynnistykseen. Olen kuullut huonoja kokemuksia Naistenklinikan osasto 42:sta, jolla käynnistys tehdään, joten pidän viimeiseen asti peukkuja että tämä vielä lähtisi itsestään tulemaan. En haluaisi "synnyttää julkisesti", tarkoittaen sitä että joudun olemaan synnytyksen alun osastolla muiden odottajien seassa. Se on kuitenkin niin yksityinen asia, johon haluaisi keskittyä rauhassa esiintyä yleisölle. Samalla osastolla (jopa samassa huoneessa!) on mm. raskausmyrkytyksestä kärsiviä. Täytyy toivoa että synnytys etenisi melko nopeasti ja pääsisimme synnytyssaliin, josta miestäkään ei ajeta kotiin yöksi. Muuten voi olla aika ikävää...

Kovasti tuo pikkuinen yrittää tonkia tiensä ulos, varsinkin iltaisin, mutta kyllähän siinä supistuksiakin tarvittaisiin... ;) Eilen aamulla särki taas selkää ja vatsaa "menkkamaisesti". Vauvahan laskeutui vastaavien särkyjen avulla puolitoista viikkoa sitten. Mutta kunnon supistuksia ei näy eikä kuulu (eikä tunnu).

Huomisaamuna on vielä neuvola, ja toivon pääseväni hakemaan Postista ja Matkahuollosta hieman Huuto.netistä tekemiäni löytöjä. Ilta tulee menemään täpinöissä, onneksi esikoinen pitää kiireisenä. Vauvalle voisi ottaa hieman tarvikkeita esille, tosin nekin tuo taapero ehtii järjestellä uuteen uskoon. =) Sitten vaan rentoutumista, suihkussa käyntiä ja toivottavasti kohtuulliset yöunet päälle. Aamulla appivanhemmat hakevat neidin luokseen ja me lähdemme vauvanhakureissulle.

Ihme ajatus, ylihuomenna olemme ehkä jo kahden lapsen vanhempia.
 
Minttu
Tsemppiä Aurora synnytykseen, kävi miten kävi...!!!!
Tulehan sitten kertomaan että miten meni ja kauanko kesti..
Täällä pidetään kaikki peukut ja varpaat pystyssä että synnytys lähtisi käyntiin luonnostaan.

Syysmarja, mulla kans sokerirasitustestit edessä :(. No, kaippa sen kestää, eikä se litku mitä pitää juoda, ole kuulemma kovin pahaa. Harmi kun sulla on tota migreeniä. Koita kestää sen kanssa. Mulla on migreeni jääny raskauden ajaksi pois kokonaan.. Tai jäi oikeestaan siinä vaihessa kun vaihdoin työpaikkaa, viime huhtikuussa...

Nyt takas sorvin ääreen..

Minttu ja Pikku-Ihku 17+3
 

Yhteistyössä