Vulvodynia tms.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pirjo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei!
mulla on ollu vulvodynia jo pidemmän aikaa, ja olen käynyt Jorma Paavosen(lääkäri joka tietää vaivasta kuulemma eniten) luona alusta lähtien... Olen kokeillut fysioterapiaa, täsmähoito, lääkkeitä, mut mikään ei oo auttanu... Nyt kuulemma seuraava askel on sitte leikkaus. Onko kukaan käynyt sellaisessa? Miten se vaikuttaa mun elämään? Voinko myös sen jälkeen tulla raskaaksi ja saada lapsia tavalisella tavalla? Kuinka varmasti se auttaa???
oon ihan paniikissa tän asian kanssa!! mä en jaksais enään...

Heips!
Mä olin leikkauksessa lokakuussa. Oon itsekin yrittänyt löytää muita leikattuja, mutta ei ole kuulunut. Mut tosi kiva kuulla että joku muukin on samassa tilanteessa, kun itse olin. Niin ikävä tilanne, kun se onkin.

Muhunkaan ei mikään muu auttanut, joten leikkaus jäi ainoaksi keinoksi. Jos jaksat lukea,niin mun vestibuliittihistoria löytyy tuolta nelossivulta ekana. Mulle sanottiin että leikkauksen aikavarmasti pitäis auttaa ja että suurin osa on siitä avun saanut. En itsestäni vielä tiedä,mut pelottaahan se että miten sit joskus käy, kun kokeilee taas yhdyntää. Ja oon miettinyt että jos se uusiutuu. ja miten sen vois estää.

En vielä kauheesti osaa parantumisesta kertoa, kun mulla se on vielä kesken. Mutta paikat tuntuu suht. hyviltä. Ainakin mitä olen sormella kokeillut, vestibuliitista tuttu polte on poissa! Arkuutta toki muuten vielä on. Olin jo ensimmäisessä leikkauksen jälkeisessä tarkastuksessa, lääkäri sanoi että tosi hyvältä näyttää, mutta ei mitenkään vielä kokeillut paikkoja. Pian menen toiseen ja siis viimeiseen tarkastukseen. saan sieltä kai jotkut venytyskepit. Hämää vaan, kun ei sitten enää ole sen jälkeen yhtään seurauskäyntejä.

Ei taida leikkauksella olla mitään vaikutuksia raskaaksitulemiseen. Tota synnytystä mäkin oon miettinyt, et tyyliin ratkeeko vanhat leikkausjäljet. Mut ilmeisesti paikat kuitenkin paranee hyvin ja kun niitä vielä venytellään, niin alatiesynnytys onnistuu ihan hyvin. Kunhan antaa aikaa parantua.

Luulen tietäväni, miltä susta tuntuu. koeta jaksella. paljon voimia!! :)

mulla oli tänään virtsarakon tähystys, ei löytynyt mitään poikkeavaa joka yhdyntäkipuni aiheuttais. Gyne ei myöskään löytänyt pari kk sitten mitään näkyvää syytä. Minulla kivut paikoittuu n. sormen syvyydelle emättimen etuseinämälle (virtsarakkoa/-putkea vasten siis, siksi oli se tähystyskin). Mullakin arvauskeskuslekurit tokas vaan että lisää liukuvoidetta kehiin, eikä tajunneet että ei ole siitä kyse. Lihakset ei kramppaa mitenkään ja gyne sanoikin että lihaksista johtuva kipu ei edes ole tuossa kohdassa. Nyt sain lähetteen sinne vulvaklinikalle, toivottavasti sieltä löytyis apu vaivaani. Esileikit ei mitenkään vähennä kipua, ei vaikka mies ois hyväilly useammankin orkun, eli varmasti olen rentona... Ihmetyttää vaan kun tuossa kohdassa ei kuulema pitäis olla mitään mihin voisi sattua! No, onneks mut on otettu tosissaan, sen verran häiritsevä vaiva tuo on. Ei oo kiva harrastaa yhdyntää vaan kerran kuussa kun on niin kivuliasta =(

Mäkin oon käyny tähystyksissä, mulla on ihan samanlainen kipupiste (siis sellainen, about siellä, missä olisi G-piste, mut vähän alempana). Hirveä toimitus, mitään ei löytynyt, kaikki oli kuulemma tosi hienoa, paitsi että vähän punoitti. Antibiootit helpottaa virtsakirvelyä (jota on kanssa), mutta niitä en tosiaankaan viitsi syödä, ettei tule muita tulehduksia. Ainoa mahdollinen toimenpide ois kuulemma virtsaputekn laajennus, joka JOSKUS auttaa. Kivaa tämmönen ainainen "joillekin se on tuonut avun"-toistelu.

Sain eilen gyneltä lähetteen fysioterapiaan (kuulemma lyhyt jono, vain 2-3kk :D). Ja sitten lisää xylocainia ja lyricaa pienimmällä (25mg) annoksella (on neuropaattiseen kipuun tarkoitettu lääke). Ei oo tuntunut lyrica kipuihin auttavan, mutta oon ollu ekan otosta lähtien ihan maanisen energinen. Lääkkeen pitäs auttaa ahdistukseen, et ehkä ne kivutkin siitä vähenee, jos ei muista stressata. Lisäksi käskettiin käyttää aina liukastetta. Pillereitä (diane nova) ei gyne halunnut lopettaa, koska niissä on paljon estrogeeniä ja se hoitaa limakalvoja. Mut yritän pysyä toiveikkaana, ehkä se fysioterapia tuo mun kohdalla avun (ainakin xylocain on ollu hyvä).

Hei vaan kaikki! Olen uusi täällä, löysin tämän sivuston etsiessäni netistä tietoa vestibuliitista. Mulla on nimittäin ollut useita kuukausia yhdyntävaikeuksia, jotka ovat surkastuttaneet minun ja avopuolisoni välisen seksielämän aika minimiin. Ongelma on se, että tuolla hieman syvemmällä emättimessä, peräsuolen puoleisessa seinämässä (takaseinämäkö se on?) tuntuu sellaista polttelua ja "kipua" yhdynnässä. Ja ilmeisesti iho jotenkin rikkoutuu joka kerta seksin aikana, koska sieltä aina tulee pikkuisen kirkasta verta, kun paperilla pyyhkäisee. Ceridal-öljyä olen käyttänyt aika pitkään, mutta se ei ole auttanut muuten kuin ulkosynnyttimien limakalvoilla, joilla siis ei ole ongelmia. Liukastetta olemme jonkin aikaa käyttäneet kun keksin sitä hankkia, mutta (uskokaa tai älkää) se ärsyttää juuri sitä emättimen arkaa kohtaa aivan helvetillisellä tavalla. Ja on olevinaan herkälle iholle ja jopa gynekologisiin tutkimuksiin sopivaa ainetta. KOndomia ei voi käyttää kun sekin ärsyttää. Ongelma toistuu vaikka olisinkin erittäin kostunut "sieltä". Yhdynnän jälkeen polttelee ja aristaa jonkin aikaa. Voisiko tämä olla vestibuliittia tms.? Millaisia vinkkejä ja neuvoja osaisitte asiasta tietävät antaa? En asu pääkaupunkiseudulla joten en varmaan löydä täältäpäin mitään tämän taudin asiantuntijaa. Vaiva on ihan kamala ja parisuhde kärsii siitä paljon. Ja minä kärsin myös, tuntuu että olen viallinen enkä tiedä yhtään mitä tehdä. Olen 23-vuotias. Olisin kiitollinen kommenteista ja neuvoista! Hyvää joulun odotusta kaikille :)!

Alkuperäinen kirjoittaja herätys!:
Alkuperäinen kirjoittaja silja:
Alkuperäinen kirjoittaja herätys!:
Eikö teillä ihmiset ole muuta tekemistä kuin tuijottaa vulvaanne?!

tuskin kukaan asiattomia kommentteja aiheesta, josta et mitään tiedä

Kommentti ei ole minusta asiaton. Tuntuu, että jotkut naiset tutkailevat vain ja ainoastaan alapäätään. Kannattaisi hankkia hieman sisältöä elämäänsä, eikä keskittyä vaan takaiilemaan jokaista värähteöyä alakerrassa. No jollekin tuo on elämänsisältö.

Ei varmaan kukaan tarkkaile alapäätään joka hetki, jos siellä ei todella ole jotain vialla. Ja jos siellä jotain tuntuu olevan vialla niin onhan se selvää että se huolestuttaa, on se vaan sen verran tärkeä ja herkkä paikka. Eri asia on toki silloin, jos ko. paikassa ei ole mitään häikkää ja silti sitä tutkailee koko ajan.

Hei kaikki ihanat naiset!
Eksyin tänään netissä aiheesta käsitteleviin artikkeleihin. Googleen kirjoitin Yhdyntäkivut ja tästä tämä informaation tulva alkoi. Minulla kivut ovat yhdyntään liittyviä, peniksen sisäänvieminen sattuu, en kostu huomattavasti kiihottuessani(?), tuntuu ettei mahdu sisään. Ceridalia käytän "liukasteena". Pillereitä olen syönyt 7vuotta, merkki vaihdellut parisen kertaa-olen aina (muistaakseni!)ollut herkkä sieltä enkä ole kostunut kiihottuessani-pillereillä ei ole ollut (kai) vaikutusta.

Yhdyntäkipuja ei ole kuitenkaan aikaisemmin (muistaakseni) olllut tällaisia,eikä mielestäni ollut näin paha vielä puolisen vuotta sitten kun suhde nykyiseen poikaystävääni alkoi. (ehkä myös kookkaampi penis voi aiheuttaa?) Nyt parisen kuukautta yhdyntä on ollut lähes mahdoton-tilanne helpottaa hiukan kun vain kestää ne pahimmat ekat työnnöt, mutta huudan armoa yhdynnän jatkuessa. Emättimen aukko ja sitä ympäröivät pienet häpyhuulet ovat tulessa jälkeenpäin, turvonneet ja punaiset!

Jos en siis harrastaisi seksiä,niin tätä vaivaa ei minulla olisi! Haluaisinkin tietää voiko siitä syystä syynä olla edes mikään vulvodynia tms.?. Yksityisellä gynellä olen käynyt kaksi kertaa, nyt on ollut nuvaring käytössä yhden viikon-voisin ehkä mennä väittämään että limakalvot olisivat kosteammat, mutta yhdyntä oli taas vain suuri pettymys-kipua. Ovestin geeli auttoi kummasti kun käytin sitä joka päivä-pystyin suoriutumaan seksistä ihan ok. Nyt resepti Vagifem puikoista-en ole vielä aloittanut. BTW: Ehkäisyssä kondomi ei sytytä,joten toivoisin pystyväni käyttämään jotain muita ehkäisykeinoja....Varmaankin käytössä oppisi mutta raskauden pelkokin olisi kova, sillä menneisyydessä on hajonneita kondomeja!

Epäilen myös että lihakseni jännittyvät yhdynnässä,poikaystäväni huomautti asiasta:"eihän se edes mene sinne-rentoudu"! Ei auta vaikka kuinka puhaltelisin,hengittäisin syvään yms..Voiko pelkkä vaginismi aiheuttaa tuota ärtyneisyyttä?

Paljon juttua tuli, olisiko jostakin teistä vähän apua lähteä alkuun tässä asiassa? Sanokaa joku edes jotain,en oikein tiedä minne lääkäriin mennä. Olisi tosi hyödyllistä jos täällä kerrottaisiin hyvien (ja kamalien) lääkärien nimet niin tietäisi kenellä mennä ja ketä välttää... Itse olen ollut täällä Tampereella Gynologi-ja urologikeskuksessa parilla naisella-hmm, en sitten tiedä heidän asiantuntemuksestaan tähän asiaan liittyen.. Että sellaista!

Kiitokset jo etukäteeeeen!!!<3

Hienoa, että täällä on aktiivinen keskustelu aiheesta.

Minuakin kiinnostaisi kaikki leikkauskokemukset, niistä kun tuntuu vaikealta löytää tietoa ja usein sitten se löytynyt tieto on aika ristiriitaistakin.

Myös vertaistukiryhmän sähköpostilistalla keskustellaan aktiivisesti vulvodyniasta ja sen kanssa elämisestä. Listalle voi liittyä lähettämällä ylläpitäjälle liittymispyynnön osoitteeseen vd-ryhma-owner@yahoogroups.com

Kirjoitin aiemmin sivulle 4. Mä kävin sitten taas terveyskeskuksen gynellä. Sen mielestä mulla on vaan psyykkinen ongelma. Enkä mä vaan usko siihen. Tottakai nyt on jännitys kipuakin, kun jännittää, koska tietää, että sattuu.

Se sano myös, että Lahdesta ei oo ketään lähetetty naisten klinikalle, eikä lähetetä.

En tajua miten kyseessä voi olla psyykkinen ongelma. Koska se tuli vaan yhtäkkiä ja ei mulla oo aikasemmin mitään huonoja kokemuksia seksistä. Ja toiseks, kun se kokeili mun emätintä. Ni oli tietty kohta mihin sattui (etuseinämässä), muualle ei satu. Teki mieli hajota siihen paikkaan, tuntuu niin epätoivoiselta. Olen kärsinyt tästä kohta kaksi vuotta ja olen vasta 21. Koko elämä edessä. Ei oo täl hetkel rahaa mennä yksityiselle tai mitään.

Gyne määräs mulle kuitenkin sitä puuduttavaa geeliä. Se on semmosessa ihme "ruiskeessa". Niitä on vissiin eri muodoissa. Onko kellään tota ruisketta? Musta se on aika huono idea, kun sitä on paljon siinä, eikä se sit säily ku kerran sitä käyttää. Onko vinkkejä sen käyttöön?

Alkuperäinen kirjoittaja xylocain:
Määräsikö se sulle xylocainia? Mun tietääkseni se säilyy n. kuukauden avattunakin, korjatkoon joku jos olen väärässä.

Juu xylocain on sen nimi. Tuoteselosteessa luki, että sitä on saatavana eri versioina...kuten geelinä, suihkeena jne.

Mä sain sitä ihme ruiskussa olevaa...ja ainakin apteekkari neuvoi, että kestää avattuna ehkä vain pari päivää...ja siinä ruiskussa on älyttömästi sitä geeliä...joten menee sitten hukkaan.

Mäkin sain sitä toiseen vaivaan juuri ruiskussa ja apteekissa sanoivat että se pitää käyttää kerralla. Lääkäri kuitenkin antoi ymmärtää, että se kestää, vaikkei siinä olekaan säilöntäainetta. No, mulla ei ollutkaan sille tarvetta loppujen lopuksi kuin muutaman kerran, joten en tiedä onko säilynyt, ikävä kyllä.. Kannattaisiko soittaa lääkärille uudestaan ja kysyä? Itsekin ihmettelin tuota ruiskumuotoa ja säilöntäaineettomuutta, kun ei sitä kuitenkaan kerralla niin paljon tarvita. Xylocainia käytetään mm. virtsarakon tähystysten yhteydessä puudutusaineena, joten silloin tuo ruisku ja suuri määrä on tietysti tarpeen.

Kuinka paljon tuota geeliä pitää nyt sitten laittaa? Ja kuinka monta minuuttia ennen yhdyntää? Laitatteko sormin vai tuon ruiskun avulla?

Tosi sekavaa, kun se lääkäri ei oikein antanut mitään neuvoa.

Juu, tuollaisessa ruiskussa sitä geeliä on. Gyne sanoi mullekin, että kyllä se säilyy kuukaudenkin avattuna. Älä missään tapauksessa koske kuitenkaan sillä itse ruiskun päällä emätintä, sillä sieltä voi joku bakteeri tai sieni hypätä ruiskuun ja siellä kasvaa. Mä olen painanut ruiskusta sellaisen herneen kokoisen tai vähän isomman pisaran kämmenselälle ja sitten puhtaalla sormella sivellyt kipupisteisiin. Saattaa kirvellä hetken, muttei läheskään niin paljon kuin esim EMLA. Mutta toimii hyvin, onneksi. Sanoisin, että sellainen 10 min riittää vaikutusajaksi, sen aikaa voi vaikka pussailla ja kosketella :).

Tuota xylocainia käytetään ymmärtääkseni synnytyksessäkin puudutteena, että siksi tuon purnun koko on noin iso. Itse oon miettinyt sen jakamista joihinkin pienempiin eriin heti avaamisen jälkeen, mutta vaikeaapa sekin olisi steriilisti suorittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja elannaa:
Juu, tuollaisessa ruiskussa sitä geeliä on. Gyne sanoi mullekin, että kyllä se säilyy kuukaudenkin avattuna. Älä missään tapauksessa koske kuitenkaan sillä itse ruiskun päällä emätintä, sillä sieltä voi joku bakteeri tai sieni hypätä ruiskuun ja siellä kasvaa. Mä olen painanut ruiskusta sellaisen herneen kokoisen tai vähän isomman pisaran kämmenselälle ja sitten puhtaalla sormella sivellyt kipupisteisiin. Saattaa kirvellä hetken, muttei läheskään niin paljon kuin esim EMLA. Mutta toimii hyvin, onneksi. Sanoisin, että sellainen 10 min riittää vaikutusajaksi, sen aikaa voi vaikka pussailla ja kosketella :).

Tuota xylocainia käytetään ymmärtääkseni synnytyksessäkin puudutteena, että siksi tuon purnun koko on noin iso. Itse oon miettinyt sen jakamista joihinkin pienempiin eriin heti avaamisen jälkeen, mutta vaikeaapa sekin olisi steriilisti suorittaa.

Kiitos vastauksesta. Selkeni paljon tuo asia. Pitää testata joku päivä. Onko tuo emla samanlaisissa tyhmissä ruiskuissa? Miksei tuo aine voi vaan olla jossain järkevässä suljettavassa tuubissa...

Nostetaanpas tätä *uppista heijaa*

EMLA on sellaisessa tuubissa ja se on sellaista perusvoiteen tyylistä rakenteeltaan. Mutta jos on herkät limakalvot niin en suosittele sitä, vaikka onkin helpompaa säilöä.

Ja tosiaan, kannattaa liittyä tuonne, jos kaipaa vertaistukea tai haluaa muuten vaan vaikka valittaa kovaa kohtaloaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tu:
Myös vertaistukiryhmän sähköpostilistalla keskustellaan aktiivisesti vulvodyniasta ja sen kanssa elämisestä. Listalle voi liittyä lähettämällä ylläpitäjälle liittymispyynnön osoitteeseen vd-ryhma-owner@yahoogroups.com

onko teiltä yhdyntäkipuisilta tutkittu endometrioosia? Juuri tuo syvällä emättimessä oleva kipu tuntuisi viittaavan siihen. Toinen mikä tuli mieleen, säännöllinen papakoe olisi hyvä otattaa vuosittain, litteä kondylooma siellä emättimen syvyyksissä voi aiheuttaa juuri noita epämääräisiä virtsakirvelyjä.

Haluisin tyhmyyttäni esittää kysymyksen tuosta xylocainin käytöstä, että ei kai se puudutus aine siinä sitten leviä, eli että tuntuuko kuitenkin joltain se seksi, eikä ole vain "tunnotonta" jyystämistä? Ja voiko se puuduttaa myös peniksen?
Kertokaa vielä kokemuksianne ennenkun meen ton satsin tuota lääkettä ostaan..

No mulla se toimi ainakin ihan hyvin. Laitoin sitä vaan kipupisteisiin, ja onnistuin saamaan orgasmin ihan normaalisti. Miehen täytyy tietysti käyttää kondomia, jottei tunto menis peniksestä.

Ei se sieltä mihinkään leviä. Imeytyy nopeasti limakalvoille (kannattaa silti hetki laittamisen jälkeen odottaa), joten penikseen ei vaikuta. Mulla ei ole tuntemusten kanssa ollut muuta eroa kuin se, ettei satu. Ja yleensähän ne kipupisteet ovat sellaisissa paikoissa, etteivät ne hirveän merkityksellisiä ole sen nautinnon kannalta (esim, klitoriksen aluettahan ei puuduteta).

Tuo yksi ruisku nyt ei niin paljon maksa, että kannattaisi siksi odotella. Koita yhden kerran ja jos et tykkää, niin et sitten käytä!

Kiitos molemmille vastauksista! Tosin mikäli oikeen reseptiä tulkitsin ni niitä tulee 10 ruiskuu kerralla? No, kyl täs vaihees on valmis kokeilemaan kuiteskii =)

Mä kokeilin tota xylocainia...Sattui silti samalla tavalla kuin ennenkin. Laitoin ainetta n. teelusikallisen verran ja annoin vaikuttaa 10 minuuttia. Mikä meni vikaan?

Ei tuntunut millään tavalla puutuneilta paikat, muutakun ehkä emättimen suu. Ainetta oli tosin vähän vaikea laittaa, kun laittaa sormen sisään niin tuo aine vähän niinkuin pakkaantuu alas sormeen. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

Yhteistyössä