WAB+ 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minttu 7+3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minttu 7+3

Vieras
Alotin uuden ketjun niin monien plussanneiden kunniaksi.
Nyt en muista ketä kaikkia on plussannut ja millon on laskettu aika,
joten kaikki kynnelle kykenevät Wabilaiset jatkakaa kopsatkaa lista ja lisätkää itsenne lasketun ajan mukaan listaan.

Toivottavasti syksyn pimenessä mahdollisimman moni pääsee taas aktiivisesti koneen ääreen...

la 31.3.07 Minttu, 21, ensimmäinen

28.3.07 Hena, vm79, ensimmäinen
31.3.07 Minttu, 21, ensimmäinen

Listauduttu on. Katsotaan josko saataisiin ketju aktivoitumaan uusien plussalaisten kanssa.

Hena 7+6

Olen käynyt tutustumassa, mutta en kirjautunut. Ei maksa kirjautuminen. Kaikkea tietoa raskaudesta lääkärin suusta. Sivuilla myös keskustelupalsta ja mahdollisuus pitää omaa blogia raskaudestaan.
Ei jotenkin kiinnostanut mua. Olen löytänyt vastaavat tiedot muiltakin sivustoilta. Jotenkin "kliiniset" jutut, liian lääkärimäiset. Tietty jos kiinnostaa niin varmasti löytää faktatietoa sikiön kehityksestä ym.

14.4.07 Helmiina, vm77, ensimmäinen

No niin, tänne puolelle siirrytty! Käyn tuolla "muualla" kirjoittelemassa kuukausiketjuun, mutta eiköhän sitä tännekin ehdi... ;) Tuntuu aika uskomattomalta, mutta on kauhean epävarma olo kaikesta ja itseään tulee tarkkailtua jatkuvasti. Mutta tätähän se tulee olemaan seuraavat n. 9 kuukautta.

Olo on suhteellisen normaali. Jano on aika kova ja rinnat enemmän tai vähemmän koko ajan kipeänä, varsinkin nännit aivan älyttömän arat. Tämä etova olo vain mietityttää, kun se alkoi jo siellä matkalla joskus kp19-20. Ajattelin, että se on vain närästystä paikallisesta ruuasta. Mulla on nimittäin muutama vuosi sitten ollut ruokatorven tulehdus ja se tuntui täsmälleen samalta. Nyt olen alkanut epäilemään, että se johtuukin tästä "tilasta". Jos mulla onkin ollut noiden terojen ansiosta ovis jo joskus kp10-12, niin sehän voisi olla hyvinkin mahdollista. Noiden terojenhan piti aikaistaa mun ovis, kun se silloin aikaisemmin oli kp18-19. Ehkäpä se sitten joskus ultrassa selviää... Varasin muuten ajan alkuraskauden ultraan yksityiselle rv 7+2. Lähden työmatkalle ulkomaille seuraavalla viikolla ja haluan varmistaa tilanteen. Kaupunki tarjoaa täällä vain yhden ultran rv 9-13. Se on vain lasketun ajan määrittämiseen. Täällä ei saa np-ultraa eikä rakenneultraa. Tylsää!!! Toi np-ultra on lopetettu sen takia, kun eräällä pariskunnalla ultra antoi "väärän tuloksen" ja heille syntyi kehitysvammainen lapsi. Isukki oli asianajaja, joten oikeusjuttuhan siitä tuli. Tuloksena oli, että np-ultra jouduttiin poistamaan. En tiedä menenkö tuohon ultraan yksityiselle, kun se ei välttämättä ole kovin luotettava. Mutta rakenneultraan aion mennä. Täällä olisi myös mahdollisuus hienoon 3d-ultraan. Turha on kai vielä tässä vaiheessa enempää miettiä, kun kaikki on niin alussa... Neuvolaan menen rv 7+5. Neuvolan täti sanoi, ettei miehen kannata tulla mukana. Tylsistyy vain, kun on niin paljon papereita täytettävänä. Mites teillä muilla?

Minttu, mä olen rekisteröitynyt tekayn sivuille, mutta en ole vielä ehtinyt paremmin tutustua. Hyvin siellä ainakin on selvitetty oman raskauden kulku ja kaikki tärkeät "etapit".

Jaahas, töitä täytyy jatkaa. Kertokaas vähän miten teillä on raskaus sujunut. En ole paljon käynyt tällä puolella lueskelemassa... Ja toivotaan, että tuolta kuumeilupuolelta mahdollisimman moni siirtyy nopeasti tänne!!

Helmiina 5+3

Minä en tähän ketjuun kyllä kuulu, mutta haluaisin kuitenkin mainita eräästä jutusta. Eli kun on tarjolla kaikenlaisia niskapoimu yms. tutkimuksia lapsen mahdollisen vamman selvittämiseksi, niin miettikää tosi tarkkaan ennen kuin menette. Ensinnäkin niissä on keskenmenoriski, pieni mutta olemassa kuitenkin. Ja kuten edellinen kirjoittaja mainitsi, ne eivät pidä 100 prosenttisesti paikkansa. Mieheni täti oli käynyt tutkimuksissa viimeisimmän kanssa ja lääkäri oli sanonut pojasta tulevan kehitysvammainen. oli vielä suositellut aborttia heti tehtäväksi. onneksi äiti ei suostunut, sillä poika oli terve samoin kuin kolme veljestäänkin. joten.. tutkimukset eivät aina kerro koko totuutta, jos tutuutta laisinkaan.

1.2.07 Aqua vm76, ensimmäinen

Onnea uusille plussaajille! Kiva kuulla, että Helmiinallakin pitkähkön yrityksen jälkeen tärppäsi =)

En oikein ymmärtänyt tuota äskeistä kommenttia... Np-ultrahan on ihan tavallinen ultra, siinä vain katsotaan niskapoimun paksuus. Jos se on normirajoja suurempi, niin sitten ehdotetaan tutkimuksia, joihin liittyy jonkinlainen keskenmenoriski, mutta nuokin tutkimukset ovat vapaaehtoisia. Itse olen käynyt sekä np-ultrassa että veriseulassa. Tiedän kyllä, ettei niiden tulokset ole 100% varmoja - nämähän kertovat vain kohonneesta riskistä saada kehitysvammainen lapsi. Enkä pystyisi tekemään aborttia, vaikka niissä jotain paljastuisikin. Todennäköisesti en olisi edes osallistunut tuohon pienen keskenmenoriskin lapsivesitutkimukseen, jos sellaista olisi ehdotettu. Mutta jos on riski, että meille olisi tulossa kehitysvammainen lapsi, niin haluaisin mielellään mahdollisuuden yrittää sopeutua ajatukseen jo etukäteen. Älkää uskoko kaikkea, mitä näillä palstoilla kirjoitellaan. Kehitysvammaliiton Verneri.netistä löytyy asiallista tietoa aiheesta: http://papunet.net/verneri/yleis/index.php?kat2=10

Aqua 15+6

Huomenia kaikille!
Se on 8 viikko täynnä ja hyvältä tuntuu edelleen. Ei ollenkaan etovaa oloa!'

Tutkimuksista. Aion kyllä käydä np-ultrassa ja JOS lääkäri suosittelee lisätutkimuksia niin käydä niissäkin. Luulisi lääketieteen kuitenkin kehittyvän vuosien kuluessa. Tottakai keskenmenoriski on edelleen eivätkä tulokset ole 100%. Käsittääkseni eri kokeista saatavissa tuloksissa puhutaankin "kohonneesta riskistä".
Itse olen samoilla linjoilla kuin Aqua, en pystyisi tekemään aborttia mutta haluaisin tietää etukäteen jotta voisin valmistautua mahdolliseen tilanteeseen.
Minun on mitä ilmeisimmin "pakko" kertoa ensi viikolla töissä raskaudestani. Tämä alkaa näkyä jo niin selvästi. Jos huomenna ultrassa kaikki on hyvin, niin kerron sitten töissä&sukulaisille. Kävin eilen ostamassa ensimmäisen mammapaidan ja kahdet mammaliivit (koko oli kasvanut 80C:stä 80D). Ostin myös semmoiset mukavan löysät pellavahousut, joista voi huomaamatta löysyttää vyötärönauhaa aina istuessa..

Hena rv 8

Mukavaa, täällähän ketju on käynnistynyt hyvin!

Helmiina, mulla oli kanssa närästystä heti oviksen jälkeen. Aika kovaakin närästi. Mulla ei oo ollu siis ennemmin ollenkaan närästystä tai mitään sen tapaista. hassua, että se voi tulla jo niin aikaisin. Sittemmin sitä ei ole enää ollut.. Hassua miten teillä sanottiin ettei miehen kannata tulla mukaan! Meillä sanottiin että mies ilman muuta mukaan, kun tulee niin paljon tietoa että kahdet korvaparit on hyvä olla mukana! Kun oltiin lähtemässä neuvolasta niin sanottiin vielä että isäkin voi sitten tulla mukaan seuraavallakin kerralla! Paperit lähetettiin etukäteen kotiin täytettäväksi.

En tiedä onko meillä neuvolasssa kuinka monta ultraa, mutta terkkari kuitenkin sanoi että varataan ultra viikolle 14.. eli se kai on se np ultra? Ni sen kai saa ilmaiseksi... en mene siihen yhteen kokeeseen joku neulakoe tai vastaava (seerumseula?) missä otetaan vaan jostain näyte ja katotaan onko riskiä vammaisuuteen. Meillä on päätetty et aborttia ei kuitenkaan tehdä, joten siinä saattais mennä raskaus pilalle.. Kaikkeen kuitenkin olen valmistautunut, jos ja niin hyvin kun voi valmistautua..

Minäkin ostin tällä viikolla ensimmäisen äitiysvaatteen. Ostin sellasen mustan mekon missä on kivoja rypytyksiä.. Vauvalle ostin tänään jo sellasen ihkun nallehaalarin ja kulta pieni-kirjan...

Mulla on ollu maha kipee eilisen illan ja tän aamun.. Inhottaa kun ei oikein tiedä mistä mikäkin johtuu.. eli Helmiina, samaa oireen tarkkailua täälläkin.. :).

Minttu & Pikkunen 7+4

10.12.06 Kira vm76, ensimmäinen

Kävin molemmissa kaupungin tarjoamissa ultrissa, mutta en usko että olisimme halunneet lapsivesitutkimusta, jos sellaista olisi tarjottu. Juuri tuo keskenmenon riski on mielestäni liian korkea. En ole osannut huolehtia raskauden aikana lapsen mahdollisesta vammaisuudesta tms, enemmänkin olen kokenut pienenä taustalla vaanivana uhkana keskenmenon tai kovin ennenaikaisen synnytyksen. 24 viikon rajapyykki on onneksi jo sunnuntaina!

Olen tähän mennessä hankkinut itselleni kolmet housut, joista kahdet varsinaiset äitiyshousut ja yhdet pellavahousut. Lisäksi on pari hametta jotka menevät vielä päälle vaikkeivat äitiysvaatteita olekaan. Siistimpiä housuja tarvitsen töissä, jotenkin tuntuisi turhalta hankkia enää kovin monia kun äippäloman alkuun on vain kaksi ja puoli kuukautta. Ehkä pärjäilen näillä, tai tarvittaessa ompelen joihinkin vanhoihin housuihin venymisen varaa. Äitiyspaitoja en ole hankkinut, mutta toki kesän aikana ostetut paidat ovat malliltaan sellaisia (tarpeeksi pitkiä ja venyviä), että masua mahtuu mukaan :)

Kroppa alkaa olla aika koomisen näköinen, masu on iso, pyöreä ja pinkeä. Näytän kuulemma siltä kuin olisin nielaissut jalkapallon :)

Rv 23+3

Ihanalta kuulostaa tuo Kiran maha... Nyt alkuraskaudessa on aivan kauhea turvotus vain... Pelottaa muuttuko tämä etova olo joskus oksenteluksi. Koko ajan on palan tunne kurkussa ja joutuu nieleskelemään. Jostain syystä mulla pahentuu aina iltaa kohti, joten ei ole "perinteisestä" aamupahoinvointia.

Oli kyllä inhottava tuo neuvolatäti, kuulosti muuten vähän vanhemmalta ihmiseltä. Nyt miehelle on tullut ajatus, että "tuppautuuko" mukaan, jos haluaa tulla. Rauhoittelin, että yhteinen asiahan tämä on. Oma sisko on myös neuvolatäti, joten voisi kai sitä kertoa hänelle tässä jossain vaiheessa, niin saisi tarkempia tietoja. Vaikka tuon alkuraskauden ultran jälkeen, jos ei aikaisemmin "uskalla". Ei olla siis kellekään kerrottu tästä "asukista".

rv 5+5

Huooh huomenta. Kyllä olis vielä nukuttanut, vaikka nukuinkin lähes 8 tunnin yöunet. Täytynee alkaa iltaisin ottamaan pikku torkut.
VOi kun olisi jo ilta ja se ultra ohi! Mua jännittää ihan kamalasti, ei taida tulla työnteosta tänään mitään. Ja uhkaavasti tuntuu etova olo taas nostavan päätään... Voi prkl.. Mä jo ehdin elätellä toiveita, että olis ohi.
No joo, täytyy kehitellä itselleen paljon hommaa koko päiväksi, niin menee nopeasti. Ainahan sitä voi arkistoida ja uusia kansioita..
Sattuiko kukaan muu lukemaan tiistain Helsingin Sanomista sen jutun raskauspahoinvoinnista? Ihan mielenkiintoinen teoria.

Hena rv 8+1

Mitä siinä Helsingin sanomien jutussa sanottiin noin niinkun lyhyesti?

Taidan päästä helpolla kun mulla ei oo kun etova olo. Välillä yäkkään, mutta en sen kummempaa. Väsynyt olen ja maha on joka päivä erilailla kipeä, mutta kaippa se siitä!

Helmiina, ota mies vain mukaan neuvolaan! Yhteinen asiahan se on ja mukava jos miestäkin kiinnostaa. tuskin se neuvolan täti miestäsi pois potkii, vaikka vähän tyhmästi "torjuikin" miehen aluksi... :)

Minttu & Piikkunen 7+5

Oli ihan mielenkiintoinen kirjoitus... Nyt siis mietinkin ihan toissijaista juttua tämän kannalta.. Mutta kuitenkin.. eli kun mulla o koko ajan vähän etova olo tai huono olo, mutten kuitenkaan laattaile, niin ootankohan tyttöä vai poikaa? Hmn.. Siinä vasta pulma.
Koska sen saikaan tietää?

26.10.06 Aurora vm80, toinen (tyttö 03/05)
10.12.06 Kira vm76, ensimmäinen

Lisäsin itseni rv 30 kunniaksi listan ylimmäiseksi! Onpa ihanaa saada uusi aalto teitä plussanneita tänne! Onneksi olkoon kaikille!

Maha senkun kasvaa, en oikeastaan mahdu enää muihin vaatteisiin kuin äitiys-etuliitteellä myytäviin. Paidatkin ovat auttamatta liian lyhyitä. Mitään sellaista "masutuubia" eli paidan jatkokappaletta en ole jaksanut metsästää, ovat kalliita eikä sille ole paljoa käyttöä kun en ole töissä. Onneksi nyt muodissa ovat pitkät ja löysät röyhelöpaidat!

Kaikennäköistä pientä raskausvaivaa löytyy, mutta oikeastaan vain jalkojen turvotus on mainitsemisen "arvoista". Potkaisin pikkuvarpaani esikon syöttötuoliin reilu viikko sitten, ja varvasparka on varmaan poikki - koko jalka on vielä turvonnut ja kengillä kävely sattuu. Myös toisessa nilkassa on havaittavissa pientä turvotusta. On niin rampa olo, kun joka askel on kipeä.

Gradua olen näpertänyt, mutten pariin päivään. Esikoinen sai flunssan ja on ollut eilen ja tänään kotona tarhasta. Nyt huomaa miten vähän "omaa" aikaa on kun tyttö on kotona - ei ihme etten ole saanut opiskeltua hoitovapaalla! Täys show koko ajan. =)

Oksennusvapaata alkuraskautta teille alkumetreillä oleville ja muillekin hyvää vointia!

Aurora ja Pötsi

PS. Seuraan erityisen nostalgisella mielellä Henan raskautta, kun sulla on l.a. esikoisemme syntymäpäivänä... *kaihoisasti* Viime vuoden maaliskuun lopulla oli hieno kevätsää, josta "nautin" yrittäessäni saada esikoista vatsasta pitkillä kävelylenkeillä. Syntyi lopulta lähes 2 viikkoa l.a.:n jälkeen...

Nostellaanpa vähän ketjua, kun näköjään äkkiä aletaan tippumaan...

Aivan kauhea väsymys. Eilen olin jo kymmeneltä nukkumassa ja edellisenä iltana jo yhdeksältä. Mies jo kysyi, että ajattelitko tehdä tuota koko talven. Sanoin, että ajattelin nukkua säästöön... ;) Lauantaina olisi juhlat, joten pitää yrittää keksiä tekosyitä, miksei voi viiniä maistella...

Mites Henan ultra?

Helmiina 5+6

Siellä se mun pikku papunen olla köllötteli!! Pituutta huikeat 9,6 mm. Ja ruudussa näkyi kuinka sydän sykki vimmatusti. Ette usko tätä onnen tunnetta... Niin pieni, mutta silti niin elävä! Tohtori sanoi, että ei tarvitse pelätä keskenmenoa ja voi rauhassa kertoa kaikille. Hän sanoi, että ovulaationi on luultavasti ollut pari päivää myöhässä (toukan koosta katsottuna) ja laskettu aika voi vielä siirtyä eteenpäin. Mutta se tarkentuu sitten myöhemmin. Kaikki kunnossa, kiinnittynyt oikein ja kaikki muutkin sisäelimet kunnossa (katseli niitäkin ultralla). Oli todella kiva kokemus vaikka maksoikin. Sain lisäksi kaksi kuvaa mukaan.
Nyt tämän vasta tosiaan käsittää, meille tulee vauva! En eilen itkenyt, mutta tänään aamulla työmatkalla herkistyin ja tirautin vähän automatkalla. Tänään aion käydä ostamassa kortteja ja lähettää niillä ilosanomaa koko suvulle.
Ensiviikon tiistaina on sitten eka neuvolakäynti.

terv,

"Onnesta pakahtuva Hena" rv noin 8

Onnea Hena! Ihanaa että kaikki on hyvin ja vauvan syke on hyvä! =).
Me tässä miehen kaa yhessä lyettiin viestisi, tuli molemmille aika malttamaton olo, kun meiän ultra on vasta ens keskiviikkona... No kai sinne jaksaa oottaa... =).
Ihanaa!

Ihanaa Hena!! Tuntuu varmasti mahtavalta, kun asia konkretisoituu. Tuo myöhäisempi ovishan selittää sitten sun ensimmäisen negatestin... Mullekin oli itsestäänselvyys, että alkuraskauden ultraan mennään, vaikka se maksaakin. Kaupunki tarjoaa ultran vasta paljon myöhemmin, saattaa mennä viikolle 13, kun on kuulemmaa ruuhkaa ollut. En mitenkään voisi elää epätietoisuudessa niin pitkään...

Nostellaanpa taas ylöspäin...

Olo on edelleen suhteellisen hyvä. Aamulla, kun herää, niin tuntuu, että olisi pieni krapula. Huimaa ja kroppa tuntuu painavan tonnin. Sitten päivä menee ok ja iltaa kohti taas olo pahenee. Tuntuu siltä, että oksentaminen voisi helpottaa, mutta en sitä vielä ole kuitenkaan tehnyt. Pelottaa edelleen aika paljon. Tätä plussaa odoteltiin kuitenkin pitkähkö aika... Enää kuusi yötä ultraan. Saa nähdä uskaltaako jo perheelle kertoa tuon jälkeen, jos kaikki on hyvin. Muuten asiasta ei vielä tiedä kukaan.

Helmiina rv 6+3

Jee, eka neuvolakäynti takana. Lomakkeita tuli täytettyä vino pino. Sain valita synnärin (kättäri, naistenklinikka tai jorvi), päädyin kättäriin, olen kuullut paljon hyvää siitä. Sitten tietty jos jotain komplikaatioita tulee niin siirryn naistenklinikan puolelle. Oli tosi mukava neuvolatäti, semmoinen vanhempi "mummeli" joka oli juuri elokuussa palannut vuorotteluvapaalta. Eli ei ainakaan ollut tympääntynyt hommaansa.
Hassu juttu kun täytin niitä lomakkeita, siinä oli kohta jossa kysyttiin sairauksia ja oli kohta isälle ja äidille. Oletin tarkoittavan minun isää ja äitiä!!! Mutta pitikin täyttää omat ja miehen tiedot! En siis osannut ajatella itseäni äitinä. Nauratti vielä poislähtiessäkin..

Hankin muuten apteekista pellavarouhetta vatsavaivoihin. Äitini suositteli sitä. Olen sitä nyt kahtena päivänä nauttinut ruoan yhteydessä ja huomaan jo eron. Mahan toiminta on rauhoittunut huomattavasti!! Tuote sisältää runsaasti kuituja jotka edistävät vatsan toimintaa. Kysyin neuvolastakin ja sanoivat että saa syödä ihan surutta. Aina parempi kuin lääkkeet. Tosin Renniestä en kyllä luovu!!

Hena rv 8+6 (neuvolan mukaan)

Hena!
Pellavansiemeniä ei saa syödä raskaana tai imettäessä, sillä ne sisältävät mm. kadmiumia. Muutoinkin niitä saa syödä vain 2-4 rkl/vrk. Eli olet saanut aivan ihme neuvon omasta neuvolasta, josta kannattaa mainita neuvolatädille seuraavalla kerralla!!! Tämän tiedon katsoin Espoon neuvolapalvelusivuilta, tässä linkki hyville sivuille:

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;10170

Olin kai sinisilmäinen kun kuvittelin voivani välttyä oksentelulta..
Nyt huonoolo on jo sitä luokkaa että oksennus lentää ja istuminen on todella inhottavaa. Ainoa mukava asento on makuullaan..

Huomenna on kauan odotettu ultra, toivottavasti pääsen sinne hyvässä kunnossa, nyt on happi niin heikossa, etten osaa mitään kellekkään ees kommentoida, muuta kun että hyvää vointia kaikille.

Minttu 8+3

Lisään vielä noista pellavansiemenistä, että itse olen kyllä syönyt satunnaisesti leipää jossa on kyseisiä siemeniä, mutta vain vähäisiä määriä. Eli tervettä järkeä voi käyttää.

Suosittelen että katselette noita Espoon sivuja, ovat tosi selkeät ja kattavat.

Yhteistyössä