Voisiko olla allegiaa? 1v yönukkumisesta.. apuja kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt valvomiseen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt valvomiseen

Vieras
Meillä siis 1v3kk ikäinen pieni.
Yöt ovat ihan mahdottomia, hän ei nuku vaan kiehnää, itkeskelee ja haluaa, että käyn laittamassa peittoa ja tuttia.. Toisinaan hän nukkuu kyllä melkein koko yön, näitä vain on tosi harvoin.
Hän nukkuu samassa makuuhuoneessa minun kanssa, pääsääntöisesti omassa sängyssään, joskus 20kertaa jo noustua yöllä otan hänet kainaloon, kunnes rauhoituu siinä ja nukahtaa, että voin laittaa takaisin sänkyynsä.

Tähän asti olen pitänyt tätä vain iästä ja kaiken uuden oppimiseen liittyvänä yöhulinana, joka menee ohi jossain vaiheessa. Nyt olen alkanut kuitenkin miettiä, voisiko pieni olla esim allerginen jollekin? Joka sitten pitäisi yöt hereillä..
Hän on iso ja tukeva (ei mikään siro, muttei liian paksukaan ) lapsi, syö kaikkea ja hyvällä ruokahalulla, mitään allergiaa ei ole huomattu eikä todettu mistään. Kasvaa hyvin ja kehitys on ihan siinä missä pitääkin.
Ilmaa on mahassa paljon, tuntuu että paukuttelee koko yön -hereillä kun olen niin siihen olen kiinnittänyt huomiota, muutoin ei vatsaansa valittele mitenkään. Kakka on ollut aina löysähköä, ei ripulia, mutta löysää..

Voisiko tämä olla jotian allergiaa? Maidolle? Vai olenko nyt vain turhaan herkistynyt kuvittelemaan kaikenlaista? Ei oel mitään hajuakaan mistään mahdollisista allergiaoireista, isommalla lapsella ei ole koskaan ollut mitään moisia vaikeuksia nukkua öisin eikä muutoinkaan..

Kiitos, jos joku osaa oman kokemuksen pohjalta sanoa jotakin. Neuvolassa on sanottu vain, että koita jaksaa. Sinne soittelen varmaan taas uudestaan, mutta apuja ei sieltä paljon heru.. :(

Mun poika teki samaa, ja paljastu, että on maidolle allerginen.. 2 vuotta meni TURHAAn valvoessa. Ja miten läpsi on KÄRSINYT kun äitiääliö (tai neuvolan hlökunta) ei asiaa tajunnut! Vieläkin katkera... :S

Niin, en oikein osaa epäillä mitään, kun ei ole kokemusta moisista.. Mutta en enää tiedä mitä muutkaan tämä voisi olla!? Ei hän koskaan mikään supernukkuja ole ollut, mutta tämä tuntuu ja ihan menevän yli!

Alkuperäinen kirjoittaja neiti Apila:
Mun poika teki samaa, ja paljastu, että on maidolle allerginen.. 2 vuotta meni TURHAAn valvoessa. Ja miten läpsi on KÄRSINYT kun äitiääliö (tai neuvolan hlökunta) ei asiaa tajunnut! Vieläkin katkera... :S

Oliko teillä "oireet" samanlaisia? Vai oliko vielä jotain muuta? Miten aloit epäillä juuri maitoallergiaa? Onko teillä muita allergioita? Oliko kauhea rumba lääkäreillä vai selvisikö asia helposti?

Et sitten itse alkanut jo aiemmin epäillä allergioita?

Oikeesti, tuo kuulosta niin tutulta, tuo rupsuttelu ja tuo vatsan löysyys. Määkin (idiootti) ajattelin, että se vaan kuuluu pikkusilla asiaan. Ja kun sattu vielä tuolle esikoiselle niin sitähän on ihan tollo. Jospa nyt älyäis sitte tästä kakkosesta asiat nopempaa. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:

No en! Sehän tässä vituttaakin. Miten voi olla niin idiootti! Mää vaan luulin että minussa on vika kun lapsi ei nuku, että oon paska äiti tms.. Kaikki tehtiin melkein minuutilleen, että on se päivärytmi, unikoulua ja kaikkea ne mulle ehdotteli neuvolassa, mutta ei kenellekään tullut mieleekään tuo. Sitten vielä (perhana sentään) keitin aina iltapuurotkin maitoon, että on parempaa. Kärsin tästä kyllä lopun elämääni.. Tästä huonosta omatunnosta ja hidasjärkisyydestä. Snif.

Oikeesti, tuo kuulosta niin tutulta, tuo rupsuttelu ja tuo vatsan löysyys. Määkin (idiootti) ajattelin, että se vaan kuuluu pikkusilla asiaan. Ja kun sattu vielä tuolle esikoiselle niin sitähän on ihan tollo. Jospa nyt älyäis sitte tästä kakkosesta asiat nopempaa. :headwall:

Niin ja minäkin olen ajatellut koko ajan, että kuuluu tähän ikään kun on pää täynnä kaikkea uutta.. Mutta tuo rupsuttelu on saanut itsenikin vähän ajattelemaan asiaa.. Että ei sitä vain aina tajua! Vaikka meillä siis nyt toinen kyseessä, mutta kun ei esikoisella ole koskaan mitään vaivaa ollut..

Äläs nyt Apila :hug:
Minäkin monta monta kertaa kysyin neuvolassa pojan iho-ongelmista, että voisiko mahdollisesti olla allergiaa. Ei voi, sanoi terkkari aina, laita laita rasvaa vaan kuule.
Käytettiin sitten yksityisellä lastenlääkärillä, jonka lausunnon jälkeen saatiin neuvolalääkäriltä lähete tutkimuksiin. Ollaan käyty nyt verikokeissa ja ihotesteissä, joissa ei todettu mitään. Ilman maitoa oltu 2-3kk (apteekin korvike), ja iho parantunut huimasti :flower:
Tammikuussa mennään maitoaltistukseen sairaalaan. Olisi kiva saada kelan korvaus maitoihin :xmas:

Tyhmä kysymys: (onneksi sellaisia ei ole olemassakaan! ) mutta voiko asiaa auttaa pelkkä laktoosittomaan maitoon siirtyminen? Tai luomuun? Vai eikä voi olla? Meillä juotiin aluksi luomumaitoa eikä kyllä moisia oireita ollut, on tulleet vasta nyt..

Ja meillä siis myös yöt olleet aina todella huonoja, sitä ovat edelleenkin (9,5kk).
Todennäköisesti jotkin muutkin ruoka-aineet aiheuttavat oireita kuin pelkkä maito. Maissinaksut ainakin :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Oliko teillä "oireet" samanlaisia? Vai oliko vielä jotain muuta? Miten aloit epäillä juuri maitoallergiaa? Onko teillä muita allergioita? Oliko kauhea rumba lääkäreillä vai selvisikö asia helposti?

Oireet oli just nuo, niinku tuossa ehdin jo kirjotella. Ja en oikein edes muista, että miten sen sitten hoksasin. Ehdottikohan sitä joku mulle, vai kokeilinko vain itse, siis hyla tai laktoosittomat tuotteet käyttöön..

No sitku huomasin että täähän toimii, maha alko olla normaali eikä vessareissuja kakkahommissa ollut kuin kerran tai kaks päivässä (myös unenlaatu parani), otin asian puheeksi neuvolassa. Sain heiltä suoraan todistuksen hoitopaikkaan, että ruokavalio laktoositon.

Ja sori, mää oon vähän pihalla näistä termeistä, onko siis maitoallergikko vai laktoosikko vai hylatikko (hahaha!). Mitään virallisisa testejä ei oo koskaan tehty tai allergiaa todettu. Mutta homma pelaa kun kaikki on tässä talossa aina automaattisesti vähintään hylaa. :)

meillä ehdotettiin gefilus maitoa ja hylaa, oireet jatkuvat ainakin meillä. tuota luomua en ole kokeillutkaan. uskaltaiskohan jättää maitotuotteet vähäks aikaa pois, näkis parantuuko yöt?

Niin ja siis muita allergioita ei ole. Tuli mieleen kun luin tuosta ihottumasta tuosta Pessin tekstistä, että oli mun pojalla myös ihan vauvana iho ihan sillä pienellä ryynällä jonkin aikaa.. oisko sekin sitten ollutjotain maitonäppyä, en tiedä. Ja ehkä myös siksi vierotti itsensä tissiltä jo 5kkden iässä.. huoh.

Ja ap, kokeile tosiaan ekana sitä laktoositonta maitoa (vaikka on helvetin kallista, 1.65E litra!). Ja muutkin tuotteet mitä sitten ruoanlaitossa käytät, laktoosittomana tai hyla. Mun keittö on melkoinen tivoli, kun mies on vielä keliaakikko. Mut meillä allergiset viihtyy ruokapöydässä! :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Oireet oli just nuo, niinku tuossa ehdin jo kirjotella. Ja en oikein edes muista, että miten sen sitten hoksasin. Ehdottikohan sitä joku mulle, vai kokeilinko vain itse, siis hyla tai laktoosittomat tuotteet käyttöön..

No sitku huomasin että täähän toimii, maha alko olla normaali eikä vessareissuja kakkahommissa ollut kuin kerran tai kaks päivässä (myös unenlaatu parani), otin asian puheeksi neuvolassa. Sain heiltä suoraan todistuksen hoitopaikkaan, että ruokavalio laktoositon.

Ja sori, mää oon vähän pihalla näistä termeistä, onko siis maitoallergikko vai laktoosikko vai hylatikko (hahaha!). Mitään virallisisa testejä ei oo koskaan tehty tai allergiaa todettu. Mutta homma pelaa kun kaikki on tässä talossa aina automaattisesti vähintään hylaa. :)

Niin tuotakin mitein, että pistäiskö ensin kokeilla hyla ja laktoosittomia tuotteita, sehän ei kyllä ole nyt sitten sama kuin maitoallergia. Mutta voisi kokeilla. Gefilusta saa, siitä ei kauheasti tunnu olevan apua.
Mutta maitoallergiassa on yleisiä nuo iho-oireet -sellaisia meillä ei ole. Oliko teillä? Eli lapsesi on yliherkkä maidon sokerille, laktoosille ei proteiinille? Eikös vain?
Ehkä meilläkin nyt ensin kokeillaan tuota.. Luomumaitoja ja hylatuotteita sekä kokonaan laktoosittomia..

Ap: iho-oireita ei ole ollut, ellei ne vauvaryynänäpyt sitten silloin ihan muutaman kuukauden iässä sitä olleet. Muuten iho ollut aina hyvä. Kokeile ihmeessä tuota! Toivottavasti teilläkin asiaan löytyy ratkaisu ja pääsette "normirytmiin". :)

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:

No en! Sehän tässä vituttaakin. Miten voi olla niin idiootti! Mää vaan luulin että minussa on vika kun lapsi ei nuku, että oon paska äiti tms.. Kaikki tehtiin melkein minuutilleen, että on se päivärytmi, unikoulua ja kaikkea ne mulle ehdotteli neuvolassa, mutta ei kenellekään tullut mieleekään tuo. Sitten vielä (perhana sentään) keitin aina iltapuurotkin maitoon, että on parempaa. Kärsin tästä kyllä lopun elämääni.. Tästä huonosta omatunnosta ja hidasjärkisyydestä. Snif.

Minä kärsin omasta hidasjärkisyydestäni ja neuvolan tyhmyydestä, kun kuopuksella todettiiin yksivuotiaana laajat allergiat. Tosin teillä tuskin niin laajoja on, koska meillä oli oireitakin enemmän, ripulin lisäksi mm. hengityksen limaisuutta. Yöunet muuttuivat jatkuvasta heräilystä yhtenäisiksi allergiaruokavalion (poro, riisi,maissi, mustikka) ja astmalääkityksen myötä. Yksityislääkäri totesi allergiat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä kärsin omasta hidasjärkisyydestäni ja neuvolan tyhmyydestä, kun kuopuksella todettiiin yksivuotiaana laajat allergiat. Tosin teillä tuskin niin laajoja on, koska meillä oli oireitakin enemmän, ripulin lisäksi mm. hengityksen limaisuutta. Yöunet muuttuivat jatkuvasta heräilystä yhtenäisiksi allergiaruokavalion (poro, riisi,maissi, mustikka) ja astmalääkityksen myötä. Yksityislääkäri totesi allergiat.

Muuten joo.. olihan pojalla jossin vaiheessa sitkeä yskäkin ja lima rohisi. Saatiin yksityiseltä se astmapumppu, johon tupsutettiin sitä astmalääkettä. Sekinkö liittyi sitten tuohon.. jestas. Luulin et se oli vaan pitkittynyt yskä. Ja miten oon unohtanu koko pumppuhomman! Semmonen kamala muovitötterö.. miten sitä onki selvinny lapsen kanssa hengissä ne ajat - ihan sumussa näköjään todistetusti vissiin kai ehkä näemmä.

[Muuten joo.. olihan pojalla jossin vaiheessa sitkeä yskäkin ja lima rohisi. Saatiin yksityiseltä se astmapumppu, johon tupsutettiin sitä astmalääkettä. Sekinkö liittyi sitten tuohon.. jestas. Luulin et se oli vaan pitkittynyt yskä. Ja miten oon unohtanu koko pumppuhomman! Semmonen kamala muovitötterö.. miten sitä onki selvinny lapsen kanssa hengissä ne ajat - ihan sumussa näköjään todistetusti vissiin kai ehkä näemmä.[/quote]

Meillä hengityksen limaisuus oli ruoka-aineallergian oire. Ilmeini ruoka-aineita kokeiltaessa, esim. kaurapuuro sai hengityksen muuttumaan limaiseksi. Mutta limaisuus ja yskä voi olla oire pelkästä astmastakin. Astmaa taasen esiintyy ruoka-aineallergiaa sairastavilla enemmän kuin muilla.
Meillä pojan hengitys rohisi ryntymästä saakka ajoittain. Astmalääkitys lopetti rohina. Nyt hän on 13 ja ruoka-aineallergiat ovat parantuneet ja astmalääkitystä ei ole.

Kiitos kaikille! Tämä palsta on siitä loistava, että täällä on yleensä aina joitakin saman kokemuksen omaavia! Meillä kokeillaan nyt ensin laktoositomia tuotteita, katsotaan siitä sitten eteenpäin. :) Mutta nyt ainakin uskallan ajatella, että voi olla jotian muutakin kuin vain levottomuutta muutoin..

Yhteistyössä