Voinko olla opiskelijana työtön työnhakija?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tilanne on tämä: Olen ollut töissä 4 vuotta samassa puljussa osa-aikaisena samalla kun olen opiskellut. Nyt tilanne on se, että töitä ei riitä kesäksi, joten joudun ehkä irtisanoutumaan itse. Töitä kesäksi ei siis ole muualtakaan tiedossa. Mutta kun olen opiskelija, enkä voi suorittaa opintoja nyt kesällä eteenpäin, niin voinko ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, ja ennen kaikkea: tippuuko minulle pennin hyrrää rahaa koko kesän aikana?

Nämä on aina näitä kivoja tilanteita, kun luulee tammikuussa että työtilanne kesää varten on hyvä, ja sitten toukokuussa todetaan että töitä ei riitä.
En ole ikinä käynyt työkkärissä, joten en muutenkaan tiedä miten siellä pitää toimia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis apua, voiko tämä olla totta, että olen täysin pa koko kesän? En saa mistään mitään? Voi paska.

Tätä se opiskelijan elämä on. Toimeentulotukea voit yrittää hakea sossusta, mutta sieltäkään ei taida rahaa herua, mikäli et ole nostanut opintolainaa. Näin kävi omalla kohdallani.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Siis apua, voiko tämä olla totta, että olen täysin pa koko kesän? En saa mistään mitään? Voi paska.

Tätä se opiskelijan elämä on. Toimeentulotukea voit yrittää hakea sossusta, mutta sieltäkään ei taida rahaa herua, mikäli et ole nostanut opintolainaa. Näin kävi omalla kohdallani.

Joo en ole nostanut lainaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Milli Mehiläinen:
Jos on kovin tiukka tilanne, niin eiköhän vielä ehdi jonkun työn kesäksi saamaan, jätskin myyjä? siivous? Mitä niitä ny on

Minä tein opiskeluaikana opintojen ohessa siivoustyötä. Kesällä oli enemmän hommia, jos vain suostui kulkemaan vähän kauempanakin, plus tekemään ikkunanpesuja yms.

Siis eihän sun kannata iyse irtisanoutua. Laita ne irtisanomaan sinut. Jos opiskelusi on päätoimista, et ole oikeutettu työttömyysturvaan, mutta työnhakijana voit olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Milli Mehiläinen:
Jos on kovin tiukka tilanne, niin eiköhän vielä ehdi jonkun työn kesäksi saamaan, jätskin myyjä? siivous? Mitä niitä ny on

No mies elättää sitten koko kesän, mutta tiukkaa tulee olemaan, siis ei ostella mitään ylimääräistä. Oman alan töitä olisin hakenut, mutta tässä sitä ollaan, ja näyttää paskalta cv:ssä.

Ilmeisesti ei sitten kannata irtisanoutua vielä vanhasta paikasta, vaikka vuoroja en tekisikään koko kesänä, vaan vasta ensi syksynä, kun uusi paikka on tiedossa?

ja ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ ITSE irtisano itseäsi!!! Se on työnantajan tehtävä, jos oikeesti työt on niin vähissä, ettei pysty pitämään sua. Jos itse irtisanoudut työstäsi, tulee vähintään 3 kuukauden karenssi ja työnantaja saa vapaasti palkata tilallasi toisen henkilön. Jos taas työnantaja irtisanoo sut, hän on velvollinen tarjoamaan sinulle kyseistä paikkaa takaisin, jos työtilanne paranee, ennen kuin voi palkata hommaan ketään toista.

Alkuperäinen kirjoittaja viveka:
Siis eihän sun kannata iyse irtisanoutua. Laita ne irtisanomaan sinut. Jos opiskelusi on päätoimista, et ole oikeutettu työttömyysturvaan, mutta työnhakijana voit olla.

Teen vuokratyötä, ja työsopimuksessa on "määräaikainen työsuhde" jonka päättymispäivä on jätetty tyhjäksi. Voi olla että töitä olisi jossain 50 kilometrin päässä, mutta ei ole mitään järkeä kun menisi varmaan miinuksen puolelle kun kävisin jossain pikkupitäjässä töissä. Eli itse pitänee irtisanoutua...

Alkuperäinen kirjoittaja viveka:

Teen vuokratyötä, ja työsopimuksessa on "määräaikainen työsuhde" jonka päättymispäivä on jätetty tyhjäksi. Voi olla että töitä olisi jossain 50 kilometrin päässä, mutta ei ole mitään järkeä kun menisi varmaan miinuksen puolelle kun kävisin jossain pikkupitäjässä töissä. Eli itse pitänee irtisanoutua...

ETKÄ IRTISANOUDU ITSE!!! Kuulostaa vähän hämärältä, että päättymispäivä puuttuu! Voisin jopa väittää, että tulkittaisiin toistaiseksi voimassaolevaksi työsuhteeksi (eli vakituiseksi), jos riitatilanne tulisi!!!

Älä missään tapauksessa irtisano itseäsi. Työnantaja irtisanoo sinut jos sillä on pätevä syy. Jos työnanataja irtisanoo sinut hän ei voi palkata samaan tai samantyyppiseen tehtävään muita kuin sinut puoleen vuoteen (vai vuoteen?). Jos irtisanot itsesi teet itsellesi ja työnantajalle karhunpalveluksen. Jos olisi oikeutettu työttömuuskorvaukseen niin joutuisit karenssiin, jos itse menet itsesi irtisanomaan. Opiskelijana et saa työttömyyskorvausta, mutta voit esim. nostaa opintolainaa. Samoin voit varmaankin nostaa opintotukea, jos löydät jotain kirjatenttejä tms. joita teet kesällä (sillä edellytyksellä, että et ole vielä ylittänyt tulorajoja). Tai vaikka olisitkin ylittänyt tulorajat, niin maksatne sitten talvelle takaisin (ennen maaliskuuta). Se on ns. ilmaista lainaa.

Jos itse irtisanot, karenssiaika on pidempi kuin työnantajan irtisanoessa. Riippuu aivan tapauksesta ja virkailijasta, saatko työttömyystukea. Minä olin ollut opiskelijana työn ohessa muutaman vuoden. Sitten jäin työttömäksi ja ktasoivat, että voin oalla työnhakija ja työn ohessa jatkaa opintoja, vaikka uusi työ löytyisi. Opiskeluni ei ollut luentoihin sidottua. Mahdollista siis on!

Et pääse työttömäksi työnhakijaksi jos olet koulussa kirjoilla. Itse vietin useamman täysin rahattoman kesän (ennen kuin saatiin gradu kasaan ja tutkinto ulos) juuri tästä syystä... Katsoivat opiskelun päätoimiseksi vaikka tein siis täysiä työpäivä eikä keskeneräiset opinnot todellkaan olleet työllistymisen este!

Olen ollut opiskeluaikana työttömänä ja saanut ansiosidonnaista päivärahaa, mutta se vaati opintojen keskeytyksen vähintään vuoden ajaksi. Sinä aikana en siis opiskellut enkä ollut oppilaitoksen kirjoilla.

"Et pääse työttömäksi työnhakijaksi jos olet koulussa kirjoilla."

Ei pidä paikkaansa. Tuota asiaa koskevat säädökset ovat muuttuneet. Jos on ollut riittävän pitkään keskeytymättä päätoimisesti töissä opintojen ohessa (opintojen edetessä vain sivutoimisesti), saatetaan henkilö tulkita myös päätoimiseksi työntekijäksi.

Pitää olla 5kk työnhakijana että saa työmarkkinatukea, kuten varmaan sinun tapauksessasi on. MUTTA jos olet työnhakijaksi ryhtynyt jo vuodenvaihteessa, saat työkkäriä kesäkuukaudet.

Yhteistyössä