Voinko "potkaista" synnytyssalista opiskelijat pois halutessani?

• Viestiketjun aloittaja "Maikku"
  • Ensimmäinen viesti
"Maikku"
Synnytys on aivan pian ajankohtainen. Valmennuksessa painotettiin, että synnytätte OPETUSsairaalassa ja näin ollen synnytystä voi seurata lääketieteen opiskelija tai kätilöopiskelija tmv. Mutta jos minä en halua ketään EN KETÄÄN ylimääräistä pällistelemään alapäätäni kun synnytyspelkoisena synnytän esikoistani?! Onko mun sitten pakko vaan antaa niiden opiskelijoiden pällistellä vai voinko pyytää poistumaan??

Tietääkö kukaan...?

"raakku"
ja toimi kätilön vasempana kätenä...eli uskon hänestä olleen apua. ei ne siellä turhia pällistele... Itseasiassa tää kät.opiskelija piti mun toista jalkaani kun ponnistin ja oli varmaan aika ihmeissään kun näytti niin hurjalta. Tais tulla pari mustelmaa sen kylkeenkin...

Tottakai voi pyytää.
Sitä en kyllä ymmärrä, että miksi. Oikeastaan, siinä vaiheessa kun se lapsi on tosissaan ulos tulossa, se on ihan sama vaikka lapsen olisi vastaanottamassa itse presidentti. Kunhan nyt vain joku sen vauvan ulos auttaa.. :D

Onhan se opiskelijoille tärkeää nähdä erilaisia synnytyksiä ja erilaisia äitejä. Mistä opiskelijat muuten oppivat, ellei käytännössä. Tärkeään ammattiin opiskelevat.

Eikä ne opiskelijat tosissaan ole siellä vaan synnyttäjän alapäätä tuijottamassa ja arvostelemassa. Ihan muissa hommissa.

"vieras"
Ymmärrän että ulkopuoliset eivät ole kivoja synnytyksessä, mutta ajattele niinpäin että saavat sitä kaikkein arvokkainta käytännön kokemusta. Et sinäkään haluaisi itsellesi kätilöä, joka ei ole ollut useassa synnytyksessä mukana ennen sitä ensimmäistä omaa synnytystäsi..

"joo"
Voit pyytää. Tarvittaessa ole tosi tiukkana. Mä kirjotin jo etukäteen kirjallisen ilmoituksen, että mulle ei opiskelijat laita tippaa, katetria tms., ei tee sisätutkimuksia, ei ole mukana synnytyksen missään vaiheessa jne. Olen pahasti synnytyspelkoinen ja sairaalapelkoinen. Pelkään kaikkia toimenpiteitä hirveästi. Sairaalassa vielä muistutin, että olen pelkopotilas ja että opiskelijat pysykööt loitolla. Yksi kätilö oli asiaton tässä, jouduin sille muistuttamaan et tää on sovittu jo pelkopolilla, että mulla on oikeus tähän. Tein tästä kätilöstä valituksen kotiinpäästyäni. Oli meinaan vihoviimeinen kusipää synnytyspelkoiselle =(

kl
Tottakai saa pyytää poistumaan. Ei sinne ole pakko ottaa opiskelijoita. Äitini oli vasta toimenpiteessä (ei sentään synnytys) ja opiskelijoita oli huone täynnä. Äitini kysyi jälkikäteen, että olisiko opiskelijoita voinut pyytää poistumaan ja vastaus oli, että tottakai olisi, mutta ilmeisesti sitä ei mainosteta hirveesti, ettei kaikki käskisi heitä heti pois. Äitiäni he eivät haitanneet, mutta kysyi asiaa mielenkiinnosta.

Ystäväni synnytti yliopistollisessa sairaalassa ja kun hän oli kipeimmillään, niin huoneeseen paukauhti kolme lääketieteen opiskelijaa. Ystäväni oli karjunut (siis KARJUNUT), että tänne ei tarvi tulla yhdenkään ylimääräisen häntä katsomaan tuskissaan ja kyllä oli opiskelijat lähteneet ja vikkelään, joten todellakaan ei ole pakko hyväksyä heidän läsnäoloa. Ja kun joku sano, ettei ole väliä kuka siellä on kun vauva on tuloillaan, niin kyllä mun ystävällä oli väliä. :D

"Maikku"
[QUOTE="vieras";27205868]Ymmärrän että ulkopuoliset eivät ole kivoja synnytyksessä, mutta ajattele niinpäin että saavat sitä kaikkein arvokkainta käytännön kokemusta. Et sinäkään haluaisi itsellesi kätilöä, joka ei ole ollut useassa synnytyksessä mukana ennen sitä ensimmäistä omaa synnytystäsi..[/QUOTE]

Juu mutta tässä asiassa mun ei nyt tarvitse ajatella muita kuin ihan vain itseäni. En ala pohtimaan arvokasta käytännön oppimista synnytyspelkoisena, en todella. Kuinkahan monta lasta Suomessa syntyy vuosittain? Eiköhän ne opiskelijat saa sitä kokemusta muualtakin kuin just mun synnytyksestä?!

"vieras"
Voit mutta itse en sitä tekisi. Meillä kätilö huiteli ties missä välillä ja oli hyvä kun opiskelija oli siinä. Teki tutkimukset hellemmin ja oli muutenkin sopivampi kuin työhönsä kyllästynyt, osa-aika eläkkeellä oleva haahka.

"vieras"
Mun synnytyksessä oli opiskelija mukana, vaikka alunperin olin sitä mieltä että ei kiitos ylimääräisiä. Hänestä oli kuitenkin juttuseuraa sillävälin kun kätilö oli muualla, kyseli paljon vointia sun muuta. Tositoimissa oli niin huomaamaton, että en edes huomannut olevan paikalla.

Voit. Eikä tarvitse ajatella opiskelijaraukan kokemuksen kartuttamista, varmasti niitä synnytyksiä riittää sille opiskelijalle muitakin siinä sairaalassa :) Synnytyksesi on sinua ja vauvaasi, ei opiskelijoita varten. Jos et halua ylimääräistä sakkia saliin, se on ok ja henkilökunta ymmärtää sen.

äiti-i
Voit pyytää.

Mua ei synnytyksessä häirinnyt vaikka juuri pahimmassa ponnistusvaiheessa huoneeseen pelmahti toinen kätilö ja joku lastenhoitaja joita en ollut edes nähnyt, tämä on kyllä rutiini mutta samalla tapaa ne olis voineet olla vaikka opiskelijoita. Huusin siinä kaikkea epämääräistä, mutta vaikka huoneeseen olisi tullut muumipappa niin en varmaan olisi noteerannut miltä näytin tai kuulostin, olin niin keskittynyt lapsen ulos saamiseen. Avautumisvaiheessa oli kyllä minustakin mukavaa että saatiin olla miehen kanssa kaksin ja kätilö huiteli jossain.

Mutta kovempi paikka minulle oli jälkitarkastus, jossa oli 3 MIESopiskelijaa, samanikäisiä kuin minä itse. Oli kyllä jäykkä tunnelma (molemminpuolin) kun lääkäri siinä kyseli yhdynnöistä ja alapään tilanteesta ja nämä kolme istua nökötti minua vastapäätä. Ja lopuksi yksi lääkäriopiskelija teki alapäätutkimuksen vapisevin sormin. Varmaan kiusaantunein tilanne ikinä, olisin halunnut todellakin juosta ovesta ulos!

Blue
Multa kysyttiin tokassa synnytyksessä (riskisynnytys, keskossynnytys) että saako synnytyslääkäriopiskelijat tulla seuraamaan synnytystä. Ja siellähän ne sitten rivissä pällisteli. :D En tosin yhtään muista että tekikö kukaan heistä mitään toimenpiteitä vaikka siihenkin annoin kyllä luvan, oli sen verran haipakkaa hommaan se synnytys.

Kolmannessa annoin kätilöopiskelijan olla mukana ja tehdä toimenpiteitä. Ei tosin kyllä mitään ehtinyt tekemään kun ei itse kätilökään ehtinyt kuin kopin ottaa...

"Puhkarhu"
Minusta kätilöopiskelija oli ihana apu synnytyksessä. Oli tosi huolehtivainen ja kannustava apuri. Toimi kuten varsinainen kätilökin, mutta tosiaan sitä aikaa oli juuri minulle. Ehkä meille vaan sattui loistotapaus kohdalle. Seuraavaksi tulee kaksoset, joten sitä sakkia on sali täynnä. Eikä niitä tyyppejä voi pyytää poistumaan...

Mulla tosin sikäli eri tilanne, etten pelkää synnytystä. Sektiota kylläkin kammoan.

peesi
tietysti voit. Yleensä niistä opiskelijoista on hirveästi hyötyä ja apua. Ainakin avautumisvaiheen aikana ja silloin jos kätilöillä on hirveä kiire. Opiskelijoilla ei ole kiire ja ehtivät paneutua sinun vointiisi.
Täysi peesi. OIkeastaan sitä kätilöä en pahemmin edes nähnyt, kunnes paikalle ryntäsi lääkäri (monitorit hälytti). Ilman sitä opiskelijaa olisin kokenut hyvin pitkän synnytykseni vieläkin kaameampana.

Mullakin oli synnytyksessä kätilöharjoittelija mukana ja se oli kyllä tosi positiivista vaan. Sairaalassa sattui olemaan kiire ja oltais oltu miehen kanssa 95% ajasta vaan kahdestaan huoneessa, mutta tuo opiskelija sitten oli ainut, joka kävi tilannetta tarkistelemassa ja oli meidän kans siellä. Lisäksi se oli mukana loppuun asti kun muut hoitajat vaihtuivat kolme kertaa (synnytys kesti 22h), joten oli mukava, että oli edes yksi tuttu naama. Opiskelija oli myös huomattavasti mukavampi, kuin juurkin jonkun aikaisemmin mainitsema elämäänsä kyllästynyt kätilö. Tämä opiskelija myös hoiti synnytyksen vanhemman kätilön seuratessa/opastaessa vieressä. Kaiken kaikkiaan positiinen kuva tuli! Toisaalta eri asia ois ehkä ollut, jos ois ollut useampi opiskelija ja he olisivat vain seuranneet vierestä. Nyt ei tavallaan edes tiennyt,e ttä oli opiskelija, koska teki samoja asioita kuin muutkin kätilöt :)

"tuutti"
Mä en esikoista odottaessa tahtonut synnytykseen tai edes osastolle meitä hoitamaan opiskelijaa. Synnytin lopulta suunnitellulla sektiolla ja siellä ei opiskelijaa ollut (en ollut siis edes pyytänyt niin).

Osastolla kuitenkin oli kätilö-opiskelija, joka oli joka päivä mun "oma" hoitajan mukana ja välillä tuli jopa yksinkin katsomaan. Aluksi olin vähän "voi ei", mutten kuitenkaan kieltänyt häntä tulemasta. Se opiskelija oli mulle kaikkein ihanin ja ymmärtävin. Harmi kun en tajunnut häntä kiittää ennen lähtöäni. Hänestä jäi kaikkein lämpimimmät muistot "henkilökunnasta". Hän aina otti mut tosissaan, vaikka huoleni hormonimyrskyssä oli vähän hölmöjä. Samalla hän osasi lohduttaa ja tuoda varmuutta vanhemmuuteen. Vikana päivänä hän sanoi ihanasti, että "kyllä mä luottavaisin mielin päästän teidät täältä pois".

Nyt odotan toista lasta ja toivon saavani synnyttää alakautta. Synnytykseen on myös opiskelijat tervetulleita :)

Itse pyrin siihen, että opiskelija saa olla aina mukana, kaikkia toimenpiteitä en anna tehdä mutta mukana saa olla. On toki niitäkin hetkiä kun olen sanonut, että ei tällä kertaa ja pahoittelut päälle. Joskus vaan ei kerta kaikkiaan halua niitä opiskelijoita siihen.

"vieras"
Mulla oli ihana kätilöopiskelija kuopuksen synnytyksessä ja mun synnytys oli hänen lopputyönsä. Meni vaan niin nopsaan kun 10 minuuttia ehdin olla salissa :D
Mutta mielestäni on todella tärkeää, että nuo opiskelijatkin pääsee harjoittelemaan ja katsomaan. Eihän ne muuten opi ja valmistu ikinä.

-
Mulla oli aivan ihana kätilöopiskelija ekassa synnytyksessä. Oli tosi tuki ja turva siinä. Hän tuli vielä käymään osastolla katsomassa miten vauvan kanssa jaksetaan. Ei ne enää raahaa sinne synnytyssaliin mitään 20 opiskelijaa tuijottamaan, vaan sielä on yksi opiskelija.
Tietysti opiskelijaa voi pyytää poistumaan, mutta en mä tiedä onko siinä mitään järkeä loppujen lopuksi. Synnyttäminen on sellasta puuhaa, että kun tositoimet alkaa, niin sua ei kiinnosta vähääkään ketä siinä ympärillä on ja toiseksi sä et edes tiedä ketä kaikkia siihen tupsahtaa, etkä varsinaisesti kiinnitää huomiota muihin.

[QUOTE="vieras";27205868]Ymmärrän että ulkopuoliset eivät ole kivoja synnytyksessä, mutta ajattele niinpäin että saavat sitä kaikkein arvokkainta käytännön kokemusta. Et sinäkään haluaisi itsellesi kätilöä, joka ei ole ollut useassa synnytyksessä mukana ennen sitä ensimmäistä omaa synnytystäsi..[/QUOTE]

Ei kenenkään tarvitse velvollisuudesta toisten opintoja kohtaan olla mikään koekaniini. Synnytys on jotain todella henkilökohtaista ja äiti itse päättäköön ketä on paikalla (no jos hätä tulee niin asia on tietty eri).

Yhteistyössä