Vyöruusu. Onko kellään, kenenkään tutulla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paniikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minun tutullani oli vyöruusu ja oli TODELLA kipeä silloin, ei varmaan pystynyt edes ajattelemaan saunaa. Ei kai asuntoa tarvitse desinfioida, sehän on sama virus (vai bakteeri..) kuin vesirokossa.

Ei tarvi desinfioida, ihan vesirokon uudelleen aktivoitumisesta kyse. Käy lääkärissä kuitenkin, saat viruslääkkeen, muuten voi jäädä sellainen kipu siihen paikkaan. Se ei tartu!

Siis kyse taitaa olla Ruususta, eli erysipelaksesta? Jalka punottaa ja on kipee ja kuuma? Oottehan käyneet lääkärissä, siihen pitää ottaa antibioottia, mahdollisesti suonensisäisesti. Toisille se ei tartu, siinäkin on normaalit ihon bakteerit kyseessä.

Tuon halusin kuulla. Virus lääke aloitettiin miehelle eilen ja sai jotai rasvaa lisäksi. Pelkäsin tartuntaa enkä uskaltanu edes samassa huoneessa nukkua. Taidan olla ihan höpsö. Täällä ukkostaa jossain jyrisee. Onneksi tajusin kysyä teiltä tätä. Kiitos kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis kyse taitaa olla Ruususta, eli erysipelaksesta? Jalka punottaa ja on kipee ja kuuma? Oottehan käyneet lääkärissä, siihen pitää ottaa antibioottia, mahdollisesti suonensisäisesti. Toisille se ei tartu, siinäkin on normaalit ihon bakteerit kyseessä.

Saanko kysyä mistä voit päätellä tuon ap:n tekstin perusteella? Vyöruusu ja ruusu ovat eriasioita.

Niin. Vyöruusu on eri kuin ruusu. Ruusussahan jalka menee kokonaan polveen asti punaiseksi. Näin olen käsittänyt. Miehelläni kahden kämmenen kokoinen alue joka punoittaa ja siinä rakkuloita joissa nestettä. Kävi tietenkin eilen lääkärissä ja sai virus lääkettä ja rasvaa. Kamala mikä ukkonen. Kiitos kaikille vastanneille ja nyt ensi yön nukun taatusti kuin tukki. Ukkonen lappeenrannan yllä. Kone sammutettava ja töpselit pois. Kiitos vielä kerran.

Niin. Vyöruusu on eri kuin ruusu. Ruusussahan jalka menee kokonaan polveen asti punaiseksi. Näin olen käsittänyt. Miehelläni kahden kämmenen kokoinen alue joka punoittaa ja siinä rakkuloita joissa nestettä. Kävi tietenkin eilen lääkärissä ja sai virus lääkettä ja rasvaa. Kamala mikä ukkonen. Kiitos kaikille vastanneille ja nyt ensi yön nukun taatusti kuin tukki. Ukkonen lappeenrannan yllä. Kone sammutettava ja töpselit pois. Kiitos vielä kerran.

Ymmärrän hyvin paniikkisi, itse olin yhtä hämmentynyt kun lähipiirissä todettiin vyöruusu. Onneksi kyse ei ole mistään sellaisesta, että asunto pitäisi desinfioida tai että pitäisi eristäytyä kokonaan. Saunominenkin onnistuu yleensä, kunhan muistaa kuunnella omaa oloaan ja välttää ihon ärsytystä.

Minulle tärkeintä oli, että en jäänyt yksin epävarmuuden kanssa, vaan tarkistin asian lääkäriltä. Tässä hyvä tietosivu vyöruususta https://medilux.fi/vyoruusu/ jossa selitetään selkeästi, mistä on kyse ja mitä kannattaa huomioida. Se toi paljon rauhaa, kun ymmärsi ettei kyse ole mistään supertarttuvasta eikä kodin tarvitse olla “sairaalatasolla” puhdas.

Olen kahdesti sairastanut vyöruusun ja normaalia elämää viettänyt. Hieman välttelin puolisoani koska virus on tarttuva rakkulavaiheessa. Valavir lääkitys viikon ja muistaakseni lääkkeet kolme kertaa päivässä.

Yhteistyössä