Vuoden 2008 lapsettomuushoidoista plussanneet

tervehdys taas,

Paljon on taas ollut ultria, uusille onnea siitä ihmeestä joka siellä nyt alkaa kasvamaan. Vanhemmille odottajille onnea tyttö ja poika uutisista.

Ulpikselle voimia ja lujaa uskoa suhteen puolesta, hiljaa hyvä tulee. Odotahan kun miehes näkee lapsosensa, voi olla että et siitä eroon enään pääsekkään. luottamus tulee sit ajan kanssa. Jännityksellä odotetaan sit ekoja vauva uutisia.
Onneksi ne on jo niin isoja että selviävät varmasti tässä maailmassa.

Ehkäisystä kans, tokkopa sitä tarttee alkaa juu käyttämään enään kun ei sitä ennenkään olla tarvittu. Tulee luomuna jos tulee, haluttu ja toivottu sekin on.

olikohan muuta....voi taivas tätä päätä nykyään. Kun alkoi kirjottamaan oli paljonkin asiaa mut nyt tapansa mukaan kaikki ajatus katos.

No omaa napaa väliin sit,
Neuvolas kans käyty ja hemppa oli laskenu 128. Tosin se johtuu ihan siitä kun on ollu heikolla safkalla maantien varressa viikot ja tehny 14h päiviä. Mut kyl se näin tilipäivänä lämmittää sydäntä. Kiloja kuukaudessa oli tullu kuitenkin 5 lisää joka on ihan järkky määrä. kaikki tuntuu pakkautuneen takamukseen. Äitiys hakemukslaput saatiin täytettäviksi. Verikokeisiin taas lähete että tarkistellaan ne vasta aineet kun olen veriryhmältäni se harvinainen negatiivinen. Viime viikon aikana viuhti on muuttanut ylemmäs, maha alkaa nyt selvästi tissien alta.

Ens kuussa olis taas sokerirasitus tutkimus sen nelli projekstin tiimoilta. Ihan hyvä koska nyt on suklaa ja karkit tehny kauppansa ihan liian hanakasti.
Noh siinä nyt pikaiset, pitää alkaa hankkimaan taas tien päälle ja viemään koiruus hoitoon viikoksi.

Finttu, eikä tuntunut ihanalta sanoa se ääneen, olen raskaana, musta tulee äiti... :D

tiltalitti ja viuhti 22+5
 
Sunnuntaita sängynpohjalta.

Täällä ollaan ihan megaflunssan kourissa. Olo on kipeämpi kuin aikoihin,vaikka kuumetta ei taida ollakaan. Ehkäpä tämä oli luonnon tae siitä, että varmasti lepään,sillä perjantaina jouduin käymään äitiyspolilla päivystyksessä ja sain määräyksen levätä kunnolla viikonlopun ajan. Eilen sitten iski flunssa :snotty:
Syy päivystykseen menoon oli se, että perjantaina alkoi töissä taas kiristelemään ja painontunne alapäässä oli todella epämiellyttävä. Tätä oli ollut myös torstai-iltana ja mitä enemmän tunnetta pohdiskelin, sitä varmemmalta tuntui, että kohdunsuulla on nyt menossa jotain. Kun perjantaina parin tunnin lepo ei vaikuttanut tunteeseen, soitin päivystykseen ja kehoittivat käymään. Pääsin nopeasti lääkärin tutkittavaksi ja onneksi kaikki oli kunnossa - kohdunsuu kova, kiinni ja kanava normaalin pituinen. Lääkäri oli ihana. EI vähätellyt yhtään tilannetta (hieman toista kuin hoitaja, joka otti paineet ja muut perusjutut ennen tutkinusta). Lääkäri sanoi, että jos tuollaisia tuntemuksia tulee, pitää mennä näyttäytymään, jos itse on huolissaan, sillä vaikka nyt oli kaikki hyvin, ei se tarkoita, etteikö nopeastikin voisi tilanne muuttua. Ja lisäsi vielä, että kaksostapauksissa hyvinkin vähäisillä tuntemuksilla voi kohdunsuulla alkaa jotain tapahtumaan. Ei pidä siis sinnitellä ajatellen, että mulla on viikon päästä lääkäri.
Nyt siis katsellaan päivä kerrallaan tuntemuksia kuulostellen - menen töihin, jos flunssa antaa myöden ja sitten siellä viikon päästä (viimeistään) lääkärissä sitten katkeaa mun työt.

Myös vauvat tutkittiin ja edelleen ovat hienosti kasvaneet tasaisesti. Toisella painoa 566g, toisella 558g ja mitta-asteikolla menevät melkein viikkoa edellä. Molemmat olivat tällä kertaa perätilassa, A-vauva siellä potkii alavatsaan ja B-vauveli tuohon keskelle.

Tällainen omanapaviesti tällä erää. Raitiksen fiiliksiin on helppo yhtyä - miten paljon voinkaan näitä pieniä ihmisiä sisälläni rakastaa :heart: :heart:
 
Nyt Miru vaan lepoa siellä sängynpohjalla! Ja onnea maisemalle ihanista ultrakuulumisista :)

Välillä tosiaan meinaa pakahtua tähän tunteeseen - pieni ihme, ihminen, masussa on jo niin todellinen ja täydellinen osa meidän perhettä :heart: Uskomatonta, että tää ikuisuudelta tuntunut odotus alkaa kohta olla lopuillaan..!

Tää viikko on ollut aika haipakkaa, remppa etenee vauhdilla, paljon on kyllä vielä tekemättä... Apujoukkoja on ollut ihan kiitettävästi jelppimässä. Miehen puolesta huolestuttaa, se tekee ympäripyöreitä päiviä, eikä helpotusta ihan lähiviikkoina oo luvassa - toivottavasti ei väsähdä ihan kokonaan :/

Kiitti vaunukommenteista, tykkään niistä itsekin kovasti! Torstaina tuli ilmoitus, että lähetys on laitettu eteenpäin, joten ens viikolla vois ehkä odotella tulevaksi. Kuunkulta, tilasin ne www.kidsroom.de -sivustoilta ja hinta tuolla on pehmeän kopan kanssa (meille tuli kovalla kopalla) 608 ? kun paikallisessa liikkeessä sama pehmeällä kopalla oli 850 ?. Me tilattiin tuolta samalla turvakaukalo telakkoineen ja vaunuadaptereineen, kaukalopussi, hoitolaukku, hyttysverkkoa ym. joten periaatteessa maksettiin koko setistä saman verran, mitä olis pelkät vaunut kovalla kopalla maksaneet liikkeestä.

Denina ja Kuunkulta, olipa mukava lukea painokommentteja - se ei nimittäin ole ihan totta, etteikö olis ylimääräistä tullut... Miulle on tullut raskauden aikana jo 15 kiloa :ashamed: Olin alkutilanteessa suht hoikka, mutta eihän kaikille siltikään tule tuollaisia määriä! No, en aio siitä enempiä stressata, kyllä ne jossakin vaiheessa häviää/hävitän :)

Raitis, Ikeassa oli näitä hoitoalustan päällisiä näytillä Gullunge-hoitoalustan kanssa:
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/90140548 . Puhallettava hoitoalusta siis sujautetaan tuon päällisen sisään. Harmi, ettei löydy vaaleanpunaisena ;) (ja voi vaaviraukka, jos sukupuoliarvaukset ei pidäkään paikkaansa - meillä on jo vaaleanpunaiset verhot, päiväpeitto ja pinnasuoja valmiina, vaaleanpunaisista vaatteista puhumattakaan...)

Eilen kävin ostelemassa kaikkea mahdollista pientä, mitä vastasyntyneen kanssa tarvitsee. Itse asiassa aika pitkälti sen listan mukaan, mikä täällä palstalla on kasattu eli kertavaippoja, puhdistusliinoja, Disflatyl-tippoja, kynsisakset, tutteja, pulloja, kylpyöljyä... äidille rintakumit, maidonkerääjä, liivisuojia, maxisiteitä... jne. Harsot ja kuumemittari jäi vielä ostamatta, sekä suolatipat (kun en enää muistanut, mihin niitä oikein tarvittiinkaan) sekä talkki, mihin en edes törmännyt kahdessa tavaratalossa tai apteekissa.
 
Kiva kuulla Tiltalitistä!
Hurjia päiviä olet tehnyt..

Hienon tasaisesti Mirun vauvat kasvaa! Hyvä, että oli kohdunsuu kunnossa. Ja hyvähän se on, että käy tarkistuttamassa paikat eikä mieti kotona ja suotta stressaa itteään miettimällä, että mikä tilanne on.
Kestämistä flunssan kouriin.. Täällä nyt 9päivää takana flunssa-aikaa ja yskiminen&niistäminen on jatkuvaa. Onneksi ei ole enää korva- ja kurkkukipua.

Supistukset on lisääntyny, kivuttomat siis. Ne on ihan uus juttu ja tulleet ihan kuin tämän flunssan myötä. Yskimisen jälkeen ja heti vaikka kauppakassin kannon jälkeen menee maha kovaksi. Tosin ne ei tuu missään sarjoissa vaan ihan yksittäisiä 10-15xpäivässä. Harjoittelua h-hetkeen..

Geri: Just noita suojia tarkoitin. Ostin yhden paketin ja äiti sitten tekee samalla mallilla lisää erivärisinä.

Äiti on kyllä ihanan iso apu noissa ompelujutuissa kun mä oon niissä ihan kädetön ja se taas ihan innoissaan ja ammattitaitoisena väsää harsoja, lakanoita, pussilakanoita, ostelee muovitettua froteeta, kutoo villanuttua ja vaikka mitä!! Uskomaton säästökin vielä meille kun kaikki tulee tietenkin lahjana ja hän kokee todella tekevänsä hyödyllisiä ompelujuttuja.

Me kans muuten kerättiin viimeksi Prismassa kärryyn rintakumit, liivinsuojia ja digitaalinen kuumemittari. Nyt alkaa olla kaikki muut kasassa paitsi turvakaukalo, mutta mies tietää tarkan mallin ja värin ja osaa hakea sen yksinkin jos mulle kiire tulisi. Mies se itseasiassa olikin, joka kaupassa sanoi, että "otetaan vaan nyt ne rintakumit jne, ettei hänen sitten vaan tarvi niitä yksin ostaa.." ;)
 
Ai niin.. Geri hei, sua pukee tuo maha tosi hyvin ja painoa ei todellakaan huomaa!

Itse olen ainakin mahastani ylpeä ja osallistuinkin oikein kuvia laittamalla johonkin maha-ketjuun mitäs nyt-puolella ja sain ah, niin ihania kommentteja kuten, että "läskihän tuo on muutenkin.." jne.. :D
Ei paljon haittaa muiden, vielä nimettömien ihmisten, kommentit kropastani. Oon kuitenkin jo melkein kolmekymppinen ja tiedän kyllä, että en ole painoindeksiltäni alle kahdenkymmenen. Eikä se mun elämää hetkauta suuntaan eikä toiseen! ;)

Sitä paitsi.. Musta tulee äiti ja tuollaiset asiat on NIIN toisarvoisia!!
 
Missäs kaikki mammat luuraa :wave:

Täällä on tylsää ja ikävää..räkäpapereita kuluu maailmanennätystahtiin, yskittää ja ahistaa. En jaksa edes vauveleille jutella, kun pää on niin täynnä räkää. No niin,valivalivali... :kieh:

Raitis, yskäkohtaus kiristelee vatsaa mullakin. Terkka sanoi, että kaikki infektiot - flunssat, vatsataudit ym. - voivat lisätä supisteluita. Epäilenpä, että mulla perjantainen supistelu liittyi ainakin osittain myös tähän lauantaina alkaneeseen flunssaan, vaikka rankka työviikkokin vaikuttanut varmaan asiaan.

Odotan kanssa ihan innolla kangaskauppareissua ja ompeluhetkiä. Haluan vain rajoittaa tätä vimmaani siihen, että saataisiin varmuus onko samaa sukupuolta tulossa, jolloin se saa ja pitää näkyä materiaaleissa. Jos taas molempia tulossa, pitää suosia unisex-värejä kaksosten huoneen sisustuksessa. Mulla niiiiin sormet syhyää päästä laittamaan huonetta kuntoon... :p

No, tällä kunnolla ei mitään jaksaisikaan. Onneksi joku viisas on keksinyt sudokut. Niitä olen tehnyt vihkotolkulla ja niiden parissa unohtuu koko muu maailma. Myös vauvat osallistuvat tähän harrastukseeni. Kun vihkonen nojaa vatsani päällä, saa se tasaisesti potkuja ainakin B-vauvalta, joka yläsängyssä asustaa. Liekö sitten innosta (jee, taas tätä kivaa sudokua) vai ärtymyksestä (pistä nyt se vihko siitä mun päältä jo pois) =)

Mikä on Ulpiksen tilanne??
 
Heippa!
Viimeinen työviikko hurahti täälläpäin käyntiin. :) Sen jälkeen lomailen, ja sitten alkaakin äippäloma. Hieman oudolta tuntuu, ja voi olla että aika tulee hieman käymään pitkäksikin jossain vaiheessa. Mutta pääasiassa olen onnellinen, ettei tarvitse laittaa joka aamu herätyskelloa soimaan...

Miru, hyvä että kaikki kuitenkin kunnossa.Pikaista toipumista flunssasta!
Mullakin noita supistuksia(?) on jonkin verran, kivuttomia ei oikeastaan, vaan sellaisia menkkakiputyyppisiä. Viikko sitten oli puolisen senttiä lyhentynyt kohdunkaulakanava, mutta kiinni on molemmista päistä, ja 4,5cm kuitenkin jäljellä. Ulkosuukin oli vielä kova ja napakka. Muutaman viikon päästä menen tarkistuttamaan tilanteen, jollei mitään erityistä tule sitä ennen.

Tänään oli neuvola, ja tämä tytsi oli kerännyt hurjat 1,5kg per viikko kuukauden aikana... Aika hurjaa. Turvotukset oli plussalla, jonka kyllä huomaa. Onneksi ei tullut minkäänlaista sanomista painonnoususta, riittää että itsestä tuntuu kurjalta sen osalta. Pitää alkaa nyt tsempata syömisten kanssa, sillä turvotusten lisäksi mulla on ollut viime aikoina myös ruokahalu kuin rekkamiehellä. :ashamed: :D
Kelan paperit pistän tänään postiin, aloitan äippäloman 50pvaa ennen laskettua aikaa.

Tiltalitti, hurjia päiviä olet tehnyt! Miten ihmeessä jaksat? Minun voimat ei yksinkertaisesti meinaa riittää edes normipäivien tekemiseen. Muistathan ettet rasita itseäsi kuitenkaan liikaa, ja muistat levätä. =)

Mukavaa viikonalkua kaikille!
 
Miruliinille vointeja :heart: toivotaan, että flunssa pian helpottaisi.

Joo noi painokommentit voipi jättää omaan arvoonsa!!

Mies sanoo lähes päivittäin masua katsellessaan "kyllä sä alat olee jo valmis!" heh. Masun Kokoluokka on sama kuin Gerillä.

Nukkuminen täälläkin jo aika hankalaa, mikään asento ei tunnu miellyttävän vaavia =) Potkua tulee heti jos sillä on huono asento. Vasen pakara onkin jo ihan jumissa kun tulee nukuttua sillä kylellä usein. Kyljen vaihto tosiaan on jo aikamoista ähellystä, heh.

Mä olen kohta vetänyt pussillisen (100g) jogurttirusinoita. Aika nameja! Yllättävän paljon rasvaa, luulisi että ne on ihan kevyitä.

Mä alan olla niin sippi mun työstä, että harkitsen jo kohta pois jäämistä. Meillä ei voi levätä töissä juuri lainkaan. Töissä kitkutan päivisin ja iltaisin olenkin niin äkänen väsymyksestä, että tiuskin vaan ukolle ja koirille. Meillä mies raataa pihahommissa aamusta iltaan töiden ohella. Sekä autotallin rakennus meneillään. Itse vastaan kaikista kotihommista sisällä. Ei ole hyvä jos äiti on ihan katkipoikki kun vauva syntyy. Ja vaavi voi aina syntyä paljonkin ennen laskettua aikaa.

Miten te muut jaksatte töissä?

Näin tänään yhdellä pikkuruisella vaavilla sellaisen puvun (college housut ja huppari) jota olen hiplannut kaupassa mutten ole osannut päättää onko se kiva vai ei. No nyt näin sen käytössä ja tosi söpöhän se oli. Täytyy huomen kipasta hakemaan se!

Täälläkin haalittu tavaraa pikkuhiljaa. Puuttuu enää jotain pientä. Oletteko ajatelleet, että synnärikassiin on laitettava myös pikkuisen vaatteet valmiiksi, tutti jne. Tarviikohan vaippoja, luulisi niitä nyt saavan sairaalan puolesta.

Marica ja poju (huomenna alkaa vk 29=)
 
Hei kaikki urheat odottajat =)

Oon taas ollut saamaton enkä ole saanut aikaiseksi kirjoittaa. Oon kyllä käynyt lukemassa kuulumisia ja elänyt hengessä mukana :)

Ulpikselle lämmin halaus :hug: ja kovasti jaksamista!

Gerin maha on kyllä tosi ihana eikä todellakaan näytä siltä että olisit saanut yhtään ylimääräistä kiloa! Muillakin oli tosi ihania mahakuvia. Koskahan mie saan aikaiseksi opetella käyttämään tuotaa aijaata että sais kuvia esille.

Mirulle ja Raitikselle tsemppiä flunssan kanssa painimiseen!

Mulla oli tänään ensimmäinen työpäivä loman jälkeen. Aamuherätykset tuntuu ihan hirveiltä mutta eiköhän tästä selvitä. Mulla supistelee tosi helposti joten kovin paljon en töissä voi itseä rasittaa. Mahan kasvun myötä selkä on alkanut oireilemaan, kumartelut ja nostelut sattuu. Kivut tuntuu pakarassa mutta johtuvat kai kuitenkin selästä. Viime viikolla kävin äitipolilla jossa sanottiin ettei selälle oikein mitään voi tehdä. Kivut johtuu osittain rasituksesta, osittain siitä että paikat löystyy. Olisin saanut jo viime viikolla sairauslomaa mutta päätin käydä kokeilemassa miltä työnteko tuntuu. Oon nyt käyttänyt päivisin tukivyötä, en kyllä tiedä onko siitä apua. :ashamed: Muuten äitipolin kontrollissa oli kaikki hyvin. Kuukauden päästä on taas uusi kontrolli. Kyselin polilla niin paljon kaikkea muuta etten muistanut kysyä onko vauva vielä tyttö :)

Raitis on joskus laittanut tänne listan siitä mitä kaikkea vauva tarvitsee. Yritin etsiä sitä mutten löytänyt. Viittisiks laittaa sen uudestaan tai onko jollain muulla vastaavaa listaa. Mulle on tullut pesänrakennus vimma ja pitäis saada kaikki valmiiksi vauvaa varten :D

Tiiti 26+0

muoks. Tuollahan oli ihan oma ketju aiheesta mitä vauva tarvitsee. Pitää tutustua siihen. :)
 
Täällä myös selkäsärkyjä ja neuvolasta suositeltiin käymään hierojalla. Kaksi käyntiä takana ja selkä voi paremmin.
Mites teillä muilla kun Tays:n tohtori täti sanoi ettei saisi ultrata vatsan päältä ennen viikkoja 15, voi kuulemma aiheuttaa jotain rakenteellisia vaurioita....Meillä on eka neuvolalekuri nyt keskiviikkona ja mietin taas kaikkea...

Hyviä vointeja kaikille!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ronttuli08:
Mites teillä muilla kun Tays:n tohtori täti sanoi ettei saisi ultrata vatsan päältä ennen viikkoja 15, voi kuulemma aiheuttaa jotain rakenteellisia vaurioita...
No ohhoh.. Ihan mielenkiinnosta vaan.. Laittaisitko Ronttuli vaikka yksärillä, että kuka mahtoi noin sanoa?

 
Tässä on Tiiti viä tää lista vaikka löysit sen koko ketjunkin. :)

Vauvalle:

Hoitopöytä
Hoitopöydän säilytyskorit
Hoitoalusta
Hoitoalustan froteesuojat
Pinnasänky
Pinniksen laitasuojat
Pinniksen verhokatos ja verhot
Lakanat
Muovifroteelakanat
Pussilakanat
Huopia (fleece)
Täkkejä
Vaunut + suojat ym.
Hoitolaukku
Turvakaukalo
Amme ja jalat
Vaippoja
Sitteri
Harsoja
Puhdistuspyyhkeitä
Tutteja
Tuttipulloja
Pulloharja
Korviketta
D-tipat
Kylpyöljy
Cuplaton/Disflatyl
Digitaalinen kuumemittari
Unilelu
Leluja
Vaunulelu
Sänkylelu (roikkuva)
Tuttiketju
Lelumatto


Äidille:

Imetysrintaliivejä
Rintaliivien suojia
Imetyspaitoja
Imetystyyny
Rintakumit
Maidonkerääjä
Rintapumppu
Terveyssiteitä (isoja)
(Movicolia)
Lansinoh/Bepanthen

Vaatteet:

Pienet haalarit
Pieni välipuku
Pieniä yöhaalareita
Puolipotkareita
Kietaisupaitoja
Paksumpia paitoja
Bodyja
Sukkia
Lakkeja

Tänään huusin tuttipullotelineen. On sitten joku paikka missä kuivatella keitetyt pullot. Voihan tosin olla, ettei koko pulloja tarvi ollenkaan.. *toivon niin*
 
Huomenna alkaa äitiysloma :D !!!!
Enpä olisi vuosi sitten uskonut, että minäkin saan mammalomailla vielä joku päivä. Yhdyn raitiksen ja muiden fiiliksiin, että mahan asukkia rakastaa hirvittävästi jo nyt!

Tsemppiä flunssan ja muiden vaivojen kourissä kärsiville!
 
No pikamoro! Ronttuli: en oo koskaan kuullutkaan mitään tommosesta jutusta, et ultra aiheuttas jotain rakenteellisia vikoja. Huvittas kyllä kuulla muakin, et mistäköhän perähikiältä tommosta on kuullu. Ja kehtaa vielä lääkärinä ääneen sanoa. :headwall:
 
Eiih... Pakko jakaa tämä teidän kanssa.. Kaivelin ihan muita juttuja sähköpostin kätköistä ja törmäsin muutamaan vauvailmoitukseen mitä olin muokkaillut tarpeita vastaavaksi silloin kun masussa oli vielä kaksi vauvaa.. Itku pääsi vaikka luulin päässeeni siitä jo täysin yli. :'( :'(

**Olin tänään lääkärissä.. Kolme sykettä ultralla huoneeseen kaikui..
Yksi oli oma, keitä olivat ne kaksi?
Löytyi myös sormia parisenkymmentä.. Hui.. Varpaita saman verran! Haikaramme on ollut ehkä hieman hidas mutta reilu se on..
Kantoi masuuni vauvoja kaksin kappalein!
Toiveemme suuri siis toteutuu, kunhan koittaa lokakuu!!**


**Salaisuuden suuren, kuiskaamme mukaan tuulen..
Kasvaa masussa 20 sormea, 20 varvasta..
Nyt jo varmaan arvaat..?
Haikaramme hieman hidas mutta reilu,
toiveemme tuplana kantoi..
Vauvoja meille tulossa on,
onnemme on suunnaton!!**

Onneksi saatiin kuitenkin pitää tämä yksi ihana neiti!!! :heart: :heart: :heart: :heart:
 
Ronttuli: kyllä mä tajusin, että "meidän" TAYSissä on tosiaan joku noin nero lääkäri, mutta kiinnostais tosiaan tietää, et "kenen luvalla" se laukoo tommosia juttuja, kun mä (eikä varmaan kukaan muukaan) ole aikaisemmin moisia varoituksia saanut.

(.) Päätä särkee. Nyt en tiedä, mistä johtuu, onko ukkosta, huono tyyny vai raskaus aiheuttajana. Eilen kannoin klapeja liiteriin ja sit putos semmonen noin 6 kg:n koivupölli mun isovarpaan nivelen päälle, joten tänään oli lepopäivä. Ihan hyvä, ton päänsärynkin takia. Nurmikko tarttis tosin vielä ajaa, ainakin tosta etupihalta tai kohta saa hakea viikatteen.
Oikeesti, tuleeko teillä valkovuotoa melkein ämpäritolkulla? Mikä on vielä normaalia? Se ei haise eikä ole kokkareista eikä värillistä.
 
Moikka!

Miruliini, parenemisia täällä toivottelen! Toivottavasti flunssa tajuaa hellittää. Syysflunssaa tuntuu jo olevan liikkeellä enemmänkin.

Mä en jaksa olla ihailematta Gerin aivan ihastuttavaa vauvamahaa. Tuosta kuvasarjasta näkee tosi hyvin vatsan kasvun kehityksen varsinkin, kun olet tuollainen hoikka ihminen.

Marica, täällä ollaan ihmeen hyvin jaksettu töissä (istumatyötä). Iltaisin sitä on tosin vaihdellen aika väsynytkin. Mun mielestä kyllä meidän kaikkien kannattaa kuulostella omaa vointia ja jaksamista ja sen mukaan toimia. Onhan ihan eri asia olla fyysisesti tai henkisesti raskaassa työssä kuin perinteisessä toimistotyössä.

Raitis, kiitti tuosta tarvikelistasta! Siitä on hyötyä jatkoa ajatellen. Me ei olla vielä tehty kovin paljoa hankintoja. Tosin vaunut, turvakaukalo ja ihan pikkuisen vaatteita ovat löytäneet tiensä meille kotiin.

Ronttuli, mäkin kävin tänään hieronnassa 30 min. Kylläpä teki hyvää lihaksille. Oli kuulemma hartiaseudun lihakset ihan jumissa päätetyöstä johtuen.

Kävin eilen vielä body pumpissa, mutta päätin, että en käy siellä enää, kun alkoi jo olla melko raskasta. Toistaiseksi aion kyllä jatkaa liikkumista lähinnä spinningin ja selkäjumppien muodossa + tietty se mamma-jooga, joka alkaa ensi viikolla.

Finttu, kyselit valkkarista. Mulla ainakin tulee sitä tavaraa ihan reippaasti. Useimmiten aamulla enemmän kuin iltaa kohden. Varmasti on ihan normaalia.

Kati & Pablo rv 24 + 1
 
Finttu: Meidän Taysissa on tosiaan lekuri jolla omasta mielestään on oikeus laukoa vähän kaikennäköistä suustaan. Osan olen pistänyt samantien toisesta korvasta ulos, mutta tuota ultra juttua halusin kysyä teiltä kun oli kyse rakennemuutoksista. Meillä oli muutenki kommunikaatiokatkoksia lekurin kanssa. Tuosta päänsärystä mulla on sitä myös aika-ajoin melkein migreeniin asti, mutta hieronta auttoi. Lisäksi tuosta vuodosta, sitä tulee ja tulee niin että paikat on märät.

Hienoa, että hieronta auttoi Katia!

Täällä kiitellään myös Raitista listasta, meiltä puuttuu vielä melki kaikki.
 
Kuulin muuten tälläisen vinkin. Kannattaa totuttaa vauva suht pian äidinmaidon korvikkeeseen jos äitille tulee joku meno ja niin isi voi sitten ruokkia vauvaa pullosta. Tietenkin tissiä hyvä antaa pääasiassa. Itse ajattelin, että haluan aloittaa jumpat suht pian synnytyksen jälkeen niin meillä ainakin totutetaan vaavi pian pulloon. Saa nähdä miten mun suunnitelmat toteutuu. Mähän suunnittelin aiemmin, että jumppailen muka melkein synnytykseen asti. Nyt viimeistään on tajunnut, että nää lapsiasiat ei tosiaan mene käsikirjoituksen mukaan.

Valkkarista: Mulla on kausia, että pöksyihin lorahtelee oikein kunnolla viikkotolkulla ja sitten saa nauttia välillä kuivemmista kausista. Ja kun hautovia siteitä ei viitsisi paljon pitää.

Me ollaan juuri lähdössä Koksiin ultraukseen. Tarkastetaan se istukan paikka, onko noussut vai ei. Mulla on tunne ettei se mihinkään ole noussut. Saa nähdä pitääkö äidin vaisto nyt paikkansa. Vähän jännittää. Laitan sitten myöhemmin viestiä. Tulos vaikuttaa siis synnytystapaan.
 
Marica: toivottavasti vaistosi on väärässä ja istukka olisi noussut. Mukavia ultranäkymiä muutenkin :) Piti vielä sulle kommentoida, että meillä on ihan sama tilanne, että mies tekee tällä hetkellä normityönsä lisäksi monenmoista pihaurakkaa ym. meillä täällä ja välillä olen han huolissani, kuinka toinen jaksaa. Nyt vielä kun itse olen sänkypotilaana, on kotityötkin kasautuneet hänen harteilleen. Yritän aina muistutella, että asioiden voi välillä antaa olla myös hieman rempallaan, eli vaikka se nurmikko kasvaisi vähän yli, ei maailma siihen kaadu, mutta minkäs teet kun toinen on tuollainen puuha-pete energiapakkaus. :heart:

Finttu: mulla tuo valkkarin tulo on nyt tasaantunut hieman. Pikkuhousunsuojia joutuu kyllä käyttämään koko ajan. Kuukausi sitten oli kausi, että lorahteli ihan hirveästi ja jos unohti laittaa pikkuhousunsuojan, saattoi housut olla hetkessä läpimärät. Silloinhan aloin miettimään sitä lapsivesiasiaa, mutta kyllä se vaan ihanaa valkkaria oli :/

Raitis, noi sun vauvaviestit oli liikuttavia.. Uskon hyvin, että vieläkin toisen sikiön menettäminen tuntuu pahalta. Luin juuri jostain, että kaksostapauksissa toisen kuolema (esim synnytyksessä ) aiheuttaa ulkopuolisissa ihmisissä usein reaktion, että "onneksi saitte sentään yhden, olkaa kiitollisia" ja vanhemmilla voi olla ristiriitaisia tunteita kun rakkaan lapsensa menettäminen aiheuttaa rajattoman surun ja samalla potee huonoa omaatuntoa, ettei osaa iloita selvinneestä vauvasta "tarpeeksi".. No, suljin kirjan tuon luettuani, liian lähellä omaa tilannetta enkä halua nyt alkaa maalailemaan piruja seinille.

Tiitille jaksamista töihin. Kuulostellen omia tuntemuksia vaan eteenpäin. Töitä ehtii tässä elämässä vielä tehdä vaikka kuinka paljon - sitä mulle on hoettu niin paljon,että olen sen pikkuhiljaa myös sisäistänyt.

Annuli, mahtavaa - viimeistä työviikkoa viedään sielläkin. Kyllä mä uskon, että mukavaa tekemistä löytyy ja mikä tärkeintä, saat rauhassa alkaa valmistella kotia vauvaa varten. Tuosta painonnoususta sen verran, että eikös sullakin hyvin pitkälle mennyt oksennellessa, jolloin paino tuskin pääsee nousemaan. Tämänhetkinen painonnousu tasaa tilannetta siis. Samaa sanoi mun terkka, kun viimeksi neuvolassa todettiin viikkonousu "liian" korkeaksi ihannelukemiin nähden: Kun alkuraskaudessa paino ei noussut, ja jopa laski jossain vaiheessa on ihan normaalia, että nyt kroppa tasaa tilanteen.

(.) Mun viimeinen työviikko on mennyt siis sairastellessa. Tämä flunssa on ihan hirveä. Olen pelännyt, että yskiessä istukka irtoaa, kun niin rajua se on ollut. Tänään on onneksi yskittänyt vähän vähemmän eikä räkääkään tule ihan niin paljon, joten ehkä se tästä alkaa taittumaan. Olin eilen lääkärillä ja joksikin virustaudiksi tämä todettiin. Olen siis höyryhengitellyt, juonut kuumaa, levännyt. Höyryhengitys oikeasti auttaa - aina aiemmin olen ollut niin laiska, mutta nyt kun on tuntunut, että yskä on saatava kuriin ihan jo vauvojen takia olen huomannut että hei, ei tätä turhaan suositella. Verikokeissa selvisi samalla, että mun Hb ei ole noussut yhtään (113), vaan parin viikon kuuri on vain ylläpitänyt tasoa, ei nostanut. Nyt joudun ottaamaan tupla-annoksen rautaa parin viikon ajan. Perjantaina menen sitten töihin vielä.

Oletteko kokeilleet mammajoogaa? Ilmoittauduin juuri kurssille (8krt), joka alkaa parin viikon kuluttua. Odotan ihan innoissani. Onpahan sitten jotain tekemistä kotona ollessa ja lisäksi olen niin kankea puupökkelö, että ihanaa päästä venyttelemään ja harjoittelemaan rentoutumista. Ihan synnytyksen varallekin.

Onkos teillä muilla ollut jo perhevalmennusta? Meidän varsinainen valmennusryhmä alkaa vasta marraskuun puolivälissä ja viimeiset kerrat (yhteensä 5krt) olisi vasta siellä 2 vkoa ennen laskettua aikaa, jolloin aika epätodennäköisesti olen enää a) yhtenä kappaleena b) voimissani istua jossain valmennuksessa. Siksi mennään tänään aikaisemman ryhmän mukaan harjoittelemaan vauvanhoitoa - se erityisesti oli teema, jonka haluan ainakin käydä, vaikka lasten kanssa paljon on ollutkin tekemisissä. Lisäksi meidän paikallinen monikkoperheyhdistys järjestää lokakuussa valmennuksen kaksosvanhempien näkökulmasta, mikä taas on erittäin tervetullutta. Olisi kiva kuulla millaisia valmennuskokemuksia teillä muilla on.

Nyt takaisin pötköttelemään :wave:
 

Yhteistyössä