Voisitteko aloittaa parisuhteen murteella puhuvan miehen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja "Maijja"
  • Ensimmäinen viesti
Pin
Enpä montaa ihmistä tiedä, jotka ei mitään murretta puhuisi.

Itselläni on ollut yhden oulua puhuvan lisäksi lähinnä slangia puhuvia, eikä ole menoa haitannut.
Itse puhun aika sekaisin jokivarren- ja Oulun murteita höystettynä muutamilla slangisanoilla, mutta aksentti on jäänyt meänkielestä vahvasti.
Olet tartutellut muhunkin jotain, murrehirmu... :xmas:

Olet tartutellut muhunkin jotain, murrehirmu... :xmas:
Joo, sullahan tullee joitakin juttuja ihan niinku vanhalta tekijältä. :cool:

Sun mies on muuten yks niistä harvoista tietämistäni, jotka puhuu "yleiskieltä".
Varmaan johtuu siitä, ettei äidinkieli ole suomi.
Tosin on hänkin ruvennut joitain khuuuleja slangisanoja ajoittain viljelemään kolmenkympin jälkeen. :cool:

Ai jessus!! Toivottavasti mies dumppaa siut ja pian. Kuulut näihin outoihin, en voi seukata kun:
-sillä on hassu murre (tälle ei oikein voi mitään, siihen kun kasvaa...)
-se alkaa kaljuuntumaan (tällekään ei voi mitään)
-se on väärän mittanen (vain 175 kun MIEHEN kuuluu olla +183)
-silla kasvaa parta
-sillä ei kasva parta

PERKELE, herää vaan kysymys että MIKSI ylipäätään aloitte olemaan jos noin iso ja radikaali asia voi estää seurustelun.... :headwall:

vierass
Aloin ja kauan sitten. Ja nykyäänkin olen tuon samaisen kanssa. Välillä nauraa räkätettiin kavereiden kanssa hänen turunmurteisille ilmauksilleen, ja annettiin vähän suomenkielen opetusta, se on kuka eikä ketä.

Nykyään lapset naureskelevat välillä minun minun puheilleni. En puhu mitään varsinaista murretta, vaan monen sekoitusta, kun olen ihan pienenä ollut maan itäisessä osassa ja suku on sieltä, mutta olen muuttanut sieltä rannikolle, joten kaveripiirissä kieli muotoutui omanlaisekseen. Opiskeluajan asuin pohjoisessa ja nykyään olen sitten maan lounaiskolkassa.

mä...
Enpäs ole kuullut, että nykypäivänä joku kirjakieltä puhuisi. Eiköhän jokaisen puheet ole jollain tavalla muokkautuneet ja se on sitä murretta, toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Karsastaisin kyllä, jos joku tulisi kirjakielellä treffeille pyytelemään :D

"katten"
En tietenkään voisi seurustella murretta puhuvan miehen kanssa, koska
1. murre on osoitus alemmasta rodusta (lue white trash)
2. kyseenalaistasi minun älyllisen tasoni
3. koko ihmissuhdeverkostoni eristäisi minut
4. lapsistamme saattaisi tulla epäsiköitä ja vähintäänkin murretta puhuvia wt-lapsia

KAnnatan ehdottomasti reservaattej murteita puhuville ihmisille!

makuasioita
Mun mielestä turun murre on ihan hirmuisen hellyttävää. Aivan pohjoisen Lapin murteista ja niiden pehmeistä äänteistä myös tykkään, itäsuomalaisetkin murteet menettelee. Stadi tökkii, ja pohojanmaalainen, pahasti.

Ruotsin murteista toi närpiöläinen on kamalaa, ja sit ihan stockholma, pthyi. Göteborgin seudulla puhutaan minusta nätisti.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
kaksikielinen
Mun mies puhuu äidinkieltään (ruotsia) murteella ja mä tykkään :) On tarttunut muhunkin. Olis kyllä outoa olla miehen kanssa joka puhuu savoa (kävin Savossa viime vuonna ja tunsin itse ulkomaalaiseksi).

"outo"
Itte menin nuorena (=hölmönä) treffeille yhen miehen kanssa "vain" sen takia että se puhu murteella. Oli jostain lapista, ja sen puheen kuuleminen teki vain niin hyvälle tuulelle :D No, treffit oli ihan kamalat ja kiusalliset, ja jälkeenpäin aloin miettimään et niin joo, ihan yhtä hyvälle tuulellehan minä tulen kun juttelen hänen isänsäkin kanssa (heillä siis perheyritys, työn takia juteltiin).
Samaten jotkut savolaiset matalaääniset miehet saavat tosi hyvälle tuulelle, sitä pystyisi vain kuuntelemaan koko päivän :D Jos heillä siis murteen lisäksi juttu luistaa silleen miten nyt yleensä savolaisilla luistaa, tuntuu että he laskisivat leikkiä 24/7.

Mun mielestä turun murre on ihan hirmuisen hellyttävää. Aivan pohjoisen Lapin murteista ja niiden pehmeistä äänteistä myös tykkään, itäsuomalaisetkin murteet menettelee. Stadi tökkii, ja pohojanmaalainen, pahasti.

Ruotsin murteista toi närpiöläinen on kamalaa, ja sit ihan stockholma, pthyi. Göteborgin seudulla puhutaan minusta nätisti.
Jos olisit Peppini, niin nyt tirauttaisin itkun. Onneksi et ole. Mutta huomaa kirjakieleni.

Yhteistyössä