Voiko vuokra-asunnon irtisanomista perua?

  • Viestiketjun aloittaja koditon sinkku?
  • Ensimmäinen viesti
koditon sinkku?
Olen asunut muutama vuotta vuokralla unelmayksiössä mukavalla alueella, jossa olen viihtynyt hyvin. Pari viimeistä vuotta olen seurustellut miehen kanssa, jonka kanssa oli tarkoitus muuttaa yhteen isompaan asuntoon (miehen vuokra-asunto) tämän kuun aikana. Olemme puhuneet yhteenmuutosta jo kauan ja yhteisestä päätöksestä sanoin irti asuntoni vuokrasopimuksen. Irtisanomisaika on 1 kk, eli viimeistään kuunvaihteessa pitää muuttaa. Vuokraisäntäni on jo löytänyt uuden vuokralaisen tähän asuntoon.

No, nyt mies ilmoittikin että ei sittenkään ole valmis yhteenmuuttoon. Se siitä sitten. Nyt minun pitää äkkiä löytää uusi asunto ja koska aikaa on niin vähän joudun luultavasti tyytymään mihin tahansa. Mieluiten jäisin tähän nykyiseen yksiööni, koska tässä minä haluaisin asua niin kauan kuin sinkkuna asustelen.

Kysymykseni onkin jo tuossa otsikossa. Eli onko minulla laillista oikeutta perua asunnon irtisanomistani vai onko nyt vain pakko muuttaa kun vuokranantajalla on jo uusi vuoralainen tiedossa?
 
koditon sinkku?
Vuokranantaja sanoo vain että on jo luvannut toiselle. Siksi kyselen täällä onko kellään tietoa mitä laki sanoo irtisanomisesta ja voiko sen aikana vielä perua?
 
vuokraton
Tuskin virallista irtisanomisilmoitusta perua voit. Jos on yksityinen vuokranantaja, niin luulisi että asiasta voisi keskustella. Sinä olet tunnettu vuokralainen joka on vuokran aina maksanut aina ajallasi etkä ole aiheuttanut harmeja. Lisäksi muutossa asunto aina kuluu. Joten hänelle sinun jäämisestäsi on etua. Ellei sitten ole hermostunut soutamisesta ja huopaamisesta. Jos on kyse jostakin isommasta vuokranantajasta, niin tuskin asiaa enää muuttaa voi. Ja saattaa se vuokranantaja olla korvausvelvollinen seuraavalle vuokralaiselle jos peruu viimetingassa. Aiheuttaa ne muutokset sielläkin päässä ongelmia.

Harmi että jouduit tuollaisen päänsäryn saamaan miehestä (pojasta?)!
 
koditon sinkku?
Kiitos vastauksesta vuokraton! Tuota minä vähän pelkäänkin ettei asiaa enää voi perua. Voi että kun surettaa ja vixxxxaa!

Kyseessä on pian 35 vuotias poika.
 
Toimijatäti
Sinä aikana kun olet tuota jahkaillut, olisi moni jo soittanut ja kysynyt asiaa! Tiedä sitten miten suullinen sopimus pätee, mutta tuskin siinä kukaan mihinkään oikeustoimiin ryhtyy.
Kai lopetit suhteen mieheen? Jos et ja jos et saa påitää asuntoa, niin kohtuus ainakin on, että saat väliaikaisesti majailla miehen luona.
 
ei sinne
Alkuperäinen kirjoittaja Toimijatäti;10449343:
Sinä aikana kun olet tuota jahkaillut, olisi moni jo soittanut ja kysynyt asiaa! Tiedä sitten miten suullinen sopimus pätee, mutta tuskin siinä kukaan mihinkään oikeustoimiin ryhtyy.
Kai lopetit suhteen mieheen? Jos et ja jos et saa påitää asuntoa, niin kohtuus ainakin on, että saat väliaikaisesti majailla miehen luona.

Ei miehen luo enää yhdeksikään yöksi, kun tollasen tempun teki.
 
valeriana
Tosiaan, kai älysit heivata miehen, jonka takia olet /saatat olla pian koditon? Eli ei ainakaan hänestä kannata hakea tukea ja turvaa, kun ei tuon pidemmälle ajatellut oman päätöksensä seurauksia.
 
koditon sinkku?
Alkuperäinen kirjoittaja Toimijatäti;10449343:
Sinä aikana kun olet tuota jahkaillut, olisi moni jo soittanut ja kysynyt asiaa!

Niinpä, mutta sain kuulla miehen uutiset eilen klo 16 jälkeen eikä siihen aikaan enää kannata ammattilaisille soittaa, kun on työpäivä loppunut. Tänään soitin eräälle asiantuntijalle ja näyttää siltä että minun mahdollisuuteni ovat pienet tai olemattomat. Riippuu siitä miten sovin asian vuokranantajan kanssa, mutta kuten jo sanoin: hän on jo luvannut asunnon toiselle (joka taas puolestaan on jo sanonut irti oman nykyisen vuokrasopimuksensa...)

Ja kyllä, kuten nimimerkistäni näkyy: olen nyt sinkku.
 
koditon sinkku?
Aivan, vanhempien luo muutto olisi käytännössä mahdotonta ihan työmatkojen takia. En mielellään muuttaisi vanhempieni luo muutenkaan, vaikka asuisivatkin lähempänä, mutta kai se kävisi tilapäisenä ratkaisuna mikäli olisi käytännössä mahdollista.

Nyt on uusi kämppä löytynyt. Tilapäinen ratkaisu tämäkin, ei ollut mitenkään viihtyisä asunto tai asuinympäristö. Pikku hiljaa alan katselemaan jos löytyisi joku myynnissä oleva asunto.
 

Yhteistyössä