Voisiko joku vääntää minulle rautalangasta mikä järki on asua PARITALOSSA?

Iltakävelyllä taas ihmettelin tätä asiaa.

Naapurin (joka usein alkujaan täysin ventovieras) kanssa ollaan vieri vieressä, ei mitään omaa rauhaa, aina täytyy kysyä naapurin kanta suunnilleen joka asiaan, pihat vierekkäin ja aina kytätään toisten menoja ja asioita.

Voisiko joku selventää minulle tätä asiaa.
 
se on halvempi rakentaa kui9n omakotitalo (teoriassa)
parhaimmillaan se on kivaa asumista hyvien naapureiden kanssa, pahimmillaan sitten jotain ihan muuta..
mutta eipä se taida rivari asumisesta erota hirveästi, muuta kuin sen että on vain yksi seinänaapuri :D
 
"vieras"
Iltakävelyllä taas ihmettelin tätä asiaa.

Naapurin (joka usein alkujaan täysin ventovieras) kanssa ollaan vieri vieressä, ei mitään omaa rauhaa, aina täytyy kysyä naapurin kanta suunnilleen joka asiaan, pihat vierekkäin ja aina kytätään toisten menoja ja asioita.

Voisiko joku selventää minulle tätä asiaa.
No kyllä tämä pätee suurimpaan osaan omakotitalo alueitakin. Kysyt suostumukset naapurilta "saanko rakentaa huvimajan tuoho, saanko tehdä aidan jne....
 
tonttuilija
[QUOTE="vieras";22161944]No kyllä tämä pätee suurimpaan osaan omakotitalo alueitakin. Kysyt suostumukset naapurilta "saanko rakentaa huvimajan tuoho, saanko tehdä aidan jne....[/QUOTE]

Miksei sais rakentaa omalle pihalle? siis oikeasti haluaisin tietää. Joutuuko joka asiasta kysymään, miksi?
 
No se on se seuraava askel rivitalosta kohti onakotitaloa. Varmaan pääkaupunkiseudulla tonttien tehokkuusluvut ovat riittäviä ja tonttien hinnat pilvissä, niin paritalo on mahdollisuus päästä vähän lähemmäs omakotitaloa ilman että tarttee maksaa 200000e siitä tontista, vain se satanen.

Ei, en haluaisi paritaloon. Uukko asui opiskeluvuosinaan ja hänen muistonsa on naapuri joka ei asunut paikalla ja mm ei pitänyt lämpöjä... Pakkasella toi ei ollutkaan toimiva yhdistelmä.
 
[QUOTE="vieras";22161927]No mikä järki on asua rivitalossa tai kerrostalossa, noilla sunperusteilla. Tai edes siinä omakotitalossa, niissäkin aika usein on pihat vierekkäin ;)[/QUOTE]

Kerrostalossa on usein kaikista asumismuodoista kaikkein rauhaisinta! Usein ikkunat niin, ettei naapuri voi kytätä sieltä ja kun ei ole omaa pihaa niin muut eivät pysy kärryillä esim. kotiin tulevista vieraista jne.

Osassa omakotitaloista on kyllä ihan kunnon, suojaisat pihat, mutta on niitä postimerkkitontteja ja pihoja, joissa ollaan kuin näyteikkunassa.

Rivitalossa ollaan tietysti vierekkäin, mutta minua kummastuttaa vielä enemmän paritalot, jotka tavallaan ovat kuin omakotitaloja, mutta eivät ole kuitenkaan.

Minulle sopivat asumismuodot ovat joko kerrostalo tai sitten omakotitalo, sillä vaatimuksella, että on oma kunnon piha eikä olla kuin näyteikkunassa.
 
no itse asunut lapsuuteni ja nuoruuteni paritalossa, eikä meillä ollut mitään tollaisia sun kuvaamia "ongelmia".

kummallisin on tuo "kytätään toisen menoja ja asioita", eli siis häh?
Ehkä väärä sanavalinta, mutta tuossa paritalossa ollaan niin "naimisissa" naapurin kanssa ja kaikki naapurin menot ja tulot tulee väkisinkin "silmille" + kaikki vieraat ja autot, jotka talon pihassa jne. Yksityisyyttä ei juuri ole.
 
se on halvempi rakentaa kui9n omakotitalo (teoriassa)
parhaimmillaan se on kivaa asumista hyvien naapureiden kanssa, pahimmillaan sitten jotain ihan muuta..
mutta eipä se taida rivari asumisesta erota hirveästi, muuta kuin sen että on vain yksi seinänaapuri :D
Juuri näin.
Eli rakentaminen on paljon halvempaa ystävän kanssa esim.
Monestihan niistä jompikumpi puoli tai molemmat myydään, kääritään voittorahat itselle ja rakennetaan isompi omakotitalo :)
 
"vieras"
Miksei sais rakentaa omalle pihalle? siis oikeasti haluaisin tietää. Joutuuko joka asiasta kysymään, miksi?
No mietipä sitä. Olishan se kiva, kun naapurisi asunto-osakeyhtiössä vois keneltäkään kysymättä rakentaa vajoja takapihan täyteen ja kolmen metrin korkuisen aidan kadun varteen...

Eikä riitä, että kysyy naapurilta, aika moni juttu tarvii myös kunnalta RAKENNUSLUVAN.
 

Yhteistyössä