Voisko joku rauhoitella mua? Migreeni -> paniikkikohtaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-

Vieras
Mulla on siis paniikkihäiriö. Aamulla alkava migreeni ja otin heti lääkettä. Päänsärkyä ei tullut, mutta pelästyin taas niitä näköhäiriöitä niin, että se laukaisi paniikkikohtauksen.

Lähinnä pelottaa koska olen lapsen (6v) kanssa yksin kotona, että jos mä pyörryn tai mulle sattuu jotain.

Miehelle soitin, mutta hän sanoi vaan, että mitä hän voi asialle. Sanoin, että ei mitään mutta soitin vaan, että jos mulle sattuukin jotain kamalaa.

Joo ja tiedän, että koneella ei pitäisi olla, mutta kun pelottaa niin, että kädet tärisee hulluna. En pysty makaamaan paikallani. Lapselle annoin luvan katsoa leffaa.

Sanokaa mulle jotain rauhoittavaa...

Joo mä yritän hengitellä rauhallisesti kun tiedän sen paniikkihengityksen aiheuttavan puutumista ym. hyperventilaation oireita. Kiitos kun sanoit jotain. Se on vaan niin uskomatonta miten muutama sanakin vähän helpottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Pois koneelta, sohvalle lepäämään, otsalle viileä kääre, rauhoitu.

6 v lapsesi osaa soittaa apua, jos pyörryt tms. Osaahan?

Kun en pysty makaamaan paikallani juuri tuon paniikkitunteen takia. Lapsi osaa kyllä soittaa isälleen ja isovanhemmille jos jotain tapahtuu. Mutta enhän mä uskalla sille sanoa, että jos jotain tapahtuu niin soita ja pelkään, että kun en sano niin menisi niin paniikkiin ettei osaisi toimia. Äh, vaikea selittää.

Auttasko jos kokeilisit kaikenlaisia kotikonsteja migreenin helpottamiseen, saisit muuta ajateltavaa? Kylmä kääre, saunominen/kuuma suihku ja oikein todella todella vahva kahvi auttaa mulla.

itse kärsin välillä samasta ongelmasta. voisko sun miehesi välillä soittaa sulle ja näin tarkistaa että kaikki on ok? osaako sun lapsi soittaa jos tarvitte apua tai onko lähellä naapureita et voi sieltä hakea jonkun jos pyörryt?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kun en pysty makaamaan paikallani juuri tuon paniikkitunteen takia. Lapsi osaa kyllä soittaa isälleen ja isovanhemmille jos jotain tapahtuu. Mutta enhän mä uskalla sille sanoa, että jos jotain tapahtuu niin soita ja pelkään, että kun en sano niin menisi niin paniikkiin ettei osaisi toimia. Äh, vaikea selittää.

Tehkää semmonen leikki missä harjottelette avun soittamista, vaikka että nallelle sattuu haaveri ja leikisti soitatte vaikka isovanhemmille ja harjottelettem mitä sanotaan. Ja sitten muistutat että näin tehdään sitten jos joku vaikka loukkaa ittensä tai nukahtaa sillein ettei saa ravistamalla hereille.

Hengität syvään ja rauhallisesti, tarvittaessa vaikka paperipussiin.
Pyörittele mielessäsi ajatusta "kaikki on hyvin, no hätä, ei tähän kuole".
Koita ajatella jotain kaunista.
Yksi hyvä ja ainakin itselläni toiminut kikka on; mieti mistä kaikesta OLET selviytynyt aikaisemmeni.
Mulla mm jos iski paniikki bussissa ajattelin " tää on ihan naurettavaa, saada paniikki linja-autossa kun olen selvinnyt lentokoneestakin hengissä " ( pelkään siis lentämistä ).
Toinen mua auttanut kikka on miettiä MUITA ihmisiä, ja sitä että hekin selviävät paniikista, elävät matkustavat, käyvät töissä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Jos:
Auttasko jos kokeilisit kaikenlaisia kotikonsteja migreenin helpottamiseen, saisit muuta ajateltavaa? Kylmä kääre, saunominen/kuuma suihku ja oikein todella todella vahva kahvi auttaa mulla.

Joo siis mä otin lääkkeen eikä se särky ehtinyt päälle. LÄhinnä mun ongelma taitaa nyt olla tuo paniikintunne ja pelko.

Siis mitä sinä siinä migreenissä pelkäät?
Eihän se sinua tapa.

Itsellä on estolääkitys, ja neljät erillaiset kohtauslääkeet, mikäli ne ei auta niin sitten piikille tk:n.
Eli kyllä se kipu sieltä laantumaan saadaan jos tulee.

Onko liian helppo elämä kun pitää pätö asiasta tehdä iso juttu?

Alkuperäinen kirjoittaja eka vieras:
itse kärsin välillä samasta ongelmasta. voisko sun miehesi välillä soittaa sulle ja näin tarkistaa että kaikki on ok? osaako sun lapsi soittaa jos tarvitte apua tai onko lähellä naapureita et voi sieltä hakea jonkun jos pyörryt?

Itseasiassa mies on jo soittanut kaksi kertaa. J aäitikin lupasi välillä soittaa. Enköhän mä (tai ennenkaikkea lapsi) ole turvassa. Silti sitä pelontunnetta on vaikea saada pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:

Tehkää semmonen leikki missä harjottelette avun soittamista, vaikka että nallelle sattuu haaveri ja leikisti soitatte vaikka isovanhemmille ja harjottelettem mitä sanotaan. Ja sitten muistutat että näin tehdään sitten jos joku vaikka loukkaa ittensä tai nukahtaa sillein ettei saa ravistamalla hereille.

Tätä en varmaan tällä hetkellä rauhallisesti pysty toteuttamaan, mutta kiitos vinkistä. Tämä täytyy ehdottomasti ottaa tehtävälistalle vastaisuuden varalle.

Alkuperäinen kirjoittaja siis häh:
Eihän se sinua tapa.

Itsellä on estolääkitys, ja neljät erillaiset kohtauslääkeet, mikäli ne ei auta niin sitten piikille tk:n.

Mene toiseen ketjuun kommentoimaan, kun et edes tiedä mistä puhut :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Yksi hyvä ja ainakin itselläni toiminut kikka on; mieti mistä kaikesta OLET selviytynyt aikaisemmeni.
Mulla mm jos iski paniikki bussissa ajattelin " tää on ihan naurettavaa, saada paniikki linja-autossa kun olen selvinnyt lentokoneestakin hengissä " ( pelkään siis lentämistä ).
Toinen mua auttanut kikka on miettiä MUITA ihmisiä, ja sitä että hekin selviävät paniikista, elävät matkustavat, käyvät töissä jne.

Joo, tätä olen yrittänyt ajatellakin. Että ei ole ensimmäinen kerta kun migreeniä pukkaa, ei ensimmäinen kerta kun paniikki iskee. On vaan tosi vaikea saada itseään rauhoitettua kun se paniikki menee vähän yli. Nyt ei sentään kädet enää tärise.

Mulla autto joskus siihen paniikintunteeseen ja kuolemanpelkoon sellanen ajattelu että "no paskat, kuollaan sitten". Tavallaan kun ei panikoi sitä että voi kauhee voi kauhee nymmääkuolen, vaan aattelee ihan rauhallisesti että no kuollaan ny si jos ollaan kuollakseen, niin hetken päästä itekin huomaa että kappas vaan, hengissä sitkutellaan vieläkin. Enpähän kuollukaan.

Tavallaan antaa periksi sille pelolleen niin huomaa että ei sille ollu aihetta. Tavallaan tässä tapauksessa menis vaan makoileen että no, jos tässä tajuttomaks ollaan menossa niin mennään ny si, voin samalla vaivalla pyörtyä johonkin pehmeelle. Ja kappas vaan, ei se taju lähtenykään.

Eihän se sinua tapa.

Siis otin lääkettä ajoissa eikä särky päässyt päälle. Mun ongelma on lähinnä tuo paniikintunne. Ei, elämä ei tosiaan ole paniikkeineen ym. mikään helppo. ja jos olisin yksin kotona ei varmaan olo olisi näin kamala.

Alkuperäinen kirjoittaja eka v:
jos kädet eivät enää tärise niin se on jo oikein hyvä alku. Kyllä sinä tästä selviät ihan varmasti :)

Kiitos sullekin. Melkein itku tulee kun tajuaa, että oikeasti joku tuntematon voi ehkä vähän samaistua ja yrittää helpottaa tilannetta.

Eihän se sinua tapa.

Siis otin lääkettä ajoissa eikä särky päässyt päälle. Mun ongelma on lähinnä tuo paniikintunne. Ei, elämä ei tosiaan ole paniikkeineen ym. mikään helppo. ja jos olisin yksin kotona ei varmaan olo olisi näin kamala.

Toi on muutes totta, paniikin kokee erilailla jos on lapsia lähellä. Yksin sitä voi antaa tunteelle periksi ja ajatella että sittenhän pyörryn. Mutta jos oletkin lasten kanssa kotona ja sama tunne iskee, niin tilanne onkin jo toinen :|

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Mulla autto joskus siihen paniikintunteeseen ja kuolemanpelkoon sellanen ajattelu että "no paskat, kuollaan sitten". Tavallaan kun ei panikoi sitä että voi kauhee voi kauhee nymmääkuolen, vaan aattelee ihan rauhallisesti että no kuollaan ny si jos ollaan kuollakseen, niin hetken päästä itekin huomaa että kappas vaan, hengissä sitkutellaan vieläkin. Enpähän kuollukaan.

Tavallaan antaa periksi sille pelolleen niin huomaa että ei sille ollu aihetta. Tavallaan tässä tapauksessa menis vaan makoileen että no, jos tässä tajuttomaks ollaan menossa niin mennään ny si, voin samalla vaivalla pyörtyä johonkin pehmeelle. Ja kappas vaan, ei se taju lähtenykään.

Näitä harjoituksia on tullut tehtyäkin joskus ja enhän mä ikinä ole tähän kuollut. Kai nyt vaan tilanne kun olen lapsen kanssa yksin niin vaikeuttaa. Tavallaan pelkään siis lapsen puolesta. Vaikka järki sanookin, että ei tässä mitään hätää ole.

mulla auttaa ainoastaan se että istun rauhassa alas, hengitän syvään ja mietin että mä en tähän kuole. kai toi rauhassa hengittäminen on vaan se juttu mikä pitäis muistaa ja harjottaa sitä. oikee keskittyy siihen hengittämiseen, ns. pilates hengitys on myös hyvä apu..kyllä se siitä :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja lissu:
Älä hätäile :hug: Näköhäiriöt on ihan normaaleja migreenissä ja menevät kyllä ohi, ei ole vakavaa. Lepäile ja hengittele rauhallisesti.

Totta. Ja helpottikin ne näköhäiriöt. On vaan pelottava tunne kun ei meinaa nähdä mitään...

Yhteistyössä