Voisitteko aloittaa parisuhteen murteella puhuvan miehen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja "Maijja"
  • Ensimmäinen viesti
aaaa.oos
Harva puhuu kirjakieltä. Ei haittaa vaikka olis vahvakin murre, kyllä sitä pian oppis ymmärtämään. Olis hirveää jos ei saisi puhua niinkuin on itselle luonnollista.

pokkura
En kyllä usko että koskaan kiinnostuisin edes henkilöstä joka puhuu vahvaa stadin slangia. Siinä ei ärsytä vain se outo solkotus, vaan se tympeä itseriittoisuus joka tuntuu kuuluvan pakettiin. Myös korkea intonaatio loppusoinnuissa on toaali turn-off, sitäkin olen huomannut lähinnä eteläsuomalaisilla, vaikka sehän ei sinällään mikään murre ole.

"hey"
Stadia tai turkua en ehkä jaksais jokapäivä kuunnella, mut muissa ei silleen oo vikaa. Kaikkihan puhuu vähän murtaen, tai että harva puhuu ihan kirjakielellä ja jos, niin sekös vasta oudolta kuulostaakin.
Itse aloin seurustelemaan 6 vuotta sitten tyypin kanssa joka puhui vahvaa eteläkarjalaa, mutta nyt puhuu oikein leviää oulua kun ollaan täällä joku tovi asuttu :) joskus vaan lipsahtaa mie tai sie.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Mä en voi mitenkään käsittää, että murre vois olla paha asia. Päinvastoin, se tuo elävyyttä puhekieleen ja myös hauskoja tilanteita, kun esiin tulee sanoja, joista toinen ei ole koskaan kuullutkaan. Mä voisin olla mitä tahansa murretta puhuvan miehen kanssa. Mutta ehkä se johtuu siitä, että mä olen suvaitsevainen turkulainen (jonka murretta monet tuntuvat suorastaan inhoavan) :D.

"Maarikka"
[QUOTE="jep";30530660]Kaikki muut murteet on ällöttäviä paitsi Turun murre. Joku Savon vääntäminen tuo oksennuksen suuhun. Stadin murre hirveää kuunneltavaa.[/QUOTE]

Et kuulosta psyykkisesti kovin terveeltä tapaukselta jos murre tuo sulle oksennuksen suuhun.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Enpä montaa ihmistä tiedä, jotka ei mitään murretta puhuisi.

Itselläni on ollut yhden oulua puhuvan lisäksi lähinnä slangia puhuvia, eikä ole menoa haitannut.
Itse puhun aika sekaisin jokivarren- ja Oulun murteita höystettynä muutamilla slangisanoilla, mutta aksentti on jäänyt meänkielestä vahvasti.

Yhteistyössä