Voinko tehdä vielä lapsen? Ylipaino, diabetes..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja läälääläski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

läälääläski

Vieras
Esikoisemme ja ainoa lapsemme on 3 vuotta. Kun aloin odottaa häntä, painoin 80-90 kiloa, olin terve ja kohtalaisen hyvä kuntoinen, koska kävelin päivittäin paljon. Lihoin raskausaikana 120 kiloiseksi, eikä siitä juuri mitään tippunut synnärillä. Useiden laihdutusyritysten ja itseni rääkkämisen jälkeen olen edelleen sen yli 100 kiloa. Luulen, että olen sairastunut diabetekseen (kakkostyyppiä varmaankin, kun aikuisiällä puhjennut), siitä on selkeitä merkkejä. En ole vielä saanut hoidettua siihen diagnoosia, hoidan asian tietysti ennen raskautumista.
Yritän syödä terveellisemmin, mutta en osaa luopua suklaasta. En jaksa liikkua, joten kuntonikin on aivan surkea. Välillä innostun jumppaamaan, laihdun muutamia kiloja ja jaksan jonkunaikaa kävellä portaatkin kotiin, mutta pian kaadun taas. En osaa löytää motivaatiota, en jaksa pitää kiinnostusta yllä, eikä arjessani ole mitään sisältöä, joka täyttäisi syömisen jättämän aukon, vaikka yritän tehdä mieleisiäni asioita.
Olen masentunut, mutta oppinut elämään sen kanssa, ja saan terapiaa.

Olemme mieheni kanssa puhuneet, jotta alkaisimme yrittää toista lasta tänä keväänä. Ajoittaisimme sen niin, että taloutemme olisi paremmassa kunnossa, ja pääsisimme muuttamaan ennen vauvan syntymää.
Minua huolestuttaa, miten raskaus sujuu sairauksien kanssa. Yritän kyllä kaikkeni nostaa kuntoa ja laihtua ennen raskautta, mutta ei pari kuukautta siihen riitä, varsinkin kun veikkaan onnistumisprosenttini melko matalalle. Pelkään, etten jaksa kantaa lasta loppuun asti, kun oma vatsani painaa jo hirveän määrän. En saa nytkään kunnolla hengitettyä, kun läskit painavat. Kuinka sitten vauva mahassa?
Entä miten pitää diabeteksesta huolehtia, kun on raskaana? Onko todennäköistä, että vauvallani olisi samoja ongelmia? Olen aiemmin saanut ongelman kuriin ruokavalion parantamisella, mutta heti kun sorruin takaisin vanhaan, se tuli takaisin.

Näkeekö ultrassa mitään, kun on niin paljon läskiä edessä? Kuuleeko edes sydänääniä? Voiko läski viedä lapselta mahassa elintilaa?
Voiko vielä raskauden alussa yrittää pudottaa painoa tai lisätä liikuntamäärää, jos olen aloittanut sen hyvissä ajoin ja kuntoni on taas kohtuullinen? Entä koko raskauden ajan?

Edellinen lapseni oli lähes nelikiloinen, mutta synnytys sujui helposti. Minulla on ns. synnyttäjän lantio. Söin koko raskauden läpi hirveät määrät suklaata, kun mikään muu ei maistunut ja mieliteot kävivät hirveiksi, mutta lapsi on silti terve.
Minulla epäiltiin myös raskausdiabetesta, joka luultavasti olikin, mutta lapsella ei ole todettu diabetesta.

Onko täällä kokemusta yli satakiloisten raskaudesta? Tai diabetikon?

Ei ole kummastakaan omakohtaista kokemusta, mutta oman ja lapsesi hyvinvointisi kannalta mietihän uudelleen kannattaisiko elämän peruspalikat saada parempaan kuosiin ennen raskautta?

Nyt se on vielä helpompaa kun a) et ole vielä raskaana b) sulla on vain yksi pieni hoidettavana c) taloudelliset rasitteennekin ovat näin ollen pienempiä ja sinä olet kykenevä osallistumaan taloustilanteen parantamiseen

Ota siitä tulevasta raskaudesta itsellesi syy laihduttaa ja oikeasti opetella ne terveelliset elämäntavat. Sä näytät mallia sille 3-vuotiaallekin.

Ei ole kummastakaan omakohtaista kokemusta, mutta oman ja lapsesi hyvinvointisi kannalta mietihän uudelleen kannattaisiko elämän peruspalikat saada parempaan kuosiin ennen raskautta?

Nyt se on vielä helpompaa kun a) et ole vielä raskaana b) sulla on vain yksi pieni hoidettavana c) taloudelliset rasitteennekin ovat näin ollen pienempiä ja sinä olet kykenevä osallistumaan taloustilanteen parantamiseen

Ota siitä tulevasta raskaudesta itsellesi syy laihduttaa ja oikeasti opetella ne terveelliset elämäntavat. Sä näytät mallia sille 3-vuotiaallekin.

Niin, tiedän. Olemme vain aina toivoneet, että lapsillamme olisi alle 5 vuoden ikäero. Nyt siihen olisi ikään kuin viimeinen tilaisuus. Vauvakuume on lisäksi kova. Jos ottaisin tavoitteekseni laihtua vaikkapa 30 kiloa eli olisin saman painoinen kuin ensimmäisen raskauden alkaessa, siihen voisi kulua useita vuosia, ja lasten ikäero olisi sitten suuri, sekä miehelläni "lapsentekoikä" ohi. Hänellä on toive,että tekisi lapset tiettyyn ikään mennessä, jotta kerkeää nahdä heidän kasvavan aikuiseksi. Suvussaan kaikki kuolevat todella nuorena.

Talouteen vielä sanoisin, että laskujemme mukaan toisen lapsen tulo helpottaisi. Se ei vaikuta tosin päätökseen millään lailla, on vain pieni plussa. Nyt meillä on vielä vähän velkaa maksettavana, mutta se on ohi kesällä, ja sitten elämä alkaa taas näyttää eriltä. Lapsilisä ja vanhempainraha/kotihoidontuki olisivat iso plussa tähän arkeen, kun kaikki vaatteet, lelut ja muut ovat vielä vauvalle tallessa.

"Iso" lapsemme on päiväkodissa, viihtyy siellä ja se on lapselle tärkeä osa arkea. Jatkaa päiväkotia siis varmasti sittenkin, kun uusi lapsi tulee, ehkä tosin lyhyempiä päiviä. Mutta kokonaan ei voi ottaa pois. Tässä joululomalla on tullut huomattua, miten tylsistynyt ja änkyrä hän on, kun ei pääse tuttujen kavereiden kanssa leikkimään.

On siis paljon lapsentekoa puoltavia asioita. Meidän toiveemme, ja se että ajoituksemme on nyt varmasti paras mahdollinen siihen. Miehellä on vakituinen työpaikka, hyvät suunnitelmat työssä etenemiseen. Minulla olisi nyt paras aika tulla raskaaksi siinä mielessä, etten ole töissä enkä opiskelemassa enkä ole sellaista aloittamassakaan vähään aikaan, eli mikään ei jää kesken. Tarvitsen myös aikaa miettiä opiskeluvaihtoehtoja, sekä "omaan duuniin", jota voin tehdä kotona lasta hoitaessakin. Siitä toivoisin itselleni ammatin, ja tuo kolmen vuoden lastenhoitoaika (plus raskausaika) yhdistettynä sen työn tekemiseen olisi todella loistava.

Vain tuo fyysinen puoli siis on ongelmana, enkä tiedä, miten iso ongelma se loppujen lopuksi on.

Lähtöpaino molemmissa n 125kg. Raskaudet sujui hyvin, paino ei noussut raskausaikana, ei ongelmia verenpaineen kanssa. Tokassa rask diadetes. Arvot pysyi hyvänä ruokavaliolla. Synnytykset nopeasti alakautta. Lapset n 3,8kg, ei sokeriongelmia. Niin ja ultrassa on nähty kaikki tarpeellinen ja äänet kuuluneet neuvolassa.
Totta kai näin valtava ylipaino on riski. Mua varmaan auttoi se, että paino ei noussut, eikä elimistö täten kuormittunut lisää. Lisäksi uin ja kävelin koko raskausajan. Lisää lapsia meille ei tule, en ole valmis riskeeraamaan kolmatta kertaa.

Lähtöpaino molemmissa n 125kg. Raskaudet sujui hyvin, paino ei noussut raskausaikana, ei ongelmia verenpaineen kanssa. Tokassa rask diadetes. Arvot pysyi hyvänä ruokavaliolla. Synnytykset nopeasti alakautta. Lapset n 3,8kg, ei sokeriongelmia. Niin ja ultrassa on nähty kaikki tarpeellinen ja äänet kuuluneet neuvolassa.
Totta kai näin valtava ylipaino on riski. Mua varmaan auttoi se, että paino ei noussut, eikä elimistö täten kuormittunut lisää. Lisäksi uin ja kävelin koko raskausajan. Lisää lapsia meille ei tule, en ole valmis riskeeraamaan kolmatta kertaa.

Harrastitko liikuntaa paljonkin ennen raskautta?
Onko paino enemmän riski äidille vai lapselle?
Mitä neuvolassa sanottiin painosta?

Kun lihoin ensimmäisen raskauden aikana niin hirveästi, ihmettelin kun kukaan neuvolantäti ei sanonut yhtään mitään. Ei niin mitään. Eivät kyselleet syömisestä tai olleet muutoinkaan huolissaan. En tiedä, johtuiko siitä että oma hoitajamme oli itsekin pyöreä, vai eikö oikeasti ollut mitään huolehdittavaa..

Alkuperäinen kirjoittaja läälääläski;27811720:
Harrastitko liikuntaa paljonkin ennen raskautta?
Onko paino enemmän riski äidille vai lapselle?
Mitä neuvolassa sanottiin painosta?

Kun lihoin ensimmäisen raskauden aikana niin hirveästi, ihmettelin kun kukaan neuvolantäti ei sanonut yhtään mitään. Ei niin mitään. Eivät kyselleet syömisestä tai olleet muutoinkaan huolissaan. En tiedä, johtuiko siitä että oma hoitajamme oli itsekin pyöreä, vai eikö oikeasti ollut mitään huolehdittavaa..

normaalia hyötyliikuntaa eli kävelin töihin n40 min suuntaansa. Uintia 2-3 kertaa viikossa kilometrin. Riskihän paino on toki molemmille. Äidille lähinnä toksemian, diabeteksen ja synnytyskomplikaatioiden vuoksi. Lasta taas vaikeampi seurata ja synnytysongelmat yleisempiä.
Ekalla neuvolakäynnillä sanottiin, että paino saisi nousta maks 8 kiloa, lisäksi kerrottiin sokerirasituksesta. Myöhemmin painoon ei palattu mitenkään, kun se ei noussut ollenkaan.

normaalia hyötyliikuntaa eli kävelin töihin n40 min suuntaansa. Uintia 2-3 kertaa viikossa kilometrin. Riskihän paino on toki molemmille. Äidille lähinnä toksemian, diabeteksen ja synnytyskomplikaatioiden vuoksi. Lasta taas vaikeampi seurata ja synnytysongelmat yleisempiä.
Ekalla neuvolakäynnillä sanottiin, että paino saisi nousta maks 8 kiloa, lisäksi kerrottiin sokerirasituksesta. Myöhemmin painoon ei palattu mitenkään, kun se ei noussut ollenkaan.

Eli sulla on olut kuitenkin kuntoa, kun olet raskaaksi tullut. Minä kun en taas liiku ollenkaan, on kuntokin huono, ja se on kai suurin ongelma.

Mikähän mahtaa sitten olla sellainen sopiva paino tällaiselle 160 senttiselle alkaa lapsia tekemään. Edellinen raskaus siis sujui kohtuu hyvin alussa, mutta painon lisääntyessä lisääntyivät myös ongelmat.

Laitapa diabetesasiat heti hoitoon, sillä ymmärsin viestistäsi, ettet edes seuraa sokeriarvoja. Jos diabetes on epätasapainossa, niin se on suuri riski lapselle. Lapsi voi vammautua vaikeasti. Läskit eivät välttämättä ole ongelma ollenkaan, mutta diabetes on.

Miksi et hommaa personal traineria? Minulla on itselläni ollut monia ylipainoisia asiakkaita ja on ihan selvä, että yksin he eivät olisi saaneet niin nopeasti tuloksia, jos edes ollenkaan. Kahdessa kuukaudessa onnistut pudottamaan lähes 20kg joka on terveytesi kannalta jo oleellinen luku. Tiedän että personal trainerin palkkaaminen saattaa tuntua kalliilta, mutta mielestäni se on pieni uhraus sinulle ja lapsellesi.

Asutko pääkaupunkiseudulla?

[QUOTE="vieras";27811863]Laitapa diabetesasiat heti hoitoon, sillä ymmärsin viestistäsi, ettet edes seuraa sokeriarvoja. Jos diabetes on epätasapainossa, niin se on suuri riski lapselle. Lapsi voi vammautua vaikeasti. Läskit eivät välttämättä ole ongelma ollenkaan, mutta diabetes on.[/QUOTE]

En seuraa, vielä. Joulun kynnyksellä aloin asiaa tarkemmin miettiä, kun tuli huono olo suklaan syönnistä, ensi kertaa. Aiemmin on ollut ongelmana lähinnä verensokerin lasku, kun alkaa heikottaa ja pako syödä jotain nopeaa sokeria.
Lääkäriin olen menossa, heti kun "kerkeän". Siis lapsi on joululomalla vielä, menen lääkäriin heti kun hän menee takaisin päiväkotiin ja pääsen lääkäriin yksin ja rauhassa, eli ensi viikolla.

Miksi et hommaa personal traineria? Minulla on itselläni ollut monia ylipainoisia asiakkaita ja on ihan selvä, että yksin he eivät olisi saaneet niin nopeasti tuloksia, jos edes ollenkaan. Kahdessa kuukaudessa onnistut pudottamaan lähes 20kg joka on terveytesi kannalta jo oleellinen luku. Tiedän että personal trainerin palkkaaminen saattaa tuntua kalliilta, mutta mielestäni se on pieni uhraus sinulle ja lapsellesi.

Asutko pääkaupunkiseudulla?

Personal trainer ei pelkästään tunnu kalliilta, vaan romuttaisi koko taloutemme. Pärjäämme nyt jotenkuten, saamme ruoat ja vaatteet ja laskut maksettua, ja käteen ei jää mitään. Ei ole mahdollista luopua mistään, jotta saisin maksettua personal trainerin, vaikka voi, kuinka sellaista toivoisinkin.
Se olisi aiheellinen uhraus koko perheen kannalta, mutta luulen että vielä on tärkeämpää saada ostettua kunnollista ruokaa ja kasvavalle lapselle vaatteet (kierrätyksestä jo). Ehkä sitten, kun ollaan nämä velka-asiat saatu hoidettua, voisi olla varaa jonkinlaiseen maksulliseen liikuntaan. Tuohon tuskin kuitenkaan.
Haaveilin hankkivani jäsenyyden lähimmälle kuntosalille, jossa voi perusmaksulla suunnitella hyvän kunto-ohjelman ja sen tekemistä seurataan, muttei minulla ole varaa siihenkään maksuun, joka on jotain alle satasen kuussa.

En ole pääkaupunkiseudulla.

Itse olin 117kg kun aloin odottaa kaksosia. Raskauden aikana tuli hepatosgestoosi ja raskausdiabetes. Diabetekseen sain pistokset ja jatkuvan sokeriseurannan ja tuohon maksavaivaan myös. Varmaan olisi tullut vaikka olisin normipainoinen. Raskaus meni ihan ok vaikka maha olikin julmetun kokoinen läskien kanssa.

Yhteistyössä