onko palstalaisista kellään(tai epäilty) neurologista sairautta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuore äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja täällä yksi:
Millaisia oireita teillä muilla on ollut? Mulla on ollut jo pitkään vähäisiä oireita ja neurologit ovat sanoneet että ei mulla mikään ole. synnytyksestä 4 viikko niin käsi meni ihan omituiseksi, jotenkin puutunut koko ajan ja ihan erilainen kun toinen käsi. Saman puolen korva on omituisentuntuinen, niin kuin siinä olisi vettä. Sit alkoin ympäri kehoa omituinen kipu ja lihasjäykkyys. Tää kipuilu viä järjen.

Niska- ja hartiaseudun jäykkyys voi aiheuttaa puutumisoireita... mutta muuten nuo oireesi kuulostavat merkillisiltä ja huolestuttavilta. Itse olen siis ms- potilas ja nuo puutumisoireet ja lihasjäykkyys on tuttuja. Kipuja minulla ei ole ollut, mutta nekin kai tähän sairauteen saattaa kuulua. Mutta ei kannata aina olettaa pahinta. Oireesi voi olla ohimeneviä ja niille voi tosiaan löytyä jonkin ihan looginen selitys... ei välttämättä siis mitään vaarallista. Jumppaile niskaa/hartioita, kiinnitä huomiota imetysasentoosi (jos imetät), ryhtiin ym. Tsemppiä!

Kuinka olet jaksanut elää ms-taudin kanssa? Anteeksi tökerö kysymys mutta pelkään niin järjettömästi ms-tautia jos mulla se todetaan niin en todellakaan tiedä kuinka jaksan sen jälkeen enää mitään ;-(

Eihän elämä tähän sairauteen lopu! Todellakaan! Onko sinulla ollut muuten jotain vastoinkäymisiä elämässä vai miksi tämä sairaus olisi noin kamalaa?? Mielelläni toki itsekin eläisin iman tätä, mutta on se opettanutkin paljon. Ja ei tämä ole mikään kuolemanvakava sairaus tms... Nyt ainakin elän täysillä (aina sillon kun se on mahollista) ja pyrin olemaan mahollisimman positiivinen! Pahempaakin voisi elämässä sattua :)

Hei. Mulla oli samantyyppisiä oireita ensin kun esikoinen oli n. 9kk. Kivut olivat niskahartiaseudussa, korvissa soi, paikat puutu, pää nyki, henkee ahdisti, oli väsynyt, "humahteli", rytmihäiriöitä...öö...olin varma että sekoan kun en saanut enää nukuttuakaan. Yleislääkäri määräsi lihasrelaksantteja ja kipulääkettä...no jotenkuten selvisin...
kun kuopus viime joulukuussa oli samanikäinen, alkoi oireet yhtäkkiä uudelleen. Ja pahempina. Epäilin kaikenlaista kamalaa. Varasin ajan fysiatrille, koska kuitenkin koin, että oireet voisivat olla niskahartiaseudusta. Olinhan taas kanniskellut vauvaa kuukausitolkulla. Yksinkertaisin kokein hän totesi minulla toiminnallisen Rintaranganahtaumatilan (TOS) ja sanoi että oireet ovat tosi moninaiset. Sain lähetteen fysioterapiaan ja aloin kiinnittää huomiota omaan hyvinvointiin yms. Nyt muutama kuukausi myöhemmin koen voivani ihan hyvin, olen taas virkeä ja jumpatessa viimeiset raskauskilotkin ovat karisseet.

Oireet veivät minulta suunnattomasi energiaa ja olivat niin voimalliset, että motivaatio hoitaa itseä on suuri. Minäkin pelkäsin ms-tautia, mutta toistaiseksi uskon että ei tämä sitä ole, vaan ihan oikeasti liikunnalla hoidettava juttu. Ja muuten tällä kertaa en saanut mitään lääkkeitä, koska ainoa lääke on liikunta.

Alkuperäinen kirjoittaja se aiempi:
Alkuperäinen kirjoittaja mulla:
tuli rajuja oireita, lapsi jo 4 joten ei mitään synnytyksen jälkeisiä.

Olin tutkimuksissa, ei kasvainta, mutta ms-tautia epäillään :-( . Siltä osin tutkimujkset kesken, meen likvoriin kohtapuoliin :-(.

Onko sulla otettu jo pään mri? miten jaksat tän kaiken? Mulla tuntuu että pää sekoaa

On ja oli löydöksiä eli demyelinaatio, seuraavaksi on se likvor.

Nukun hemmetin paljon, yli puolet päivästä. Kai se on pakoa tästä. Olen saikulla. Lapsen takia koetan kestää, mutta ei tää kivaa oo.

Tsemppiä sulle! Mulla katottiin aivojen mri puolisen vuotta ja oli puhdas. Mutta eipä se mitään tarkoita silti! Oon lukenut että että pelkässä likvorissa voi olla häikkää.
Mulle tuli siis rajuja näköoireita ja lukihäiriö-oireita + puutumista, pistelyä.

Ei sulla ap varmaan mri:tä otettu ole puolisen vuotta sitten jos olet raskaana ollut? :/

Minulla on samantyylisillä oireilla todettu eräs reumasairaus (ei nivel), vaikka alkuun tutkittiin MS-tautina. Joihinkin reumoihin liittyy neurologisia oireita.

Autoimmuunisairauden puhkeminen on ikävän tavallista raskauden jälkeen, hyvä että tilannetta selvitetään

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja se aiempi:
Alkuperäinen kirjoittaja mulla:
tuli rajuja oireita, lapsi jo 4 joten ei mitään synnytyksen jälkeisiä.

Olin tutkimuksissa, ei kasvainta, mutta ms-tautia epäillään :-( . Siltä osin tutkimujkset kesken, meen likvoriin kohtapuoliin :-(.

Onko sulla otettu jo pään mri? miten jaksat tän kaiken? Mulla tuntuu että pää sekoaa

On ja oli löydöksiä eli demyelinaatio, seuraavaksi on se likvor.

Nukun hemmetin paljon, yli puolet päivästä. Kai se on pakoa tästä. Olen saikulla. Lapsen takia koetan kestää, mutta ei tää kivaa oo.

Tsemppiä sulle! Mulla katottiin aivojen mri puolisen vuotta ja oli puhdas. Mutta eipä se mitään tarkoita silti! Oon lukenut että että pelkässä likvorissa voi olla häikkää.
Mulle tuli siis rajuja näköoireita ja lukihäiriö-oireita + puutumista, pistelyä.

Ei sulla ap varmaan mri:tä otettu ole puolisen vuotta sitten jos olet raskaana ollut? :/

kyllä mulla otettiin pään mri kun olin raskaana 25viikolla! alkuraskaudessa ei oteta mutta yli 20+ viikolla otetaan ainakin meillä päin

Nostan nyt tätä ketjua jos paikalla olis joku joka tähän ketjuun kirjoitteli tai joku muu jolla olis ollut vastaavaa. Mä olin kans livor-näytteessä ja tulos on raja-arvoilla. Pelottaa tosi paljon

Oireet kuulostaa tutulta. Itselläni samat oireet jatkuneet jo 1,5 vuotta, eikä lääketieteellistä selitystä löydy. On otettu pään MRI, kaularangan MRI, selkäydinpunktio ja lukuisia verikokeita + ENMG. Ainoastaan kaularangassa juurikanava ahtautunut molemmin puolin c5-c6 nikamien välissä tai jossain siellä. Löydös ei kuulemma selitä näitä oireita, muuten olisi leikkaus kysymyksessa, sanottiin että seurataan ja uudet kuvat ja sitten vasta leikkaus jos oireet eivät häviä. Tikkuilee joka puolella kehoa, alkoi vasemmalta puolelta päästä varpaisiin. Poskissa puutuneisuuden tunne ja vasemmalle kertynyt nestettä jostain syystä. Päässä tikkuilee kuin hermoja menisi poikki. Voin sanoa että on yhtä kärsimystä on. Olen kokeilut omatoimisesti kaikkia erilaisia hoitoja, mistään ei apua. Tuntuu aivan toivottomalta.

Löysinpä tämän ketjun:) en ole vieläkään saanut selitystä oireilleni ja osa oireista on lähtenyt mutta joitain oireita on tullut lisää. Oon myös netissä törmännyt vastaaviin tapauksiin jossa oireille ei ole löynyt selitystä. Olisi kiva tietää mitä tähän ketjuun osallistuneille nyt kuuluu ja jos muita oireilevia löytyy niin kirjoittakaa tarinanne :)

Mä odotan nyt lääkärille pääsyä. Oik. puoli puutuu, käsi, jalka, kylki, pää.. nyt nivelet alkaneet kipeytyä ja sormet turpoaa. Myös kävely on välillä kuin humalaisella ja muutenkin outoja oloja paljon. Ms-taudista ne mullekkin alkoivat puhumaan.
Millaisia ne kaikki kokeet ovat?

No jos ms-tautia tutkitaan niin varmaan eka otetaan päästä magneettikuvat, ehkä myös koko selkäytimestä. Myös selkäydinneste tutkitaan. enmg:llä tutkitaan lihas ja ääreishermostosairauksia.

kohta 2,5 vuotta eikä ole löytynyt mitään lääketieteellistä syytä, odotan kontrolliin pääsyä ja luultavasti uusia kuvauksia, riippuu lääkäristä. Kun nämä lääkärit eivät ota tosissaan näitä outoja oireita tai sitten lääketiede ei tiedä näistä hermostosairauksista tarpeeksi. Kun ensinnäkin tutkisivat kunnolla eivätkä vähättelisi, tuskin ihmiset turhaan haluaisin tutkituttaa itseään. Mulla tuntuu kuin sähkövirta menisi ympäri kehoa ja hermot pomppii missä milloinkin. On kokeiltu edelleenkin erilaisia kansanparantajia ja kaikenmaailman hoitoja, yhtä turhan kanssa. Keskussairaalasta tuli vaan tieto ettei vaadi erikoissairaanhoitoa ja oireet koko ajan päällä...että näin meitä kohdellaan!

mulla synnytyksen jälkeen vauvan ollessa 3kk tehtiin eeg jossa lievää/kohtalaista epileptistä toimintaa..lääkitystä odotellessa...oireet vaan lihasten nykinät, poissaolo"kohtaukset", kerran vapinakohtaus ja puh.tuoton häiriö ja ahdistus/pelon tunteen+pah.vointi.kaikki nää aattelin johtuvan nhs-kivuista ja et oisin uudelleen raskaana..mut eiköhän tuo epi selitä kaiken

Vaikka onkin vanha ketju niin kerron oman tarinani. 10kk synnytyksestä mulla alkoi särkeä paljon päätä ja niskat oli jumissa. Kävin hieronnassa mutta ei auttanut. Sitten yhtenä päivänä alkoi kasvot olla omituiset ja mulle tuli kasvohermohalvaus. Se hoidettiin kortisonilla mutta muut oireet jatkuivat. Meni jonkin aikaa, kävin monia kertoja lääkärissä ja lopulta ravasin ensi-avussa mutta pitivät mua hulluna. Kunnes joku tajusi ottaa selkäydinpunktion. Löytyi sairaus nimeltä polyradikuliitti eli monihermojuurisairaus. Olin 9 päivää meikussa ja siitä aloin pikkuhiljaa toipumaan. Raskainta oli hoitaa vuoden ikäistä vilkasta lasta ilman mnkäänlaista apua :(

Kauheaa vattu että
Sullaki tollanen kokemus! Toki moni oire voi kohtua nhs jutuista mutta suosittelen äitejä olemaan kovana ja vaatimaan koska mitöön et saa ellet vaadi! Minulle arvauskeskuksen löökäri sanoi tekemättä mitäön testiä että jos tuonne Psyk polille menisit kuitenkin ja ihan sama vaikka olisi sata psykiatrista sairautta niin ei voi kohdella ihmistä kuin mitäkin p*skaläjää, eihän kehitysvammaisellekaan saa sanoa /ole oikein sanoa että koska olet vammalnen niin sulla nyt on sitä ja tätä!!! Itsekin kärvistelen puoli vuotta paniikkihäiriö diagnoosilla kunnes otettiin sattumalta eeg kokeet ja nyt siis epi lääkitys! Eli nämä
Nykimiset ja epätod olot olivat epilepsiaa...

Yhteistyössä