voisko joku kertoa mulle et mikä "idea" on imettää vielä esim. 1,5-vuotiasta??

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieraampi:
ja who tekee suosituksia koko maailmaan eikä ota huomioon maiden erilaisia elintasoja.

Miten selität sen, että meidän suositukset poikkeaa aika radikaalisti esim. USA:sta ja Kanadasta? Eikös meillä ole kuitenkin niiden maiden kanssa aika samanlainen elintaso?

Ja mihin se elintaso muuttaa sen tosiasian että äidinmaito on ihmisen lapselle parhaiten sopivaa ravintoa. Lehmänmaito on vasikan ruokaa :D

Lehmänmaito on vasikan ruokaa

ja nyt sä väität että ihmiset on vasikkoja kun me tarvitsemme maitoa ihan kokoajan .... tsih tsih...

Miten niin tarvitsemme?

ja who tekee suosituksia koko maailmaan eikä ota huomioon maiden erilaisia elintasoja.

Miten selität sen, että meidän suositukset poikkeaa aika radikaalisti esim. USA:sta ja Kanadasta? Eikös meillä ole kuitenkin niiden maiden kanssa aika samanlainen elintaso?

Ja mihin se elintaso muuttaa sen tosiasian että äidinmaito on ihmisen lapselle parhaiten sopivaa ravintoa. Lehmänmaito on vasikan ruokaa :D

mietippä sitä vaikka yön ylitse, mä lähden nyt unille, moiks =)
(varo ettet saa luita poikki yöllä jos huidot unissasi) kun sä et sitä maitoa tarvitse vaan vasikat.....=) =) =o

ja nyt sä väität että ihmiset on vasikkoja kun me tarvitsemme maitoa ihan kokoajan .... tsih tsih...

Miten niin tarvitsemme?

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Tässä löytyy teksti, jossa ainakin tuo perustelu mainitaan, eli kyseessä on nyt teksti jossa käy ilmi lastenlääkäriyhdistyksen suositus imetyssuosituksen pohjalla. Ja myös suomalaisen imetyssuosituksen ero esimerkiksi Kanadalaiseen.

http://www.suomenlastenlaakariyhdistys.fi/suositukset/LS_4_2002.html

Hieno teksti kaiken kaikkiaan. Erityisesti arvostin tätä: "Suomalaiset tuntuvatkin hyvin oppineen, että lohtu tulee pullosta." :kieh:

Mä kans ajattelin vielä odostusaikana, etten todellakaan suostu imettämään taaperoa.. Nyt on pikkuakka 7,5kk ja tissillä mennään. Maitoallergia on todettu ja muitakin allergioita varmaankin on, ainakin kaura, maissi ja sitrushedelmät, myös muut kotimaiset viljat epäilyn alla.

En usko, että haluan lähteä siihen jauhekorvikerumbaan, varsinkaan kun kukaan ei voi taata, etteikö allergisoituisi myös apteekin maidoille. Ei se pikkuinen yhdessä yössä niin isoksi kasva, että imettäminen pahalta tuntuisi.

(varo ettet saa luita poikki yöllä jos huidot unissasi) kun sä et sitä maitoa tarvitse vaan vasikat.....=) =) =o

Miten niin tarvitsemme?

Vaikee lukee kun sä vastaat mihin sattuu.

Aikuinen ei hei tarvitse maitotuotteita, kai sä sen tiedät?

Imetystukisivut netissä ovat painostussivuja. Sieltä ei oikeasti saa apua ja tukea, jos on ongelmia imetyksen kanssa. Siellä vaan kaikki hehkuttaa omaa ihanaa maitovirtaansa, mutta missään ei kerrota esim. miten äidin oma keho reagoi imetykseen.

Imetystukisivuilta:
"Suomen lastenlääkärien virallinen suositus imetyksen pituudeksi on yhteen vuoteen asti. Sen pidempää imetystä ei suorastaan kielletä, mutta virallisesti katsotaan, ettei yli yksivuotias lapsi saa imetyksestä mitään erityistä hyötyä. Onko näin? Miksi moni imettää vielä kaksi-, kolme... jopa seitsemänvuotiasta lasta? Millaista se on? "

SEITSEMÄN VUOTIASTA!!

Miten niin tarvitsemme?

Vaikee lukee kun sä vastaat mihin sattuu.

Aikuinen ei hei tarvitse maitotuotteita, kai sä sen tiedät?

no ei jos sä et tarvitse, niin en mäkään sitten, mä kyllä haluan ravita itseäni juuri niin kuin pitääkin, ja maitotuotteet on yksi tärkeä ravinnon lähde, mutta eipä siitä sen enempää, sä olet oikeassa, ciao vaan nyt =)

jauniita unia rähinäpää =)

no ei jos sä et tarvitse, niin en mäkään sitten, mä kyllä haluan ravita itseäni juuri niin kuin pitääkin, ja maitotuotteet on yksi tärkeä ravinnon lähde, mutta eipä siitä sen enempää, sä olet oikeassa, ciao vaan nyt =)

Hyvänen aika, mä en ole kertaakaan rähissyt. Sinä se olet haukkunut toisia.

Ja sen nyt vaan on niin, että kaiken maitotuotteista saatavan voi korvata jollain muulla. Homo Sapiens ei ole käyttänyt maitotuotteita vielä kovin kauaa.

"Imetyssuositukset uudistuivat
12.10.2004 YLE Terveys

Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi syyskuussa uudet imetyssuositukset, joiden myötä suomalaisia vauvoja kehotetaan täysimettämään puoli vuotta ja muun ruoan ohella vielä toiset puoli vuotta päälle. Uudistuksen jälkeen Suomen suositukset noudattavat Maailman terveysjärjestö WHO:n ja Unicefin täysimetysohjeita."

... ei täällä mistään mielipahasta puhuta, että joku vähemmän imettävä ei masentuisi 2-vuoden suosituksesta joka muuten on puppua...

Alkuperäinen kirjoittaja hekoheko:
Imetystukisivut netissä ovat painostussivuja. Sieltä ei oikeasti saa apua ja tukea, jos on ongelmia imetyksen kanssa. Siellä vaan kaikki hehkuttaa omaa ihanaa maitovirtaansa, mutta missään ei kerrota esim. miten äidin oma keho reagoi imetykseen.
SEITSEMÄN VUOTIASTA!!

En ole koskaan lukenu imetystukilistaa, mutta eihän se äidin keho (terveen) imetykseen reagoi mitenkään ja jos kaikki ei ole kunnossa, moni muukin asia kun imetys voi vaatia suosituksista poikkeavaa toimintaa. Keho on luotu tai kehittynyt, miten nyt vaan, kaikilla nisäkkäillä kykeneväksi ruokkimaan poikasta.
Ja tota 7 vuotiaan imetystä mäkään en ymmärrä, mun mielestä ei voi puhua samaan aikaan taaperoimetyksen kanssa.

Mä en pysty käsittään tätä suvaitsemattomuuden määrää. Miten joku on niin yksisilmäinen, että se oma tapa on ainoa oikea tapa? Melko kypsymätöntä.

Natinati naiset! :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:

minkähän vuoksi kuopus oli lehmänmaitoallerginen........imetyshistoriakin on aikaaaaas pitkä, apteekista saa kyllä muutakin maitoa!
Enpä kuule tiedä minkä takia hän oli lehmänmaitoallerginen. Sinä varmaan kerrot sen minulle? =)
Tiedän kyllä, että apteekista saa myös muutakin maitoa, mutta minkä hiton takia mun ois pitänyt lastani alkaa totuttaan 4kk ikäisenä soijamaitoon? Omaa maitoa tuli vaikka muille jakaa ja lapsi sitä sieti, kun jätin omasta ruokavaliostani lehmänmaidon pois.
Välttämättähän edes tuo soijamaito ei olisi käynyt, joten miksi mun ois pitänyt pistää lapseni siihen rumbaan, että ensin vieroitus rintamaidosta, sitten totuttelu soijamaitoon, vieroitus siitä jos se ei olisikaan käynyt jne.
Nyt päästiin siirtymään rintamaidosta suoraan lehmänmaitoon, kun lehmänmaitoallergia meni ohi 1v8kk ikäisenä. ;) :)

m! Vastaisitko!
:attn:

Ja sen nyt vaan on niin, että kaiken maitotuotteista saatavan voi korvata jollain muulla. Homo Sapiens ei ole käyttänyt maitotuotteita vielä kovin kauaa.

Miksi ottaa kalkkia purkista kun sen voi saada maidostakin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Miksi ottaa kalkkia purkista kun sen voi saada maidostakin?
Saa sitä muualtakin. Siemenistä, pähkinöistä, kalasta, soijasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mindre:
Alkuperäinen kirjoittaja Lila:
Minä imetin mun nuorimmaisia 2,5 vuotta kumpaakin. Siis ei kaksoset, kun toinen oli siis jo vieroitettu ennen suraavan syntymää. Muitakin lapsiani olen imettänyt jokaista siinä vuoden verran, vähän enempikin.
Ei siidä mitään sen ihmeempää ideaa ole ollut, se vaan jotenkin "meni niin"..:) Ja muuten, tämä kuopus, joka on nyt 3,5v. vieläkin haikailee tissin perään, joskus yllättää mut ja tempaa paidan ylös ja käy maistamassa....

Kyllähän mäkin pitkään imetin, yli vuoden, ettei sillä, mutta mä ihmettelen, että etkö sä käytä rintsikoita, jos se maistelu onnistuu ihan noin "salaa"...

Ohoh!, olipas toi mun viimeinen lause herättänyt monissa huomiota. Siis, käytän rintsikoita, paitsi illalla kotona, jolloin kotiasuni on t-paita ja kalsarit.
Ja silloin on joskus käynyt niin, että kun keskittyneesti töllötän illalla telkkaria, pääsee kuopus tekemään sen yllätyshyökkäyksensä. Ja tuntuu, että ihan huumorimielessä, koska häntä itseäänkin naurattaa, ja hommahan lopetetaan samantien.
Mutta kun kysyn, että vieläkö haluaisit tissimaitoa, olisko se hyvää, vastaus on "kyllä!"

Mä en pysty käsittään tätä suvaitsemattomuuden määrää. Miten joku on niin yksisilmäinen, että se oma tapa on ainoa oikea tapa? Melko kypsymätöntä.

sinähän täällä natiset, natinati!

Alkuperäinen kirjoittaja ELÄMÄ ON:

sinähän täällä natiset, natinati!

Enkä narise, vaan esitän ainoastaan perusteltuja mielipiteitä.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:

Miksi Kanadassa sitten, jossa on Suomen kaltainen elintaso suositellaan imetystä 2-vuotiaaksi?

Vastaus tähän, kiitos! :attn:

Vastaisin jos jaksaisin asiaan tarkemmin perehtyä, mutta alla muutama huomio ko suosituksesta...

Samaisessa suosituksessa, siis Kanadassa, suositeltiin myös alkoholia käyttävien ta tupakoivien äitien jatkavan imetystä...hmmmm...asettaa Kanadan lääkäriliiton hyvään valoon...ja jos satut käyttämään huumeita, niin keskustellaan erikseen...:/

Alkuperäinen kirjoittaja Mindre:
Minä imetin mun nuorimmaisia 2,5 vuotta kumpaakin. Siis ei kaksoset, kun toinen oli siis jo vieroitettu ennen suraavan syntymää. Muitakin lapsiani olen imettänyt jokaista siinä vuoden verran, vähän enempikin.
Ei siidä mitään sen ihmeempää ideaa ole ollut, se vaan jotenkin "meni niin"..:) Ja muuten, tämä kuopus, joka on nyt 3,5v. vieläkin haikailee tissin perään, joskus yllättää mut ja tempaa paidan ylös ja käy maistamassa....

Kyllähän mäkin pitkään imetin, yli vuoden, ettei sillä, mutta mä ihmettelen, että etkö sä käytä rintsikoita, jos se maistelu onnistuu ihan noin "salaa"...

Ohoh!, olipas toi mun viimeinen lause herättänyt monissa huomiota. Siis, käytän rintsikoita, paitsi illalla kotona, jolloin kotiasuni on t-paita ja kalsarit.
Ja silloin on joskus käynyt niin, että kun keskittyneesti töllötän illalla telkkaria, pääsee kuopus tekemään sen yllätyshyökkäyksensä. Ja tuntuu, että ihan huumorimielessä, koska häntä itseäänkin naurattaa, ja hommahan lopetetaan samantien.
Mutta kun kysyn, että vieläkö haluaisit tissimaitoa, olisko se hyvää, vastaus on "kyllä!"

Mun 2.5v imettetty nyt 5v muistaa ilmeisesti vielä miten hyvää maito oli kun mietti taannoin et harmi kun en enää muista miten sitä tissimaitoa juodaan :D pikkuveli on maitoilija tällä hetkellä :D mut hyvää se kuulemma olis vieläki :) ei tosin oo yrittäny maistella :)

Alkuperäinen kirjoittaja hekoheko:
"Imetyssuositukset uudistuivat
12.10.2004 YLE Terveys

Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi syyskuussa uudet imetyssuositukset, joiden myötä suomalaisia vauvoja kehotetaan täysimettämään puoli vuotta ja muun ruoan ohella vielä toiset puoli vuotta päälle. Uudistuksen jälkeen Suomen suositukset noudattavat Maailman terveysjärjestö WHO:n ja Unicefin täysimetysohjeita."

... ei täällä mistään mielipahasta puhuta, että joku vähemmän imettävä ei masentuisi 2-vuoden suosituksesta joka muuten on puppua...

Ei itse suosituksissa vaan sen perusteluissa, lastenlääkäriliiton mukaan:
"Viimeisenä perusteluna yhden vuoden imetysrajoitukselle SLY pitää sitä, että pitemmän imetyksen suositteleminen "lisäisi tarpeettomasti monien äitien epäonnistumisen kokemusta".

En tiedä mihin keskustelu on mennyt sivulla 21, kun en saa sitä auki.. MUTTA itse imetän yhä 1,5 vuotiasta ja kyse on siitä, että lapsi haluaa ja vaatii saada tissiä. Hän saa siinä läheisyyttä, lohtua, turvaa ja rakkautta ja ties mitä muuta hänelle tärkeää, sekä janojuomaa ja vastustuskykyä. Lapseni on välttynyt pahemmilta sairauksilta ja pikku nuhan tullessa paranee parissa päivässä taudin pahenematta.

Olen vahvasti sitä mieltä, että imetyksen ansiosta lapsi on pysynyt suht terveenä. Lapsi ei ole suostunut tuttiin tai pulloon koko ikänään, vain äidin tissi kelpaa. Lapsi saa päättää milloin lopettaa tissin tarpeensa. Tietenkin järkevissä rajoissa kuitenkin.

Yhteistyössä