Voisko joku kertoa miten ton lapsen saa nukkumaan?!!??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap

Vieras
Lapsi on 2,5-vuotias. Nukkumaanmeno on ihan mahdotonta! Ollaan tässä kohta 2kk opeteltu, että lapsi nukahtais yksin. Mutta ei onnistu! Mulla alkaa oikeesti olla pinna niin kireällä, että järki lähtee.

Eli iltasadun jälkeen lapsi jää sänkyyn. Ei mene montaa minuuttia kun tulee pois. Olen kokeillut parin viikon ajan, että vien aina takaisin sänkyyn enkä puhu mitään. Nauraa vaan ja pitää leikkinä.

Olen myös kokeillut, niin että en kiinnitä lapseen mitään huomiota. Se johtaa siihen, että lapsi saattaa leikkiä olohuoneessa kaksi tuntia.

On selvästi ihan väsynyt, mutta taistelee ihan kunnolla unta vastaan. En edes muista mitä olen kokeillut, mutta olen totaalisen väsynyt tähän joka iltaiseen huutoon ja taisteluun mikä meillä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Lapsi on 2,5-vuotias. Nukkumaanmeno on ihan mahdotonta! Ollaan tässä kohta 2kk opeteltu, että lapsi nukahtais yksin. Mutta ei onnistu! Mulla alkaa oikeesti olla pinna niin kireällä, että järki lähtee.

Eli iltasadun jälkeen lapsi jää sänkyyn. Ei mene montaa minuuttia kun tulee pois. Olen kokeillut parin viikon ajan, että vien aina takaisin sänkyyn enkä puhu mitään. Nauraa vaan ja pitää leikkinä.

Olen myös kokeillut, niin että en kiinnitä lapseen mitään huomiota. Se johtaa siihen, että lapsi saattaa leikkiä olohuoneessa kaksi tuntia.

On selvästi ihan väsynyt, mutta taistelee ihan kunnolla unta vastaan. En edes muista mitä olen kokeillut, mutta olen totaalisen väsynyt tähän joka iltaiseen huutoon ja taisteluun mikä meillä on.

Olen tatuoitu jätkä!

Moni palstalainen sanoisi tähän,et mitäs oot totuttanut ja tarviiko lapsia erikseen nukuttaa.

Itse oon sitä mieltä et lapsia on erilaisia. Kuinka lapsi nukahtaa aikuisen kanssa? Hetkessä? Onko sitten valmis nukkumaan yksin? Voisiko vaan olla helpompaa olla vierellä hetki ja kokeilla myöhemmin uudestaan?

Onko lapsi niin, et näkee muiden touhut? Onko hiljaista vai elämisen ääniä? Toimisiko joku tarrasysteemi? Entäs vetäytymistekniikka?

Kuten sanoit, et jos oot kaikkes kokeillut, niin ehkä lapsi ei vaan vielä osaa itsekseen nukahtaa? Tai uskalla? Onko paha uhma muutoin? Niin ja meneehän oikeaan aikaan eli ei liian myöhään?

Meillä huonosti nukahtava, tänään taisteltu pari tuntia et saan sisälle päikyille... tsemppiä!

Kiitos EllaMaaria vastauksesta.

Siksi alunperin aloimme opettaa yksin nukahtamista, kun nukuttamiseen alkoi mennä aikaa lähemmäs kaksi tuntia. Kovassa melussa ei tarvitse nukkua, televisio on hiljaisella päällä ja minä touhuile kodin askareita. Näkee minut melkein koko ajan. Nukkumaanmeno aikaa on vaihdettu, mutta sillä ei tunnu olevan merkitystä.

Meillä samanikäisenä juuri sellainen kausi, ettei millään asetuttu nukkumaan. Ihan sama olitko vieressä vai et, nukuttamiseen meni aina sen 2h.. Ja meillä poika alun alkaenkin mennyt yksin nukkumaan.
Tsemppiä ja hirveesti hermoja, niitä tarvitaan. :hug:

Ja tästä mun vastauksesta ei tainnu olla mitään hyötyä..

Kuulostaa tosiaan siltä, että peli pitää viheltää poikki ja tehdä ihan uudet rutiinit. Onko lapsen pakko nukahtaa itsekseen? Onko haittaa siitä, että vanhempi on paikalla uneen saakka? Iltapalan ja pesujen jälkeen sadun lukua, yhteistä laulelua ja/tai vanhemman laulamaa unilaulua, loruttelua tms. rauhallista, mukavaa yhdessäoloa. Kädestä kiinni pitäminen, silittely, varpaiden ja jalkapohjan hieronta (toimii monilla lapsilla!).

Voisiko ajatella, että yksin nukahtaminen otettaisiin ohjelmistoon vasta sitten, kun ylipäätään nukahtamisesta on saatu mukava asia?

aina samaan aikaan toistuvat iltarutiinit? esim. iltapala --> kylpy -->potta-->iltasatu -->hyvän yön toivotukset-->sänkyyn ja vanhemmat pois...ja sitten vaan sinnikäästi takaisin sänkyyn,joka kerta sanot esim. "nyt nukutaan" rauhallisesti,älä katso silmiin,peittelet sänkyyn ja poistut. Rasittavaa on ja saattaa kestää pitkäänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miten lapsi jaksaa leikkiä huoneessa itsekseen 2h jos on väsynyt? Mielestäni viet liian aikaisin nukkumaan tai sitten jos nukkuu päikkärit niin ne pois.

sitä minäkin olen ihmetellyt, mutta kummasti ne vaan jotkut jaksaa taistella sitä unta vastaan...täällä samanmoinen taistelu menossa

Alkuperäinen kirjoittaja Onko teillä:
aina samaan aikaan toistuvat iltarutiinit? esim. iltapala --> kylpy -->potta-->iltasatu -->hyvän yön toivotukset-->sänkyyn ja vanhemmat pois...ja sitten vaan sinnikäästi takaisin sänkyyn,joka kerta sanot esim. "nyt nukutaan" rauhallisesti,älä katso silmiin,peittelet sänkyyn ja poistut. Rasittavaa on ja saattaa kestää pitkäänkin.

Siis palautat lapsen sänkyyn.Ei tosiaankaan tulla enään olohuoneeseen leikkimään,kun on nukkumaan menty!

Meilläkin meni jossai vaiheessa aina 2h, oli pakko vaan luoda vuorot, et toinen on tunnin ja toinen toisen :ashamed: Mulla kun on tosi huono pinna tollasen vetkoomisen suhteen, niin mies sitten otti vetovastuuta...

Meillä poika on "levoton" eli vaikka silmät on kiinni niin höpöttää ja usein seisoo ja touhuaa...ja kun on unessa niin vielä kädet käy :laugh:

Meillä taas siis toimii hämärä, totaalihiljaisuus, vieressä istuminen niin ettei katso yhtään päin ja esittää nukkuvaa... Nyt on hiukan helpoittunut urakka, ja nukahtaminen käy 15min! Mutta tätä veivattiin koko alkutaival. Tai no ekat puol vuotta rynkytettiin vatsakipuista vaunuissa, mut sitten kun aloitettiin joskus itselleen nukahtaminen...

Luulen et aika ja pitkäjänteisyys ja se menon rauhoittaminen kirjoilla tm. rauhallisella leikillä ennen nukahtamista on vastaus. Mutta ennen kaikkea aika. Toki päikkyjä sun muita voi aika ajoin kokeilla vaihtaa, mut meillä on sama meno, vaikka ei nukkuis ollenkaa päikkyi tai nukkuis pari tuntia :)

TSEMPPIÄ VIELÄ :hug:

Mitä jos kokeilisitte sammuttaa itsekin television, valot (paitsi yövaloja) ja olla touhuamatta mitään mitä lapsi pitäisi mielenkiintoisena? Lapsen nukahdettua voi vaikka laittaa sen television uudestaan päälle. Yleensähän tuollaisessa tilanteessa kyse on siitä että lapsi luulee jäävänsä jostain kivasta paitsi jos menee nukkumaan, mutta jos vanhemmat eivät tee itsekään mitään jännää enää niin ei lapsi loputtomiin jaksa sängystä ylös hyppiä.

Yhteistyössä