WAB+ 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minttu 7+3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pepille vielä onnittelut tällekin puolelle =)

Juuh, ennätys taisi tulla tosiaan, samoihin aikoihin vielä la, niin eiköhän se tästä lähde!!

Hena: yritän olla stressaamatta ja ajattelematta pahinta, mutta eihän se mieli kuitenkaan siihen pysty ;( km on kuitenkin aika raskas kokemus, vaikka mulla olikin fyysisesti "helppo", kun sikiö tuli itsestään ulos. Mutta henkisesti se on aina raskasta...

No joo, nyt jätetään nämä pois, tämähän on iloinen palsta!!! =)

Samoin Hena on että hirvittää noiden lastentarvikkeiden hinnat, tosissaan! Mutta vaunut haluan ehdottomasti uutena -vaikka miehelle olen sanonut, että kyllä HYVÄT käytetytkin käy -niin tosiasiassa haluan uudet =9 *hölmö minä* Ja ehkä sellaiset yhdistelmät, kun tuo "vaunuaika" on kuitenkin suhteessa "ratasaikaan" lyhyempi =) mutta voi voi, mä voisin tästäkin keskustella vaikka kuinka ja paljon ;-O

Mites Aquan raskaus? Mullahan oli sun kans sama la, siksi kiinnosta hirmuisesti!

Hei, laittakaa niitä rv:tä näkymään, että tiedetään missä mennään!!! =)

Syysmarja 4+6 =) ;0)

Kyllä meitä nyt rysähti tänne kertaheitolla täydennyksiksi! Hieno homma.

Pahoinvointi on onneksi laantunut ympärivuorokautiseksi ällötykseksi ja välillä odotan että alkaa taas se riivatun yrjöily, mutta toivottavasti säästyn siltä. Ekaa odottaessa oli suurinpiirtein samat tuntemukset, eli kuvotti koko ajan, mutta oksensin vaan pari kertaa. Kumpa nytkin olis sama meininki.
Jotenkin tuntuu kans että kohtu on niin turvoksissa että ei oikein pysty istumaan "kyyryssä", eli pitää aina muistaa selkä oikaista. Onko muilla ollu alkuraskaudessa vastaavia tuntemuksia? Lisäksi tänään töissä nostin yhtä painavaa laatikkoa ja tuntu tosi viheliäinen vihlaisu mahassa, vähä aikaa piti huokasta ja ehkä 5 minuuttia meni että kipu laantui kokonaan :/

No mutta, eipä muuta tällä kertaa, tsemppiä vaan vielä kaikille plussanneille!

Kk rv 6+3

Mullekin tuottaa vähän vaikuksia nuo rv:t...mutta käytän nyt tuota minkä ensimmäisestä sain eli tänään rv 5+0!!!! ja se laskettu aika tuon perusteella on se 22.5. =) Eli sen 4 päivää Peppiä edellä :)

Mutta luulenpa, että nämäkin rv:t ja laskettuaika sitten vähän vaihtuvat, kun sinne ultraan päästään ja neuvolaan ja ja ja ja ja .....ja mulla kun on vielä vähän pidempi kierto, kait, niin katsotaan josko menis la jopa kesäkuun puolelle =)

Eli tästä voitte päätellä, että tänään tehty uusintatesti näytti vahvaa plussaa!!! =) =) =) =)

Ette tiedä, miten ihanalta tuntuu, mutta samalla myös niiiiin hemmetin pelottavalta...koko ajan käyn vessassa tarkistamassa, tuleeko verta! Ja kun tuota valkovuotoa on TOOOOOODELLLA runsaasti, niin epäilee koko ajan, että nyt lorahti veret pöksyyn ;(

Hei, koska sinne alkuraskauden ultraan kannattaa mennä? Onko rv 7-8 hyvä ajankohta? Muistaakseni Hena oli silloin ollut?!?!

Mulla sama juttu, varsinkin ennen kuin haettiin testi apteekista niin piti kurkistella housuihin viiden minuutin välein... Vähäistä vuotoa voi kaiketi tulla raskausaikanakin ilman, että mitään on vialla. Kunpa nyt kaikki vaan menisi hyvin. Ensin ajattelin, että kenellekään ei kerrota ennen kuin masu alkaa näkyä, mutta toisaalta olisi kiva ottaa kaikki ilo irti ja jakaa salaisuus, kun tosiaan muutama kaverikin on raskaana. Jos nyt jaksaisin odottaa ainakin siihen ekaan neuvolakäyntiin asti, ennen asian julkistamista.

Mitenkähän, kun minulla on sellainen kiusallinen vaiva kuin peräpukamat *punastelee nolona*, ja se on tässä viimeisen viikon aikana pahentunut. Lääkepaketistani sitten katsoin, että sitä ei suositella käytettäväksi ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana. Pitäisiköhän soittaa uudestaan neuvolaan vai varata aika omalääkärille vai mikä olisi tässä tilanteessa oikea osoite hakea apua?

Milloinkas sulla Syysmarja on ensimmäinen neuvolakäynti?

Hienoa hienoa mahtavaa!!!
Ihanaa kun tähän ketjuun on saatu vipinää! Onnea vielä Pepillekkin!
Eilen olin työmatkalla ja täällä on tullut niin paljon pulinaa, että en ehkä muista kaikkea kommentoida. Mutta mutta..

Ar-ultrasta, minä olin viikolla 8+4. Siellä näkyi 2 senttiä rakkautta ja vilkas tapaus oli kuin mikä. Kummasti se rauhoitti mieltä, vaikka keskenmeno pelottaakin koko ajan, kun näitä tapauksia sattuu suhteellisen usein. Tieto lisää tuskaa, niinkuin Hena sanoi. Nyt mennään jo viikolla 12+3, mutta silti iloitsen varovasti.

Eilen kävin työmatkan ohessa IKEAssa ja ostin pinnasuojuksen pinnasänkyyn ja mies sitten askarteli siihen patjat ja minä hain vanhan vauvatyynyni... Pitää vielä pestä kunnolla kaikki patjat ja muut, ennen kun niitä käyttää, mutta onhan tässä aikaa. Sitä oon miettiny että onko vauvan patjalla merkitystä minkä mallinen se on? Meillä askarreltiin vieraspatjoista (7 cm paksut) parin kerroksen patjat vauvalle. Riittääköhän se? Eli yhteensä n 14 cm patja siinä nyt on..

Vaunut tosiaan on alennuksessa ja oon tykästynyt Brion vaunuihin Kombiin. Toiset sanoo että ne oon liian raskaat, mutta jotenkin ne tuntuu musta kivoilta silti. Höh, nyt mulle tuli hätä että en ehikkään saada niitä alennusvaunuja, jos ne ostetaan alta.. Hmn...

Auroralle voimia muuttoon, mahtaa kuitenkin olla rankkaa, vaikka siinä ei ite paljon voikkaan asioiita kantaa, mutta se organisointi ja kokkina oleminenkin vie voimia.

Mulla on ainoa ultra minkä kunta tarjoaa parin viikon päästä. Ihana nähdä pikkunen taas. Sitä on jo vähän ikävä. Pahoinvointi on loppunut, joten jaksan iloita ja olla onnellinen tulevasta. Harmittaa kun ultra on siis viikolla 14+3 niin siitä on pitkä aika syntymään. Täytyy siis ehkä mennä 4Dhen.

Haluatteko tietää vauvan sukupuolen? Olen kahden vaiheilla. Toisaalta ois kiva, toisaalta ei..

Ei muuta tällä kertaa. Hyvää odotusta kaikille! =).

Minttu ja Piku-Ihku 12+3

Peppi: en todellakaan ole vielä soittanut tuonne neuvolaan, viime kertainen soitto/ajanvaraus ja sen jälkeen sen peruminen on niiiin ikävänä mielessä, että ehkä vasta viikon, parin päästä soitan. Jos uskallan :/ Eli sä olet vissiin soittanut jo, milloin menet neuvolaan?

Peräpukamista en osaa sanoa mitään, sori. Ehkä olis tosiaan parempi soittaa lekurille ja kysäistä, koska kerta varoitusteksti oli.

Minttu: sukupuolen tietämisestä olen samoin kahden vaiheilla. Toisaalta olis kiva tietää, mut toisaalta olis kiva jättää se yllätys sitten synnytykseen.
Vai olet sä jo rv 12+3, huh huh miten aika viuhtoo!!!
Eli rv 7-8 olis ihan ok aika tolle ar-ultralle. Sinne siis tosiaan ollaan menossa, km niin vahvana vielä mielessä.

Kyllä tää on kuitenkin aikast ihanaa, vaikka pelko persiissä onkin koko ajan! =)

Mites meidän mahakkaammat odottajat jakselee?

Heippa taas,
Juu Syysmarja, kävin ekassa ultrassa muistaakseni oli rv tasan 8. Voi varmaan vähän aikaisemminkin käydä. Siellä näkyi jo pikkuinen ja sydämen syke saatiin myös näkyviin. Helpotti oloa aivan hurjasti. Lääkäri teki samalla myös sisätutkimuksen ja kaikki oli kohdallaan. Suosittelen!

Mulla oli kanssa alussa todella runsasta tuo valkkarivuoto. Piti käyttää suojaa pikkareissa. Mutta se tasottuu, nyt rv 12 on ollut jo ihan normaalia. Eikä tosiaan kannata säikähtää vaikka tulisi rusehtavaa tai veristäkin vuotoa, se ei aina ole merkki pahimmasta. Tuolla maalismammoissa oli muutamalla odottajalla rusehtavaa vuotoa rv 8 tienoilla, eli juuri silloin kun olisi olleet menkat.
Peppi, itselläni ei kokemusta peräpukamista, mutta kannattaa ehdottomasti soittaa neuvolaan! Siellä osataan antaa parhaat neuvot.

Itselläni on ollut nyt parin päivän ajan päänsärkyä. Ajattelin sen johtuvan vaan niskan jumituksesta, mutta sitten hoitajaystäväni kehoitti mittaamaan verenpaineen. No juuri mitattiin ja alapaineet on aika huomattavasti koholla. :-(
Ystäväni kertoi, että jos alapaineet on pitkään koholla, niin se voi vaikeuttaa sikiön hapen ja ravinnon saantia. Loppuraskaudessahan koholla olevat paineet on merkki mahdollisesta raskausmyrkytyksestä. Eli, täytyy pirauttaa neuvolaan ja kysyä mitä tehdä. Mulla olisi torstaina aika neuvolahoitajalle, mutta jos täytyisi käydä ihan lääkärissä. On kuulemma olemassa lääkehoitokin tähän, mutta en tietty mielellään pillereitäkään popsisi. Toinen ratkaisu on ehdoton vuodelepo.. Täytyy toivoa, että olisi ohimenevää. Näin helposti se minunkin maailma järkkyy. Heti tuli hirmunen huoli. :'-(

Itse olen myös ihan kahden vaiheilla, haluanko selvittää vaavin sukupuolen. Jos se ultratessa näkyy niin ok, mutta en tiedä lähdenkö sitä erikseen selvittämään. Mulla on seuraava ultra ensi viikolla ja sitten rakenneultra marraskuun alussa.

Ajatelkaa, että ensiviikolla on jo lokakuu!! Miten nopeasti tämä syyskuu menikään, kun elokuu tuntui matelevan niiiiin hitaasti. Johtui varmaan silloisesta pahoinvoinnista. Minullakin on olo huomattavasti helpottanut, enää vaan ajoittaista huonoaoloa. Hampaiden pesu on kamalaa! Silloin meinaa tulla yökkä joka kerta.

No juu, kerron sitten mitä neuvolasta sanovat.

Hena rv 12+6

Sain neuvola-ajan kolmen viikon päähän, mutta mielelläni olisin mennyt aikaisemmin jo, kun kaikenlaisia kysymyksiä olisi jo mielessä. Ilmeisesti näin alkuraskaudessa ei ole mitään tärkeää tiedettävää, kun eivät aiemmin halua tavata... Tai sitten keskenmenot ovat niin yleisiä, että eivät viitsi aikaisemmin antaa aikaa =( Jaa-a. Minä varasin ajan heti, koska olen niin untuvikko näissä asioissa, että haluaisin mahdollisimman nopeasti tietoa oikeasta ruokavaliosta ym.

Sukupuolen haluaisin kyllä varmaankin tietää etukäteen. Tai katsotaan sitä sitten uudestaan, kun on ajankohtaisempaa...

Tiedän kyllä että hienoista rusehtavaa vuotoa saattaa tulla, mutta ymmärtänette varmasti että olen sen km-kokemuksen jälkeen ENTISTÄ huolestuneempi ja stressaan asiasta. Että mulle se pienoinenkin verenvuoto saattaa kaataa maailman... toivottavasti ei sellaista tule seuraavaan 9 kk:n!!!! =)

Kyllähän mäkin haluaisin sinne neuvolaan heti kohta soittaa, mutta tosiaan, se oli niiiiin järkyttävää soittaa takaisin ja perua se aika ja yrittää olla itkemättä puhelimessa...no joo, tajuatte varmaan mitä tarkoitan?!?!

Eli suunnitelma on seuraava: ensi viikolla soitan sen ar-ultra-ajan (rv 7-8) ja sitten ehkä (!!!) ensi viikolla soitan sen neuvola-ajankin.
Nämä molemmat kuitenkin aion "toimittaa" vasta rv 6+ jälkeen, koska silloin viimeksi mulla se verenvuoto alkoi...

Juuh, aika menee siivillä! Mullakin on töissä nyt niin hemmetin kiire, etten ollenkaan ehdi täällä netissä surffata =) Lokakuu tekee tuloaa, mä jotenkin tykkään tästä ajasta kun pimenee, saa polttaa kynttilöitä! =)

Hei, mulle on tullut (ehkä?!?!) eka raskausoire: etova olo! Mua etoo koko ajan...mikä tietty ei ole hyvä asia, mutta mulle jotain konkreettista. Muuta ei sitten olekaan ,tisutkaan ei ole niin arat -okei, on ne, kokeilin ;-)

Pepille onnittelut täältäkin! Olettepa olleet ahkeria viime aikoina, WABilaiset! ;D

Minttu, aika hyvä tuo kokkina oleminen rankkaa-kommentti... Viimeksi kun muutettiin niin hommakseni jäi pizzataksin soittaminen, heh! ;D Noh, silloin hoidin myös esikoista (silloin 7 kk), ja olin siinä äitiysloman ja opiskelun ohessa pakannut lähes kaiken irtaimiston miehen ollessa töissä.

Ja sama pakkaaminen on taas mun kontolla. Onhan sekin rankkaa näillä viikoilla (varsinkin kyyristely ja laatikoiden nostelu), mutta tekee toisaalta ihan hyvää jumppailla kun en jaksa lenkilläkään käydä turvonneilla nilkoillani. Tietysti hellitän jos tuntuu pahalta, vielä sujuu. Tänään piti vähän siivotakin kaaosta siistimmäksi, kun tytön kummitäti tulee käymään.

Hei vielä alkuraskauden ultrasta: ei kannata mennä ennen rv 8 vaikka KUINKA tekisi mieli - silloin saatte varmemmin vastinetta rahoille, koska syke näkyy varmemmin silloin. Varsinkin jos rv:t ovat hieman epäselviä. Koettakaa malttaa!

Ja joo, pientä vuotoa voi olla yleensä siinä rv 8 ja 12 paikkeilla, kun pitäisi olla menkat. Onpahan niitä tarinoita siitäkin että odottajalla on ollut kunnon menkat monta kuukautta eikä siksi tajunnut olevansa raskaana!

Vielä pieni ilouutinen, miehen veljen vaimo odottaa toista lasta, ihanaa! Heillä on lähes täsmälleen yhtä vanha tyttö kun meillä, ja ehdimme taas olla vähän aikaa raskaana samaan aikaan. Appivanhemmille syntyykin sitten 6 lastenlasta 3½ vuodessa, ihan hyvä saldo, vahdittavia riittää (ovat innokkaita hoitajia). Tähän asti kaikki 4 ovat tyttöjä, saa nähdä mitä merkkiä seuraavat olevat.

No niin, postiluukkuun kolahti vihdoinkin aika synnytystapa-arvioon (VASTA 3.10), sekä Vauva-lehden tilaajalahja eli kantoliina! Kiva saada postia! =)

26.10.06 Aurora vm80, toinen (tyttö 03/05)
10.12.06 Kira vm76, ensimmäinen
1.2.07 Aqua vm76, ensimmäinen
28.3.07 Hena, vm79, ensimmäinen
31.3.07 Minttu, vm85, ensimmäinen
18.4.07 Helmiina, vm77, ensimmäinen
2.5.07 Tyrni1, vm75, ensimmäinen
11.5.07 Kk, vm84, toinen (poika 09/04)
22.-26.5.07 Syysmarja, vm80, ensimmäinen
26.5.07 Pikkutiikeri, vm80, ensimmäinen
26.5.07 Peppi, vm80, ensimmäinen

Terveisiä ultrasta! Kävin aamulla kaupungin tarjoamassa alkuraskauden ultrassa. Siellä "pikku loinen" oli aamujumppaamassa. Pienet jalat viuhtoi aikamoista kyytiä ja sitten välillä rauhoituttiin... ;). Viikkoja pää-perä-mitan mukaan saatiin 9+6 eli laskettu aika siirtyy neljällä päivällä. Jo aikaisemmassa ultrassa oli sama muutaman päivän heitto, mutta nyt se virallistui. Sinänsä sopii mun kiertoihin, koska yleensä mullahan oli ovis aina joskus kp 17-19. Nyt ei sitten auta kuin odotella. Huomenna on neuvolalääkäri ja seuraava terveydenhoitajan tarkastus muistaakseni vasta joskus lokakuun loppupuolella, jolloin sydänääniä varmaan kuunnellaan. Ennen sitä en mitään elonmerkkejä saa, täällä kun ei tuota np-ultraa tarjota ja ajattelin, etten mene yksityiselle. En myöskään aio varmaan mennä veriseulaan. En pidä niitä niin luotettavina (veriseulan luotettavuus 60 %). Ja toisaalta, mitä teen jollain todennäköisyydellä, että tulevalla lapsella on kehitysvamma. Vielä on tietysti aikaa miettiä, mutta tällä hetkellä ainakin tuntuu tuolta...

Peppi, peräpukamat on mullakin ollut joskus vaivana ja tarkistin jo, että valmisteita nimeltään Faktu ja Hädensa saa ainakin käyttää. Mutta ilman muuta kannattaa kaikissa lääkeasioissa soitella neuvolaan tai lääkärille. Olen muuten proviisori, joten nuo lääkeasiat on suhteellisen tuttuja... ;) Täältä löytyy joitain vinkkejä

http://www.yliopistonapteekki.fi/displayArticle.do?articleId=2058

Sukupuolen haluaisin varmaan tietää. Koska täällä ei kaupunki tarjoa rakenneultraa, niin joudun joka tapauksessa menemään yksityiselle ja ajattelin mennä 3D/4D-ultraan.

Valkovuodosta: Juu todella ällöä! En ole tottunut käyttämään pikkuhousunsuojia, kun en ole aikaisemmin tarvinnut, mutta nyt todella tarvitsee! Ärsyttävää!!

Hena, mulla on myös tuo hampaiden pesu pahinta... ;)

Syysmarjalle levollisia ajatuksia ja tsemppiä! Sulla noi pelot on varmasti pahempia kuin meillä muilla... *halaus*

Helmiina rv 9+6

Ihan ymmärrettävää sinun huolestuneisuutesi on, Syysmarja. Saisitko ajatuksia vaikka muihin asioihin pariksi viikoksi, niin vähentäisi levottomuutta? (Joo, en minäkään saa...)

Helmiinalle kiitokset lääkeneuvoista. Taidan painella apteekkiin jo tänään. Varasin muuten ajan yksityiselle gynelle, jolla olen ennenkin käynyt. Menen sinne viikon päästä juttelemaan. Minä en millään malta odottaa kolmea viikkoa ennen kuin pääsen jonkun kanssa juttelemaan.

Alavatsakipuja on varsinkin aamuisin niin, että tekisi mieli ottaa särkylääke. Siis sellaista menkkakipuja muistuttavaa. Kuuluukohan asiaan?

Kiitti että ymmärrätte mun pelkoja että ylipäänsä jaksatte lukea mun ainaisesta pelonsekaisesta tunnelmasta *halaa kamuja kovaa rutistaen, vielä kun se on mahdollista ennen isoja vatsoja* =)

Kyllähän tässä tarvis ajatukset kääntää jonnekin muualle, mutta millä ihmeellä?!?!

Tietääkö teidän raskauksistanne joku jo? Siis tarkoitan tällä kyselyllä näitä meidän alkuraskaana olevia, auroran ei tarvi vastata =) *hih*
Mä kerroin eilen illalla yhdelle kaverille, kun molemmat koettiin km kesällä ja ollaan tosi paljon puhuttu aiheesta, niin sanoin hälle vaan että la testiin tuli haalea viiva...ja että pelottaa vietävästi! Että vähän vertaistukea asiaan.
Muille ei aiota kertoa kuin vasta joskus, joko sen ar-ultran jälkeen tai sitten vasta kun rv 12 on täynnä! *ei jaksaisi kyllä millään odottaa niiiiin kauan* Vaikka nopeasti se aika kyllä menee, siihen ei ole kuitenkaan kuin "vain" se 7 viikkoa =)

Helmiinalle halaus ihanista ultranäkymistä, oih ja voih! Tahtoo itsekin pian!

Jaahas, Peppi on aikoja varannut ihan urakalla, hyvä hyvä!

Mites teillä miehet on suhtautunut uutiseen, Peppi ja Pikkutiikeri? Meillä mies on tietty onnessaan, mutta musta huolissaan, kun olen niin peloissani koko ajan...lähetin sille aamulla viestin uudesta testistä ja onnittelin isää =) *hellua*

Peppi, noi alavatsakivut kuuluu asiaan. Mulla nipisteli pari viikkoa aika kovaa, kärsin ne sisukkaasti, mutta varmasti voi välillä Panadolinkin ottaa. Vihlonnat ja nipistelyt ovat jatkuneet siis niidenkin viikkojen jälkeen, mutta paljon lievempinä ja harvemmin. Kasvukipuja.
Itse kerroin heti rv 5 äidille ja siskolle, en malttanut odottamaan. Muille kerroin ekan ultran jälkeen eli rv 8 aikoihin, samalla kerroin myös töissä. Pahoinvointi oli tuolloin niin rankkaa, että ajattelin kaikkien arvaavan kuitenkin. Nyt rv 12 jälkeen olen sitten julistanut asiaa suunnilleen kaikille vastaan tulijoille!
Mies oli uutisesta aivan onnessaan, kysyi vaan ensiksi että ihanko tosi? Minä siihen että juu. Tein sitten vielä seuraavana aamuna testin jonka näytin hänelle. Oli aika herkkä hetki...
Ajatuksien kääntäminen muualle ei ole mahdollista. Ei ainakaan minulla! Surffasin päivät pitkät netissa etsien kaikkea mahdollista tietoa vauvoista, rattaista yms.

Mun tekis mieli kertoa yhdelle loppumetreillä raskaana olevalle kaverille, kun siltä voisi sitten saada ihan asiantuntevia neuvoja, kun ne ei kerran neuvolassa ja lääkärikeskuksessa YMMÄRRÄ, että mä haluan tietoa HETI!! =) Ajat siis vasta ens viikolle ja kolmen viikon päähän. Pöh!

Miehen kanssa käytiin yhdessä ostamassa se testi eilen aamulla ja yhtä varovaisesti suhtaudutaan tähän alkuun... Oltiin kuitenkin molemmat luultu, että raskautuminen kävis nopeammin ja tässä on ehtiny käymään mielessä jo muitakin vaihtoehtoja... Selväksi on siis käynyt, että lapsen saaminen ei ole yksinkertaista.

En taida kyllä vielä kertoa kenellekään, mielessä väikkyvät tuulimunat ym. kamaluudet =o

Juu, Niinkun Aurora sanoikin, kannattaa sinne rv 8+ odotella että sydämensyke näkyy... =).

Meillä tietää nyt jo koko suku kun rv 12 tuli täyteen. Ite ei kerrottu vaan sana levis luvan kanssa kun kulovalkea..

Kyllä me taidetaan se sukupuoli kysyä ultrassa jos mahdollista. Se on kyllä helpompaa niin.. =). Saan sitte ostella mekkoja tai haalareita vaaville kun hyviä tulee vastaan.

VAROITUS; alapäätekstiä tulossa!
Voi ärsytys! Mulla on ilmeisesti limakalvot heikoilla kun tuolla alhaalla kirvelee ihan hirmusti pissatessa YHTEEN TIETTYYN kohtaan, ei niinkun pissatulehduksessa, vaan niinkuin oisin saanut tehtyä sinne haavan... ARGH!! Tosi inhottava vaiva. No Molkosanilla yritin sitä eilen vähän rauhoitella. Taidan toistaa hoidon tänään uudelleen.

Noniin, neuvolasta sain komennon lähteä heti kotiin lepäämään. Sanoivat, että päänsärky ja kohonnut verenpaine voivat olla merkki ihan vaan tavallisesta flunssasta joka on tuloillaan. Torstaihin asti saan lepäillä kotona, ja katsotaan sitten neuvolakäynnillä uudestaan tilanne. Ei lähtenyt hoitaja arvailemaan, mistä muusta voisi johtua, sanoi vaan, että katsotaan sitten torstaina. Tietty jos olo huononee tai päänsärky muuttuu pahemmaksi niin täytyy lähteä lääkäriin. Nyt on semmoista pientä jomotusta ja ihan kuin pahoinvointi olisi taas palannut.. eli liekkö alkavaa flunssaa.
Iuh, aika ikävä tuo Mintun vaiva.. Mullahan oli siinä alussa (oisko ollut rv 8) heti virtsatietulehdus, nuo alapään jutut ovat aina yhtä kamalia! Eikös foolihappo vahvistanut limakalvoja? Oletko syönyt? Minä vetelen edelleen Multitabs Special 2+:aa.

Onnea kaikille plussanneille!!! :)

Siitä ne viikojen laskemiset nyt sit lähtee ihan urakalla. =)
aah, vielä ois kestettävä 8 työpäivää, ja sit se ois ohi. Tänään oli jo niin tuskasen kipeenä toi maha, et meinasin soittaa töihin et en taida tulla, mut sit sissinä menin kumminki. Huomenna ois neuvolakäynti ja saas nähdä et mitä saan kuulla tällä kertaa. Meillä on pikkunen keikkunu pää alaspäin jo useamman viikon, ja eilen ja tänään olin tuntevinani pientä painetta lantiossa, kunhan ei vaan ois ihan vielä kiinnittymässä.. meinaa olla pieni ennenaikaisen synnytyksen pelko meneillään, mut josko se tästä helpottaa ku pääsee pois sieltä työstressin keskeltä.

Mäki kävin vanhempieni kanssa hieman lauantaiajelulla Haaparannassa(asun Oulussa) vaunuostoksilla, olivat siellä halvemmat ku täällä, niin sainpas sit -06 vuoden mallin Emmaljunga Classic Duot. Harmaat väriltään, niin sopivat molemmille, ku mekään ei tiedetä et kumpi on tulossa.

Järjestystä alettiin muutteleen sunnuntaina, ja ukkeli kasas pinnasängyn, kiva kattoo sitä nyt sängyn vieressä ja fiilistellä :)

Onnea ja jaksamista vielä kerran kaikille! :)
Mari 33+5

Mari, lisäätkö itses tohon listalle, että nähdään missä menet? =) aika lopussa kuitenkin, koska äippälomalle jäät piakkoin. Joko jännittää?

Hei, mulla tulee edelleen ÄLYTTÖMÄSTI valkovuotoa ja eilen illalla alkoi samanlaiset vatsakrampit kuin mitä mulla oli kesäkuussa ennen km:a :( arvatkaapa vaan pelottaako nyt sitten ihan sikana?!?!?!
Kait tässä tarvis yrittää olla vaan lunkisti ja miettiä muita asioita, mutta aika vaikeaa se on.

Hei, laittakaas vähän tietoa, mitä kriteereitä teillä on ollut vaunuja/kiesejä ostettaessa? Tää on nyt sitten niille ketä on jo vähän pidemmällä =) tai jos on jo lapsia... eli mä en itse tähän voi vastata :)

Henalle tsemppiä päänsäryn ja muun olon selätykseen. Toivottavasti paranet pian ja "pääset" takaisin töihin ja toivottavasti ei ole mitään hälyttävää, on vain flunssa tulossa. Halaukset sinne!

Hena, kiitos myötätunnosta. Mulla on foolihapot ollu kaapissa, kun en tajunnut jatkaa niitten syömistä plussan jälkeen. Tänään kuitenkin otin taas kapselin, kun tuolla maalismammoissa sanoivat että se on ihan jopa suositeltavaa.. Eli josko tämä vaiva nyt tästä menis.. Molkosanikin auttoi.

Tsemppiä Hena sen päänsäryn/huonon olon kanssa. Se on niin inhottava tunne. Mulla on ihan vähän sama tilanne.. Päätä jomottaa ja nenä vuotaa ja vähän pyörryttää. No mutta vielä on niin pientä tämä olo että istun toimistolla. Koita kuitenkin jaksaa, ja muista levätä! =).

Marille onnea vaunuista ja pinnasängystä! Me taidetaan miehen kans olla ajoissa liikkeellä, kun meillä on jo nyt perintöpinnasänky entisöity ja se on vauvanhuoneessa koottuna. Vaunut mennään varmaan tänään ostamaan, kun on hyvä tarjous ja oikea väri löydetty.

Syysmarja, mullakin oli raskauden alussa oikein valkovuotolammikoita pikkareissa, mutta pikkuhiljaa sekin rauhoittui ja nyt tulee normaalissa rajoissa.. Mahakrampeista, paha sanoa mitä ne sinulla ovat, mutta alussa oli mullakin kaiken maailman vatsakramppeja ja olin ihan peloissani, että miten tässä käy. En ole ainoa jolla näin on ollut. Nyt nekin on rauhoittunut ja ultrassa on liikkuva pikkunen ollut ja sydänäänetkin on jo kuultu. =).
Tämä raskaus on välillä, tai oikeastaan, koko ajan pientä huolta että mikä kipu kuuluu asiaan ja mikä ei. Riippuu tietysti äidin luonteesta.

Vaunujen kriteereistä;
Meillä on päädytty Bion Kombiin. Olen hieman turhamainen ihminen joten alusta asti oli itsestään selvyys, että haluan uudet vaunut ja laadukkaat sellaiset. Brio ja Emmaljunga oli jo mielessä, toisaalta Italianmatkalla poikettiin Saksassa katsomassa Teutonian suuria valikoimia.
Pidän kuitenkin -turhamainen kun olen- tärkeänä että vaunujen muoto on kivan näköinen, joten Brion Kombi vastasi minun mieltymyksiäni ulkomuodosta. Myöskin värivaihtoehdot siis vuoden 06 -ei nämä uutuudet, oli hyvät joten aloin metsästää tarjousvaunuja. Päädyttiin BeigeMustaan vaihtoehtoon. Sopii sitten tytölle ja pojalle.

Sitten niitä järkeviä perusteita:
kova koppa, tämä on makuasia, mutta meille kun vauva syntyy keväällä ja nukkuu siinä varmaan paljon kesällä niin on tärkeää, että kova koppa on viileämpi kuin pehmeä. Se toimii myös matkasänkynä jonkin aikaa.
Heittoaisa, ihanaa kun siinä ei tarvi vetää vaunuja perässä jos kevätaurinko paistaa kirkkaasti pikkusen silmiin.
Teleskooppivarsi, erittäin helppo säätää isälle tai äidille.
Alumiinirunko (olihan se nyt niin?), on kevyt, vaikkakin saksalaiset vaunut ovat kevyempiä kun Brio tai Emmaljunga.
Istuinosa on kiinni rungossa, eikä sitä tarvi erikseen laittaa paikalleen, minä kun en löydä talostani yhtään ylimääräistä säilytystilaa.
Ilmakumirenkaat, mukavampi työntää kuin täyskumiset/kovat renkaat. Toki niistä on enemmän vaivaa, kun tarvii välillä aina pumppailla lisää ilmaa.
Säilytystilaa alhaalla, koska koppa on vähän korkeammalla. Mahtuu hyvin kauppakassit vaunuihin... =).
Vankkuus. Vaunut tuntuvat jotenkin vankoilta, vaikka ne ehijaakin helpommin kuin jossakin muissa malleissa.
Lopuksi, koska en luota omaan kokemukseeni(kun sitä ei ole) päädyin Brion Kombiin, koska se on monien testien testivoittaja.

Huomasin kuitenkin vaunuja katsellessani, että ei ole vain hyviä ja huonoja vaunuja, vaan erilaisia vaunuja erilaisiin tarpeisiin ja makuihin, toinen pitää toisesta, toinen toisesta. Toinen asuu kerrostalossa, toinen omakotitalossa. Toinen kulkee maalla, toinen kaupungissa...

Tsemppiä hankintoihin,

Minttu ja Pikku-Ihku 12+4

Vaunukriteereitä on niin mielettömästi, mutta tässä "muutama" huomionarvoinen seikka:

- ketterät kaupungissa vai tukeva maantielaiva? Miettikää missä liikutte vaunujen kanssa eniten.
- vaunujen korkeus ja pituus? Korkeat kivemmat pitkille vanhemmille, lyhyemmät vaunut mahtuvat paremmin bussiin yms.
- vaunujen paino ja koko kasattuna, varsinkin jos on pieni auto tai äiti ;)
- yhdistelmät jossa pehmeä koppa ratasosan sisällä vai erikseen kova koppa- ja ratasosa? Kova koppa on yleensä tilavampi ja siten viileämpi, pehmeä lämpöisempi. Pehmeä helpompi irroittaa jos siinä kuljettaa vauvaa.
- työntöaisan säätömahdollisuudet: tarviiko heittoaisaa jossa kulkusuuntaa saa vaihdettua vauhdista? (meillä elintärkeä hissiin mahtumisen takia) Entä onko työntäjillä suuri pituusero? Pitkien työntäjien kannattaa kokeilla, potkivatko vaunuja ripeästi kävellessä
- jousituksen napakkuus: jousitus pehmenee ajan mittaan, älkää ostako liian löllöjä vaunuja
- liikkuvien osien ja vipstaakien tukevuus ja laaduntuntu. Käsijarrut, kääntyvät etupyörät yms toiminnot ovat hauskoja, mutta lisää myös riskiä että jokin menee rikki eikä niitä välttämättä saa itse korjattua
- varaosien ja huollon saatavuus
- tavarakorin materiaali, koko, käytön helppous.
- kaupanpäälliset, esim sade- ja hyttyssuoja, hoitolaukku... Kannattaa puhua itselleen, tulevat yllättävän kalliiksi erikseen ostettuina
- kannattaa harkita tosissaan, satsatako 800€ vaunuista joissa samat ominaisuudet kuin 500€ vaunuissa. Toisaalta laatumerkeissä hyvä jälleenmyyntihinta. Tutustukaa valikoimaan rauhassa ja seuratkaa tarjouksia. Nyt syksyllä vaunukaupoissa on alet.

Puuh, auttoiko vai hämmensikö entisestään? ;)

Yhteistyössä