Voitaskohan saada noin 150000e laina meidän tuloilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Mun mielestä olennaisempi kysymys olisi, uskallatteko ottaa lainaa noin paljon. Ja onko se teistä järkevää? Lyhennys tulisi olemaan arviolta 45 % nettotuloistanne, joka on paljon. Paljon enemmän kuin suositukset.

Mä olen itse menossa työharjoitteluun syksyllä ja aion saada siitä myös työpaikan itselleni, ja jos ja kun näin käy, saan huomattavasti enemmän tuloja itselleni, sekä tuossa 2300e(miehen tuloissa) ei ole vielä ylitöistä tulevia palkkoja joita hänen työpaikassaan saa tehdä, ja joita hän todellakin tekee aina kun saa, hän on oikeasti konnon työnarkomaani :D Että sikäli en olisi huolissani takaisinmaksukyvystämme..

Voiskohan sitä lainanottoa siirtää sinne syksyyn ja siihen kun myös sinulla olisi se työpaikka? Silloin tilanne olisi jo parempi. :)

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Mun mielestä olennaisempi kysymys olisi, uskallatteko ottaa lainaa noin paljon. Ja onko se teistä järkevää? Lyhennys tulisi olemaan arviolta 45 % nettotuloistanne, joka on paljon. Paljon enemmän kuin suositukset.

Mä olen itse menossa työharjoitteluun syksyllä ja aion saada siitä myös työpaikan itselleni, ja jos ja kun näin käy, saan huomattavasti enemmän tuloja itselleni, sekä tuossa 2300e(miehen tuloissa) ei ole vielä ylitöistä tulevia palkkoja joita hänen työpaikassaan saa tehdä, ja joita hän todellakin tekee aina kun saa, hän on oikeasti konnon työnarkomaani :D Että sikäli en olisi huolissani takaisinmaksukyvystämme..

Voiskohan sitä lainanottoa siirtää sinne syksyyn ja siihen kun myös sinulla olisi se työpaikka? Silloin tilanne olisi jo parempi. :)

No ei kun mun unelmien talo olis just sen hintanen enkä halua sitä menettää :D

Alkuperäinen kirjoittaja lila88:
sehän riippuu myös siitä miten paljon pystytte maksamaan kuussa. meillä hieman pienemmät tulot mutta ei todellakaan nuin paljoa saatas lainaa :S

Kyllä me pystyttäis ainakin tonni lyhentämään, siis meillä on aivan tosi paljon sellasia menoja joita pystyis karsimaan jos lainaa saadaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja lila88:
sehän riippuu myös siitä miten paljon pystytte maksamaan kuussa. meillä hieman pienemmät tulot mutta ei todellakaan nuin paljoa saatas lainaa :S

Kyllä me pystyttäis ainakin tonni lyhentämään, siis meillä on aivan tosi paljon sellasia menoja joita pystyis karsimaan jos lainaa saadaan.

Ap siis laitti tän viestin..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli mies saa noin 2300e/kk/brutto ja mä saan käteen hiukan vajaat 700e. Ja toi miehen saama palkka on ihan normitunneista mut hän tekee kyl aina ylitöitä kun mahdollista..

Mä en kyllä noilla tuloilla uskaltais ottaa noin isoa lainaa. Tätähän et kyllä kysynyt, mutta kerroinpa kuitenkin. Meillä on lainaa 154 000 ja bruttotulot tällä hetkellä 4600 euroa. Mä oon äitiyslomalla, sitten kun meen taas töihin niin tulot tietty isommat.

Kyllä te varmaan pankista lainan saatte. Pankin nettisivuilta löytyy lainalaskureita, laske sieltä mikä olis lainan kuukausierä ja mieti, onko teillä varaa.. uskon kyllä, että laina muuten järjestyy. Käsittääkseni lainan saanti nykypävänä on helppoa. Tosin takaajat pitää varmasti olla.

Päinvastoin kuin uskotellaan, nyt on hyvä aika ostaa asunto. Odottelisin vielä vähän aikaa jos etsisin. Mutta laina pitää olla mitoitettu oikein.

Ns. turvallinen laina on kun on omaa rahoitusta mukana niin että puhutaan kymmenistä prosneteista tai laina-aika jää alle 20 vuoden tai pysyy lähellä sitä ja tuloista asumismenoihin (siis myös kaikkeen muuhun kuin lainaan) kuluu max 30%. Pankkien suosittama maksimiraja on 40 prosenttia, mikä on varsin järkevä.

Tiukille mitoitetussa lainassa ei jää yhtään yllätysvaraa, mitä taas omassa talossa täytyy olla. Paljonko asumisen muut menot ovat entä onko talossa remonttitarpeita?

Näillä kriteereillä lainasumma vaikuttaa varsin isolta. Tämäkään nyt ei mitään auta, mutta meillä on 4200? nettotuloilla ollut alunperin 180 000 lainaa ja se oli maksimi, vaikka pankki olisi antanut helposti enemmän.

Siitä kannattaa lähteä mielummin liikkeelle, että kannattaako kuin että myöntääkö pankki. Maailmasta eivät asunnot lopu, hyvätkään.

Eli mies saa noin 2300e/kk/brutto ja mä saan käteen hiukan vajaat 700e. Ja toi miehen saama palkka on ihan normitunneista mut hän tekee kyl aina ylitöitä kun mahdollista..
Tuo kuulostaa aika kovalta. Jos mies saa 2300€ bruttoa ja sä alle 700€ käteen, yhteistulot ei taida olla hurjan suuret, joten 150 000€ laina tarkoittaa aika isoja kuukausilyhennyksiä. Mä sanoisin että ilman isompia lisätuloja tai jotain muuta varmistusta toi on aika tiukka veto. Kannattaa laskea eri korko- ja takaisinmaksuaikaskenaariot niin näkee oikeasti mitä se kuussa tarkoittaa — tsekkaa vaikka remonttilainaa, siellä on hyviä laskureita ja vertailuja. Jos te pystytte matkustamaan menoja alas ja mies tekee paljon ylitöitä, ehkä mahdollista, mut ite ottaisin varman päälle.

Yhteistyössä