voinko juoda jouluna

Lasillisen voit ihan varmasti huoletta juoda. Toki jokaisen oma asia, mutta mun mielestä nollalinja on ylihysterisointia, varmaan siksi, että me suomalaiset kun ymmärretään termi "kohtuukäyttö" ihan päin mäntyä.... :/
 
Millä viikoilla olet? Itse en alkuaikana juonu tippaakaan, mutta nyt olen ehkä kerran kuussa nauttinut viiniä ruoalla, välillä puoli välillä reilun lasin. En usko, että on haittaa... mut näkisin et tuo reilu lasi on ehdoton yläraja....

Suti rv 38+2
 
mun mielestä voit ihan huoletta ottaa sen lasillisen verran.edellisessä raskaudessa join itekkin aina sillon tällön sauna siiderin..ja sanotaanhan jossain ihan lääkäripalstoillakin,ettei lasillisesta joskus haittaa ole.tää on tietenkin jokaisen oma asia,että miten tähän suhtautuu..
 
oon vasta viikolla 5-6. muuten ei olis mitään tarvetta juoda mut mennään vanhempien luo jouluruoalle eikä haluttais kertoa vielä vauvasta niin saattaavat ihmetellä jos kiletäydyn viinistä kun yleensä sitä juon aina jouluruoalla..
 
no jospa uskaltasin sen yhden lasin sitten juoda ettei paljastuta. kiitos vastauksista.. muuten en itse aio nauttia ku ykkös lonkeroa saunalonkkuna mut jos sen yhden viinilasin uskaltais juoda vanhempien mieliks.
 
...ilman että siitä aiheutuu minkäänlaista vaaraa sikiölle. Nollalinjaa suositellaan, koska suomalaiset eivät ymmärrä kohtuuden päälle. Jos se pysyy yhdessä lasissa, niin hyvä. Kaksi lasia on mielestäni liikaa.
 
Kyllä voit juoda, sillä voisihan olla että et edes vielä tietäisi olevasi raskaana ja voisit juoda. Ei siitä ole haittaa. Sillä ihan alkuraskaudessa sikiöllä on vielä oma suoja ulkopuolisia juttuja vastaan esim. lääkkeet ja alkoholi. :)
 
no enhän minä kenenkään mieliks ole juomassa. ei vain haluttais että vauva uutinen tulee vielä ilmi niin ajattelin että joisin sen yhden lasillisen niin ei vanhemmat sit ihmettele että miksi en juo.. mut tuskinpa siitä mitään haittaa on jos juon sen yhden lasillisen niin eipähän tarvii valehdella niille lääkekuurista tai muusta vastaavasta.
 
En murehtisi yhtään yhdestä lasillisesta, ehken kahdestakaan. Sait jo runsaasti vastauksia, mutta haluan vielä antaa tukeni sinulle. Ranskalaiset juovat surutta lasin, kaksi silloin tällöin läpi raskauden, eikä kukaan pidä sitä ongelmana. Muutoin saatetaan vouhottaa monestakin asiasta, mitä suomessa ei pidetä minään.
 
me6
Itse neljän, kohta viiden lapsen äitinä olen kyllä silloin tällöin juhla-illallisilla ottanut alkuruoan kanssa valkoviiniä lasillisen ja pääruoan kanssa punaviiniä. Ja terveitä lapsia meillä on! Ja olen mä silloin tällöin voinut juoda saunaoluen tai siiderin.

Etelä-Euroopassa suositellaan raskaana oleville juomaan 2 lasia punaviiniä päivässä, että näin ne maiden erot vaihtelevat :)
 
Itse olen tässä raskaudessa täysin nollalinjalla, syystä että viime raskaudessa join ennen kuin tiesin olevani raskaana. Kun raskaus sitten päättyi keskenmenoon, en voinut olla miettimättä olinko aiheuttanut jonkun häiriön kehitykseen. Syyllisyys oli aivan valtava, vaikka järjellä perusteltuna tiesin ettei se ollut se yksi kerta. Tästä syystä en ole ottanut tippaakaan tässä raskaudessa. Ihan alussa meillä oli duunin illalliset enkä halunnut paljastua, niin esitin juovani eli edessä oli viinilasi jonka nostin huulille maljaa nostaessa mutta mitään siitä en juonut ja kukaan ei huomannut mitään!
 
Kyllä olen itse ainakin pari kertaa ruoan kanssa ottanut lasillisen punkkua, eikä terkkakaan sitä pahana pitänyt, kun kysyin hänen mielipidettään. Saunan jälkeen otan itsekin alkoholittoman oluen, on jopa ihan hyvääkin, mutta kun alkoholittomat punaviinit ovat aivan kaameita, siihen olen silloin tällöin itselleni luvan antanut :hug:

Dooris ja sinttipoika 25+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja nea85:
no jospa uskaltasin sen yhden lasin sitten juoda ettei paljastuta. kiitos vastauksista.. muuten en itse aio nauttia ku ykkös lonkeroa saunalonkkuna mut jos sen yhden viinilasin uskaltais juoda vanhempien mieliks.
Mä nyt varmaan olen pikkumainen ja takerrun pikkuseikkoihin, mutta onhan tuossa ykköslonkerossakin alkoholia! Jos siis aiot ottaa sen lasin viiniä, mikä on myös minusta ihan ok, niin ethän enää sen lisäksi juo lonkeroa?
Olen vaan törmännyt tapaukseen, jossa emäntä kittasi ykköskaljaa samaan tahtiin kuin isäntä kolmosta, joka ei ollut ihan pieni määrä.. Alkoholia sekin sisältää, kuin myös se ykköslonkero..

Mikset ottaisi sen sijaan alkoholitonta?
 

Yhteistyössä