Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:Mä uskon että se ois ihan ihanteellinen järjestys. Mutta kielimuurin lisäksi mä uskon henkilökohtaisesti meillä olevan myös kulttuuri muurin välissä, ennenkö päästäisiin toistemme kantaa täysin ymmärtämään.. Tämä saattaa olla ennakkoluulo, sillä ikinä en ole pahemmin joutunut olemaan tekemisiin ulkomaalaistaustaisten kanssa, ellei venäläisiä nyt lasketa. Sen takia mietin, olisiko parempi antaa asiaintuntijoiden hoitaa niinkuin varmasti parhaiten taitavat.. No, mutta pojalle puhutaan nyt joka tapauksessa. Mietitään yön yli jatkoa.
Kuule, unohda ne ennakkoluulot ja käykää ovella.
Jos hommasta ei tule mitään, niin sitten soittakaa sinne sossuun.
Kuvittele tilanne, että te tilaatte tulkit yms paikalle, ja sitten vastassa onkin suomen kielen taitoinen pariskunta, joka on kanssanne tismalleen samaa mieltä siitä, että pojan teko oli väärin, ja ihmettelisi kovasti sitä miksi ette tulleet puhumaan heille vaikka ihan vieressä asutte, vaan soititte heti viranomaisille. Se voisi olla aika kiusallinen tilanne.
Ja jos siellä taas on vastassa joku yltiömacho arabimies joka pitää naisia pohjasakkana, tai tyyppi joka puhuu pelkkää urdua, niin ette siltikään häviä mitään vaikka kävisitte ekana ovella.
Amen.
Ja tuohon kielitaitoon palataksemme, ilmeisesti ap:lla ei ole oikeasti käsitystä siitä puhuuko kyseiset vanhemmat suomea, ainoastaan tieto siitä että pihalla ovat keskenään puhuneet omaa kieltään. Se ei kuitenkaan kerro vielä mitään heidän suomenkielen taidostaan (ja vielä vähemmän siitä miten suhtautuvat kyseiseen ongelmaan).
Me itse ollaan suomelainen perhe ja asutaan ruotsissa. Puhutaan miehen kanssa niin keskenämme kuin lapsillekin suomea. Eli varmasti meilläkin on täällä kerroataloalueella naapureita joiden kanssa ei muuten olla oltu juttusilla, korkeintaan nyökätty ja sanottu hejt ohimennessä. He ovat kenties vaan kuullee meidän puhuvan heille vierasta kieltä keskenämme ja tämän vuoksi siis voivat olettaa ettei kumpikaan meistä puhuisi lainkaan ruotsia?
En halua vähätellä tilannetta lainkaan, varmasti tytölle todella pelottavaa ja itse en missään tapauksessa hyväksyisi että oma tyttöni joutuisi tuollaisen kohteeksi. Siltikin toimisin itse niin kuin Åbo tuossa mainitsi eli ensin menisin itse ottamaan yhteyttä ko perheeseen ja mikäli se ei onnituisi niin sitten vasta sotkisin asiaan muita tahoja. Meidän ympäristössä asuu muuten paljon eri värisiä ja kulttuurisia perheitä jotka keskenään puhuvat omaa kieltään, mutta siltikin saadaan asiat hoidettua ihan ruotsiksi.