alapääongelmia:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta tulee masennus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En kyllä yhtään muista, hämärästi on käsitys että kuivuus ekan kuurin jälkeen helpotti, mutta voin muistaa väärinkin. Olenkohan jo vinkannut sulle, että mulla kirvelyyn auttoi ihan tavallinen keittosuolaliuos, kun sitä pumpulin kanssa töpöttelin! Sitä saa ihan apteekista valmiina ja halpaa on.

Nää pyhät rouvat täällä, joilla ei ikinä ole ollut vaivoja tai tauteja eikä liiaksi kumppaneita; olin 28v.kun yhtäkkiä sairastuin, joskus oli ollut pari hiivatulehdusta siihen mennessä, sama kumppani vajaa 10v. Niitä ongelmia voi ilmetä vanhempanakin, meillä on vd-ringissä 7-kymppisiä myös. Tämä pienenä huomautuksena ja näpäytyksenä.

Mutta vointeja sulle, nimim. kohta tulee masennus ja muista, että toi ei kestä ikuisesti!!

Alkuperäinen kirjoittaja vd since 2006:
En kyllä yhtään muista, hämärästi on käsitys että kuivuus ekan kuurin jälkeen helpotti, mutta voin muistaa väärinkin. Olenkohan jo vinkannut sulle, että mulla kirvelyyn auttoi ihan tavallinen keittosuolaliuos, kun sitä pumpulin kanssa töpöttelin! Sitä saa ihan apteekista valmiina ja halpaa on.

Nää pyhät rouvat täällä, joilla ei ikinä ole ollut vaivoja tai tauteja eikä liiaksi kumppaneita; olin 28v.kun yhtäkkiä sairastuin, joskus oli ollut pari hiivatulehdusta siihen mennessä, sama kumppani vajaa 10v. Niitä ongelmia voi ilmetä vanhempanakin, meillä on vd-ringissä 7-kymppisiä myös. Tämä pienenä huomautuksena ja näpäytyksenä.

Mutta vointeja sulle, nimim. kohta tulee masennus ja muista, että toi ei kestä ikuisesti!!

Olenkin epäsäännöllisesti tehnyt itse ihan kraanavedestä suolavettä, mutta olen käyttänyt sitä niin sattumanvaraisesti, etten merkittävää eroa ole huomannut. Jotain pientä apua kyllä olen havainnut, että tuota keinoa varmaan kannattaisi pyrkiä käyttämään enemmänkin. Nyt tosin ei kirvelyä ole taas ollutkaan, lähinnä kuivuuden tunnetta ja ärtymistä istumisesta. Suolaveden suurin ongelma on, että sitä on vähän hankalaa kuskailla mukana esim töissä ja muualla. Muuten kyllä käyttäisin sitä varmaan joka vessakäynnin yhteydessä.

En tiedä, voisiko tämä kuivuuden tunne sitten johtua ihan jostain muusta, ts. tulehduksesta. Oikein ottaa aivoon, miten vähän näistä asioista lopulta tiedetään. Olen tosiaan foorumeilla törmännyt ihmisiin, joilla on ollut hyvin samanlaiset oireet kuin minulla. Kuivuus ulkosynnyttimissä, virtsahädän tunne ja polttelu. Nuo oireet istuvat vulvodyniaankin kyllä hyvin, mutta lisänä näillä ihmisillä on ollut se vetinen vuoto (todella vetinen, vuotoa ei edes huomaa muuten kuin siitä, että housut ovat märät), jota myös minulla on ollut joskaan ei jatkuvasti. Dalacin vei tuon vuodon mennessään, mutta ei kunnolla parantanut kuitenkaan. Tuo vuoto kuulostaa minusta ainakin joltakin tulehdukselta, mutta ehkä sitä sitten vaan ei kukaan tiedä, mistä on kyse. Vai tapaako vs:ssa olla tuollaista vuotoa?

Alkuperäinen kirjoittaja kohta tulee masennus:

Olenkin epäsäännöllisesti tehnyt itse ihan kraanavedestä suolavettä, mutta olen käyttänyt sitä niin sattumanvaraisesti, etten merkittävää eroa ole huomannut. Jotain pientä apua kyllä olen havainnut, että tuota keinoa varmaan kannattaisi pyrkiä käyttämään enemmänkin. Nyt tosin ei kirvelyä ole taas ollutkaan, lähinnä kuivuuden tunnetta ja ärtymistä istumisesta. Suolaveden suurin ongelma on, että sitä on vähän hankalaa kuskailla mukana esim töissä ja muualla. Muuten kyllä käyttäisin sitä varmaan joka vessakäynnin yhteydessä.

En tiedä, voisiko tämä kuivuuden tunne sitten johtua ihan jostain muusta, ts. tulehduksesta. Oikein ottaa aivoon, miten vähän näistä asioista lopulta tiedetään. Olen tosiaan foorumeilla törmännyt ihmisiin, joilla on ollut hyvin samanlaiset oireet kuin minulla. Kuivuus ulkosynnyttimissä, virtsahädän tunne ja polttelu. Nuo oireet istuvat vulvodyniaankin kyllä hyvin, mutta lisänä näillä ihmisillä on ollut se vetinen vuoto (todella vetinen, vuotoa ei edes huomaa muuten kuin siitä, että housut ovat märät), jota myös minulla on ollut joskaan ei jatkuvasti. Dalacin vei tuon vuodon mennessään, mutta ei kunnolla parantanut kuitenkaan. Tuo vuoto kuulostaa minusta ainakin joltakin tulehdukselta, mutta ehkä sitä sitten vaan ei kukaan tiedä, mistä on kyse. Vai tapaako vs:ssa olla tuollaista vuotoa?

Siis vD:ssä, korjaan...

Mites se terolut, tuntuuko että olis edes pikkasen auttanut kuivuuteen? Luulisi, että jos on otettu näytteet valkovuodosta ja tutkittu paikat, niin tulehduksen mahdollisuus voitais sulkea pois. Tämä siis minun mielipiteeni vaan.

Mulla vd:n alussa paikat oli kyllä niin kuivat, ettei ollut mitään vuotoa, tai sitten niin vähän ettei sitä huomannut. Nyt melkein parantuneena valkovuotoa tulee kierron eri vaiheissa eri tavalla. Välillä vetistä, välillä muunlaista.

Se on kyllä vittumaista, että on lähinnä arpapeliä, kuka lääkäri tajuu mistäkin mitäkin. Paavonen tai Tommola kyllä tietäisivät, mutta on tietysti vaikeeta vähistä rahoistaan mennä heidän vastaanotolleen. Tommola on huomattavasti halvempi silti.

Paavosen kanssa muuten meilaillenkin asiat hoituu. Ei tarvitse jatkuvasti rampata siellä kalliilla vast.otolla. Höh. Mutta toivottavasti sun tilanne helpottaa ja tää olis vaan joku ohimenevä kausi!

Mites se terolut, tuntuuko että olis edes pikkasen auttanut kuivuuteen? Luulisi, että jos on otettu näytteet valkovuodosta ja tutkittu paikat, niin tulehduksen mahdollisuus voitais sulkea pois. Tämä siis minun mielipiteeni vaan.

Mulla vd:n alussa paikat oli kyllä niin kuivat, ettei ollut mitään vuotoa, tai sitten niin vähän ettei sitä huomannut. Nyt melkein parantuneena valkovuotoa tulee kierron eri vaiheissa eri tavalla. Välillä vetistä, välillä muunlaista.

Se on kyllä vittumaista, että on lähinnä arpapeliä, kuka lääkäri tajuu mistäkin mitäkin. Paavonen tai Tommola kyllä tietäisivät, mutta on tietysti vaikeeta vähistä rahoistaan mennä heidän vastaanotolleen. Tommola on huomattavasti halvempi silti.

Paavosen kanssa muuten meilaillenkin asiat hoituu. Ei tarvitse jatkuvasti rampata siellä kalliilla vast.otolla. Höh. Mutta toivottavasti sun tilanne helpottaa ja tää olis vaan joku ohimenevä kausi!

On kyllä tosiaan ollut kuivuutta, eikä se Terolut ole niin paljoa vaikuttanut, että suurempaa eroa huomaisin. Varmaan suolavedellä huuhtelu ja ilman housuja nukkuminen on nyt suurempaa vaikutusta tehnyt, kun parina viime päivänä on ollut taas vähän parempi. Sellainen ovulaation aikainen liukas runsas vuoto kyllä tuli tuossa kierron puolivälissä nyt, mutta muuten ei juurikaan mitään. Se vetinen vuoto, jota välillä oli, oli kyllä aika sellaista tulehduksenomaista kun oli todella runsasta jä häiritsevää. Samaten valkovuotonäytteissä on aina ollut (paitsi ihan ekalla kerralla joskus maaliskuussa) jotain, pari kertaa clue-soluja ja viimeisimmällä kerralla parabasaalisoluja (nyt muistan sen nimen), jotka kuulemma niinikään viittaavat huonoon ph-arvoon. Hullua sinänsä, ettei mitkään maitohappobakteerit sun muut sitä ph-arvoa sitten yhtään paranna. Minulla on taas lääkäri tuossa parin viikon kuluttua, joten täytyy ehkä pyytää uutta valkovuotonäytettä taasen.

Minulla meni kaikki pieleen kun sain virtsatietulehduksen pari vuotta sitten. Vaiva uusiutui 3 kertaa ja aina sain lääkekuurin. No ne loppuivat, kunnes viisaudenhampaita poistettiin ja taas tuli lääkekuuria, sen jälkeen puhkesi virtsatietulehdus...

Noiden seurauksena alapää tuntui aivan kauhealta. Kutitti, kirveli ja poltti. Se tunne oli jotain sanoinkuvailematonta. Ostin hiivalääkkeitä ja laitoin niitä ja kokoajan vain oli samaa vaivaa ja meinasin tulla hulluksi.

Minä sain virtsatietulehdukset ja alapääongelmat loppumaan näillä keinoilla:

Maitohappobakteerikapseleita 2 päivässä, lisäksi esim. gefilus piimää tai jugurttia lasi päivässä. Juon karpalomehua tai otan karpalokapselin muutaman kerran viikossa. Alapään pesen öljypohjaisella apteekista saatavalla ACOn intiimipesuaineella. Alussa en tykännyt aineesta yhtään, mutta siihen tottuu. Nyt tuntuu oudolta jos ei saa pestä tuolla öljypohjaisella. Alapään limakalvot ovat nyt hyvässä kunnossa, ei yhtään epämukavaa oloa. Ennen seksin jälkeen kirveli esim. pissiä ja tuli epämiellyttävä olo alapäähän, mutta nyt voi rakastella vaikka miten pitkään ja limakalvot pysyvät kunnossa.

Kokeilkaa olisiko mitään apua teillekin tästä ja tsemppiä!

Unohdin sanoa sen, että minulla tosiaan valkovuotoa ei tullut juuri lainkaan. Paikat oli todella kuivat ja sitten kun sitä vuotoa tuli, se oli lähes vettä, täysin vesimäistä. Minä kyllä suosittelen tuota öljymäistä pesunestettä alapäähän, se hoitaa ja tekee ihanan pehmeän olon alapään limakalvoille. Ei yhtään enää kuivuus vaivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äsköinen vielä...:
Unohdin sanoa sen, että minulla tosiaan valkovuotoa ei tullut juuri lainkaan. Paikat oli todella kuivat ja sitten kun sitä vuotoa tuli, se oli lähes vettä, täysin vesimäistä. Minä kyllä suosittelen tuota öljymäistä pesunestettä alapäähän, se hoitaa ja tekee ihanan pehmeän olon alapään limakalvoille. Ei yhtään enää kuivuus vaivaa.

Kuulostaa taas aika tutulta, vaikka minulla ei virtsatulehduksia ole ollutkaan. Piimää juon ahkerasti, mutta maitohappobakteerit kapseleina on taas jäänyt hintansa vuoksi. Karpaloita nautiskelinkin myös tosi ahkerasti näiden oireiden alkuvaiheessa, kun liitin ne virtsatulehdukseen oirekuvan vuoksi. Sitten luin jostain, että oksalaattipitoinen ravinto EHKÄ pahentaa vulvodyniaa, ja vulvodynian pelossa lopetin karpalon syömisen. Tuota pesunestettä en ole kokeillut. Täytyypä pistää korvan taakse. Nyt olen ollut muutaman päivän ilman mitään voiteita ja vain huuhdellut suolavedellä vessakäynnin yhteydessä (aina kun mahdollista, jossain liikenteessä nyt on vähän vaikeaa suolavettä kantaa mukana) ja nukkunut mahdollisimman ilmavasti ilman mitään housuja. Viime päivinä on taas ollut tosi hyvä tilanne, ei juuri mitään oireita. Voi myös olla, että ensimmäinen setti keltarauhashormonia on auttanut, tai sitten ei. Saas nähdä. Mutta kiitos vinkeistä!

Tuli mieleeni, että osaisikos joku vinkata jonkin hyvän liukuvoiteen? Jotenkin tuntuu, että ne kaikki eivät ehkä ole niin limakalvoystävällisiä ja näin ihan mutupohjalta tuntuu myös, että monissa varmaan on kaikkea "ylimääräistä", joka voi ärsyttää limakalvoja. Kerran vähän huonona päivänä pistin ihan kokeeksi id:n voidetta, jossa on on l-arginiinia, ja se poltti jonkin verran. Voi tosin olla, että tuolloin poltti vähän kaikki. Joka tapauksessa olisi kiva kuulla vinkkejä joistain ei-ärsyttävistä liukkareista...

Alkuperäinen kirjoittaja Nyt olen ollut muutaman päivän ilman mitään voiteita ja vain huuhdellut suolavedellä vessakäynnin yhteydessä (aina kun mahdollista:
Ihan ilman voiteita en ole ollut, koska Ovestinia olen taas alkanut laittaa yöksi. Mutta ihan hyvä tilanne on taas muutaman päivän ollut, kun edes farkkujen pitäminen ei tuottanut ongelmia. Tosin vaihteleehan tämä oireilu muutenkin. Viime aikoina, sen parin viikon 99% oireettomuuden jälkeen oireet eivät ole kyllä olleet yhtä pahat kuin sitä ennen, virtsahätäoire on ollut nyt se pahin, niillä hetkillä kun sitä on. Sekään ei yhtä paha kuin aiemmin. Polttelu on ollut pienempää kuin pahimmillaan (pahimmillaankaan se ei vielä ole ollut mitenkään tuskallista tai mitään) ja kuivuuden tunne välillä poiss, välillä häiritseävänä.

Toi ACO-intiimipesuaine hyvä. Kokeilin ja yllätyin, että tuntuu näin hyvältä. Muuten ollut taas rauhallinen vaihe meneillään. Täytyy itsekin pysytellä coolina, ettei räjähdä homma taas käsiin. Tsemppiä sulle!

Alkuperäinen kirjoittaja punajäkälä:
Toi ACO-intiimipesuaine hyvä. Kokeilin ja yllätyin, että tuntuu näin hyvältä. Muuten ollut taas rauhallinen vaihe meneillään. Täytyy itsekin pysytellä coolina, ettei räjähdä homma taas käsiin. Tsemppiä sulle!

Kiva kuulla, että menee paremmin nyt! Minulla taas jo ehtivät oireet tulla uudelleen, nyt lähinnä tuskastuttavan kuivuuden (tai sen tunteen?) muodossa. Ehkä heti vaikutti, kun en nukkunut ilman housuja vaan kuukautisia odotellessa jouduin laittaa siteen yöksi varmuuden vuoksi. Onneksi tosiaan viime aikoina mieliala ei kuitenkaan ole ollut niin tuon vaivan armoilla. Saattaa olla, että Terolut myös auttoi vähän pms-oireisiin, joita minulla ei välillä ole ollenkaan, mutta välillä taas voin olla TODELLA herkästi ärtyvä (raivokas suorastaan), ahdistunut ja/tai masentunut. Nyt, kun oli nämä muutama päivä ilman sitä hormonia ennen kuukautisten alkamista, olikin taas selkeämmin ketutusta ja itkuherkkyyttä. Toisaalta, luulisi sen hormonin vaikuttavan vielä nytkin. No, joka tapauksessa ainakaan mitään pms-masennusta ei ollut tällä kertaa, mutta sitä ei toisaalta ole aina muutenkaan. Vaikkei Terolutista tuohon alapäävaivaan välttämättä olekaan apua (ainakin vähän siltä vaikuttaa), niin taidan silti syödä loputkin kaksi settiä, jos ne edes yläpäähän vähän vaikuttaisivat... Terolut EHKÄ kyllä lisäsi valkovuotoa hiukan, mutta en ole varma kuitenkaan. Luulisi, että se olisi tuohon kuivuuteen auttanut sitten muutenkin.

Täytyy kyllä hommata tuota ACO-pesuainetta. Tuskin se haittaakaan, vaikka toisaalta onkin vannotettu että pitäisi pestä vain vedellä. Jos se auttaisi tuohon kuivuuden tunteeseen, niin se auttaisi jo paljon...

Mistähän pääsisin tässäkin ketjussa puhuttuun vd-rinkiin? Olen oireillut vaihtelevasti kroonisen alapää-haavani kanssa jo muutaman vuoden, Paavosen potilaisuutta takana parisen vuotta. Nyt olisi kuulemma aika miettiä, josko lähtisin leikkauttamaan alapäästäni huonosti parantuvan/parantumattoman limakalvo-osuuden pois, eli toimenpiteeseen nimeltä vestibulektomia, ja mielelläni kuulisin kokemuksia ja kyselisin neuvoja saman läpikäyneiltä. Hän antoi s-postiosoitteen jota kautta voisi vd-ryhmään päästä mukaan, mutta osoite ei toiminut :/
Anyone?

Sain nyt tuota acon ainetta hommattua. Ostin siis cleansing oil- tuotteen. Oottekohan te puhuneet siitä toisesta pesuaineesta? Kun oli pesuöljyä ja sitten jokin toinen, olisko ollut sitten vain cleansing wash. Huuhteletteko aineen pois suihkussa kuten varsinaisen pesuaineen vai kuivaatteko vaan? Entä miten usein käytätte? Miten nopeasti alkoi auttaa?

Minua on vaivannut nyt lähinnä kuivuus ja pieni ärtyvyys, eli ei pahat oireet. Tosin se kuivuuden tunnekin voi olla aika rasittava. Virtsaoiretta ei nyt taas ole ollut. Kuukautisten jälkeen pruuttasin tuubillisen lactalia, ja sen jälkeen kyllä oli seuraavan päivän kutinaa ja ärtymystä. Jotakin vuotoa nyt kyllä on (ei vetistä), mutta en tiedä onko se jotakin tulehduksellista vai peräti sellaista "hyvää vuotoa".

Terolut taisi vaikuttaa mielialaan positiivisesti niin kauan kuin kuuri kesti. Oli jotenkin hassun tyytyväinen eikä yhtään pms-olo KUNNES parin päivän päästä kuurin loppumisesta alkoi ahdistaa ja itkettää ja ketuttaa. Eikä se tyytyväinen olo ole vielä palannut. Odotan erittäin suurella mielenkiinnolla miten käy seuraavan setin aloittaessani, koska jos silloinkin sattuu mukava fiilis kuurin ajalle, niin sen luuulisi johtuvan siitä hormonista.

Alkuperäinen kirjoittaja punajäkälä:
Mun on ACON nestemäinen saippua. Ei kuivata yhtään, vaikka aamuin illoin pesen. Olen huuhdellut aina vedellä pois. Kyllä on hyvä olo.

Olen nyt käyttänyt tuota öljyä, ja sekin kyllä tuntuu hyvältä. Ihan kerran-pari päivässä, enkä ole huuhdellut pois. Tuntuu hullulta, että tuo öljy vaikuttaa noin hyvältä kun taas esim Ceridal ei ole kyllä erityisen hyvältä tuntunut missään vaiheessa. Tosin olen niin vähän aikaa vasta käyttänyt, että ei sitä tietysti vielä tiedä...

Hienoa, että teillä on mennyt paremmin ja aco-saippua auttanut. Tekeeko Aco-saippua alkuunsa kutinaa tai kirvelyä?

silloin kun kävin läpi vd-helvettiä, en voinut käyttää mitään salvoja alapäähän, jopa emättimeen laitettavat maitobakteerikapselit ärsyttivät. nyt on olen todella lähellä totaalista parantumista, ei niille ole enää tarvettakaan.

olen ajatellut soitella esim.anna-lehden tai me naiset toimitukseen ja valmis kertomaan tarinani. monet diagnosoimat tytöt voisivat saada siitä apua ja toisaalta taas voin antaa toivoa, että vd paranee tai ainakin lievittyy.

Tsemppiä ja hyvää vointia kaikille

Hienoa, että teillä on mennyt paremmin ja aco-saippua auttanut. Tekeeko Aco-saippua alkuunsa kutinaa tai kirvelyä?

silloin kun kävin läpi vd-helvettiä, en voinut käyttää mitään salvoja alapäähän, jopa emättimeen laitettavat maitobakteerikapselit ärsyttivät. nyt on olen todella lähellä totaalista parantumista, ei niille ole enää tarvettakaan.

olen ajatellut soitella esim.anna-lehden tai me naiset toimitukseen ja valmis kertomaan tarinani. monet diagnosoimat tytöt voisivat saada siitä apua ja toisaalta taas voin antaa toivoa, että vd paranee tai ainakin lievittyy.

Tsemppiä ja hyvää vointia kaikille

Ei tuo öljykään ole aiheuttanut mitään ylimääräisiä oireita, ja itse asiassa olen ollutkin suorastaan oireeton taas tässä. Joskushan oli lyhyt vaihe, kun bepanthenkin kirveli. En nyt kuitenkaan heti tuuleta, koska eipä olisi ensimmäinen pieni oireeton kausi... Usein jokin uusi keino auttaa hetkeksi, mutta pian samat oireet palaavat. Eilen kyllä tuli niin paljon jotakin vuotoa, että se jo epäilyttää. Saa nähdä, tuleeko tuosta taas sellainen runsas ja vetinen vuoto, jota välillä on ollut... Toisaalta tuo vuoto ei polta eikä mitään. Pian saankin aloittaa uuden terolut-setin. En tiedä olisiko se kuitenkin vaikuttanut kuivuuteen (vaikkei ulkosynnyttimien kuivuudentunteeseen tainnutkaan auttaa), koska vuotoa kyllä varmaan on ollut nyt aika normaalisti (en enää muista mikä oli normaalia :P). Mielenkiintoisinta on ehkä nähdä, vaikuttaako terolut mielialaani, koska on kuitenkin aika vahvasti sellainen tunne, että kuurin ajan oli tosi kiva olo. Kuurin loputtua taas on ollut kaikkea muuta kuin kiva olo henkisesti.

Minä olen jo vuosia kärsinyt satunnaisesta yhdyntäkivusta ja viimeisen vuoden aikana yhdyntä ei ole onnistunut. Minulla on haava alapään limakalvolla ja limakalvo on muutoinkin epänormaalin näköinen. Monien eri vaiheiden jälkeen diagnoosina on joko punajäkälä, jota ei kai juurikaan voida hoitaa tai mikäli punajäkälää ei löydetä on hoitona vestibulektomia. Koepala punajäkälän poissulkemiseksi otetaan parin kuukauden kuluttua, koska nyt vielä kokeillaan kahden kuukauden hiivalääkitystä ja kortisonivoidetta. Minäkin etsiskelin vd-rinkiä netistä, mutta linkki, joka monesta osoitteesta löytyy ei toimi. Siispä, jos löydät toimivan osoitteen, niin ilmoittelehan siitä:)

Moi pitkästä aikaa. Ajattelin nyt kirjoitella kuulumisia ja päivittää vähän tilannetta. Olen viime aikoina harrastanut lähinnä suolavesihuuhteluita, ACOn pesuöljyn käyttöä useamman kerran päivässä, ilman housuja nukkumista ja tietysti tuota keltarauhashormonia (juuri toinen kuuri takana). En ole ollut 100% oireeton, mutta ainakin nykyään valkovuoto vaikuttaa normaalilta :O Lieneekö sitten tuon Terolutin ansiota. Tyrniöljykapselit juuri loppuivat, joten toivon ettei apu ainakaan niistä tullut (koska en mielelläni lähtisi "turhaan" nyt tuhlaamaan uuteen pakettiin...). Limaisen (eli normaalin) ovulaatiovuodon jälkeen minulla tosin tuli pari päivää sitä todella vetistä vuotoa, mutta se ei pahemmin poltellut kuitenkaan. En muista, että minulla olisi koskaan silloin normaaleina aikoina tullut tuota vesivuotoa, mutta ainakin se loppui parissa päivässä että tiedä häntä...

Yhdytääkin olen uskaltautunut muutaman kerran harrastamaan. Viimeisimmällä kerralla tosin sen jälkeen virtsa kirveli limakalvoilla (ja muutenkin kirveli jälkikäteen jonkin verran), mutta ei ainakaan seuraavana päivänä enää ollut oireita tavallista enempää. Kunpa vaan nyt tuosta yhdynnän jälkeisestä kirvelystä ei tulisi ongelma :( Liukkarikin kuitenkin oli käytössä... Se tavallinen määrä oireita on nyt viime aikoina ollut hyvin lievää, voisi melkein sanoa että oireetonta. Myös sinkki on yksi keino, joka tuossa vähän myöhemmässä vaiheessa tuli käyttöön, joten kuka tietää jos siitäkin olisi ollut jotakin apua. (Noh, luult. ei...) Todennäköisesti se oli varmaan se terolut, joka normalisoi valkovuodon määrän. Se varmaan ainakin on ihan positiivinen käänne, I hope...

Sen aikoinaan otetun papan tuloksissa oli kaikki muuten ok, mutta "harmittomia" tulehdussoluja kuulemma oli. Tuolloin minua tosin vielä vaivasi kuivuus, joten jos oikein toiveikkaaksi heittäydyn, niin ehkäpä tuo vuodon lisääntyminen auttaa "puhdistumaan" siitä tulehduksestakin jotenkin. Ehkä. On tässä nyt puolisen vuotta odoteltukin jo...

Päivitänpä taas "sairauskertomustani" tänne. Varmaan ihan hyvin yli kuukauden verran tilanne oli jo todella hyvä, voisin MELKEIN sanoa että oireeton. Ja jos nyt vähän jotain joskus tuntui, niin se ACOn öljy tuntui häivyttävän pienet oirehdinnat aika hyvin. Nyt tässä viikon verran, kierron puolivälin jälkeen on taas ollut vähän enemmän oireilua. Ei mitenkään hirveän häiritsevästi, mutta kuitenkin ON oireita toisin kuin viime aikoina muuten. Lähinnä sitä yleistä ärtyvyyden ja kuivuuden tunnetta (ulkosynnyttimissä, valkovuotoa onneksi on) sekä pientä polttelua.

Jos mietin, mikä nyt on ollut eri tavalla kuin tuon pitkän 97-prosenttisesti oireettoman jakson aikana, niin ainakin nämä:
- en ole yhtä tunnollisesti huuhdellut suolavedellä (pitkään huuhtelin aina kun kävin vessassa, jos vaan olin kotona, ja sitten ACOn öljyä päälle)
- en ole yhtä tunnollisesti juonut piimää, lähes päivittäin kuitenkin
- olin 1-3 viikkoa (prkl kun en muista) käyttämättä tyrniöljykapseleita (nyt aloitin taas)
- en juonut veteen lantrattua sitruunamehua aamuisin tyhjään mahaan (tuota olen tehnyt siinä toivossa, että se haittaisi elimistössä mahdollisesti muhivan hiivan kasvua)
- koska oireita ei ole ollut, olen aika huoletta mm. istunut pitkään farkut jalassa jne.
- olin pitkästä aikaa hyvin ahdistunut ja stressaantunut erilaisten kiireiden ym vuoksi (ahdistus ja stressi tulivat ennen alapääoireita)
- edellisessä kk-kierrossa rinnat taas kipeytyivät jo kierron puolivälissä mitä minulle ei yleensä tapahdu -paitsi viime keväänä, vähän ennen kuin alapääoirehdintani alkoi (terolut tosin nyt piti arkuuden suht pienenä), samaten nyt tässä kierrossa rinnat ovat olleet pms-aikana vähän aremmat kuin aiemmin terolutia käyttäessä

Ai niin, yksi uusi ilmiö on se, että minulla näyttäisi klitoriksen poimuissa olevan vähän jotakin valkoista eritettä. Mitään suurempia oireita se ei aiheuta (siis en ainakaan yhdistä oireita siihen), ja lääkäri olikin sitä mieltä, että se voi olla myös talieritystä vaan. Vai olisiko sitten jokin hiivan merkki :/ Juuri ehdin lääkärillekin hehkuttaa oireettomuuttani, ja päivän päästä oireita tuli.

Aika jännää hommaa yrittää jäljittää, mistä voisi mikäkin johtua. Terolut on varmaankin vaikuttanut mielialaan aika positiivisesti. Jotenkin mieli on ollut valoisampi eikä selkeitä henkisiä PMS-oireita ole ollut. En tästä pienestä takapakistakaan ole nyt mitenkään hajalla, vaikka vähän ärsyttääkin, etteivät ne oireet nyt näköjään olleetkaan suoraviivaisesti katoamassa.

Ajattelin nyt raportoida taas tänne siksikin, että joku muu samoista jutuista kärsiväkin voi ehkä saada jotain ahaa-elämyksiä näistä jutuista. Minä kyllä koin pienen ahaa-elämyksen siinä vaiheessa, kun tajusin alapääoireiden pahentuneen ahdistuksen pahentuessa.

Mitäs teille muille kuuluu?

Yhteistyössä