voisko joku kertoa mulle et mikä "idea" on imettää vielä esim. 1,5-vuotiasta??

KullanMurutx4

Aktiivinen jäsen
27.05.2004
10 344
0
36
tuosta toisesta ketjusta tuli mieleen tämmönen kysymys.

mä ite olen imettänyt kolmea lasta,esikoista 2,5kk kunnes maidon tulo loppui,kaksosia muutaman kerran kumpaakin,kun pääsivät kotiin sairaalsta niin maidon tulo loppuikin.
mutta vaikka maitoa ois tullukkin niin pystyn sanomaan että en ois yhtäkään lastani imettäny pidempään kun n. 6kk ikään asti :/

mää en vaa käsitä miten jotku voi imettää esim. vielä 1-vuotiasta tai vanhempaa ja mitä järkeä siinä on?? :whistle: :/

nyt haluan kuulla niiltä vastauksia ketkä tosiaan imettävät lapsiaan pitkään ja jopa toivovat että "se ei päättyis milloinkaan" :o

*muoks*

kertokaa omat mielipiteenne,en halua lukea mitää artikkeleja :D

moni on huomannu että lapselta loppu nälkä jos sitä imettää :|

aai mut nyt tarkoitettiinki semmosta sairasta "se ei päättyis milloinkaan" imetystä. ei mulla sitte mitään :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kipeät Kurotut Melonit:
Tarviiko sitä kaikkea tajuta?

Mä imetin siihen asti, et tyttö oli 10kk, olisin jatkanu pidempääkin, mut äidin sairaalassa olo ja kuolema lisättynä tytön sydänleikkauksella sotki kuviot.

ei välttis tarvikkaa mut tää on semmonen asia johon haluan saada vastauksen :whistle: :D

Imetyksen terveyshyödyt ovat täysin kiistattomat ja sen perusteella WHO suosittelee kaikille jäsenmailleen, myös teollisuusmaille, vähintään 2 vuoden imetystä. Jos imetys tuntuu sekä lapsesta että äidistä hyvältä, miksi pitäisi lopettaa?

Mulla tähän 2-vuotias tuli juuri hakemaan maitoa. Ihana. =)

no meillä poika tosiaan nyt 7kk ja nyt olo että haluan imettää just niin kauan kuin hän haluaa..en sitten tiedä miten mieli muuttuu jos homma tosiaan alkaa venyä...mutta itellä se imettäminen on jotenkin äärimmäisen ihana hetki ja silloin ollaan pienen kans jotenkin niiin lähekkäin fyysisesti ja henkisesti, että tuntuu voiko muutoin noin olla...en osaa selittää tarkemmin, mutta imettäminen ja se hetki lapsen kanssa on parasta mitä tiedän...niin ihanaa kun pieni tillottaa silmiin ja onnellisena imee tissiä..=)=)

Mä luulen että siinä on enemmänkin kyse jostain läheisyyden tarpeesta tai jostain koska eihän se enää ravinnollisesti ole mitenkään merkityksellistä. Ehkä äidin on vaikea ottaa sitä eroa lapseen. Muistan kun oma imetys lopahti kun vauva oli kolme kuukautta ja kyllä se otti henkisesti koville kun vauva ei ollut enää niin riippuvainen minusta ravinnon suhteen ja samanlaista läheisyyttä ei ilman imetystä voi lapseen kokea.

Sitä en sitten sano kuinka oikeutettua äidiltä on sitoa lapsi itseensä ns."turhalla" imetyksellä.

Meillä vauvalle ei kelvannut tissi enää 3kk jälkeen. Kun joskus suihkun jälkeen hillun tissit paljaana niin mies tuo 7kk:n siihen ja sanoo huumorilla että kokeile mitä se meinais tissistä. Mua inhottaa ajatuskin että tuo jättiläinen tulis yhtäkkiä tissille, eli suunnilleen juoksen karkuun ja lujaa. Eri asia varmaan olisi jos olisin imettänyt tähän asti.

Henk koht mielipide että kunlapsi osaa kävellä ja suunnilleen itse kaivaa tissin esiin niin on viimeistään aika lopettaa. Mutta kukin tekee niin kuin tahtoo, ei vaikuta mun ekämään =)

Siirryttiin imetyksestä suoraan lehmänmaitoon n. 1-v:na ja sen 3 - 4 kk:tta kesti, että lapset vierottuivat omaa tahtiaan. Järki oli siinä, että ei tarvinnut turhaan ostella korvikkeita kun omaa maitoa piisasi ja se lapsille kelpasi. En esikoista odottaessa suunnitellut pitkää imetystä, saatika taaperoimetystä, mutta hänelle en vaan koskaan saanut sitä korviketta ostettua ja vieroitettua alle vuosikkaana. Ja kun kahdella seuraavallakin imetys sujui helposti ja vauvoilla ei ollut mitään kiirettä vieroittautua, niin heitäkin imetin lähes 1,5 vuotiaksi. Ei siis mitään fanaattista katsomusta taustalla, vaan silkkaa omaa mukavuudenhalua ja laiskuutta :D

Alkuperäinen kirjoittaja ehkä sama?:
Mikä idea on antaa 1, 5 v pullomaitoa?
Ootko kuullu lasista ja maitopurkista jääkaapissa? Mut joo, mä imetin vähän päälle 9kk molempia, sen jälken vieroittuivat itse. Olen kuullut erään kaverini suunnitelmat imettää ainakin 1½v ja vain koska se on ihanaa... Itse en niin puuhasta nauttinut, mut olihan se halvempaa kuin korvikkeen antaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä luulen että siinä on enemmänkin kyse jostain läheisyyden tarpeesta tai jostain koska eihän se enää ravinnollisesti ole mitenkään merkityksellistä. Ehkä äidin on vaikea ottaa sitä eroa lapseen. Muistan kun oma imetys lopahti kun vauva oli kolme kuukautta ja kyllä se otti henkisesti koville kun vauva ei ollut enää niin riippuvainen minusta ravinnon suhteen ja samanlaista läheisyyttä ei ilman imetystä voi lapseen kokea.

Sitä en sitten sano kuinka oikeutettua äidiltä on sitoa lapsi itseensä ns."turhalla" imetyksellä.

joo mutta voihan sitä läheisyyttä antaa muutoinkin ku tissillä :/

Alkuperäinen kirjoittaja kolme pientä porsasta:
Alkuperäinen kirjoittaja ehkä sama?:
Mikä idea on antaa 1, 5 v pullomaitoa?

meillä ei kukaan lapsi ole saanut tuon ikäsenä pullomaitoa ;)
ihan ovat mukista juoneet jo n. 9kk ikäsestä lähtien et esitä jollekki muulle toi kysymys :)

juu..ei meilläkään pulloja ole ollut pitkään aikaan

Niin. No nää on näitä ikuisuuskysymyksiä. Yhtälailla vois kysyä, että mitä järkeä on antaa tuttipullosta maitoa 1,5vuotiaalle joka osaa jo juoda lasista? Eiköhän se syy pitkään imetykseen ole äidin ja lapsen oma halu. Mun mielestä siinä ei ole mitään pahaa, jos se molemmille sopii.

Alkuperäinen kirjoittaja Taa:
Eikö se nyt ole jokaisen oma asia?

Tottakai. Eikö siitä saisi keskustella kuitenkin? Abortti, imetys, parisuhdekuviot, lempiväri jne. on jokaisen omia asiota ja mun mielestä saa keskustella ihan mistä vaan loukkaamatta toista.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Siirryttiin imetyksestä suoraan lehmänmaitoon n. 1-v:na ja sen 3 - 4 kk:tta kesti, että lapset vierottuivat omaa tahtiaan. Järki oli siinä, että ei tarvinnut turhaan ostella korvikkeita kun omaa maitoa piisasi ja se lapsille kelpasi. En esikoista odottaessa suunnitellut pitkää imetystä, saatika taaperoimetystä, mutta hänelle en vaan koskaan saanut sitä korviketta ostettua ja vieroitettua alle vuosikkaana. Ja kun kahdella seuraavallakin imetys sujui helposti ja vauvoilla ei ollut mitään kiirettä vieroittautua, niin heitäkin imetin lähes 1,5 vuotiaksi. Ei siis mitään fanaattista katsomusta taustalla, vaan silkkaa omaa mukavuudenhalua ja laiskuutta :D

Jos tän tiivistäis yhteen sanaan, niin se olis LAPSENTAHTISUUS. Olen vaan sokeasti luottanut siihen, että lapsi kyllä irrotautuu äidistä kun on siihen kypsä ja valmis.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Tätä se juurikin on. Useimmat äidit ei koskaan sanokaan et ravitsemuksellisista syistä imettää yli 1v:tä vaan vastaus on aina toi et LAPSI tarvii sitä läheisyyttä ja hellyyttää. Sitäkö ei voi muuten tarjota lapselle? Isältäkö lapsi ei sitten koskaan saa läheisyyttä ja hellyyttä? No, sitten nämä mammat sanoo et imetys on eri asia, se on eri tavalla hellempää. Niinhän se onkin. Äidin mielestä. Lapsi varmasti nauttii ihan yhtä paljon sylissä olemisesta ilman sitä maitorauhasta suussa. Yksikään äiti ei tosin tätä suostu myöntämään. Sitä, että se rauhanen suussa on tärkeämpää äidille kun lapselle ja että se on äiti joka ei siitä luovu.

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Niin. No nää on näitä ikuisuuskysymyksiä. Yhtälailla vois kysyä, että mitä järkeä on antaa tuttipullosta maitoa 1,5vuotiaalle joka osaa jo juoda lasista? Eiköhän se syy pitkään imetykseen ole äidin ja lapsen oma halu. Mun mielestä siinä ei ole mitään pahaa, jos se molemmille sopii.

ei mun mielestä oikeestaa tässäkään ole järkeä et 1,5v. juo pullosta ku iha yhtä hyvin menis se maito mukistakin.
mutta silti tää et taapero roikkuu äidin tisseissä kiinni ni huh huh :o :whistle:

Yhteistyössä