Voileipäkakkuneuvoja

• Viestiketjun aloittaja Hmm
  • Ensimmäinen viesti
Hmm
Eli koskaan en ole tehnyt moista ja nyt haluaisin koittaa tehdä pienen ja suht edullinenkin saisi olla.

Eli mitä näihin olette laittaneet, miten teette että siitä oikeasti tulee hyvä?
Myös suorat ohjeet tai nettilinkit voi laittaa.

Ja jos jotain mitä ei missään nimessä kannata laittaa tai tehdä niin nekin on kyllä hyvä mainita kun mikään kokkikolmonen en ole...

Paahtoleipää ja väliin maun mukaan maustettua kermaviili-kinkku-paprikaseosta. (1 pkt kinkkua, 2 prk kermaviiliä, 1 keltainen paprika, aromisuolaa). Päälle sulatejuustoa ja juustoraastetta, paprikarenkaita, persiljaa, kinkkurullia.

vv
älä laita valmissalaatteja! :x
kostuta tarpeeksi
ruis toastista tulee maukas!
tee useampaa täytettä älä vain yhtä röppöö..
tee eilen koristele ja kuorruta tänään.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
älä laita valmissalaatteja! :x
kostuta tarpeeksi
ruis toastista tulee maukas!
tee useampaa täytettä älä vain yhtä röppöö..
tee eilen koristele ja kuorruta tänään.
Tuo on makuasia. Minua ällöttää sellaiset kakut, joihin on sekoitettu montaa eri makua. :x

Zoe-F
Älä ainakaan tee sellaisia kuin Galettessa myytävät :x
En tiedä onko jotenki paikkakuntakohtaista, mutta täällä myytävissä on maksapateeta ja se maistuu ihan pas*alle.

Meidän sukulaiset ja tuttavat tilaavat multa tai äidiltäni leipäkakut juhliin, ja mun sukulaiset on ainakin niin sikoja, että tulevat paikalle syömättä kun tietävät että on leipäkakkuja tarjolla.

Itte ostan valmiiks vaakaviipaloituja leipiä. Yks tumma ja yks vaalee. (näistä riittää kyllä ainakin kahteen)
Teen palvikinkusta ja ranskankermasta tahnan ja edamista ja suolakurkusta ja ranskan kermasta toisen.
Alimmaiseksi tumma leipä viipale, kostutan lihaliemellä.
kinkkutahnaa juustotahnaa ja italiansalaattia väleihin vuorotellen (yhtä näistä yhteen väliin ja sitä rataa)
Päällystän jommalla kummalla tahnalla, kumpaa jää.
Koristeluun käytän kinkkurullia tai viinirypäleitä tai paprikasilppua tai kirsikkatomaatteja tai persiljaa. Mitä nyt milloinkin.

täyttäminen edellisenä päivänä, käärin leivinpaperiin/folioon ->jääkaappiin ja seuraavana päivänä päällystys.

dsfdsf
Minä olen laittanut joka toiseen väliin muna-kurkkusalaatti-majoneesitahnaa ja joka toiseen väliin tonnikala-tilli-majoneesi-kermaviilitahnaa. En muista nyt suhteita ja kaikkia ainesosia. Olen ostanut kokonaiset vaaleat vuokaleivät leipomosta ja veistellyt kuoret pois ja viipaloinut itse vaakasuunnassa. Kostutus lihaliemellä. Kuorrutuskermaviili-majoneesiseoksella ja päälle koristeeksi kurkkua, tomaattia ja kinkkua (tai sitruunaa, tilliä ja katkarapuja).

Voileipäkakkuni on koko suvun suosikki. Kaikki toivovat, että teen sitä kaikkiin juhliin.

Hmm
Millainen mahtas tulla jos toiseen väliin laittais tälläisen:
4 hienonnettua keitettyä munaa
100 g voita tai margariinia
ripaus suolaa

Ja toiseen:
200 g tuorejuustoa (esim. aurinkokuivattu tomaatti)
1 dl kermaviiliä
n. 70 g kinkku-, kalkkuna- tai metwurstisilppua

Päälle esim tuollaista silppua ja paprikaa vinoraitoina.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Millainen mahtas tulla jos toiseen väliin laittais tälläisen:
4 hienonnettua keitettyä munaa
100 g voita tai margariinia
ripaus suolaa

Ja toiseen:
200 g tuorejuustoa (esim. aurinkokuivattu tomaatti)
1 dl kermaviiliä
n. 70 g kinkku-, kalkkuna- tai metwurstisilppua

Päälle esim tuollaista silppua ja paprikaa vinoraitoina.

Jos toisena täytteenä on munavoi sopii toiseksi täytteeksi hienosti metwurstitäyte, mutta lisää myös kurkkusalaattia makeudeksi!

Kostuta hyvin, ei oo mitään niin kaameaa kuin,kuiva voileipäkakku.

mä käytän miltei aina tummaa ja veelaa leipää sekaisin. täytteitä teen kahta tai kolmea eri sorttia:

munatäyte:
kanamunia
persiljaa
ripaus suolaa
maustamatonta tuorejuustoa
ranskankermaa

juustotäyte:
valkosipuli- tai ruohosipulituorejuustoa
ranskankermaa

kinkkutäyte:
ranskankermaa
kinkkusuilakeita/meetvurstia (tai kumpaakin)
ruohosipulia
pieniä kurkkukuutioita

yleensä vedän tuon sauvalla mössöks ja sit lisään kurkkukuutiot
myös ananasta ja aurajuustoa voi käyttään kinkun kaverina
kalatäyte:
savustettua lohta
sitruunapippuria
ranskankermaa
tilliä
kurkkukuutioita

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko jotain muuta vastaavaa kuin kurkkusalaatti? en voi sietää sitä :(
Käviskö herkkukurkuista tehty silppu, se on oikeastaan parempaa kuin kurkkusalaatti.

Myös paprika pienen pieniksi kuutioiksi leikattuna ajaa saman asian mutta sitten lisäisin vielä ruohosipulia/purjoakin.

miw
mä laitan ranskankermaa, paprikasilppua,tuorekurkkua, suolakurkkua, kinkkua. Ja teen ihan kaupan paahtoleipä viipaleista, vähän se leikatessa saattaa rakoilla/murtua,mut ei oo koskaan sen takia syömättä jäänyt. ja sitten toiseen väliin laitan italian- tai perunasalaattia. Voi että alkoikin tekemään mieli tehdä pitkästä aikaa voileipäkakkua. Onneksi on kohta juhlat joissa sitä saa.

gasfjkmnx
Voileipäkakku on nam, kannattaa siis kokeilla. Toivottavasti et kuitenkaan ole suoraan juhliin tekemässä. Tee ainakin testikappale ensin. Mä oon tehnyt kerran eikä ollut mikään kaunis näky ;) Toisaalta yks kaveri teki omiin juhliinsa ihan kylmiltään ja tuli tosi hienot.

Nii, ja sä oot vieny mun harmailevan nikin ;)

mie
Mitäs siihen päälle sitten laitatte? siis se kuorrutusjuttu?
mä laitan maustamatonta tuorejuustoa esim. viola(oliks se sen niminen?). notkistaa kattilassa sen ja sit on helppo levittää. sulatejuustoa jotku laittaa,mut musta se on hankalampi saada siistiksi ja muutenkin toi tuorejuusto on parempaa.

Hmm
Ihan siis omalle perheelle ajattelin tehdä, rakastetaan voileipäkakkuja ja ajattelin jos itsekin opettelis tekemään. Juhliin ehkä sitten kun on muutaman tehnyt että osaa, tosiaan kun kaikki voileipäkakut ei ikävä kyllä ole hyviä.

Ja anteeksi gasfjkmnx, palautan nikkisi tuotapikaa =)
Lähden siis ostamaan tarvikkeita, kiitos paljon kaikille!

leipä
laita vaaleaa ja tummaa leipää vuorotellen
väleihin esim. italiansalaattia, kurkkusalaattia jne.
päälle majoneesia notkistettuna pienellämäärällä voita (margariinia )
koristeeksi tilliä, ruohosipulia, kurkkua, kirsikkatomaatteja, kinkkusuikaleita jne. mitä itse haluaa laittaa
KOKOA KAKKU KELMULLA VUORATTUUN VUOKAAN! tulee nätin mallinen ;)

Yhteistyössä