Voinko saada sterilisaation?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiskää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiskää

Vieras
Olen 29v, reilun puolen vuoden kuluttua 30v kolmen lapsen yksinhuoltaja. Kysyin nuorimmaiseni viisivuotisneuvolassa sterilisaatiosta ja terkkari sanoi että tuskin saan, kun eronnut olen ja löydän vielä uuden miehen ja haluan vauvoja sitten... Ei ottanut kuuleviin korviinsa sitä että vauvani olen tehnyt. En siis todellakaan olisi jaksanut edes kolmatta mutta onneksi hyvin on mennyt, mutta enempää lapsia ei ikinä minulle tule. Seuraavat joihin keskityn ovat lapsenlapsia jos sellaisia siunaantuu.

Mutta, eikös laki sano että sterilisaation saa jos on yli 30v TAI kolme lasta?

Jokainen joka on varma ollut sterilisaatiopäätöksestään varmaan ymmärtää tämän minun varmuuden asiasta. Ettei vain yksinkertaisesti edes uudessa suhteessa tulisi jaksamaan yhtäkään vauva-aikaa. Ymmärtääkö lääkäri sen jos sellaiselle pääsee edes? Vai tarvitseeko todistella asianlaitaa vielä enemmän?

Muutenkaan en edes etsi mitään suhdetta vaan keskityn lapsiini toistaiseksi, ja näin on hyvä. En toki kiellä etteikö joku mies voi viedä jalat alta joskus mutta erosta on jo useampi vuosi enkä edes ajatuksen tasolla jaksa miettiä pysyvää parisuhdetta. Saatika sitten niitä vauvoja, ahdistaa jos edes hieman asialle suon ajatusta. En vain jaksaisi...

Voit saada. Tarkemmin: ei voida kieltää sterilisaatota, jos ehdot täyttyvät. Kannattaa muistuttaa lekuria pykälistä, koska yllättävän moni luulee asiassa olevan jotakin harkinnanvaraista.

Alkuperäinen kirjoittaja spärde;29462255:
Voit saada. Tarkemmin: ei voida kieltää sterilisaatota, jos ehdot täyttyvät. Kannattaa muistuttaa lekuria pykälistä, koska yllättävän moni luulee asiassa olevan jotakin harkinnanvaraista.

Ei lääkäriä tarvitse muistuttaa pykälistä, ne on kyllä tiedossa sillä joka paperityöt tekee. Harkinnanvaraisuus liittyy ihan muuhun kuin lakisääteisiin kriteereihin.

Saat sterelisaation jo nyt lapsiluvun perusteella jos haluat. Kun täytät 30v täyttyy sinulla siis kaksikin ehtoa (jo yksi riittäisi). Lääkärin on pakko siis kirjoittaa sinulle lähete. Jos ei, teet valituksen hänen esimiehelleen ja lähete tulee varmasti. Tottakai he voivat yrittää suositella ja jopa suostutella sinua esim. kierukkaan, mutta lain mukaan todellakin sinun täytyy lähete saada jos haluat.

Saat kunhan ponnekkaasti vaadit.

Tasan ei mene nallekarkit, mun mies oli lääkäriin mennessä pari päivää yli 30v ja lapseton, eikä yhtään mitään ihmeempää kysytty, vaan lähete lähti heti. Minä taas vaarantaisin henkeni raskaudessa, kertaalleen jouduin sairaalaan kun sain keskenmenon joka meinasi viedä hengen ja ehkäisymentelmät eivät oikein mitenkään sovi kunnolla ja terveyttä haittaamatta, mutta ei niin ei niin ei.

Aloittaja puhu siis terkkarista, ei lääkäristä. Tässä keskustelussa näyttää menevän kaksi asiaa sekaisin, lähete ja oikeus sterilisaatioon.

Lain mukaan sterilisaatioon voidaan ryhtyä HENKILÖN OMASTA PYYNNÖSTÄ, kun
1. henkilö on synnyttänyt kolme lasta TAI hänellä on yksin tai aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta
2. hän on täyttänyt 30 vuotta
3. raskaus vaarantaisi hänen henkensä tai terveytensä
4. hänen mahdollisuutensa ehkäistä raskaus muulla tavoin ovat epätavallisen huonot
5. on syytä otaksua, että hänen jälkeläisillään olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika
6. hänen sairautensa tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaa hänen kykyään hoitaa lapsia.
(+7. transseksuaalin sukupuolen vahvistaminen)

Kohdissa 1 ja 2 riittää suorittavan lääkärin päätös, kohdissa 3 ja 4 edellytetään kahden lääkärin päätöstä ja kohdissa 5 ja 6 tarvitaan Valviran lupa. Yksikin kohta siis riittää, ei tarvita välttämättä esim. kombinaatiota 1+2. Kriteerit pätevät sekä miehelle että naiselle. ST 1 -lomake itsessään on ihan tavallinen rasti ruutuun -paperi jonka kuka tahansa lukutaitoinen osaa täyttää.

Suorittava lääkärihän on harvemmin se lähettävä lääkäri (vrt sairaalan gynekologi ja terveyskeskuslääkäri). Terveyskeskuslääkärin ei ole pakko tehdä lähetettä yhtään minnekään jos hän ei sitä halua tai katso tarpeeliseksi (lausunto pitää pyynnöstä antaa, mutta siinä ei tarvitse ottaa välttämättä kantaa pyydettyyn asiaan), mutta tuolloin potilas tulisi ohjata toiselle kollegalle.

Yhteistyössä