WAB+ 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minttu 7+3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aurora: No niinpäs olikin. Olen kyllä tutustunut tuohon listaan, mutta unohdin ihan pellavan. Neuvolan täti ei varmaan ole päivittänyt tietojaan (vanha "mummeli"). Ja äitini en nyt oletakaan tietävän. No, en ehtinyt onneksi kun kaksi annosta ottamaan. Harmi vaan, kun tuntui toimivan hyvin. Täytyy etsi joku muu vaihtoehto. Vatsa on vuorotellen aivan jumissa ja sitten taas löysällä. Rasittavaa.

Sorpat Mintulle! Itse olen jo varmaan pahimmasta vaiheesta yli päässyt. Hampaiden pesu tekee välillä tiukkaa, etenkin aamuisin.

Kerroin juuri töissä raskaudestani - tosi hienosti suhtautuivat. Pelkäsin heidän reaktioita, mutta ihan turhaan. Sanoivat vaan, että tämähän kuuluu elämään! Kyllä helpotti! Sukulaisille laitoin eilen postikortit ja nyt satelee onnittelu viestejä. Ihanaa kun kaikki tietää!!!!

Hei Hena! Yksi mitä voisit kokeilla, on maitohappobakteerit. Tasaavat vatsan toimintaa ja jossain (muistaakseni Turun yo:ssa) on tehty tutkimus, että raskauden loppuvaiheessa käytettynä saattavat jopa ehkäistä lapsen maitoallergiataipumustakin. En muista, mistä ko. tiedon löysin, mutta googlettamalla varmaan löydät lisätietoa.

Vielä tuosta pellavasta. Lueskelin eilen illalla neuvolasta saamia esitteitä. Yhdessä oli listaa ruoka-aineista joita tulisi välttää. Listalla oli pellava, mutta perässä luki, että turvallinen päiväannos olisi 3 ruokalusikallista. Esite on painettu vajaa vuosi sitten.
Soitan tänään tuotteen valmistajalle, ja pyydän heidän kommenttia. Taidan myös kysäistä täällä töissä muutamalta lääkäriltä (olen töissä tutkimuslaitoksessa) heidän kantaansa.
Aqua; olen kuullut tuon saman maitohappobakteereista, mutta käsittääkseni niitä ei suositella nautittavaksi pitkiä aikoja kerrallaan (ainakaan koko raskauden aikaa). Suunnitelmissa on kyllä napsia niitä raskauden loppuvaiheessa. Mutta voisihan niitä nytkin jo väliaikaisena apuna käyttää. Tuo pellavan vaikutus oli vaan niin "taivaallinen".
Enpä osannut odottaa, että raskauden myötä koko elämä tosiaan pyörii vatsan ympärillä!!
;-)

Liikutuin eilen muuten kyyneliin asti, kun lueskelin niitä neuvolan esitteitä. Tajusin taas, että meille tosiaan tulee vauva!

Hena rv 9

Huomenta siskot!

Tänään on vähän parempi päivä. Ei yhtään ainakaan vielä okseta. Hyvä niin. Haluan keskittyäiltapäivän ultraan. Vähän jänskättää, että mitä siellä näkee/tapahtuu/sanotaan, mutta sen näkee sitten.

Noista kielletyistä aineista. Pelottaa ettei aina tajua olla syömättä kaikkea mitä ei saisi. Vaikka aika lailla syön perusruokaa, mutta silti. Työn puolesta käyn usein ulkona syömässä, joten pelottaa että väkisinkin vahingossa syö jotain väärää..

Mutta jatkan töitä..

Ultrassa kaikki hyvin! Vauvan sydän sykki vimmatusti ja muutenkin oli mitat kunnossa. Masussa on 2 cm rakkautta! Oli aika vilkas tapaus.
Lääkäri sanoi että kaikki on ihan hyvin näillä näkymin, mutta km riski on kuitenkin aina sinne rv 12 saakka suuri. Vähän jäi tuo kommentti kaivelemaan, vaikka sanoo niin ilmeisesti kaikille..

Ihanaa Minttu!! Sen jälkeen, kun syke on havaittu, niin mahdollisuudet selviytyä loppuun asti on yli 90 % luokkaa. Onhan se tosiasia, että rv 12 asti riskit on vielä olemassa, mutta niinpä riskejä on sen jälkeenkin. Oma äitini on saanut ennen minua keskenmenon (tai ennenaikainen synnytys) joskus rv 25. Myös vauvan syntymän jälkeen on riskejä. Elinikäinen projektihan tämä on... :) Jos kaikkea alkaisi murehtimaan, niin hulluksihan sitä tulisi. Koeta nauttia nyt tästä hetkestä!

Kerroin eilen työkaverille tulevasta jälkikasvusta. Ollaan lähdössä yhdessä työmatkalle viikon päästä, joten halusin oman turvallisuudenkin takia kertoa. Ajattelin ensi, että olisin kertonut vasta maanantaisen ultran jälkeen, mutta eilen tuli sopiva tilaisuus... Jos ultrasta tulee huonoja uutisia tai pahoinvointi lisääntyy, niin reissuun en kuitenkaan lähde. Ja tälle työkaverille kertoisin varmasti syyn. Ollaan sen verran hyviä ystäviä myös yksityiselämässä.

Työnteosta ei tule yhtään mitään. Sen verran väsynyt ja huono olo on. Edelleenkään ei ole onneksi tarvinnut pönttöä halailla. *koputtaa puuta*

Kiitos Helmiina kannustuksesta. Niin se varmasti on että kaikki on nyt ihan hyvällä mallilla. On tämä kyllä ihanaa! Kyllä tänäkin aamuna meinas itku päästä kun ajattelin meiän pikkusta! Oon jo muutamalle kaverille asiasta kertonut ja ovat oolleet iloisia! Asia on niin ihana jakaa läheisten ystävien kesken...

Tsemppiä Helmiina ultraan. Se on varmasti ihana kokemus! Mikä rv sulla nyt onkaan?

Moi! Nostelempas tätä ketjua taas hieman ylemmäksi.

Pahoinvointi jatkuu tasaisena. Eilen oksensin 2 kertaa. Tänään mies toi banaanin mulle sänkyyn. Söin sen ennen kuin nousin ja oli huomattavasti parempi olo kuin yleensä.

Näin viimeyönä unta että vauva oli syntynyt. Se oli aivan ihana tummahiuksinen nyytti. Sukupuolta siinä ei paljastettu. Onko teillä kellään vielä tyttö- tai poikaolo? Tuleekohan mulle sellaista koskaan? Haluaisin tietää asian mahdollisimman pian, niin saisi ostella sopivia vaatteita, vaikka aina arvelut ei osu nappiin..

Taas aamulla töihin mennessä alkoi itkettää ---onnesta! On niin ihanaa että odotetaan pikkuista. Ihan oli vauvaa jo ikävä, vaikka se kai ei vielä ole mahdollista. Mies lohdutteli että siellä se kulkee sun matkassa..

Ens viikolla on eka neuvolalääkäri. Jänskättää vähän..
Mitäs siellä tehtiinkään muuta kun tarkistettiin lääkitys ja tehtiin gynegologinen tutkimus?

Hyvää viikonloppua kaikille!

Minttu ja Pikkunen 8+6

26.10.06 Aurora vm80, toinen (tyttö 03/05)
10.12.06 Kira vm76, ensimmäinen
1.2.07 Aqua vm76, ensimmäinen
28.3.07 Hena, vm79, ensimmäinen
31.3.07 Minttu, 21, ensimmäinen
14.4.07 Helmiina, vm77, ensimmäinen
2.5.07 Tyrni1, vm75, ensimmäinen.

Hei vaan,

paukautin nyt sitten itseni tälle puolelle ja tuo mun arvioituaika on laskettu raskauskiekolla l. neuvolaan pääsen vasta ensi kuussa. Toivottavasti tämä nyt sitten kestää ja vappuntienoilla olisi nyytti sylissä. JÄnnittää ja hirvittää. Hauskaa viikonloppua!

Tervetuloa tänne puolelle Tyrni!

Täällä on vähän hiljaisempaa kun tuola haaveilupuolella, mutta yritetään pitää ketju kasassa silti.

Itsellä edelleen pahoinvointia... tänään tuntui masukin taas vähän kipeemmältä kun ennen. Aika paljon nämä oireet vaihtelee.

Torstaina eka neuvolalääkäri. Katotaan mitä siellä nyt sanotaan..
Ihanaa kun syksy tulee!

Minttu 9+2

Mukava nähdä sinut Tyrni tällä puolella! Kirjoittelen aktiivisemmin toisella palstalla, mutta käyn täällä myös kertomassa kuulumisia ja lueskelemassa, mitä teille kuuluu.

No nyt sitä sitten ollaan virallisesti sairaslomalla ja vielä parin viikon ajan. Se siitä työmatkasta... Parempi kuitenkin kärsiä tästä oksetuksesta ja heikotuksesta kotona kuin "mailla vierahilla"... :) Kiltti lääkäritäti kirjoitti eilen ultrassa sairaslomaa, ehdotti sitä jopa itse. Sanoi, että jos asia yhtään helpottaa, niin pahoinvointi kertoo hyvästä istukan toiminnasta ja ennuste raskauden jatkumiseen on hyvä. Niin ja ne tärkeimmät: mahassa köllotteli 9 mm "loinen", jolla oli selvä syke. Vastasi viikkoja 7+0, joten parilla päivällä heittää kuukautisista. Laskettua aikaa voidaan muuttaa seuraavan ultran jälkeen, jos vielä on eroa. Seuraava ultra onkin jo viikolla 10+, jonka kaupunki tarjoaa. Mittaa oli kuulemma vaikea ottaa, koska kohtuni on kaukana. Mitä ikinä se sitten tarkoittaakin... Ja pikku loinen oli lähellä kohdun kudosta. Mutta pääasia kuulemma on, että syke näkyy.

Helmiina 7+3 tai 7+1

Huomenta kaikki wabbilaiset! Tänään lin lääkärikäynnillä neuvolasta ja ohtu kai ihan oikeen kokonen. Niin ainakin käsitin. Ultran sain (kunnan tarjoama) viikolle 15. Sydänääniä kuultiin ihan pikkasen jo tällä kertaa, vaikka Pikkunen oli niin vilkas, että pakoili meitä:).

Lääkäri sanoi että keskenmenon riski pienenee vasta viikolla 13 tai 14 kun minä olen aina pitänyt vkoa 12 etappina.. höh. Ei sinne millään jaksa odotella. Toivon vaan että kaikki menee hyvin. Ei tässä muukaan auta.

Mitäs meidän muille odottajille kuuluu?

Minttu ja Pikku-Ihku 9+5

Tervehdys!
Ihanaa lukea teidän kuulumisia, kun niin moni on vasta alkutaipaleella. Raskaus muuttuu niin paljon siitä tilanteesta jossa vatsa ei näy mutta hormonit jyllää siihen missä minä olen nyt: hormonit eivät niin vaivaa, mutta raskaus alkaa tuntumaan kehossa sinä konkreettisena rasituksena minkä kasvava maha aiheuttaa. Eli kolotusta, jomotusta, turvotusta, väsymystä, supistuksia ynnä muuta mukavaa. ;) Puhumattakaan tuosta pötsistä tuossa etualalla.

Pötsini onkin jo aikamoinen, sf-mitta on yläkäyrällä (31 cm muistaakseni) ja vatsanympärys kunnioitettavat 117 cm. Eli missin mitoissa. Maha on jo muutaman viikon ollut se mikä näkyy ensin kulman takaa. =) Ja vielä lähes pari kuukautta (ainakin?) pitäisi odotella.

Valmistelut ovat pahasti kesken - tai siis oikeastaan olemattomat. Kohta olisi ihan oikeasti PAKKO ruveta tekemään jotain vauvan tulon eteen, kuten ostaa ne tuplarattaat ja esikoiselle isompi sänky että pinnasänky vapautuu seuraavan käyttöön. Esikoisen vauvanvaatteita olen jo hieman katsellut, mutta koska hän oli kevät- ja tämä on syysvauva niin jotain hankintoja pitäisi vielä tehdä - mm. lainata toppapuku kummitytöltä. Meillähän on muutto tulossa kuukauden päästä (onneksi taloyhtiön sisällä vaan) joten ei tässä oikein mitään muutakaan voi tehdä kun rummutella turvonneilla sormilla pöytään ja paisua...

Hyviä vointeja teille kaikille, varsinkin alun pahoinvoinnista kärsiville!

Kylläpä se aika kuluu siivillä! (Vaikka siihen rv 12 on vielä piiiiiitkä aika!)

Muistan kun Aurorakin oli vielä tuola WABin haaveilijoissa ja nyt enää n. 8 viikkoa h-hetkeen! Aivan ihanaa!

Itse toivon että masu vähän kasvaisi ja potkuja alkaisi tuntea. Jotenkin tulisi ehkä vielä enemmän konkreettinen olo. No, kai se pikkuhiljaa! masu ainakin mulla jo vähän pullottaa. (ainakin omasta mielestäni).

Olen vielä välttynyt pahemmilta vaivoilta, mitä nyt väsyttää taas enemmän ja jouduin olemaan tällä viikolla yhden päivän sen takia saikulla. Aivotoiminta ei tunnu olevan ihan parhaimmillaan töiden tekoa ajatellen. Supistellut on ajoittain. Tämän mahan kanniskelu tuntuu jo konkreettisemmin, aamulla näytti mitta 103 cm ja kohdun kasvu menee yläkäyrällä. Aurora, mullakin se on tuo maha joka ensimmäisenä kulman takaa ilmestyy, pelleilin juuri aamulla miehelle kävelemällä hitaasti oviaukon ohi :D Liikuntaa yritän saada harrastettua ihan minimissään kerran viikossa, mieluiten kolme. Toivottavasti ensi viikolla taas jaksan aloittaa jo maanantaina.

Meno mahassa on vilkkaanlaista, olisipa monesti hauska nähdä mitä ihmettä siellä tapahtuu kun tuntemukset mahan päälle on niin jänniä :) Ja siihen on tultu, että jos jonkun aikaa on hiljaisempaa niin jopa ehdin alkaa miettiä onko kaikki ok...

Seuraava neuvola on parin viikon päästä. Tänään on ohjelmassa vakuutustarjoukseen perehtymistä, kun lapsivakuutushakemus täytyy jättää ensi viikon aikana.

Rv 25+6

Helmiina, kävin tuolla haaaveilijoitten puolella lukemassa, että oot ollu saikulla. Pahoittelut! Ite oon kanssa ihan rätti-väsynyt ja oksentelu jatkuu. En ole kehdannut käydä hakemassa saikkua, varsinkaan kun neuvolan tädille viime viikolla sanoin, että oksentelu on vähentynyt. Nyt kuitenkin tuntuu, että paha olo ja väsy vie kaikki voimat ja en jaksa enää hoitaa töissä asiakkaitani. Uskaltaisinko hakea saikkua? Pitääköhän olla hirmu pätevät syyt saikkuun, vai voinko vain sanoa tämän?

Nyt on rv 10+2 ja rv 12 tulee täyteen ens viikolla. En malttaisi odottaa yhtään. Maha kasvaa ja peittely ei kohta enää onnistu.

Taitaa mulla taas olla pissatulehdus tulossa, kun kirvelee pissatessa. HÖH!

Ai niin... huomasihan kaikki että Kk on plussannut! Odotellaampa sen ilmoittautumista tänne :).

Juu, kävin jo minäkin lukaisemassa kk:n hyvistä uutisista.. jee, ja onnittelut jo valmiiksi!
Mullakin oli, minttu, tulehdus tuossa pari viikkoa sitten. Tosi tylsä, mutta kannattaa hakea antibiootit. Jos saat valmistetta Nitrofur-C, niin kannattaa todella syödä kunnon ateria lääkkeen ottamisen yhteydessä ja juoda PALJON!! Mulla ainakin pahenti närästystä ja etovaa oloa. Mutta ruokailu ja juominen juuri ennen lääkettä helpotti. No, ei ollut onneksi kuin viiden päivän kuuri. Ja hae ihmeessä saikkua, kyllä sitä saa jo noilla oireilla.
Onneksi omat pahoinvoinnit ovat jo helpottaneet, enää vain ajoittaista heikotusta ja etovaa tunnetta. Närästys edelleen lähes joka päiväinen riesa, mutta se nyt on pientä tuohon alkuun verrattuna. Vähitellen alkaa mieli piristyä, nyt kun lämpötila ulkona on laskenut siedettävälle tasolle. Olen jaksanut lenkilläkin käydä.
Tänään on huomattavasti vihlonut alavatsaan. Toivottavasti kaikki kunnossa...

t Hena rv 10+5

Minttu, mulle sairaslomaa kirjoitti lääkäri sieltä alkuraskauden ultrasta. Mun ei itse tarvinnut sitä edes pyytää, vaan lääkäri itse sitä ehdotti. Puhuin jotain työmatkasta, jonka varmaan joudun perumaan, niin lääkäri vain kysyi, tarvitsenko sairaslomaa. Tämä lepäily on selvästi ollut mulle hyväksi, koska olo on paljon parempi. Oksentanuthan mä en ole kertaakaan, koska en normaalistikaan ole oksentelevaa tyyppiä. Iltaisin on edelleen palan tunnetta kurkussa ja se mikä kunnolla muistuttaa raskaudesta on arat rinnat.

Hena, nuo vihlonnat ovat aika suurella todennäköisyydellä kohdun kasvukipuja. Minua "varoiteltiin" neuvolassa niistä...

Helmiina rv 8+2

Hei siskot! Oon ollu saikulla tän viikon ja siis vielä maanantain olen ja hyvä että pyysin saikkua! On ollu oksentelu sen verran rankkaa!

Tänään mennäään mun vanhempien luo viikonlopuksi ja pitäs alkaa tavaroita pakkaamaan.

Hena, mulla kans vihlonnat lisääntyny ja kohdun jotenkin "tuntee" erilailla. mahallaan en voi enää nukkua ja muutenkin masu on koko ajan se joka määrää asennot niin istumisessa kuin nukkumisessa...

Millonkohan se kk ilmottautuu tänne puolelle?

Minttu ja Pikku-Ihku 10+6

Aijaa, täällä on jo kaipailtu :)

No joo, niihän siinä "vihdoinkin" kävi että plussaa pamahti kahteenkin tikkuun. Nyt menossa rv 5+2, ja ekat kunnon pahoinvoinnit koin tasan 5+0 yöstä aamuun! Oksensin yön ja aamun aikana enemmän ku esikoista odottaessa yhteensä! Tosi kurja olo oli, seuraavan päivän olin poissa töistäkin. Onneksi nyt "vain" kuvottaa, inhoan oksentamista. No kukapa siitä tietysti nauttisi!!!

Eka neuvola-aika on varattu, silloin viikkoja reilut 7 ja toivon mukaan villi pamppailu kuuluu jo silloin masunahkan alta. Pelkään niin kovasti keskenmenoa, varmaan just siksi että täällä niitäkin tarinoita sillointällöin kuulee ja kun tää on niin kovin toivottu tapaus! Mies on jo keksinyt "persoonan" uudelle tulokkaalle, höpöttelee ja silittelee vaikka itse en vielä jaksa reimastua sen kummemmin ennenku näen sen otuksen ultrassa!!! Mutta ihana juttu silti että just 2 vuotta täyttäneestä esikoisesta tulee isoveli sitten toukokuussa.

Oireista siis jos listailee niin kuvotus, väsymys, vilutus. Tissitkään ei enää ole niin kipeet kun ennen plussausta :)

Tervetuloa remmiin kk! =).

Meillä on täällä kokemusta pahoinvoinnista, joten osan otot! Mutta onhan se niin että hyvän asian puolesta voi vähän voidakkin pahoin. Kunhan ei koko raskautta kestä, niin kuin joillain!

Meillä on nyt 12. raskausviikko pyörähtänyt käyntiin... Nyt vaan ootellaan ens lauantaihin ja sitten saa kyllä koko suku tietää asiasta. Nyt tietää vaan tulevat isovanhemmat ja meiän sisarukset ..

Ultra on lokakuun alussa ja sitä odotellaan kovasti. Vaikka käytiinhän me Pikkusta kattomassa jo rv 9.. Nyt toivotaan että se on kasvanut kovasti. Näkeeköhän rv 15 vielä sukupuolta, jos ne sen suostuvat kertoa? Muistaakseni sillon on rv 15..

Eipä kummempaa tällä kertaa.
Voikaa hyvin!

Minttu ja Pikku-Ihku 11+1

26.10.06 Aurora vm80, toinen (tyttö 03/05)
10.12.06 Kira vm76, ensimmäinen
1.2.07 Aqua vm76, ensimmäinen
28.3.07 Hena, vm79, ensimmäinen
31.3.07 Minttu, 21, ensimmäinen
14.4.07 Helmiina, vm77, ensimmäinen
2.5.07 Tyrni1, vm75, ensimmäinen

Kk, lisää itsesi tähän listaan.:)

Yhteistyössä