Voimakas raudan haju alapäässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "rauta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"rauta"

Vieras
Olen 2kk sitten synnyttänyt nainen ja täysimetän. Jälkitarkastuksessa lääkäri totesi emättimen limakalvot ohuiksi ja kuiviksi. Lääkäri kertoi tämän johtuvan kuulemma imetyksestä ja tästä johtuvasta estrogeeninpuutteesta. Lääkäri ohjeisti käyttämään ensin vagisanvoidetta ja tarvittaessa Ovestin hormonivoidetta. Ovestin voiteen käyttö kumminkin mietityttää, koska se on tarkoitettu lähinnä vaihdevuosioireisiin ja ei ilmeisesti ole ihan hyvä imettäville äideille. En ole varma, miksi lääkäri mulle tätä määräsi vaikka sanoin täysimettäväni. Jälkivuoto mulla loppui 3 viikkoa sitten kokonaan. Aloitin cerazette minipillerit noin 1,5 viikkoa sitten. Ongelmaan. Emme ole mieheni kanssa harrastaneet seksiä, kuin kaksi kertaa vasta. Aluksi taukoa oli jälkivuodon ja alapään tikkien takia. Ensimmäinen seksikerta onnistui, vaikka hieman aralta tuntui emättimestä. Orgasmi onnistui käsin, joskaan ei yhtä voimakkaana, kuin aina ennen. Nyt toisella kerralla seksi loppui siihen, kun mies kertoi minusta tulevan sen verran kamala haju. Mies kehoitti menemään suihkuun. Suihkussa sitten haistelin ihmeissäni ja tyrmistyneenä alapäätäni sormella. Alapää haisi todella voimakkaasti raudalta! En vuoda edes verta. Mistä tämä voi johtua? Voiko johtua ihan emättimen kuivuudesta? Onko emätin haavoilla? Yhdynnän yritys kyllä kirveli. MITÄ VOIN TEHDÄ, EN JAKSA TÄTÄ ENÄÄ!!! Olin ennen synnytystä oikeastaan nymfomaani ja nyt seksi ei onnistu ja tunnu oikein miltään. Haluan asian palaavan kuntoon jotenkin. Olen harkinnut jopa imetyksen lopetusta aikaisemmin, jotta limakalvot paranisivat. Seksi on mulle tosi tärkeetä ollut aina ja olen ennen nauttinut siitä suuresti. Voiko imetyksen lopettaa normaalisti kokonaan jo 4kk ikäiselläkin? Mitä voin tehdä? Ei tämä ole elämää, vaikka aivan ihanan vauvan olemmekin saaneet. Haluan naiseuteni takaisin. 2kk lähes seksitöntä eloa ja kaksi kertaa seksiä, joka ei tunnu miltään on liikaa entiseen monta kertaa viikossa harrastettuun seksiin jossa laukesi 3-5 krt per aktikerta. Lisäksi miehen sanat pahasta hajusta otti liikaa naiseuteni päälle. Onko muilla vastaavaa kokemusta ja mikä auttoi?

Huono hormonitasapaino esim. raskauden jalkeen tai vaihdevuosissa johtaa usein epaspesifiin bakteeritulehdukseen, joka aiheuttaa hajua. Eli limakalvot tulisi saada kuntoon ja siksi laakari maarasi sinulle voidetta. Hyvin harvoinkin kaytettyna voide jo auttaa vahvistamaan suojaa tulehduksia vastaan.

Huono hormonitasapaino esim. raskauden jalkeen tai vaihdevuosissa johtaa usein epaspesifiin bakteeritulehdukseen, joka aiheuttaa hajua. Eli limakalvot tulisi saada kuntoon ja siksi laakari maarasi sinulle voidetta. Hyvin harvoinkin kaytettyna voide jo auttaa vahvistamaan suojaa tulehduksia vastaan.

Johtuuko synnytyksen jälkeinen limakalvojen kuivuus ja ohuus vai jostain bakteeritulehduksesta?!? Vagisan voidetta olin käyttänyt jo kolme päivää, mutta tämä raudan haju tuli ilmi silti. Eli voinko päätellä jo, että vagisan ei toimi mulla? Entäs Ovestin? Sitä en ole vielä kokeillut. Uskaltaako sitä kokeilla jos imettää?

aloittaja

Kuivuus ja ohuus johtuvat estrogeenin puutteesta ja kuivuus ja ohuus ja muut hormonivaikutukset (esim. ph muutos) 0altistavat bakteeritulehdukselle, joka entisestaan pahentaa oireita. Selva paha haju on merkki bakteeritasapainon hairiosta. Ovestinia saa kayttaa laakarin luvalla imetyksen aikana. Siita elimistoon paasevat hormonimaarat ovat todella paljon vahaisemmat kuin vaikka e-pillereissa tai hormonikorvaushoidoissa ja muutenkin vaikutus on paikallinen eli esim. seksuaaliseen haluun siita ei ole apua. Nythan on kovin aikaista viela ja on ihan normaalia, etta elimisto toimii noin. Sanot miehelle ettet ole synnytyksesta viela palautunut ja hoidat itsesi kuntoon.

No imetystä nyt ei kannata lopettaa sen toivossa että seksi paranisi...

Olet synnyttänyt niin hiljattain, että et ole vielä palautunut. Noudata lääkärisi ohjeita ja ota rauhallisesti. Imetys auttaa sinua hallitsemaan painoasi, eikä ole syynä tähän alapään vaivaan laisinkaan.

Nimimerkki imetti vuoden ja seksi oli taivaallista... ja kroppa upea jo muutama kuukausi synnytyksestä... ja vauvakin pysyi terveenä ja kitisemättömänä.

No imetystä nyt ei kannata lopettaa sen toivossa että seksi paranisi...

Olet synnyttänyt niin hiljattain, että et ole vielä palautunut. Noudata lääkärisi ohjeita ja ota rauhallisesti. Imetys auttaa sinua hallitsemaan painoasi, eikä ole syynä tähän alapään vaivaan laisinkaan.

Nimimerkki imetti vuoden ja seksi oli taivaallista... ja kroppa upea jo muutama kuukausi synnytyksestä... ja vauvakin pysyi terveenä ja kitisemättömänä.

Imetys kyllä laihduttaa, totta. Itselläni pudotettavaa painoa on hieman enemmän kuin muutaman kuukauden tarpeiksi, paino kumminkin tippunut jo paljon. Onko kumminkaan tapauksessani tuleva hoikkuus hintana seksittömyys ainoa mahdollisuus? Kuten ensimmäisessä viestissä kerroinkin seksissä olevat ongelmat. Meillä seksi ei toimi nyt ollenkaan ja kärsin tästä.

[QUOTE="rauta";30395953]Imetys kyllä laihduttaa, totta. Itselläni pudotettavaa painoa on hieman enemmän kuin muutaman kuukauden tarpeiksi, paino kumminkin tippunut jo paljon. Onko kumminkaan tapauksessani tuleva hoikkuus hintana seksittömyys ainoa mahdollisuus? Kuten ensimmäisessä viestissä kerroinkin seksissä olevat ongelmat. Meillä seksi ei toimi nyt ollenkaan ja kärsin tästä.[/QUOTE]

Sinulla on nyt varmaankin joku muu ongelma tässä imetyksessä. Koska hormonitasapainostasi johtuvat limakalvo-ongelmat ja niitä seuraavat seksivaikeudet eivät tosiaan ole missään tekemisissä sen imettämisen tai imettämättömyyden kanssa. Kuten täällä jo monessa vastauksessa on sanottukin.

Olet itse nyt saanut päähäsi että imetys on asia joka vaikuttaa pimppaan ja pilaa seksin. Tämä päähänpinttymäsi on kuitenkin harha. Pimppasi toipuu siitä raskaudesta, siitä ongelmat.

Hoida alapääs kuntoon. Ja ehkä yläpääkin tarvitsis jotain hoitoa?

Sinulla on nyt varmaankin joku muu ongelma tässä imetyksessä. Koska hormonitasapainostasi johtuvat limakalvo-ongelmat ja niitä seuraavat seksivaikeudet eivät tosiaan ole missään tekemisissä sen imettämisen tai imettämättömyyden kanssa. Kuten täällä jo monessa vastauksessa on sanottukin.

Olet itse nyt saanut päähäsi että imetys on asia joka vaikuttaa pimppaan ja pilaa seksin. Tämä päähänpinttymäsi on kuitenkin harha. Pimppasi toipuu siitä raskaudesta, siitä ongelmat.

Hoida alapääs kuntoon. Ja ehkä yläpääkin tarvitsis jotain hoitoa?

Olin jälkitarkastuksessa synnytyssairaalassa ihan muun asian vuoksi. Muutenhan jälkitarkastus olis neuvolassa.Tarkastuksessa lääkäri nimenomaan sanoin mulle, että imettäminen vaikuttaa emättimen limakalvoihin ja aiheuttaa kuivuutta ja ohuutta. Eli en ole suinkaan asiaa itse saanut päähäni. En tiedä, mistä sinä olet muuta päähäsi saanut.

Ovestin ei merkittävästi imeydy verenkiertoon ja se on luonnollista estrogeenia, yhtä niistä mitä sun omatkin munasarjat erittää. Ei siis ole millään tapaa vaarallinen imettäessä.
Bakteeritulehdukseen liittyy yleensä kalan haju, ei niinkään raudan. Mulla on kyllä pitkään myös synnytyksen jälkeen ollut se ongelma että alapää herkästi haiskataa josei paria kertaa päivässä käy pesulla, ovestin olis varmaan tuohon auttanu kun haju on hävinny sitten kun kuukautiskierto on käynnistynyt(onneksi jo muutama kk synnytyksen jälkeen).

Koita nyt ensi sitä ovestinia vähintään pari viikkoa ja sitte mee lääkäriin jos ei auta.

Käytin nyt Ovestin voidetta yhden yön, kun illalla pistin ohjeen mukaan. Emätin alkoi sen jälkeen seuraavana päivänä vuotaa verta ja kirveli aivan älyttömästi. Olen nyt menossa lääkäriin huomenna. Jouduin lopettamaan Ovestin käytön. Ihan itkettää tämä tilanne. Voikohan koskaan enää nauttia seksistä. Ihan kamala tunne alapäässä kokoajan.

ap

Sulla on varmaan joku tulehdus, eikä noin pian synnytyksen jälkeen paikat ole yleensä muutenkaan palautuneet. Koita nyt rauhoittua, reaktiosi tuntuu aivan ylimitoitetulta. Ymmärtäisin hermoilun, jos sinulle olisi tulleet jotkut 4. asteen repeämät ja tuloksiltaan epävarmat korjausleikkaukset edessä. Mutta muutaman kuukauden hiljaisempi jakso seksirintamalla ja hetkelliset vaivat on aivan normaalia ja menevät kyllä ohi. Ei kuitenkaan kannata lisää lapsia hankkia, jos parin kuukauden vähäseksisyys on tuollainen maailmanloppu ja olet lapsen hyvinvoinninkin valmis uhraamaan kuivien limakalvojen takia...

Veikkaan että sulla nyt vain on joku emätintulehdus. Emätintulehdukset tulevat herkemmin kun limakalvot ovat kuivat ja ohuet. Mulla oli niin. Cerazette mulla muuten pahensi noita oireita.
Mutta ei nyt vielä kannata menettää toivoa. 3kk synnytyksestä on vielä kovin lyhyt aika. Mun mielestä ihmiset kiirehtii liikaa seksin harrastamisen kanssa synnytyksen jälkeen.

No, en näe tässä mitään toivoa ennen kuin toisin todistetaan. Onko tässä edes taattua, että seksuaaliset halut palaavat koskaan ennalleen? Vagisan, Ovestin ja vesipohjainen liukuvoide eivät auta. Ennen raskautta en edes joutunut koskaan käyttämään liukuvoidetta, koska kostuin ihan itse erittäin hyvin. Nyt mietin, että pahentaakohan Cerazettekin tätä kuivuutta. Kondomikaan ei meille sovi, koska kumpikaan ei kiihotu kumin kanssa. Itse mm. olen aina kiihottunut miehen spermasta sisälläni suunnattomasti. Lisäksi kierukatkaan eivät sovi, koska mietimme toisen lapsen hankintaa 1,5-2 vuoden sisään. Lisäksi olen lukenut kierukasta liikaa negatiivisia kertomuksia. Ainoa ehkäisy, joka on toiminut mulle täydellisesti on Mercilon. Sitä vaan ei saa käyttää ilmeisesti imettäessä. Lisäksi orgasmi jää käsinkin vajaaksi. Ennen sain aina ja tuntui äärettömän hyvältä. En edes usko pian, että toisen lapsen hankinta onnistuu, kun ei seksiin pysty, vaikka mieli haluaisi sitä ja kovaa. Ei tämä ole elämää. Onkohan tässä mitään takeita, että asia korjaantuisi koskaan? :( Mietityttää myös se, että peilistä kun katson alapäätä, on klitoriksen yläpuolinen iho paljon lyhyempi. Ennen ihoa oli varmaan 4cm klitoriksen yläpuolella ja nyt enää vain maksimissa 2cm, jos sitäkään. Vaikuttakohan tämäkin orgasmiin?

Veikkaan että sulla nyt vain on joku emätintulehdus. Emätintulehdukset tulevat herkemmin kun limakalvot ovat kuivat ja ohuet. Mulla oli niin. Cerazette mulla muuten pahensi noita oireita.
Mutta ei nyt vielä kannata menettää toivoa. 3kk synnytyksestä on vielä kovin lyhyt aika. Mun mielestä ihmiset kiirehtii liikaa seksin harrastamisen kanssa synnytyksen jälkeen.

Tätä Cerazette-asiaa pohdin juuri edellisessä viestissä. Ehkäisyvaihtoehdot ovat melko nollissa. Ideoita?

Sulla on varmaan joku tulehdus, eikä noin pian synnytyksen jälkeen paikat ole yleensä muutenkaan palautuneet. Koita nyt rauhoittua, reaktiosi tuntuu aivan ylimitoitetulta. Ymmärtäisin hermoilun, jos sinulle olisi tulleet jotkut 4. asteen repeämät ja tuloksiltaan epävarmat korjausleikkaukset edessä. Mutta muutaman kuukauden hiljaisempi jakso seksirintamalla ja hetkelliset vaivat on aivan normaalia ja menevät kyllä ohi. Ei kuitenkaan kannata lisää lapsia hankkia, jos parin kuukauden vähäseksisyys on tuollainen maailmanloppu ja olet lapsen hyvinvoinninkin valmis uhraamaan kuivien limakalvojen takia...

No, mulla nyt ei ole koskaan ennen ollut seksissä mitään ongelmaa elämäni aikana ja seksiä ja nautintoa on ollut paljon. Olen ollut aina ennen erittäin halukas. Limakalvot ovat olleet ennen jopa erittäin kosteat seksissä ihan omasta takaa. Ikää on jo 35v. Vaikea tämmöistä tilannetta on yht'äkkiä kestää.

Lisäksi seksiä oli todella vähän koko raskauden ajankin, alkuraskaudessa ei ensin yhtään ekana kuukautena (nolla orgasmia) ja sitten maksimissaan kerran joka toinen viikko ja loppuraskaudessa ei ollenkaan. Syynä aluksi hormonien aiheuttama huono mieliala, sitten erittäin kovat liitoskivut ja lopuksi kasvanut maha ja pelko supistuksista liian aikaiseen. Joten en ole oikeasti tyydyttävää seksiä saanut pian vuoteen!

ap

Kannattaa puhua noista ahdistustuntemuksista. Voivat liittya synnytyksenjalkeiseen masennukseen, jossa voi tulla ylimitoitettuja pelkoja. Tilannetta ei varmaan paranna, jos puoliso ei osaa olla tukena, tosin vaikeaahan se on, jos sinakaan et tieda mista on kyse. Mene nyt laakariin, etta katsoo onko tulehdusta.

Jotenkin kauhistuttaa tuo ilmapiiri, että seksiongelmat eivät ole yhtään mikään ongelma olevinansa, kyllä muakin masentaisi ja ahistaisi tuossa tilanteessa, niin elämänlaatuun olennaisesti kuuluva asia kuitenkin. Jos mies olisi kyseessä, niin olisi vastaanotto täysin eri. Joillekin meistä naisistakin seksi on todella tärkeä asia ja ajatuskin vuodesta ilman... Ei ei ei, minä en imettäisi ollenkaan jos tuo olisi hintana.

Mutta kokeile nyt ensin sitä voidetta rauhassa. Orgasmitkin ovat heikompia kun hormonit ovat sekaisin.

Kannattaa puhua noista ahdistustuntemuksista. Voivat liittya synnytyksenjalkeiseen masennukseen, jossa voi tulla ylimitoitettuja pelkoja. Tilannetta ei varmaan paranna, jos puoliso ei osaa olla tukena, tosin vaikeaahan se on, jos sinakaan et tieda mista on kyse. Mene nyt laakariin, etta katsoo onko tulehdusta.

Mies on kyllä tukena asiassa :) En ole yhtään masentunut. Tämä asia vain vaivaa. Neuvolan masennustestistä nolla pistettä. Lääkäri tosiaan on huomenna onneksi.

ap

[QUOTE="hmmm";30402422]Jotenkin kauhistuttaa tuo ilmapiiri, että seksiongelmat eivät ole yhtään mikään ongelma olevinansa, kyllä muakin masentaisi ja ahistaisi tuossa tilanteessa, niin elämänlaatuun olennaisesti kuuluva asia kuitenkin. Jos mies olisi kyseessä, niin olisi vastaanotto täysin eri. Joillekin meistä naisistakin seksi on todella tärkeä asia ja ajatuskin vuodesta ilman... Ei ei ei, minä en imettäisi ollenkaan jos tuo olisi hintana.

Mutta kokeile nyt ensin sitä voidetta rauhassa. Orgasmitkin ovat heikompia kun hormonit ovat sekaisin.[/QUOTE]

Ihanaa, että löytyi edes joku, joka ymmärtää. Kiitos! :) Löysin tämmöisen:
Raskauden jälkeinen seksuaalisuus ja ehkäisy - Väestöliitto

Emättimen ja klitoriksen herkkyyden palautuminen, verekkyyden lisääntyminen, kostuminen ja laajeneminen, sekä orgasmin intensiivisyyden palautuminen voivat viedä aikaa.

Ärsyttää kyllä lujaa, ettei tämmöistä ole neuvolassa kerrottu.

ap

Hei mitä enempi näitä sun kaikkia alotuksia lukee, nii sulle oikea paikka olis perheneuvolan psykologi.
Sulla on selvästi todella puutteita ihan normaaleista raskauteen kuuluvista asioista. Et voi syyttää mitää neuvolaa ettei näistä asioista kerrottu - sinä olit jo raskaana kun ekan kerran menit neuvolaan. Ja nytkin kun lääkäri kertoo, että tarvitset ovestinia, jota suositellaan melkein kaikille raskauden jälkeen, niin torppaat että ei pidä paikkaansa.

Sulla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, ettei sen seksin vielä kuulukaan onnistua.
Ettet saa orgasmia kunnolla? -Varmasti olet kuullut lantionpohjan lihaksista? Sieltä sun alapäästä on tullu aikamoinen pötkylä ulos, ne lihakset ei ole vielä palautunut - treenaa!
Jos/kun sulla on nyt sielä joky tulehdus, nii arvaa mitä? Se kondomin käyttö on TODELLA suositeltavaa, koska siin miehen vehkeessä on bakteereja jotka aiheuttaa tota, limakalvot ei ole vielä korjaantunu, nii sinne jää kaikki pöpöt muhimaan.

-Se mikä vois saada sua motivoitumaan(tai että et ainakaan syyttäis ongelmista imetystä) on myös se, että joka kerta kun imetät, nii sun alapää ja kohtu reagoi, supistelee,kostuu. Etkö ole huomannut?

-Ja sulla on ny nii paljon asioita päässäs että mene sinne psykologille. Niin kuin moni on sanonu, nii sun reaktiot on aivan ylimitoitettuja, tarvitset tietoa, keskustelua ja niitä nimenomaan se perheneuvolan psykologi osaa sulle antaa.

- Itselläni on edelleen limakalvot kuivat ja ohuet, imetyksen lopetin puolivuotta sitten. Paras apu mulle on ollut ellen maitohappobakteerivoide(vaikuttaa parissa viikossa), ja sitten ihan kuule perinteinen vaseliini (ja saman ajaa jos sulla on tisseihin sitä.Lanolin-voidetta).

Mulla ainakin kaikki yhtään vettä sisältävät voiteet kirvelee ja polttelee ihan hulluina. Vaseliinissa ja lanoliinissa ei ole yhtään vettä - kokeile ja ihastu ;) Jopa vagisanissa on mukana vettä, ja mulla se kirvelee, vaikka käytänkin sitä n.kerta viikkoon tuonne sisälle.

Apteekissa oli myös joku täysin rasvapitoinen voide limakalvoille, mut anteeks en nyt yhtään saa päähäni sen nimeä..