Voisitko asua kommuunissa/ekokylässä...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsi-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kommuunissa en haluaisi asua. Ekoyhteisössä olen asunut. Asuisin mielelläni yhteisöllisessä ekokylässä, sellaisessa jossa jokaisella olisi oma talo ja riittävä yksityisyys.

Viimeksi muokattu:
Joskus "pahimpina" vegaanikausina uhosin muuttavani jonnekin ekokylään. Onneksi ystävät palauttivat maanpinnalle niistä unelmista. Ei sellainen ole loppupeleissä mun juttu, kaikessa en ole ihan ekologinen ja tykkään omasta rauhasta. Ihailen kyllä ekokylissä asuvia, se on hieno elämäntapa.

En oikein usko, nuorempana uneksin kommuuniasumisesta. Mutta en usko, että minusta sellaiseen olisi. Olen liian reviirirajoitteinen ja erakko sellaiseen. Jonkinlaisessa yhteisössä voisin ehkä asua, jos kuitenkin minulla olisi perheeni kanssa oma asunto käytettävissä.
Joskin tietynlaiseen reviirirajojen venytykseen joudun kyllä toisinaan tässä parisuhteessa. :xmas:Mieheni suku( sukulaiset) on hyvin toisentyyppistä kuin omani ja voivat kyläillä toistensa luona pidempiäkin ajanjaksoja.

En. Olen sen verran erakkoluonne, että kommuuni olisi karmea kokemus. Ekokylän idea on hyvä, mutta mulla olisi koko ajan stressi siitä, teenkö asiat tarpeeksi hyvin ja oikein ja vielä tunne, että joku kyttää minua. Menisi maku ekoilusta että hupsis vaan, kun se lakkaisi tuntumasta vapaaehtoiselta. Eikä mua huolittaisi sinne, en ole kyllin vihreä.

En. Olen sen verran erakkoluonne, että kommuuni olisi karmea kokemus. Ekokylän idea on hyvä, mutta mulla olisi koko ajan stressi siitä, teenkö asiat tarpeeksi hyvin ja oikein ja vielä tunne, että joku kyttää minua. Menisi maku ekoilusta että hupsis vaan, kun se lakkaisi tuntumasta vapaaehtoiselta. Eikä mua huolittaisi sinne, en ole kyllin vihreä.

En itse ainakaan kokenut ekoyhteisössä, että siellä, ainakaan juuri siinä, olisi pidetty mitenkään erityisen tiukkaa kuria ekologisuuden suhteen.

Voisitko asua kommuunissa/ekokylässä...? En tuntemattomian ihmisten kanssa, enkä kyllä varmaan ystävienkaan kanssa. Olen luonteeltani varsin erakko. Opiskeluaikoina tuli ihan tarpeeksi asuttua soluasunnoissa. Ensin ystävän kanssa samassa ja sitten pariin otteeseen tunemattomien kanssa. Enimmillään saman asunnon jakoi 7 hlö.

Tai muuten "epätavallisessa" asumisjärjestelyssä? Voisin asua sukupolvien kansa samassa pihapiirissä esimerkiksi samassa pihassa voisivat asua mieheni tai minun vanhempani sekä isovanhepani ja miksei myös sisaruksia. Mutta kuitenkin niin, että jokaisella olisi oma asuntonsa ja näin ollen tarvittaessa yksityisyyttä.

Jonkinsortin ekokylään tai vastaavaan (vähän vähemmän ekoilua harrastavaan pieneen yhteisöön) voisin kuvitella muuttavani, mutta se vaatisi sen että muiden asukkaiden kanssa synkkaisi oikeasti ihan mukavasti. Olisi painajaismaista asua hyvin läheisesti jonkun sellaisen kanssa kenen kanssa ei tulisi toimeen.

Kommuuniin en perheineni muuttaisi. ennen lapsia olisin voinutkinasua. Nyt tykkään että meidän omalla perheellä on omaa tilaa ympärillä tarpeeksi.

Mua harmittaa, ettei ihmiset nykyään vieraile yökylässä! Lapsuudessani oli normaalia pari kertaa kuukaudessa olla yövieraita. Ei siis pelkkiä lapsia vaan koko tuttavaperhe. Vaikka olivat saman kunnan alueeltakin. :)

saman kunnan asukit onneksi sitten ehkä lähtevät parin yön perästä kotiinsa. Mutta jos tulevat kaukaa toisesta maasta, eivät sitten lähdekään.:xmas:

Voisin.
Uskon, että ellen olisi syystä tai toisesta saanut suurperhettä, olisin päätynyt jonkinlaiseen yhteisölliseen elämään muilla keinoin.
:)

Mua kiehtoo ajatus yhteisöllisyydestä. :) Olisi kätevää, kun esim. lapsilla olisi seuraa toisistaan ja vanhemmat saisi apua lastenhoidossa. Jos löytyisi riittävästi samanhenkisiä ihmisiä...olisi ihanaa parantaa maailmaa teekupposen ääressä iltaisin. :heart: *Haaveilee* :D

saman kunnan asukit onneksi sitten ehkä lähtevät parin yön perästä kotiinsa. Mutta jos tulevat kaukaa toisesta maasta, eivät sitten lähdekään.:xmas:

Olimme ikimuistoiset kaksi viikkoa Ruotsissa kesällä 1988. Se oli maagista aikaa siellä ihan eteläkärjessä. Olimme sellaisen motoristikeskittymän vieraina ja hauskaa riitti, vaikken kieltä osannutkaan. Koto-Suomessa kaikki juhlapyhät menivät lapsuudessa suvun mökeillä (samalla järvellä n. 50 m välein toisistaan), tiiviisti yhdessä monta viikkoa. :D

Voisin asua omalla landella jonkun katasrofin aiheuttamasta pakosta ja kalastaa, viljellä ja metsästääkin. Elää siis mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman omavaraisesti. Siellä ei haittaisi asumisseurana lähisukulaiset. Mutta en voisi asua missään kommuunissa ihan vain hippeilyn ilosta.

Olimme ikimuistoiset kaksi viikkoa Ruotsissa kesällä 1988. Se oli maagista aikaa siellä ihan eteläkärjessä. Olimme sellaisen motoristikeskittymän vieraina ja hauskaa riitti, vaikken kieltä osannutkaan. Koto-Suomessa kaikki juhlapyhät menivät lapsuudessa suvun mökeillä (samalla järvellä n. 50 m välein toisistaan), tiiviisti yhdessä monta viikkoa. :D
kuulostaa mukavalta. Kolmen kuukauden annos jonkun ihmisen läsnäoloa kodissamme on minulle kuitenkin liikaa.

Mä olen tosi sosiaalinen ja seurallinen tyyppi, mutta kaipaan toisaalta jonkin verran yksityisyyttä ja omaa tilaakin. Silti viehättää ajatus yhteisökylästä. :) Kunhan olisi sopivasti tilaa hengittääkin.

En enää koska en vaan jaksa ihmisiä liian "iholla", ison liudan eläimiä voisin ottaa kanssani asuman.
Nuorena jaoin ulkomailla asuessa isonkin porukan kanssa asunnon, kämppikset vaihtuivat tuon tuosta ja se oli silloin kivaa ja jännittävää.

Yhteistyössä