Vyötärölihavuus

Minulla ei ole varsinaista "paino-ongelmaa" vaan hervoton vyötärölihavuus mikä tuli raskausajan älyttömästä herkuttelusta (suklaakonvehteja meni kilotolkulla). Ylipainoa kuitenkin on n. 6 kg ja painoindeksikin 27, mutta vyötärölihavuus on luokkaa "huomattavasti kohonnut riski saada sepelvaltimotauti" eli 93-94cm vyötärö!!. Kolesterolini on jo niin korkea, että lääkitys on aloitettava. Tänään kun sain verikokeiden tulokset, en uskalla syödä oikein mitään ja masentaa. Kun ei saisi syödä rasvaa, sokeria, pastaa, perunaa, leipää, niin alkaa ruokavalio olla suppeanpuoleinen. Toisaalta ruokahalukin on mennyt ja siitä johtuen väsyttää ja masentaa. Olen lapsena ja nuorempana ollut aina tosi hoikka, yläasteellakin reidet olivat silloin kun käsivarteni nyt. Inhoan itseäni, kun olen vaarantanut terveyteni raskausaikana ja nyt pitkästä (yli 10 kk) imetyksestä ei tunnu olevan mitään hyötyä. Imetys on nyt kai pakko lopettaa kun alan pudottaa painoa ja sekin masentaa. Kaikki sanovat etten ole lihava, mutta en ehkä näytäkään nopeasti katsottuna lihavalta, mutta kun edelleen joudun käyttämään äitiysvaatteita XL kokoisen vyötärön takia, niin ei tässä itseään ihan normaaliksi tunne. Ärsyttää kun anoppi kantaa joka viikko tänne puoli kiloa suklaata ihan kiusatakseen ja äitikin lähetti suklaata, mitään niistä en aio syödä vaan annan ne eteenpäin. Ikinä en enää syö pientäkään palaa suklaata ja siirryn sokerittomaan diettiin.

Onko bataatti turvallinen ja vähähiilarinen, jolla voisi perunaa korvata?

Vinkkejä vyötärölihavuuden kukistamiseen!
 
En osaa enempää neuvoa ku sokeri pois ja vatsan seudun lihaksien kiinteyttämistä. Luulen että tuon sokerin jättämisellä saa jo aika paljon aikaan.

Mut sen ajattelin tulla sanomaan ettei sun imetystä tarvi lopettaa vaikka laihdutatkin. Paino saa tippua 500-1000grammaa viikossa kun imettää ja se on muutenkin terve painonpudotus vauhti. Ite oon tuon verran ja välillä vähän ylikin nyt laihduttanut kohta kolme kuukautta ja kyllä mulla vaan maitoa riittää oikein loistavasti.
 
Älä missään nimessä lopeta imettämistä sen takia että laihdutat. Tosiaan maltillisesta laihdutuksesta ei ole haittaa imetykselle. Syöhän lapsesi kuitenkin jo aika paljon muuta ruokaa.

Sitten itse vyötäröön eli tee etenkin syviä vatsalihaksia harjoittavia liikkeitä. Itselläni on flexi-bar ja se jos mikä auttaa syviin lihaksiin. Ja tosiaan sokerin ja rasvan vähentäminen on heti ensi askel. Ja ehdottomasti tukihenkilö jonka kanssa jakaa laihduttamisesta aiheutuvat tunteet ja ajatukset. Itse luotan aika paljon kaloreiden laskemiseen nettiohjelman kanssa, sillä muuten huijaan helposti itseäni ja syön liikaa, toisilla taas toimii ihan maalaisjärki ja kotikonstit.

Tsemppiä ja nyt pää pystyyn. Älä harmittele menneitä vaan iloisena kohti uutta elämää! :hug:
 
..vastauksista. Olen tehnytkin vatsalihaksia, kun olin jumpassakin mistä sain vinkkejä ja erilaisia vatsalihasliikkeitä. Mutta kun makaan selälläni läskit menee kasaan ja maha menee ihan kuopalle ja kun tunnustelen vatsaa, se on ihan löysää - siis ei lihaksia kuin nimeksi! Eli paljon on töitä, kuitenkin kun olen tehnyt noita vatsalihasjuttuja tämän syksyn ahkerammin niin nyt ovat jo paljon helpompia, mutta miksei ne lihakset yhtään tunnu eikä näy? :headwall:

Eilen vaikka oli masis, niin vaikka illalla (niinkuin tavallisesti) on makeanhimo tullut niin eilen illalla en sortunut makeaan. Yleensä kun mieli on vähänkin maassa niin suklaata ja muuta makeaa menee hurjasti alas. Eilen kyllä tein ennätyksen hedelmien syönnissä; söin yhteensä 5 hedelmää :attn: ! Siinä oli yksi päärynä, klementtiinejä ja 2 banaania. Banaanit ovat herkkujani, omenalle olen allerginen - ehkä siksi olenkin omenavartaloinen :ashamed:. Ehkä osaan (vähän) asialla jo vitsaillakin. Ehkä tuolla hedelmien mussutuksella koitin korvata sitä samaa mässäilyä mitä olen tehnyt suklaalla ja muulla makealla jo pitkään.

Löysin www.tohtori.fi-sivuilta pitkän selostuksen sokerikierteestä. Sokeri onkin aika paholainen :kieh: .
 
Sokerin vähentämistä minäkin suosittelen. Vaihda esim. kahvissa/teessä sokeri hunajaan, parempi vaihtoehto kuin ihan valkoinen sokeri, jos et pysty makeuttamatta juomaan. Itse en luottaisi kemiallisiin makeutusaineisiin, varsinkaan kun imetät, vaikka ne muka turvallisia ovatkin. Miten mikään keinotekoinen voi olla elimistölle täysin turvallista? Liiallinen sokerin käyttö aiheuttaa sen, että rasvaa kertyy vyötärölle helpommin.

Itse olen varsinainen herkkuhiiri, ja mulla ei täydellinen sokerittomuus, tai edes yksi herkkupäivä viikossa toimi. Ratkaisin asian niin, että sinnittelen päivän ilman kahvileipää/makeaa, ja sitten illalla kun muksut menevät nukkumaan ja se mässyttäminen normaalisti alkaa, sallin itelleni pienen namun: ehkä pari keksiä tai pari palaa suklaata. Mulla ainakin pitemmän ajan pidättäytymisen jälkeen se itsehillintä loppuu ihan täysin, ja vedän makeaa tuplamäärän mitä muuten olisin siinä ajassa syönyt.

Äläkä lopeta imetystä! Sekin kuluttaa kaloreita! Ruokavaliota voi tarkistaa ja liikuntaa lisätä vaikka imettää, kun ei vedä kalorirajoja miinuksen puolelle! :attn:

Mulla vyötäröä kavensi useita senttejä twist-stepperi. HobbyHallilta ostin ja maksoi vain 59e, minusta ei paha hinta. Se vaikuttaa myös sivuttaisiin vatsalihaksiin. Tulokset alkoi näkyä parissa kuukaudessa, kun säännöllisesti polkee. Voi polkea esim. 10 min joka päivä (ei ole niin vaarallista jos 1pv/viikko jää väliin ) tai 20-30 min/ kolme kertaa viikossa. Hiki tulee! Tuo 10 min on niin lyhyt aika, että vaikka vauva ottaisi vain pikku torkkuja, niin ehtii. Ja syviä vatsalihaksia, mitkä sitä massua eniten pienentää, ei voi treenata millään kehon liikkeellä sinänsä, vaan vaan normaali arkiaskareissa keskittyä siihen että vetää vatsaa sisään ja jännittää siellä alla sitä suurinta poikittaista lihasta. Itse käyn salilla ja siellä ohjaajalta kyselin että mites se syvä vatsalihas niin tuon vastauksen sain... Esim. autoa ajaessa itse joskus jännitän massua 30 sek. kerrallaan jne.

Tsemppiä, älä masennu! =)
 
Hunajaa olenkin käyttänyt vuosikaudet teessä ja muutenkin olen vaihtanut tavallisen sokerin hedelmäsokeriiin jota käytän myös paljon vähemmän. Syönkin mielestäni paljon kasviksia ja hedelmiä joka päivä, mutta suurin ongelma taitaa olla se, että olen sokeriholisti eli piilosokeria rasvan kanssa (mikä on vaarallisin yhdistelmä) - menee luvattoman paljon. Ennen joulua noudatin jo noin viikon vähäsokerista ja piilorasvatonta ruokavaliota josta olin vähentänyt valkoista vehnäjauhoakin. Sitten tuli se joulu, mikä pilasi kaiken. Vaikka tänä jouluna olen mässännyt varmaan vähiten makeaa koko elämäni aikana silti siitä "vähästäkin" tuli paha mieli ja huono olo. Lisäksi mieheni on varsinainen sokerihiiri myös, joka päivälle pitäisi olla karkkia ja on tosi vaikea olla lähtemättä siihen mukaan :/ . Joten syystäkin tässä on ongelmia. Nyt on sitten jo pakko skarpata koska pelkään diabetestakin kun oireina on väsymystä ja janoa.

Lisäksi minulle kävi niinkuin edelliselle, kun kielsin kaiken makea kokonaan ja yhden palan maistoin ja verensokeri pääsi taas nousemaan niin kroppa alkoikin pyytää sokeria lisää niinkuin narkkarilla huumetta.

Miksi sokerin vaarallisuudesta puhutaan niin vähän? Se, että sokeria syömällä voi saada vaarallisia tauteja, Suomessa ei ole vastaavanlaisia "vieroitusklinikoita" sokeriholisteille niinkun alkoholisteille ja narkkareille. Viime aikoina kun olen ottanut sokerin ylisyönnistä selvää niin se on yhtä haitallista kuin alkoholismi!! Jos yhteiskunta lähtisi mukaan sokeritalkoisiin niin yhteiskuntakin säästäisi terveemmällä kansalla. Nimittäin se on todella helppo sanoa ulkopuolisen, että jätä sokeri pois, melkein sama kun sanoisi 30 vuotta polttaneelle, että jätäppä tupakki pois. Sokeririippuvaisuus on myöskin riippuvaisuus - toki siitä voi olla helpompi päästä irti kun päihteistä ja tupakasta, mutta on varmasti paljon ihmisiä jotka kamppailevat asian kanssa. 2 viikon tehovieroitus poissa kotoa olisi varmasti apu, josta olisi yhteiskunnallisesti ja yksilötasolla hyötyä.

Imettäminen on jäänyt jo paljon vähemmälle, kun ei poika enää oikein huoli ja olen pian vuoden imettänyt enkä ole oikeastaan yhtään laihtunut, olen sairaalasta tullessani lihonutkin kilon ja olen paljon kuulluut, että laihtuminen imettämällä on pelkkää puppua.

Kiitoksia noista vatsalihasjutuista.
 

Yhteistyössä