voisitko antaa synnyttämättömän kätilön auttaa lapsesi maailmaan?

  • Viestiketjun aloittaja "miranda"
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27455231:
No synnyttäminen ei tee kenestäkään pätevää kätilöä, eikä synnyttämättömyys tee kätilöstä epäpätevää.
Minäkin saattohoidan vaikken ole itse kuollut...
Toivottavasti työyhteisössäsi on edes joku, jolla on koulutuksen kautta hankitun pätevyyden lisäksi myös omakohtaista kokemusta.
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
jjji
Jaa-a. Eipä ole tullut tarkistettua kätilöiden taustaa sen suhteen onko heillä jotakin muutakin kokemusta lapsista kuin ammattinsa kautta, joten en tiedä vaikka olisin jo antanutkin synnyttämättömän kätilön auttaa jomman kumman lapsistani maailmaan.
 
Pesky Pixie harmaana
En todellakaan voisi. Ja jos synnytän imukupilla, niin minua hoitavan kätilönkin pitää olla synnyttänyt imukupilla. Tai jos minulle tulee sektio, niin tarkistan kyllä, että kätilökin on sektoitu.
 
"Miuku"
Pakko kommentoida tuohon että sektioidut eivät tiedä mistään mitään. Mä synnytin lastani 3,5 vuorokautta jonka jälkeen sektio oli ainoa vaihtoehto. Hetkeäkään tuona aikana en ollut kivuton vaikka sain lääkkeitä ja puudutteita riittämiin, eivät vaan tehonneet. Joten enpä menis huutelemaan ettei sektioidut tiedä mitään!
Ja joo, mieskätilön olisin voinut jättää väliin ison nyrkkinsä kanssa. Samoin synnyttämättömän kätilön joka väitti etten ole kipeä ja tarvitse lääkettä. Oli siinä synnyttäneitäkin mutta ei kaikki tienneet siltikään oloani. Kuitenkin minulle oli tärkeintä saada lapsi terveenä ulos, kiitän yhtä ainoaa lääkäriä ammattitaitoisesta työstään :)
 
Näähän niitä parhaita on, varsinkin jos eivät ole olleet työnsä puolesta liikaa synnytyksissä mukana, eivät ole päässeet paatumaan, vaan ottavat ihmiset ihmisinä:)

*minä kiitän juuri tätä kätilöopiskelijaa jolle minun synnytykseni oli hänelle ensimmäinen.
 
Viimeksi muokattu:
Olihan taannoin lehdessä juttu lapsesta, joka päätyi äitinsä kätilöksi. Lapsi syntyi ennen kuin ambulanssi ehti paikalle. Että tuskin tämä kätilönä avustanut lapsikaan oli synnyttänyt ;)

Miksen huolisi? Jotenkinhan kätilöidenkin on opittava ammattitaitonsa. Sitäpaitsi aina on kuulutettu, että kaikki synnytykset ovat erilaisia niin tuskin yhteenkään osaa/voi ennalta valmistautua 100%.
 
"vieras"
Oliskin ollut ensimmäisessä synnytyksessä mieluummin synnyttämätön kätilö. Eipähän olisi tarvinnut kuunnella kipujen lomassa, kuinka rouva itse oli synnyttänyt kaksoset Italiassa ilman kivunlievitystä, joten mua EI VOI koskea yhden lapsen synnyttäminen kun sain ilokaasuakin.
 
"Kiukkuinen"
Nainen, joka ei synnytä ei ole nainen?! Kuulostipa julmalta! Kaikki kun eivät itse sitä asiaa voi päättää! Ja mitä se kätilön oma synnytys toisen äidin synnytykseen vaikuttaa? Ei tuontaivaalista. Jokainen kun on omanlaisensa synnyttäjä! Älyttömiä asioita sitä kaikki miettiikin!
 
Miuski harmailee
Joo, ei synnytys kätilöksi pätevöitä, kyllä se ihan koulutus on. Sydämen sivistystä ei hankita koulutuksella eikä kyllä synnytykselläkään, jos ajattelee, että synnyttänyt olisi siinä mielessä parempi.

Mutta lapsiani hoitamaan tahtoisin mieluiten ihmisen, jolla on oma kokemus vanhemmuudesta. Itse lapsettomana ja lapsisena lastentarhanopettajana toimineena huomasin, että vaikka lasten hoidossa ei sinänsä ollut eroa ennen tai jälkeen lapsia, niin vanhempia ymmärsin ihan toisella tavalla, kun itselläni oli lapsia olemassa.
 

Yhteistyössä