Voinko mä käyttää kettoon pakasteessa olevaa peruna-sipulisekoituspussia?

voi mut loppuvaiheessa vasta laita ettei muussannu.

(miksei voi käyttää itusia pottuja :ashamed: jos ne ei oo ihan muussaantuneita ollu ni mie oon vaan napsinu idut pois ja kuorinu)
Missä vaiheessa on luppuvaihe?

Kun ei tuohon keittoon tule muuta kuin keittojuurespussi ja makkaroita...ja sitten ne perunasuikaleet. Kauan niiden kestää kypsyä?

En mä tiedä miksei voi käyttää...siksei, kun ne on niin ällöjä? :D

Alkuperäinen kirjoittaja ähis;25761339:
Aina kun pohditko voitko tehdä jotain, pohdi ensin että: miksi et voisi niin tehdä?
Lähinnä siksi, että jos siitä keitosta tuleekin sitten niiden pottujen osalta sosemössöä. Ei järin ruokahalua herättävää, veikkaan ma.

Tai jos ne muuttuu jonkinsortin liisteriksi?

Tai jos maku vaan on ihan jäätävä.

Kun ei tuohon keittoon tule muuta kuin keittojuurespussi ja makkaroita...ja sitten ne perunasuikaleet. Kauan niiden kestää kypsyä?

loppuvaiheessa (piti tarkistaa ettei tullu typoja) siis suunnilleen ku keitto on jo valmis muuten et niiden ei tarvii kauaa kiehua eli tyyliin 5min.

Mie paistaisin eka makkarat ja heittäisin kattilaan nesteen ja keittojuuresten kera ja sit 5min päästä ku ne on kiehunu niin laittaisin ne suikaleet.

• Tykkää
Reactions: chef

Laitat sitten kun ne juurekset on kypsiä ja keität juuri sen aikaa kun perunat kypsyvät. Muuten saat sosekeittoa.
Ja ituisia pottuja voi ihan hyvin käyttää. Joku on keksinyt että niissä olisi jotain vaarallista mutta eipä taida kovin vaarallista oikeasti olla.

• Tykkää
Reactions: chef
Voi käyttää peruna-sipulisekoitusta. Joskus olen kokeillut, ihan syötävää tuli.

Itäneessä perunassa on solaniinia (samaa kuin vihreässä perunassa), joka hajottaa solukalvoja ja aiheuttaa myrkytysoireita kuten vatsa- tai suolistokipua, ripulia, oksentelua ja hermosto-oireita.

Jos idun pituus on yli 5 mm, peruna tulkitaan ruuaksi kelpaamattomaksi.

*
Eviran sivuilta:
Voiko itäneitä perunoita syödä?
Perunan iduissa on korkea glykoalkaloidi- eli solaniinipitoisuus. Itäminen lisää myös itujen lähellä olevien solukkojen solaniinipitoisuutta. Solaniini on sama myrkky, jota muodostuu myös perunan alkaessa vihertää. Se voi aiheuttaa myrkytysoireita kuten vatsa- tai suolistokipua, ripulia, oksentelua ja hermosto-oireita.

KTM:n asetuksessa ruokaperunan kaupan pitämisestä (28.6.2006/690) todetaan mm., että ruokaperuna katsotaan laadultaan vialliseksi, jos perunaan on kehittynyt yli 5 millimetriä pitkiä ituja. Jos siis idut ovat aivan pieniä ja peruna tuntuu muuten kovalta ja hyvältä, sen voi kyllä kuoria ja käyttää. Näin etenkin, jos peruna itää vasta ensimmäistä kertaa. Peruna, jossa on suuret idut kannattaa kuitenkin jättää syömättä, luultavasti ne jo maistuvatkin kitkerältä.

Yhteistyössä