Voisiko olla totta? Koululaisista ja stipendeistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Koulussa annettiin pienet stipendit jo ekaluokkalaisille. Mutta yllätys yllätys, eivät tulleet parhaasta koulumenestyksestä, vaan reiluudesta.

Ihmetyttää vain, miksi tuollaiset annetaan ja kuka päättää reiluuden.

Entä jos reilun lapsen stipendin saaja onkin pahin kiusaaja? eihän lapsilta tietääkseni kysytty, kuka on reilu, vaan tietääkseni koululautakunta tai vastaava päätti asian.

Asia on jäänyt mietityttämään, koska tiedän yhden ihmisen, joka on tuossa koululautakunnassa, ja minä sanoin hänelle kerran, että tuosta yhdestä oppilaasta tuli reilu kuva lapseni synttäreillä, ja tuo samainen oppilas sitten tuon stipendin sai. Ihmetyttää, koska nyt sen jälkeen kuva on muuttunut täysin päinvastaiseksi. Ajattelin vain tuolloin synttäreillä, että jos joku kehtaa kaikkien nähden olla aika röyhkeä ja äänekäs ja jopa epäkohtelias, (sanoo mitä ajattelee), hän on varmasti sitten reilu muuten, eli ei tee hiljaa ilkeyttä. Mutta mutta... jostain syystä aina kun vien lapsen kouluun, ryhmä, jossa tuo lapsi on, lähtee juoksemaan piiloon niin että lapseni ei sitten löydä luokkakavereita ison koulun pihassa.

Eli kun lapseni synttärit olivat koulun alussa, sen jälkeen kuva tuosta lapsesta on muuttunut täysi npäinvastaiseksi joka kerta kun olen ollut tekemisissä.

Ja mitä lapset ajattelevat, jos aikuiset palkitsevat pahimman kiusaajan? En väitä, että tuo lapsi olisi kiusaaja, mutta ei vaikuta kuitenkaan yhtään sen reilummalta kuin muutkaan luokassa. Luokassa on reilumpia ja kivempia ja ystävällisempia, mutta he eivät olleet lapseni synttäreillä.

MInusta on hullua palkita tuolla tavalla, koska jos oikeasti ei tunneta lapsia, ja palkituksi tulee ei niin kiva tyyppi, mitä se saa lapset ajattelemaan?
Ei minun koulussa tuolla tavalla palkittu.

Ainoa oikea tapa palkita on numeroiden perusteella. Sitten isompana.

pikkasen ohi aiheen,mutta tapauksen alasteelta kun olin viidennellä tai kuudennella ja olin huonoimmin menestyneiden joukossa siis numeroiden suhteen ja tietty siellä vanhemmat ajtteli että oma lapsi ehkä saa sen stipendin kun niin hyvät numerot ym.Mutta tuli muutamalle vanhemmalle pettymys ja nurisivatkin asiasta jotain kun stipendin sain minä.
Ja syy oli se että minä olin vuoden aikana nostanut eniten numeroitani vaikka olinkin siellä häntäpäässä,eivät tietenkään nämä parempinumeroiset ollu pystynyt nostamaan numeroitaan samalla tavalla kun numerot oli alun alkaenkin korkaet.
Mutta mun mielestä ihan kiva että välillä kannustetaan myös niitä vähemmän loisteliaista oppilaita,koska mun kohdalla tää autto motivoimaan siihen koulunkäyntiin paremmin.
Ei nyt ollu paljon kantaa sun tekstiin mutta tuli vaan mieleen tämä tapaus.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
pikkasen ohi aiheen,mutta tapauksen alasteelta kun olin viidennellä tai kuudennella ja olin huonoimmin menestyneiden joukossa siis numeroiden suhteen ja tietty siellä vanhemmat ajtteli että oma lapsi ehkä saa sen stipendin kun niin hyvät numerot ym.Mutta tuli muutamalle vanhemmalle pettymys ja nurisivatkin asiasta jotain kun stipendin sain minä.
Ja syy oli se että minä olin vuoden aikana nostanut eniten numeroitani vaikka olinkin siellä häntäpäässä,eivät tietenkään nämä parempinumeroiset ollu pystynyt nostamaan numeroitaan samalla tavalla kun numerot oli alun alkaenkin korkaet.
Mutta mun mielestä ihan kiva että välillä kannustetaan myös niitä vähemmän loisteliaista oppilaita,koska mun kohdalla tää autto motivoimaan siihen koulunkäyntiin paremmin.
Ei nyt ollu paljon kantaa sun tekstiin mutta tuli vaan mieleen tämä tapaus.

Joo, no ihan ok palkita jos nostaa eniten numeroita. Mutta siis ihmetyttää vain, miten koululautakunta eli joidenkin lasten äidit, joista ei ehkä kukaan tunne ketään tietyltä luokalta, voi sanoa jotakin lasta reilummaksi kuin jotakin toista.

Ja entä jos tosiaan kävin niin, että pahin kiusaaja palkittiin stipendillä? Mitä tämä saisi lapset ajattelemaan? Että tuo lapsi on ok ja kiusaaaminen ja eristäminen on ok? Koska tuossa luokassa on koko ajan kahnausta, kaikki eivät mahdu joukkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Pink Poodle:
Elämä ei oo reiluu |O Muistanpahan vaan että ne hymytyttö patsaat meni luokan suosituimmille tytöille jotka kiusas vähemmän suosittuja :kieh:

Niinpä. Rohkeille ja röyhkeille.

arkoja ja hiljaisia ja vähemmän suosittuja ja kilttejä ei haluta palkita jostain syystä.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Meidän poika ainakin sai kannustustipendin, kun ei millään meinannut oppia lukemaan. Toki onhan se myös kiltti ja ystävällinen.

Tämä on kyllä vähän outoa. Palkita siitä, että ei osaa jotain.

minusta niitä stipendejä ei pitäisikään jakaa niille oppilaille, joilla on parhaat numerot vaan niille, jotka on esim. parantaneet kouluosaamistaan, tai just niille oppilaille, jotka on kaikille reiluja. eiköhän opettajat aika hyvin ole perillä siitä kuka on esim. kiusaaja ja välittävät tietoa sit koululautakunnalle tms.

Ehkä reiluin tapa olisi tehdä luokassa suljettu äänestys, johon lapset itse saavat nimetä reiluimman. Yleensä reilut lapset laittavat oikeasti mielestään reiluimman nimen lappuun eikä esim omaa tai parhaan kaverin. Ehkä vaan ekaluokalla lapset eivät tunne toisiaan kovin hyvin että ei onnistu, mutta ylemmillä luokilla sitten.

Meidän poika ainakin sai kannustustipendin, kun ei millään meinannut oppia lukemaan. Toki onhan se myös kiltti ja ystävällinen.

Eikönän se palkitseminen tullut yrittämisestä eikä osaamattomuudesta.

No ei siinä stipendissä lukenut, että stipendi osaaamattomuudesta :headwall: :headwall: Siinä luki jotta Ahkeralle koululaiselle, mikä oli tottakin. Ei kaikki vaan opi samaan tahtiin. Kesän aikana oppi lukemaan ja sai stipendistä lisää itsevarmuutta. Stipendi oli 20 euroa kirjakauppaan, joten siitä oli todella huotyä lukemisenopettelussa.

Koulun tehtävähän on opettaa niitä jotka eivät osaa, eikä vain palkita niitä jotka osaavat jo kaiken ennestään.

Varmaan aika vaikea jakaa noita stipendejä tasapuolisesti ja reilusti. Mun pojan luokalla parhaat lukijat saivat stipendejä, mutta paras esim. matikassa ei saanut mitään...

Alkuperäinen kirjoittaja hattivatti lehmilaitumella:
minusta niitä stipendejä ei pitäisikään jakaa niille oppilaille, joilla on parhaat numerot vaan niille, jotka on esim. parantaneet kouluosaamistaan, tai just niille oppilaille, jotka on kaikille reiluja. eiköhän opettajat aika hyvin ole perillä siitä kuka on esim. kiusaaja ja välittävät tietoa sit koululautakunnalle tms.

Jos opettajat oikeasti olisivat perillä asioista, olisiko kouluissa kiusaamista? Jos siis ovat perillä asoista, miksi antavat kiusata?

Ja miksi ahkeruutta eli parhaita numeroita ei saisi palkita? MIelestäni ei oikeastaan ole mitään muuta tapaa palkita, joka olisi reilu ja objektiivinen.

Joku ystävällisyys tai sellainen on kuitenkin subjektiivinen kokemus. Toinen tykkää toisesta toinen toisesta.

Oma lapsi ei muuten ole ahkera, vaan läksyt pakkopullaa, eikä lukeminenkaan nopeaa vielä, joten omalle lapselle en tässä petaa stipendeitä. MIelestäni vain tuollaiset reiluun -stipendit ovat väärin, koska entä jos palkitaan pahin kiusaaja? MItä tämä saa lapset ajattelemaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Kaktus:
Varmaan aika vaikea jakaa noita stipendejä tasapuolisesti ja reilusti. Mun pojan luokalla parhaat lukijat saivat stipendejä, mutta paras esim. matikassa ei saanut mitään...

Aivan. Ja lisäksi liiikunta on korostettu. Reiluuden lisäksi jaettiin harrastusstipendejä, ja menivät kaikki aina parhaille ja monipuolisille urheilijoille.

Miksi musiikki tai kuvaamataito tai askartelu ei olisi yhtä arvokasta kuin liikunta?

Jos opettajat oikeasti olisivat perillä asioista, olisiko kouluissa kiusaamista? Jos siis ovat perillä asoista, miksi antavat kiusata?

Ja miksi ahkeruutta eli parhaita numeroita ei saisi palkita? MIelestäni ei oikeastaan ole mitään muuta tapaa palkita, joka olisi reilu ja objektiivinen.

Joku ystävällisyys tai sellainen on kuitenkin subjektiivinen kokemus. Toinen tykkää toisesta toinen toisesta.

Oma lapsi ei muuten ole ahkera, vaan läksyt pakkopullaa, eikä lukeminenkaan nopeaa vielä, joten omalle lapselle en tässä petaa stipendeitä. MIelestäni vain tuollaiset reiluun -stipendit ovat väärin, koska entä jos palkitaan pahin kiusaaja? MItä tämä saa lapset ajattelemaan?

Ahkeruus ei ole sama asia, kuin hyvät numerot.

Ahkeruus ei ole sama asia, kuin hyvät numerot.

? Eikö? Mielestäni on. Toki vaaditaan lisäksi kiinnostusta ym. mutta en minä ainakaan yliopistossa tavannut ketään huippulahjakkaita. Ihan tavallisia normaaliälyisiä ihmisiä, joilla on hyvät istumalihakset.

Ainakin omana kouluaikana ahkerat pärjäsivät hyvin. Itse istuin nenä kiinni kirjassa illat, ja keskitasoisella älykkyydellä sain luokan parhaat numerot.

Ehkä ei aina pelkästä ahkeruudesta kyse, mutta lähes aina.

Stipendien jakamiselle voi olla hyvin monenlaisia kriteerejä, jotka stipendin kustantaja määrittelee Koululla voi olla hyvinkin vanha stipendirahasto, johon perustaja on aikoinaan laatinut säännöt jakoperusteista.

Koskaan en ole törmännyt sellaiseen, että koululautakunta tai vastaava päättäisi stipendin saajasta; eiväthän kunnan luottamushenkilöt voi tuntea lapsia. Stipendin jako on yksiselitteisen selkeää, jos kriteerinä on esimerkiksi paras keskiarvo. Minusta on hyvä, että stipendejä jaetaan muillakin perusteilla, vaikkakin stipendin saajan valitseminen on ehkä vaikeampaa. Stipendejä on annettu esim. menestyksellisestä liikuntaharrastuksesta, taideaineista, esiintymisistä, hyvän hengen luomisesta, yritteliäisyydestä ym.

entäpä jos ne stipendit sit jaetaan niiden numeroiden perusteelle, niin se kiusaajahan saattaa todellakin olla luokan huippu ja saa näin ollen stipendin.

On olemassa lapsia, joilla on oppimisvaikeuksia.

Mutta mielestäni on väärin, että ahkeria ja kilttejä ja hiljaisia ei enää palkita missään yhteydessä. Sana kiltti ja ahkera tyttö on oikein häpeällinen sana, ja on alettu suosia vain joka paikassa äänessä olijoita, ja nyt koulu menee tähän mukaan, että palkitsee ihan ketä sattuu ilman mitään objektiivisuutta.

Miksi palkitaan siitä, että on oppimisvaikeus? Nämä lapset ovat usein äänekkäitä ja rohkeita ja saavat huomiota muutenkin, on omaa opettajaa avustajaa ym.

Mielestäni väärin palkita oppimisvaikeudesta, mutta tämä on vain minun mielipide

Ja en tarkoittanut että kunnallinen elin olisi valinnut stipendin saajat, vaan oppilaiden vanhemmista muodostuva elin, mikä sitten onkin nimeltään.

entäpä jos ne stipendit sit jaetaan niiden numeroiden perusteelle, niin se kiusaajahan saattaa todellakin olla luokan huippu ja saa näin ollen stipendin.

On eri asia palkita oppilas numeroiden perusteella, kuin sen takia että on reilu, jos onkin oikeasti ilkeä kiusaaja. Mitä oppilaat ajattelevat, jos aikuiset palkitsevat pahimman kiusaajan? En väitä, että olisi käynyt näin, mutta entä jos? Ainakin tuo lapsi sanoo todella ilkeästi usein toisille, ja matkii ja on itse koko ajan äänessä kuuntelmatta muita.

Mutta mielestäni on väärin, että ahkeria ja kilttejä ja hiljaisia ei enää palkita missään yhteydessä. Sana kiltti ja ahkera tyttö on oikein häpeällinen sana, ja on alettu suosia vain joka paikassa äänessä olijoita, ja nyt koulu menee tähän mukaan, että palkitsee ihan ketä sattuu ilman mitään objektiivisuutta.

Miksi palkitaan siitä, että on oppimisvaikeus? Nämä lapset ovat usein äänekkäitä ja rohkeita ja saavat huomiota muutenkin, on omaa opettajaa avustajaa ym.

Mielestäni väärin palkita oppimisvaikeudesta, mutta tämä on vain minun mielipide

Ja en tarkoittanut että kunnallinen elin olisi valinnut stipendin saajat, vaan oppilaiden vanhemmista muodostuva elin, mikä sitten onkin nimeltään.

Minun pojallani on oppimisvaikeuksia ja hän on kiltti ja hiljainen. Itselläni oli myös kouluiässä. Olin myös hiljainen ja kiltti. olet kova yleistämään.

Eiköhän stipendien jako ole aika tapauskohtaista.

Jos palkitaan joku sen vuoksi, että hänellä on oppimisvaikeus, ihan yhtä hyvin voisi palkinnon antaa sen vuoksi, että on ruskeat silmät tai osaa puhua kauniisti.

Jotain yrittämistä kai pitäisi kannustaa, mutta miten sen objektiivisesti voi todeta, että joku yrittää?

Mielestäni ainoa objektiivine n palkitsemistapa on numerot.

Enkä tarkoittanut, että oppimisvaikeudesta palkitaan, vaan sitä, että sellaisen lapsen opiskelu on paljon vaikeampaa, kuin muiden lasten. hänen numerot saattaa olla huonompia, vaikka hän yrittäisi muita enemmän.

Yhteistyössä