Voisitko alkaa "sijaiskohduksi" jollekin?

  • Viestiketjun aloittaja Joo
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Yks kysymys: onko Suomessa muuten edes mahdollista toimia sijaiskohtuna?!
Mä en edes tiedä...? Tietääkö joku?

suomessa lapsen synnyttäjä on lapsen äiti aina, oli bio vanhemmat sit ketä tahansa....
ja synnyttäjä ei voi itse valita kelle lapsi annetaan adoptoitavaksi...
 
Misty
Pystyisin, mutta vain siskolleni tai tyttärelleni. Raskaus on liian henkilökohtainen juttu jaettavaksi esim. edes ystävän kanssa, ja jos joku menisikin vikaan, tiedän että pystyisimme asian noiden em. kanssa käsittelemään, muiden kanssa emme välttämättä.
 
hmm
Kyllä varmasti voisin jollekkin esim. siskolleni, siinä tapauksessa että, minun munasolujani ei olisi käytetty. Tosinse vaatisi aikamoista suunnittelua ja sopimusten laatimista, ongelmatapauksien varalta. Esim. jos lapsi todetaan ultrassa vaikeasti vammaiseksi, abortti? Tai jos sairastun ja joudun vaikka jäämään työstä pois ja/tai sairaallaan niin sairaalamaksujen maksu tai mahdolliset menetetyt palkkatulot, eli miten ne sitten hoidettais. Aika monimutkaiseksihan se voisi mennä jos kaikki ei menisikään hyvin.
 
eipä musta olis tuohon hommaan,tarpeeks koville ottanut tämäkin odotus...ja vielä jos yhtä innokasta sakkia olisi lapsen tulevat vanhemmat kuin tuo ex,järki menisi kun kaksi kyttäisi jossain nurkan takana ja kyselisi kokoajan niinkuin tuo :whistle:
 
Vieras
Mun raskaudet on olleet niin vaikeita etten edes kanna itselleni enempää saati sit muille. Mutta jos olisin sellainen jolle raskaus ja synnytys ovat pala kakkua niin läheiselle ihmiselle esim. siskolle voisin sen tehdä. Oleellista olis myös se että voisin aina olla jatkossakin lapsen lähellä ja kuulua hänen elämäänsä vaikken vanhempana olisikaan. Omasta munasolusta toiselle synnyttäminen olisi ehkä enemmän harkintaa vaativa paikka mutta todella läheiselle ja rakkaalle uskoisin että tekisin senkin.
 
Tuntemattomalle en.
Esimerkiksi siskolleni tai jollekin tosi läheiselle ystävälle/sukulaiselle voisin.

Syy on se, että mä en erityisesti nauti raskaana olosta, ja ne 9kk on aina enemmän tai vähemmän syvältä. En ryhtyisi moiseen jonkun ihan tuntemattoman takia. Mutta jos jonkun läheisen ihmisen onni olisi siitä kiinni, voisin ilman muuta sen "vaivan" nähdä.
 
Miimiäinen
Mulle raskausajat ollu niin helvettiä, ettei tulis mieleenkään kokea sitä "turhaan" :/ En edes mitään korvausta vastaan sitä tekis.
Omat lapseni on ainoo poikkeus. Jos noi ei vois jostain syystä olla raskaana, mieluusti heille sen vauvan kasvattasin :heart:
 
tietäjä
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Yks kysymys: onko Suomessa muuten edes mahdollista toimia sijaiskohtuna?!
Mä en edes tiedä...? Tietääkö joku?
On mahdollista mutta en tiedä tarkemmin kuinka tarkkoja ym siinä ollaan.
Tiedän tapauksen vain kun itse XXXX sain lapsen niin sain lapselleni 2vuotiaalta lapselta jonka 'sisko' odotti häntä.
Eli tilanne oli se että kyseinen 'äiti' löysi uuden rakkauden ja jostain syystä ei sitten enään saanut lapsia,no hänen tytär kantoi oman äitinsä ja uuden miehen (isäpuoli) lasta synnytti ja siinä kaikki,eli hän on sisko lapselle vaikka hänet synnyttikin eli siinä oli jotain ja pikkukylässä asuttiin tuohon aikaan raskautta hiukan salaitiin ja siitä ei saanut tietävätkään puhua ja en nyt vannomaan mene olisiko noi alkiosiirrot ym tehty ulkomailla.Asia oli aika arka koko perheelle ja siitä ei siis puhuttu mutta näin on kuitenkin tehty Suomessa,ja en todellakaan tiedä miten on mahdollista tai mitä lopulta tuli papereihin lapsen vanhemmiksi ym.

En halua julkistaa syntymävuosia (oman lapseni tai heidän lapsen)
jos kyseiset lukevat palstaa kun kuitenkin tuntui tuo olevan niin arka aihe heille ja tosiaan sitä salattiin ja ei varmaan vieläkään päivänvalossa siitä puhuta.
 
tutulle voisin.

lapset on ihania :heart: ja mä oon niin pöljä että voisin mennä synnyttämään ihan millon vaan mutta meidän lapsiluku on täynnä. yhden tuttavapariskunnan kanssa aikoinaan olikin asiasta puhetta mutta se taisi jäädä puoliksi leikinlaskuksi.
 
voisin. jollekkin parille joka jo vuosia olis sitä odottanut eikä todella muuten saisi. vaikka tuntemattomille. mut en omista sukusoluistani. sitten vauva ei tuntuisi omalta.

ja hyvän summan haluaisin+kaikki kulut. näin kaikki hyötyisivät.
 

Yhteistyössä